Muistatteko milloin housuista tuli hyväksytty vaate myös naisille?
Olen niin nuori että mun aikana housut naisella ei enää olleet "poikamaiset". Muistan lukeneeni täältä palstalta että vielä 80-luvulla naisten piti käyttää hametta pankkityössä (tai ainakin katsottiin hyvin pahasti jos oli housut).
Kommentit (6)
Naisten housut yleistyivät normaaliksi käyttövaatteeksi toisen maailmansodan aikaan. Tästä huolimatta nykyäänkään housupuku ei kuulu naisten konservatiiviseen businespukeutumiseen esim isoissa kansainvälisissä vakuutusfirmoissa ja sveitsiläisissä pankeissa. Mutta ei niihin missä tahansa hameessakaan voi mennä, vaan sen on oltava bisnesjakkupuku, ei mitään irtohameita tai mekkoja ja villatakkeja.
Missä yhteydessä hyväksytty vaate? Urheilussa? Vapaa-ajalla? Juhlassa? Muodollisessa pukeutumisessa?
Tuo on tosiaan niin siitä kiinni, mistä ympäristöstä puhutaan. Olen nähnyt sata vuotta vanhoja valokuvia rakennustyömailta, siellä on töissä myös naisia (heitä palkattiin ihan mielellään, koska heille sai maksaa pienempää palkkaa), ja housuissa töitä tekevät. Urheiluvaatteena housuja sai käyttää aikaisemmin kuin muissa yhteyksissä. Ja sitten tosiaan kuten tässä mainitaan, esim. pankkialalla housut hyväksyttiin aika myöhään. 70-luvulla kun kävin koulua, naisopettajilla oli kyllä housuasuja, ja samoin itselläni 80-luvulla toimistotöissä ei olisi tullut mieleenkään että hame olisi ollut pakollinen.
Tässä enemmän aiheesta: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/21/kuinka-nainen-sai-housut
Olen itse ollut 80-luvulla työpaikassa, jossa naisilla ei saanut olla pitkiä housuja vaan hame tai mekko. Inhosin hameita ja mekkoja jo silloin, joten muuten kivassa työpaikassa ei ollut kovinkaan kiva olla. Sukkahousut ne vasta s**tanasta onkin. Ja korkokengät.