Hei! Paljonko teidän 13 vuotiaat/ 7-luokkalaiset saa viikkorahaa tai kuukausirahaa??
Mä annan viikossa 10 euroa.. on kuulemma "törkeän vähän" kaikki muut saa kuulemma enemmän. Kyse siis pojasta, tässä tapauksessa.Ja minä ostan vaatteet, niin hänen ei tarvi siihen tuhlata rahaa..
No, otanpa nyt selvää, saako kaikki "muut" enemmän?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaana tyttö ei vielä saanut kuukausirahaa. Sai jouluna ja kesäloman alussa isoäidiltään aina 50€ ja tämä riitti hänelle. Kun hän oli 14-vuotias, tulin itse ajatelleeksi, että ehkä säännöllinen kuukausiraha olisi kohtuullista, kun hän kuitenkin on kaikin puolin kelpo tyttö - hoitaa koulut ja kotityöt kunnialla. Kun ehdotin tätä hänelle, hän ilahtui. Kun kysyin häneltä mikä summa olisi hänen mielestä sopiva, hän ehdotti kymmentä euroa. Pienen keskustelun jälkeen päädyimme kuitenkin 20 euron kuukausirahaan ja tyttö oli siitä kovasti ilahtunut. Kuukausirahan saamisen edellytyksenä oli aiempien kotitöiden lisäksi se, että hän toimittaa joka kuukausi kirjanpitonsa minulle sähköpostiin. Tuo kirjanpito oli ollut muutaman vuoden ihan telakalla, joten tässä kohtaa oli hyvä ottaa se takaisin käyttöön.
Nyt kun tyttö on 16, nostin hänen kuukausirahan 30 euroon. Ja tässä samassa yhteydessä lisättiin kirjanpitovelvollisuuteen yksinkertainen tulos- ja kassavirtalaskelma.
Että mitä..? 😂😂 kuulosti niin hyvältä tohon kirjanpito kohtaan saakka.
Ei mitään. Saa rahaa jos/ kun perustelee mihin. Joskus voi saada muutaman euron pyytämättä kun esim. tehnyt ylimääräisiä kotihommia.
Lahjaksi saatuja rahoja käyttää omiin juttuihin mistä ei kysellä. Harkiten käyttää.
Sama rahatilanne muuten isosiskolta (15), mutta hänellä lähtee käsistä kaikki minkä saa.
21, lapsilisä on lapsen elämiseen menevän rahan kompensoiva korvaus tulotasosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että lapsilisät ovat monelle täysin turhia. Eihän niiden ole kai tarkoitus olla jotain ekstraa, jota säästellään, että lapsi voi pröystäillä ulkomaanmatkoilla tai ostaa asunnon, kun muuttaa kotoa.
Progressiiviseksi pitäisi laittaa sekin.
Sehän vasta olisikin hienoa, että heikompi aines hoitaisi entistä suuremman osuuden lapsenteosta. Suomi nousuun
Tyttö 17v ei saa yhtään, eikä ole koskaan saanut. Saa erikseen johonkin tarpeseen. Synttäri ja joululahjarahat riittää tosi pitkälle. Minä maksan vaatteet, tyttö ostaa itse lähinnä jotain meikkejä. Ei ostele karkkeja, herkkuja, välipaloja tai syö kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaana tyttö ei vielä saanut kuukausirahaa. Sai jouluna ja kesäloman alussa isoäidiltään aina 50€ ja tämä riitti hänelle. Kun hän oli 14-vuotias, tulin itse ajatelleeksi, että ehkä säännöllinen kuukausiraha olisi kohtuullista, kun hän kuitenkin on kaikin puolin kelpo tyttö - hoitaa koulut ja kotityöt kunnialla. Kun ehdotin tätä hänelle, hän ilahtui. Kun kysyin häneltä mikä summa olisi hänen mielestä sopiva, hän ehdotti kymmentä euroa. Pienen keskustelun jälkeen päädyimme kuitenkin 20 euron kuukausirahaan ja tyttö oli siitä kovasti ilahtunut. Kuukausirahan saamisen edellytyksenä oli aiempien kotitöiden lisäksi se, että hän toimittaa joka kuukausi kirjanpitonsa minulle sähköpostiin. Tuo kirjanpito oli ollut muutaman vuoden ihan telakalla, joten tässä kohtaa oli hyvä ottaa se takaisin käyttöön.
Nyt kun tyttö on 16, nostin hänen kuukausirahan 30 euroon. Ja tässä samassa yhteydessä lisättiin kirjanpitovelvollisuuteen yksinkertainen tulos- ja kassavirtalaskelma.
Ihan sairasta! Eikö sun lapsella saa olla mitään yksityisyyttä?
Saa 50 € kuussa. Siitä pitää ostaa vaatteet ulkovaatteita +kenkiä ja harrastusvermeitä lukuun ottamatta. Samoin huvitukset, pikaruoka ym. Tähän päädyttiin, kun pojalla oli kymmenen eri väriset pillifarkut ja aina mankumassa lisää. Nyt pärjää kaksilla farkuilla;).
0e. Sai valita 20e/kk ja tekee kotitöitä tai 0e. Valitsi nollalinjan. Maksetaan ruoka, vaatteet, harrastukset ja kännykkälasku.
Vierailija kirjoitti:
0e. Sai valita 20e/kk ja tekee kotitöitä tai 0e. Valitsi nollalinjan. Maksetaan ruoka, vaatteet, harrastukset ja kännykkälasku.
Aika kehno tuntipalkka tulisi kotitöistä. Valitsisin itsekin
5 euron tilipäivä joka perjantai, eli 20 e kuussa. Poika 14 v, enempään mulla ei olisi varaa, hän on ihan tyytyväinen. Tuo ei edellytä mitään, mutta hän tekee kyllä kotitöitä. Karkit, leffat ja vaatteet maksan tuon päälle. Tuolla voi ostaa tietokonepelejä, pelikortteja, mikä nyt sattuu olemaan tärkeää sillä hetkellä. Pidän hyvänä että hänellä on omaa rahaa josta ei tarvitse tehdä tiliä kenellekään että mihin se on mennyt. jos haluaa ostaa jotain tiettyä, hän voi budjetoida, montako viikkoa pitää säästää että sen saa. Joskus on pyytänyt minulta ennakkoa, eli lainaa. Samoin takaisinmaksuaikataulu on aika selkeä.
Meillä 13 vuotias poika saa 10,- viikossa. Ostamme kaiken mutta tuon viikkorahan saa käyttää miten haluaa tai olla käyttämättä.
20€ kuussa. Vanhemmat maksaa vaatteet ja kaikki pakolliset kulut, ostaa herkut viikonlopuksi, saa myös erikseen rahaa jos menee esim. leffaan/syömään tms.
Harvoin käy missään, omaa rahaa käyttää lähinnä elektroniikkaan ja peleihin.
Meillä 14-vuotias saa 30 euroa/kk. Käsittääkseni säästöön tuo menee pääasiassa. Tuo raha on tarkoitettu ihan vaan herkkuihin ja kavereiden kanssa ulkona syömiseen. Lisäksi saa rahaa pyydettäessä esim. leffassa käymiseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että lapsilisät ovat monelle täysin turhia. Eihän niiden ole kai tarkoitus olla jotain ekstraa, jota säästellään, että lapsi voi pröystäillä ulkomaanmatkoilla tai ostaa asunnon, kun muuttaa kotoa.
Mun mielestä ne on nimenomaan ekstraa😊Ja mä ihan mielelläni näytän lapsille hyvää esimerkkiä siinä, että kun olen kouluttautunut hyvin ja on hyvissä töissä, niin on rahaa, millä mällätä ja pröystäillä. Ja tätä rahaa jää vielä seuraavallekin sukupolvelle 😊 Miks mun tarvis köyhäillä, jos on varaa muuhunkin?
Ei saa viikkorahaa, mutta saa rahaa aina, kun pyytää. Syytä ei kysellä. Kotoa saa kaiken vaatteista matkoihin. Yleensä ei pyydä rahaa, joten kun joskus sanoo, että sitä tarvitsee, niin ihan rauhallisin mielin rahaa annan. Oma säästötili ja rahastot on lapsen hallussa, sijoituksiin tarvitsee vielä vanhemman luvan (ei ole vielä omia nordnet-tunnuksia). Omaisuutta vähän yli 15 000 e, joten omistaakin voisi ottaa, jos on rahalle tarvetta. Näistä ei kavereille kerrota.
Meidän 11 ja 13 vuotiaat saa euron päivässä, eli 7 euroa viikossa. Kaikki muut menot ja hankinnat maksamme me paitsi karkit, joihin lähinnä käyttävät nuo viikkorahansa.
Isovanhemmat antavat myös rahaa lapsille 10-20 kuussa, riippuen avuliaisuudesta ja koulumenestyksestä, mutta tuon rahan molemmat säästävät.
Itse sain 5 euroa viikossa yläasteen ajan. Sillä piti ostella karkit yms pienet jutut. Riitti silloin. Vaatteita sai uusia syksyllä ja keväällä 😀
Vaikka meillä olisi varaa, niin emme laita lapsen tilille lapsilisiä. Emme halua opettaa lapselle että hänen tilille tulla tupsahtaa noin vain rahaa, tekemättä mitää sen rahan eteen. Lapsilisä menee lapsen hyödyllisiin ja tärkeisiin menoihin.
Voihan sitä tietysti ajatella että pesämuna lapselle on myös tärkeää.. ehkä onkin.. mutta se ei ole lapsilisän tarkoitus..
Ei anneta ollenkaan viikkorahaa. Ei koeta tarpeelliseksi, koska annetaan aina tarvittaessa rahaa. Tosi fiksusti hän sitä sitten kuluttaakin, ainoastaan tarpeelliseen. Jotenkin voisin kuvitella, että oppisi törsäämään enemmän, jos saisi automaattisesti viikoittain esim. 20€.