Saman sukupuolisia kämppäkavereita voidaan pian epäillä avopuolisoiksi – Kela pyytää ymmärrystä uudelle tilanteelle
Myös samaa sukupuolta olevat kämppäkaverit voivat vastedes joutua selvittämään suhdettaan Kelaan, jos he eivät halua tulla kohdelluiksi avopuolisoina. Syynä on se, että maaliskuun alussa voimaan tuleva tasa-arvoinen avioliittolaki muuttaa myös avoliiton käsitettä.
Tähän asti avopuolisoita ovat Kelan mukaan olleet mies ja nainen, jotka asuvat pysyvästi samassa taloudessa ”avioliiton omaisessa olosuhteessa”.
Jatkossa avopariksi voidaan katsoa myös samaa sukupuolta olevat henkilöt. Samaa sukupuolta olevan avopuolison tulot vaikuttavat toiselle puolisolle maksettaviin Kelan etuuksiin, kuten asumistukeen.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mites ennen on käynyt jos kämppikset on sattuneet olemaan eri sukupuolta?
On pitänyt yrittää todistella, että on eri makuuhuoneet ja ei, me ei tosiaan paneskella... Aina ei edes ole nämä selitykset kelvanneet vaan Kela on erehtymättömällä paneskelututkallaan havainnut että coitusta on varmasti harrastettu!
Eli toisin sanoen kaikkien kämppisten pitää todistaa etteivät he ole avoliitossa. Kuka ehtii käydä tarkastamassa? Ja milläs todistat kelalle jos vastuu todistamisesta on asiakkaalla?
Ei taida kämppistely onnistua kuin omien sisarusten kanssa. Silloin kai sentään oletus on että eivät ole avoliitossa.?
Omistan kaksion ja vuokrasin siitä huoneen pitkäaikaiselle kaverilleni, joka oli mies. Opiskeltiin siis kummatkin samassa korkeakoulussa. Vuokrasopimuksen ja muiden vetoomustenkaan kanssa ei KELAlle kelvannut kohdella meitä vuokranantajana ja vuokralaisena. Teimme 7 valitusta kolmen kuukauden aikana ennen kuin saimme "eron". Koko tämän kolme kuukautta KELA maksoi vuokralaiseni etuudet MINUN tililleni, vaikka en etuuksia ollut hakenut enkä opintotukea kummempaa olisi ollut oikeutettukaan. Siinä sitten siirtelin vuokralaiselle rahaa omalta tililtä ja KELA lopulta vaati minua tietenkin maksamaan aiheettomat ylimääräiset tuet takaisin, olin varautunutkin tähän, mutta järjetöntä säätöä!
Kaikkea se tasa-arvo teettää. Mutta onneksi ei tarvitse saamaa vaivaa vielä tehdä koiran omistajana, vaikka mistä sitäkään kohta tietää...