Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helpot ja nopeat arkiruuat, vinkkejä kaivataan

Vierailija
07.02.2017 |

Kaipaisin ruokavinkkejä. Mies on päivät töissä, minä toistaiseksi kotosalla. Ollaan reilusti yli parikymppisiä. Mies ei ole juurikaan kokkaillut, muutti suoraan lapsuudenkodistaan kanssani yhteen. Itse olin asunu jo useamman vuoden poissa kotoa. Reilu kolme vuotta yhteiseloa nyt takana, ja huomattu että samat ruuat pyörii päivästä ja viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Joko meillä on lasagnettea, nakkikastiketta, makkarakastiketta, makaronilaatikkoa, nakki/makkarakeittoa, kinkkukiusausta, italianpataa, perunamuussijauhelihamössöä, tortilloja, ranskalaisia ja jotai uunissa, tai perunamuussia nakeilla tmv, ja kesällä grillaillaan. Kaipaisin vaihtelua arkiruokiimme.

Laktoositon ruokavalio, sitrushedelmille olemme molemmat allergisia ja minä en kestä vahvoja mausteita. Kasviksia olemme vähän huonoja syömään. Sienet eivät uppoa eikä liiemmin kalakaan.

Jakakaa helppoja ruokaohjeita, jotka olisi suht.nopea valmistaa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tein vartissa ruokaa.

Käytin niitä tuoreksia, mutta pakastekasvikset ok kans. Tofua, kookosmaitoa ja currytahnaa. Lisuke couscous.

Vierailija
22/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein äsken jauhelihapihvitaikinan. Jääkaapissa maustuu ja sitten teen pihvit ja paistan voissa pannulla. Lisukkeeksi keitettyä kukkakaalta ja salaattia. Hyvää on. Kannattaa hankkia ihan peruskeittokirja.

Millä ohjeella teet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaan helppo totutella vaikka niin että kiusaukseen kinkun sijasta lohta (esim kylmä/lämminsavu niin ei tarvi kuin pilkkoa sekaan) eikä maistu niin "kalaisalta". Lasagne tonnikalasta, on paljon mehevämpikin tonnarilla. Kalakeiton itse teen aina kuhasta, helppo, maukas, nopea ja ruodoton. Eikä haise niinkuin seikeitto. Kaupan pakastealtaasta löytyy paljon helppoja kalavalmisteita, kokeile esim paneroituja lohipihvejä tai sitruunaleikkeitä. Näillä pääsee kalan makuun 😆 smetanasta, sipulista ja kylmäsavulohesta saa mahtavan täytteen leipiin tai tortilloihin.

Kasviksiin taasen keittokikka nro 1, sosekeitot. Porkkanaa,sipulia,perunaa tai bataattia. Sekaan tilkka kermaa tai rkl sulatejuustoa ja päälle raejuustoa.

Mun suosikki on kesäkurpitsa kukkakaalikeitto johon laitan kipparisavujuustokerman ja soseeksi.

Pinaattikeitto on halpa ja helppo.

Uunijuurekset: paprikaa, sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, perunaa, bataattia, palsternakkaa (tai jotain näistä). Laita paistopussiin öljyä ja mieleisesi mausteet. Pilko kasvikset ja keitä hieman ja sitten pussiin. Sekoita että maustuu ja uuniin.

Helppo salsa: tomaattimurskaprk maustettu, paprikaa, sipulia ja valkosipulia. Pilko kasvikset ja heitä kaikki kattilaan ja keitä n 20 min. Valmis. Itse syön tuota leivän päällä tai pastan tai riisin kanssa.

Vierailija
24/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos jo tähän asti vastanneille, täytyy käydä läpi vaihtoehtoja ja miettiä mistä aloittaa.

On meillä välillä ruuan kanssa esim.kurkkua, tomaattia, paprikaa ja salaattia. Tässä pitäisi kyllä oikeasti petrata.

Ylipainoisia emme ole. Mies on automekaanikko niin liikkuu ja touhuaa töissä paljon. Lisäksi on koira, jonka kanssa liikumme. Itse olen vasta nyt päässyt normaalipainoon (olin pitkään alipainoinen vaikka miten söin ja sitten oli terveydellisiä juttuja.)

Näytän viikonloppuna miehelle tämän keskustelun, ja voidaan yhdessä kirjoittaa ylös mitkä kuulostavat kokeilemisen arvoisilta.

Ja ehkä vähän huvittavan kuuloista, mutta äitini on luvannut neuvoa perusarkiruuissa (on jäänyt nyt eläkkeelle syystä x, ja tekee parempaa ruokaa kuin nuoruudessani), kun muuttaa ensikuussa tuohon lähettyville.

-ap

Vierailija
25/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laiska, mielikuvitukseton kokki melko olemattomalla ruokahalulla joka voisi syödä perunaa kaikissa sen muodoissaan lopun elämänsä.

Vielä kun olen karsinut ruokavaliostani punaisen lihan kokonaan pois ja maitotuotteet vetänyt minimiin, niin eipä meillä mitään kulinaristisia näytteitä illallispöydästä löydy. Niin ja mainitsinko jo, etten itsekään osaa syödä kasviksia niin paljon kuin olisi tarpeen, ja esim. sienet ja suurin osa kalasta ei maistu?

Ehkäpä saat silti jotain vinkkiä:

Risotto (siis sellainen kunnon risottoriisi) kanalla tai kesäkurpitsalla

Halloumjuusto-kikhernecurry

Falafelit ja lisuke

Wokkivihannekset + kana

Vihersalaatti eri variaatioilla + kana tai tuna

Pinaatti-fetajuustopasta

Täytetyt paprikat

Itsetehty pizza

Spagetti ja tomaatti-kaurakermakastike broilerijauhiksella tai soijarouheella

Keitetyt perunat ja yllämainittu kastike

Perunamuusi ja kalkkunanakkikastike

Perunamuusi ja pakasteesta sitruunaleike

Perunamuusi ja pinaattiletut

Uunivihanneksia + kana/kalkkunapihvi

Kasvispihvit + lisuke

Tortillat

Makaronilaatikko broilerinjauhelihasta

Kanapata, eli ruskistetut kanasuikaleet, purkki tomaattimurskaa ja vihanneksia uuniin hautumaan padassa

Kalapuikot + lisuke

Avokadopasta

Kanapasta

Hernekeitto

Kalakeitto

Kesäkeitto

Kalkkunannakkikeitto

Kana-kasvisvartaat

Espanjalainen tortilla, eli perunamunakas

Riisi + vihanneksia + kanaa sekaisin, eli suomalainen risotto

Kanankoivet + riisi

Lasagne

Riisi ja kana sweet&sour-kastikkeella

Linssipata

Kasvissosekeitto

Italianpata

Vielä kun jauhelihaa söin, niin tässä ehdottomat lempiruokani:

Jauhelihakastike ja keitetyt perunat/perunamuusi

Bolognesekastike ja spagetti

Itsetehdyt lihapullat + perunalisuke

Jauhelihakeitto

Jauhelihakiusaus

Texmex-salaatti

Jauheliha + wokkivihannekset

Jauheperunasoselaatikko

Vierailija
26/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sbagettia jauhelihakastikkeella.

Helppoa ja nopeaa. Sbagettia tekemään siis.

Vierailija
27/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni sbagetille myös. Jauhelihasta saa tehtyä herkullisen makuista jauhelihamausteen, ketsupin, juuston ja suuruksen avulla.

Helppoa ja nopeaa.

Vierailija
28/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääni sbagetille myös. Jauhelihasta saa tehtyä herkullisen makuista jauhelihamausteen, ketsupin, juuston ja suuruksen avulla.

Helppoa ja nopeaa.

Kuin myös ääni tälle.

P.S. Sitä ei kirjoiteta sbagetti, vaan sbaketti.

Vierailija
29/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Ei vaan spaketti. Kovalla p:llä.

Vierailija
30/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höyrytettyä kaalta ja possusuikaleita

Kaalia...

Vierailija
31/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa tuollainen kuin aloittaja ja lisäksi laiska tekemään mitään. "Erikoisemmat" ainekset ehtii mennä kaapissa pilalle ennen kuin saan aikaiseksi tehdä niistä aiotun ruuan. Perunatkin ehtii itää ennen kuin saan ne pöytään... huoh.I S:ssa oli tosi hyvä ohje jota kokeilin helpotettuna versiona.

Siis:

Kuori 1-2 isoa bataattia ja pilko.  Laita uunivuokaan ja sekoita öljyä muutama lusikallinen, sekä vähän mustapippuria ja valkosipulijauhetta sekaan. Paista 200 astetta, 20 min. Lisää 10  puolitettua kirsikkatomaattia ja piasta vielä 10 min.

Sitten voi paistaa pannulla vaikka lihanpaloja (stroganoff) sen ohjeen mukaan mikä lihapaketin takana on tai vaan paistaa ja maustaa ja vettä sekaan vähän. Ei tarvinnut mitään kastikkeita mun mielestä enempää ja hyvää oli. :)

Vierailija
32/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ette koskaan syö broileria? Tässä muutama helppo ohje.

Uunivuokaan kanan rintafileita, tölkki tomaattimurska, desi kermaa, (valkosipulia) yrttejä (basilika, timjami, meirami, oregano), 1 TL sokeria, suolaa ja pippuria. Uuniin 200 astetta n. 20-30 minuuttia. Mukaan voisi laittaa myös (pakaste)pinaattia/parsakaalia/vihreitä papuja.

Lisäksi riisiä, ohraa tai couscousta.

Lasten suosikki kana-ananaskastike: kanan jauhelihaa paistellaan pannulla, sekaan currymaustetta, valkosipulia ja sipulisilppua. Lisää sekaan ananas purkki mehuineen ja toinen tölkillinen vettä sekä veteen sekoitettua maizenaa. Kun kastike on paksuuntunut lisää desi kermaa tai kookosmaito ja mausta suolalla ja pippurilla.

Vierailija
33/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa tässä kokkailussa vähän sellainen seikkailumieli ja kokeilla vaikka kerran viikossa joku uusi ruokalaji tai ruoka-aines. Sitten kun oppi pikkuhiljaa tuntemaan erilaisia ruoka-aineita ja omia mieltymyksiä ja niiden mukaan kehittelemään ruokia niin tulee ihan kiva fiilis kun kokkaustaidot karttuvat ja saa tehdä ja syödä oikeasti hyvää ja monipuolista ruokaa.

Itse usein pidän sunnuntaisin sellaisen suunnitteluhetken viikon ruokalistaa varten, selaan nettiä ja Maku-lehtiä (musta se on tosi kiva ruokalehti) ja teen näiden suunnitelmien pohjalta myös kauppalistat.

Pyrin siihen, että joka viikko on yksi keittoruoka, yksi kalaruoka (vaikka en tykkää kalasta itse, mutta lasta varten) ja ehkä yksi kasvisruoka. Viikonloppuisin kokkaan vähän pidemmän kaavan mukaan ja saatan tehdä jälkkäriäkin ja vähän parempaa salaattia. Arkisin ollaan raastelinjalla + pilkottuja kurkkuja/paprikaa/tomaattia aina lautaselle.

Itsekin liputan kasvissosekeittojen nimeen! Jos oikein helpolla haluaa päästä, niin ostaa vaikka K-kaupoista niitä valmiita kasvissosepötköjä muutaman ja ne vain lämmitetään, lisätään ehkä ruokakermaa ja/tai koskenlaskijaa sekä mausteita. Itse tykkään mm. chilistä ja inkivääristä sosekeitoissa. Tätä ei tarvitse edes itse enää soseuttaa, joten paljon helpommalla ei kasvisruokaa voi saada. Hintaa tosin tulee enemmän mitä itse pilkottuna.

Keittoja on todella helppo tehdä valmiista pakastepussista, jossa on perunat ja kasvikset pilkottuna. Sekaan voi laittaa melkein mitä vain lihaa, kalaa, kanaa, makkaraa Tosi hyvää keittoa tulee myös, jos laittaa perunan sijasta esim. pätkäspagettia. Tekee vaikka tomaattipohjaisen minestronekeiton: yksi tai kaksi pahvipurkillista tomaattisosetta, vettä,keittovihanneksia, pätkäspagettia ja kinkkusuikaleita. Lisäksi mausteita ja ripaus sokeria, halutessaan loraus kermaa. Hätätilassa keittoon voi käyttää myös esim. valmista peruna-sipulisekoitusta

Itse tykkään myös sellaisista uuniin laitettavista vuokajutuista, johon laitetaan kaikki ainekset kerralla kypsymään. Esim. kananfilepihvejä, riisiä (tai cuscusta, ohrahelmiä, quinoaa) kasvissuikaleita, vaikkapa persikkapaloja (säilykekin käy) ja aurajuustomurua sekä nestettä ( + kermaa).

Salaatti maistuu mielestäni paremmalta, jos siinä on mukana jotakin hedelmää ja jotain hyvää juustoa, ehkä siemeniä tai pähkinöitä myös. Esim vuonankaalin päällä päärynää, vuohenjuustoa + saksanpähkinää. Tai kaaliraastetta, granaattiomenan siemeniä (saa pakasteena valmiina) ja pekaanipähkinää. Tai leipäjuustoa, pinjansiemeniä ja muutamia lakkoja.

Itse tehty pizza on myös tosi hyvää viikonloppuruokaa.

Vierailija
34/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa tuollainen kuin aloittaja ja lisäksi laiska tekemään mitään. "Erikoisemmat" ainekset ehtii mennä kaapissa pilalle ennen kuin saan aikaiseksi tehdä niistä aiotun ruuan. Perunatkin ehtii itää ennen kuin saan ne pöytään... huoh.

Kohtalotoveri siispä.

Mutta tosissaan pitää kyllä petrata. Olen muutenkin hakeutumassa ravintoterapeutille, koska haluan oppia syömään oikein.

-ap

Vierailija
35/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi ihan perinteiset pihvit esim. naudasta tai hevosesta on todella helppo ja nopea valmistaa. Halutusta kypsyydestä riippuen menee ehkä 2 - 5 minuutin luokkaa ja kaikki voi valmistaa kerralla. Lisäkkeeksi vaikkapa uunijuureksia tai lohkoperunoita ja salaattia ja kastikkeen saa tehtyä pihveille samalla pannulla, jolloin maut tulevat talteen.

Kala on myös nopeaa valmistettavaa. Pannulla paistaen ei mene siinäkään kuin jokunen minuutti, jos fileinä paistaa. Myöskin erilaisia haudutettavia kalaruokia kannattaa kokeilla. Miedolla lämmöllä kala hautuu täydelliseen kypsyyteen ihan parissakymmenessä minuutissa. Kestää kauemmin, mutta ei tarvitse vahtia samalla tavalla kuin paistinpannua.

Vierailija
36/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa tuollainen kuin aloittaja ja lisäksi laiska tekemään mitään. "Erikoisemmat" ainekset ehtii mennä kaapissa pilalle ennen kuin saan aikaiseksi tehdä niistä aiotun ruuan. Perunatkin ehtii itää ennen kuin saan ne pöytään... huoh.

Kohtalotoveri siispä.

Mutta tosissaan pitää kyllä petrata. Olen muutenkin hakeutumassa ravintoterapeutille, koska haluan oppia syömään oikein.

-ap

Oikein syömisessä ei ole mitään ihmeellistä.  Kun välttää kaikkea keinotekoista ruokaa ja valitsee lautaselle aitoa tavaraa.

Se vaikeus alkaa kaupassa. Sieltä ei oikeaa ruokaa tahdo löytää. Suurin osa tavarasta on jotain käsiteltyä mukaruokaa.

Vierailija
37/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkitonnikalasta tulee hyviä kalapihvejä, kylkeen kalalle sopiva kastike. Myös tomaattinen tonnikalakastike on hyvää.

Vierailija
38/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just laitoin viidessä minuutissa itselleni illalliseksi kinkkumunakkaan. Munaa, vettä/kermaa, suolaa, valkopippuria, päälle kinkkua (mulla leikkelekinkut oli menossa vanhaksi, sinne vain sekaan), purjoa, paprikaa, tomaattia, basilikan lehtiä, mitä nyt kotona vaan on. Oli hyvää eikä tullut hiilariähkyä.

Vierailija
39/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kana/broileri, millä nimellä sitä nyt kaupataankaan.

Osta kaupasta seuraavan kerran kun on jotain näistä tarjouksessa 500-1000g paketti noin 10e/kg: 500 grammasta saat noin kolme annosta, joten kilosta saat pariksi päiväksi aterioita kahdelle.

-kanan filepihvit

-kanan sisäfile

osta yrttimarinoituja tai marinoimattomia, mutta älä hunajamarinoituja, eikä varsinkaan suikaleita.

avaa paketti, laita pannulle pieneen öljytilkkaan paistumaan. Sisäfileissä menee noin 5 min, pihveissä vähän kauemmin. Voit veitsellä halkaista pihvin, jos epäilet, että se on vielä raakaa, ja paistaa lisää jahka se on sisältä ihan valkoista. Sillä aikaa laita vesikattila kiehumaan. Kun kana on kypsää, ripottelet päälle suolaa ja pippurirouhetta ja purkillisen tai kaksi kuohukermaa tai ruokakermaa (vähintään 15% rasvaa). Annat kiehahtaa. Jos haluat maustaa vielä vaikka kurkumalla, niin laita sitä vajaa ruokalusikallinen, se värjää kerman keltaiseksi ja maistuu miedosti itämaiselta, ei chililtä kuitenkaan.

Nyt vesi jo varmaan kiehuu, lisää siihen pari pussia pikanuudeleita tai muutama desi riisiä. Nuudeleita ei tarvitse keittää, anna niiden hautua kolme minuuttia vedessä ja kaada vesi pois. Jos keität pitkää riisiä, keitä 20 min, jos basmati- tai jasmiiniriisiä, se valmistuu 10 minuutissa. Kaada vesi pois.

Hauduta kanaa hissuksiin jahka riisi/nuudeli on valmista. Sitten syömään.

Jos teet isomman annoksen tätä kastiketta, nuudelit kannattaa keittää vain yhtä päivää varten kerrallaan. Riisiä keitän yleensä koko kattilallisen, jotta saan seuraavana päivänä lämmitettyä loput nopeasti.