Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helpot ja nopeat arkiruuat, vinkkejä kaivataan

Vierailija
07.02.2017 |

Kaipaisin ruokavinkkejä. Mies on päivät töissä, minä toistaiseksi kotosalla. Ollaan reilusti yli parikymppisiä. Mies ei ole juurikaan kokkaillut, muutti suoraan lapsuudenkodistaan kanssani yhteen. Itse olin asunu jo useamman vuoden poissa kotoa. Reilu kolme vuotta yhteiseloa nyt takana, ja huomattu että samat ruuat pyörii päivästä ja viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Joko meillä on lasagnettea, nakkikastiketta, makkarakastiketta, makaronilaatikkoa, nakki/makkarakeittoa, kinkkukiusausta, italianpataa, perunamuussijauhelihamössöä, tortilloja, ranskalaisia ja jotai uunissa, tai perunamuussia nakeilla tmv, ja kesällä grillaillaan. Kaipaisin vaihtelua arkiruokiimme.

Laktoositon ruokavalio, sitrushedelmille olemme molemmat allergisia ja minä en kestä vahvoja mausteita. Kasviksia olemme vähän huonoja syömään. Sienet eivät uppoa eikä liiemmin kalakaan.

Jakakaa helppoja ruokaohjeita, jotka olisi suht.nopea valmistaa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta kuulostaa tosi pahalta tuo ruokavalikoima, nuo mössöt ja einesnakit ja makkarat 🤢 Katso vaikka Pirkan tai Yhteishyvän lehtisistä, varmasti löytyy parempia vaihtoehtoja, vaikkei ole vaikeita. Aikuisten ihmisten olisi hyvä opetella syömään myös kasviksia ja kalaa.

Etsi vaikka tuolta

https://www.k-ruoka.fi/reseptit?q=liha&rajaus=erityisruokavalio-laktoos…

Vierailija
2/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää hyvät ihmiset välillä kasvisruokia! Ihan karmean näköinen lista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Nyt on kaali halpaa, teet siitä ruokaa. Linssikookoskeittoa, kidneypapumuhennosta jne.

Vierailija
4/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smkeitto

Vierailija
5/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi tämän keskustelun tein, että saa vinkkejä. Kirjoja on selailtu ja nettiä luettu.

Miehen kotona on aina erikoisia ruokia, minun lapsuudessani elettiin tommosilla helpoilla ruuilla kun äiti yksinään kasvatti montaa lasta.

-ap

Vierailija
6/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideoita saa, kun vaihtelee pääraaka-ainetta. Esim. punaisen lihan (jauhelihan/makkaran) tilalle kanaa, kalkkunaa, kalaa ja myös kasvisruokia.

Myös lisäkettä vaihtamalla voi saada ideoita: pasta, peruna keitettynä, perunasipulisekoitus uuniin ja ruokakerma sekaan (eli kermaperunat), perunamuusi , kasvikset (esim. uunijuurekset), riisi, nuudeli, couscous, porkkana, bataatti, pavut, maissi...

Perusruokatyyppejä: keitto, kastike, laatikko, muu uuniruoka, ruokaisa salaatti.

Valmiita ruokaehdotuksia: kana- tai kalkkunakastike ja riisillä tai pastalla, kanakeitto, kalakeitto, jauhelihakeitto, lohipasta, savulohipasta tai voi käyttää vaikka savusiikaa (halvempaa), kiusaukset (kalaa tai kanaa, esim, niin helpolla hyvää tulee), kasvissosekeitto, pinaattiletut, uunilohi,

Helppoja reseptejä löytyy mm. Valion ja Pirkan nettisivuilta. Suosittelen myös peruskeittokirjaa, esim. Kotiruoka (Otava).

Itse teen usein niin, että päätän jonkin asian, vaikka sen, että teen ruokaa bataatista. Sitten googlaan vaikka "bataatti lohi" ja valitsen googlella vastaan tulevista sopivimman näköisen. Voit myös googlata "viikon ruokalista" ja sitä kautta löytää erilaisia ehdotelmia ruokalistasta. Joskus itse tsekkailen myös koulujen ruokalistoja netistä ja keksin niistä ideoita perusruokiin.

Vierailija
7/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten maksalaatikko, kinkkukiusaus, janssoninkiusaus, mummon muusi ja lihapullat, pakasteesta pyttipannu

Vierailija
8/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyrytettyä kaalta ja possusuikaleita

Vierailija
9/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein äsken jauhelihapihvitaikinan. Jääkaapissa maustuu ja sitten teen pihvit ja paistan voissa pannulla. Lisukkeeksi keitettyä kukkakaalta ja salaattia. Hyvää on. Kannattaa hankkia ihan peruskeittokirja.

Vierailija
10/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kotona ja ostaa valmistukseen, niin laiska oltava tai muuten avuton.

Onko ylipainoa noilla syömisillä?

Opettele keittoja tekemään ihan tuoreista kasviksista, edullista ja hyvää verrattuna pakastekasviskeittoihin

Vierailija
11/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höyrytettyä kaalta ja possusuikaleita

Kuulostaa hyvältä. Valkokaali on mielestäni hyvää kaikissa muodoissaan.

Vierailija
12/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Toivon todella teidän terveytenne takia että tämä aloitus on trolli! Siis syötte vain perunaa, pastaa, makkaraa ja jauhelihaa?

Kuten joku jo valisti, kala ja kasvikset mukaan heti. Ja täysjyväriisi, -nuudelit, sekä muut viljat. Missä laktoosittomat maitotuotteet? Missä raasteet ja salaatit?

Aloittakaa vaikkapa lisäämällä salaatia ja raastetta tai hapankaalia ateriaan.

Sitten vaihdatte yhtenä päivänä makkaran palkokasveihin. Linsseistä on helppo aloittaa. Ne ovat helppoa ja edullista arkiruokaa. Etenette siitä sitten valkoisiin papuihin ja kikherneisiin, joita pitää liottaa eli vaatii vähän osaamista enemmän.

Vaihda peruna- ja pastamössöt osaksi lämpimiin kasviksiin sekä täysjyväriisiin tai -nuudeliin silloin tällöin.

Keittoja enemmän, siis sellaisia, joihin tulee vihanneksia. Jos ei tykkää vahvoista mausteista, lisätkää makeita miedompia mausteita ja tuoreita ja kuivattuja yrttejä.

Makkaraa kannattaa vähentää, sehän on enimmäkseen valkoista jauhoa ja heikkolaatuista rasvaa.

Käyttäkää oikeaa lihaa ja kana sekä kalaa. Oliiviöljy salattiin ja raasteisiin.

Vierailija
13/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bolognese-kastikkeen tekee helposti pastalle.

Ja vaikka sanoit ettei kala oikein iske niin, suosittelisin kokeilemaan uunilohta kumminkin. Päälle levittää vaikka jotain hyvää tuorejuustoa. Sen kanssa vaikka keitettyä bataattia. Helppo ja terveellinen.

Riisi ja kana. Risottona. Uunissa kanankoipia riisipedillä.

Kasvis-kana wokki.

Itsetehdyt hampurilaiset. Eikä niitä jauhelihapihvejä tarvi aina tehdä viimeisen päälle, jos ei jaksa. Kuhan vähän taputtelee sitä jauhelihaa ja maustaa hyvin. Kyllä se arkena kelpaa.

Vierailija
14/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuori ja viipaloi neljä porkkanaa, laita kiehumaan  ja lisää joukkoon pussillinen makaronia, kun porkkanat puolikypsiä.Paista pieniksi pilkottuja possunkylkiviipaleita  (läskisoosilihaa n. 400 g.) pannulla rapeaksi ja mausta kypsät lihat suolalla.Lisää possunkylkipalat makaroniporkkanan joukkoon rasvoineen, kun em.  alkavat olla kypsiä. Hauduta ja hämmentele pienellä lämmöllä, kunnes kaikki vesi haihtunut.Tarkista maku, lisää tarvittaessa suolaa ja valkopippuria.

Tästä annoksesta syö kaksi useampaan kertaan.

Tämä on lapsuudestani tuttu edullinen ja maukas arkiruoka, jota mummoni teki minulle 60-luvulla. En ole muualla törmännyt tähän, tietääkö kukaan muu tätä ruokaa?

Vierailija
15/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että teet nettihaun sanoilla "viikon ruokalista". Tulokseksi tulee kaikenlaista blogia ja lehteä ja tuottajaa. Sitten noudatat niistä ensin yhtä, sitten toista ja kolmannella viikolla kolmatta. Sitten otat kierroksen alusta. Tämän pitäisi olla helppoa, koska niissä on yleensä suunniteltu vaihtelua ja annettu valmistusohjeet ja kauppalistat valmiiksi.

Vierailija
16/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitot on helppoja ja halpoja. Kasvissosekeitto: keitä mitä vaan juureksia, soseuta sauvasekottimella, ruokakermaa perään. Perus keittopohja: perunaa, keittojuureksia, jotain lihaa . Kalakeitto: perunaa, porkkanaa, pakasteherneitä (joo. Jotkut pitää tätä outona), lohta ( esim. Pirkalla on pakasteessa lohikuutioita, jos haluaa päästä helpolla).

Itse harrastan myös uuniruokia: suikaloitua perunaa, porkkanaa ja bataattia, sekaan mitä vaan lihaa (kinkku, j-liha), ruokakermaa, ehkä koskenlaskijaa. Uuniin, hyvää on.

Vierailija
17/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään usein näitä, kaikki helppoja ja nopeita valmistaa. Reseptit löytää netistä. En listannut kalaruokia kun ette niistä pidä, mutta kasvisruokia laitoin. Kokeilkaa, ovat hyviä!

Porkkanalaatikko

Kanawokki

Pinaattilasagne

Porkkanafetapyörykät

Kesäkurpitsapasta soijarouhetomaattikastikkeella

Perunamuusi ja valkokastike kananmunilla

Kasvisrisotto

Kotitekoinen pizza

Yrttipippurinen possun kassler

Uuniperunat erilaisilla täytteillä

Rattatouille

Pasta pehmeällä avocadokastikkeella

Uunimakkara ja kermaperunat

Uunissa kypsytetty kalkkunan rinta ja uunijuurekset

Kesäkeitto

Osa saattaa muhia uunissa hieman kauemmin, mutta valmistusaika on lyhyt.

Vierailija
18/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin vähän aikaa sitten avata samanlaisen ketjun, mutta ei ottanut tuulta alleen. Seuraan todellakin tätä, olen tosi mielikuvitukseton kokki, joten antakaa vinkkejä!!! Pidetään tämä ylhäällä!

Vierailija
19/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanafileet on aina helppo valinta. Oheen riisiä/perunaa/kasviksia sekä salaatti. 

Vierailija
20/39 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha-juurespata, kanaa, riisiä, vihanneksia.

Perunasipulisekoituksia en ymmärrä anteeksi vain, mieluiten teen itse tulitikkuperunoita janssonin kiusaukseen.