Mitä syitä irtisanomiseen ovat " tuotannolliset- ja taloudelliset syyt" ?
Eli käytännössä mikä on firmassa tilanne, että tuolla syyllä voi irtisanoa?
Onko se vaan joku porsaanreikä vähentää väkeä eli tuolla syyllä voi irtisanoa jonkun, vaikkei oikeaa syytä olisikaan. Eli syy olisi vaikka, ettei naama miellytä?
Kommentit (17)
tuolla syyllä voi irtisanoa esim. jos naama ei miellytä? Näinkö on??
-ap-
Se on sitten ap:n menoa kun äitiysloma ja vanhempainvapaat on pidetty. Olen pikkufirmassa ja saanut paarian aseman tultuani toisen kerran raskaaksi.
Uteliaisuudesta vaan kyselen, itse olen kotiäippänä.
Ei ole yrityksen tehtävä elättää työntekijöitänsä, vaan yhteiskunnan.
taloudellisista syistä irtisanotun tilalle ei saa palkata uutta työntekijää tai jos palkkaa niin ap sais viedä asian oikeuteen, jos epäilee syrjintää..
ei niinkuin kolmonen väitti. työnantaja ei saa palkata uutta työntekijää oliko n. vuoteen ilman että sitä työtä tarjottaisiin ensin tälle irtisanotulle. siis jos irtisanominen tehdään tuolla perusteella.
eli jos firma pistää ihmisiä pihalle ap:n mainitsemalla syyllä, he eicät voi palkata samaan tai samankaltaiseen työhön ketään kohtuulliseen aikaan. tai voi, mutta silloin on ensin aloitettava niistä irtisanotuista ihmisistä. jos heidät ohitetaan palkkausprosessissa, voivat irtisanotut nostaa syytteen perusteettomasta irtisanomisesta.
- been there, done that
Ja työntekijöiden irtisanomissuoja tulisi Suomessakin saattaa Keski-Eurooppalaiselle tasolle, suhdanteisiin vastaa nimittäin täällä aina duunari.
" tuotannolliset ja taloudelliset syyt" tyyliin tai olla itse ilman palkkaa. Järjetöntä, että tilanteen huononnuttua joutuu pitämään palkkalistoilla täysaikaista työntekijää vaikka tarve olisi esim vain osa-aikaiseen kesätyöntekijään!
Itse en ole yrittäjä, mutta töissä kyllä pienessä firmassa joka tälläkin hetkellä tuskailee kuinka työllistää mammalomalta palaava kuukausipalkkalainen. Tilanne on muuttunut vuoden aikana niin radikaalisti, että töitä ei ole tarjota noin paljoa....
" Itse en ole yrittäjä, mutta töissä kyllä pienessä firmassa joka tälläkin hetkellä tuskailee kuinka työllistää mammalomalta palaava kuukausipalkkalainen. Tilanne on muuttunut vuoden aikana niin radikaalisti, että töitä ei ole tarjota noin paljoa...."
jos työ on olennaisesti JA pysyvästi vähentynyt, saa toki irtisanoa työntekijän.
irtisanominen voi koskea sinua ennemmin kuin mammalomalta palaavaa, tiesithän?
Ei koske, koska olen jo vapaaehtoisesti viahtanut työsopimukseni tilapäisesti 30h /vko sopimuksesti. Muutenkin, tilanne on se, että olen lapseni jo tehnyt ja tämä mammalomalainen on jäämässä joka tapauksessa parin vuoden sisään uudelleen mammalomalle.
Kuten joku snaoi, voi irtisanoa, mutta ei palkata tilalle osa-aika työntekijää kesäksi.
" Ei koske, koska olen jo vapaaehtoisesti viahtanut työsopimukseni tilapäisesti 30h /vko sopimuksesti. Muutenkin, tilanne on se, että olen lapseni jo tehnyt ja tämä mammalomalainen on jäämässä joka tapauksessa parin vuoden sisään uudelleen mammalomalle.
Kuten joku snaoi, voi irtisanoa, mutta ei palkata tilalle osa-aika työntekijää kesäksi"
kausityöntekijän saa kutsua vilkkaille kuukausille töihin tai sitten antaa sinulle enemmän tunteja. kokoaikainen työntekijä kuitenkin vie sinun, tuntipalkkaisen, työt aina. eli jos mammikselta tulee työntekijä ja työtä on vähän, annetaan ensin kokoaikaiselle täydet tunnit ja sitten sinulle ne mitä jää jäljelle. avot, ketään ei tarvitse irtisanoa!
Laajemmassa mielessä ihmisten perusturva on kyllä yhteiskunnan asia tässä meidän systeemissä.
Vierailija:
Ei ole yrityksen tehtävä elättää työntekijöitänsä, vaan yhteiskunnan.
saattaa työnantaja suosiolla maksaa sen korvauksen, mitä tuomioistuin tulisi tuomitsemaan (käytännössä max 6 kk palkka). Työpaikkaa ei tietenkään saa takaisin, mutta onhan tuokin tietysti pieni lohtu.
työntekijälle ei riitä hommia, tai kulut pitää työntekijä ajaisivat firman konkkaan alta aikayksikön.
Oiekasti se tarkoittaa sitä, että firmat voivat laittaa ihmisiä pihalle, kun voitot uhkaa jäädä alle miljoonien eurojen.
Tai saavat työntekijöitä halvalla jostain muualta.