Matkustus raskaana ollessa
Pitäisi tehdä päätös uskaltaako ja kannattaako lupautua " työ" matkalle tuossa raskauden puolenvälin paikkeilla noin vk 23 tai vähän myöhemmin.
Mitä riskejä matkustukseen liittyy? Millaisia kokemuksia teillä on mahan kanssa reissaamisesta?
Miten pitkät lennot ovat menneet?
Entä liittyykö ruokailuun mitään/jotain riskejä?
Voiko möykkyinen autokyyti olla vaaraksi?
Malariahan voi olla raskaana ollessa äkäinen, joten ilman pillereitä tuskin uskaltaa olla, mutta onko kukaan uskaltanut ottaa anti-malaria-tabuja raskaana ollessa tai saanut lääkärin mielidettä aiheesta?
Ja entäpä jos jotain sattuu... noilla viikoilla vauva voisi olla Suomessa pelastettavissa ja äiti varmasti, mutta alkeellisemmissa oloissa tilanne voi olla toinen.
Pelkäänköhän mie ihan joutavia? ;-)
Kommentit (5)
...osin samat huolet on minulla suurimpina mielessä ollut.
Maata ja kohdetta en voi vaihtaa, koska kyseessä on työmatka. Enkä oikein ohjelman raskauteenkaan voi vaikuttaa suuresti. Tuskin se muuten vie naista piippuun, mutta pitkät matkat rekan lavalla maaseudulle pomppuisia teitä tuntuu vähän arveluttavilta. Siis jos ratsastustakaan ei raskaus aikana suositella, niin voikohan pomppuisesta kyydistä olla haittaa?
Maa ei ole pahimpia malarian kannalta, mutta sitä esiintyy ympäri vuoden esiintyy maaseudulla. Ei tosin klorokiiniresistenssiä muotoa, eli heliopar riittää estoon. Sen pitäisi olla turvallista raskausaikana. Silti en tykkään ajatuksesta.
Ruokailuunkaan en voi suuresti vaikuttaa. Ruoka tehdään aika rujon näköisessä keittiössä, mutta aikaisemmin ei minulla ole siellä ollut ongelmia mahan kanssa. Maaseudulla taa ihmiset pukkaavat tarjoamaan epämääräisyyksiä, joista on vaikea kieltäytyä kohteliaisuus syistä. Aina on myös se vaara, että raskaana olevalle tarjoillaan erityisherkkuja (pastoroimattomia maitotuotteita suoraan vuohesta lypsettynä tms.). Eiköhän nämä ruokailut silti saisi setvittyä.
Suurin mutta on se terveydenhoidon taso, jos jotain tapahtuu. Ja sitähän ei taas voi etukäteen tietää, vaikka miten olisi raskaus sujunut oppikirjan mukaan.
Että vaikea päätös minulle, kun en osaa päättää liittyykö reissuun liian iso riski, jos varaan matkan tai jos päätän olla lähtemättä, vaikka matka olisi ihan riittävän turvallinen ja jätän työkaverin hankalaan saumaan, koska joutuisi yksin tekemään homman (liian raskas yhdelle).
Pitänee vielä selvittää.
Marieela!
Satutko tietämään/muistamaan mitä malarialääkitystä tuttavasi söi. Tod. näk. heliopar, koska yleensä se riittää Thaimaassa (kuulemma). Minulle juuri nimittäin väitettiin, että ko. lääke on täysin turvallinen raskaana oleville. Sitten on niitä ärmätimpiä, joita ei voi käyttää ja joihin liittyy raskaudenehkäisy tarve jälkeen päin.
Entä millä rv tuttavasi oli? Voisiko sillä olle merkitystä? Ja mistä tiedetään, että vauvat menetettiin malaria lääkiryksen takia, eikä km aiheutunut jostain muusta??
En siis halua epäillä kokemustasi, vaan kyselen ihan siis siitä syystä, että itseä huolettaa ja päätös on tärkeä. Vauvaa en halua missää tapauksessa riskeerata, mutta olen vähän hankalassa saumassa, kun ennen joulua lupauduin hommaan, eikä nyt äkkiä ketään tilalle tunnu löytyvän.
Muuten olen kyllä keskimäärin reissannau paljon myös raskaana ollessa, mutta ns. kehitysmaissa en ole mahan kanssa käynyt.
Mitä riskejä matkustukseen liittyy? Millaisia kokemuksia teillä on mahan kanssa reissaamisesta?
Miten pitkät lennot ovat menneet?
Entä liittyykö ruokailuun mitään/jotain riskejä?
Voiko möykkyinen autokyyti olla vaaraksi?
Malariahan voi olla raskaana ollessa äkäinen, joten ilman pillereitä tuskin uskaltaa olla, mutta onko kukaan uskaltanut ottaa anti-malaria-tabuja raskaana ollessa tai saanut lääkärin mielidettä aiheesta?Ja entäpä jos jotain sattuu... noilla viikoilla vauva voisi olla Suomessa pelastettavissa ja äiti varmasti, mutta alkeellisemmissa oloissa tilanne voi olla toinen.
Ensinnäkin riippuu tietenkin paljon omasta kunnosta ja voinnista sekä raskauden kulusta muutenkin, miten matkustaminen sujuu. Lentäminen sinänsä on vaaratonta ja jos pystyy nukkumaan koneessa, niin pitkäkin lento sujuu varmasti hyvin. Vessassa saattaa joutua käymään normaalia useammin, eli jos mahdollista, niin kannattaa pyytää käytäväpaikkaa. Varaa etukäteen/pyydä itsellesi paljon juomavettä, käytä tukisukkia ja jaloittele ja jumppaa säännöllisesti lennon aikana. Ellet nuku koko aikaa;)
Ruokailuun ja juomiseen ja muutenkin hygieniaan täytyy kiinnittää huomiota ihan normaalisti, eli juoda vain pullotettua vettä, ei syödä katukeittiöistä ja muutenkin välttää helposti pilaantuvia ruokia (esim. koko päivän auringossa lojuneita kaloja ja lihoja, äyriäisiä, jäätelöä jne.). Ei-raskaana ollessani aika usein lipsun näistä " säännöistä" , mutta raskaana en viitsi ottaa turhia riskejä. Käsienpesuun kannattaa kiinnittää erityistä huomiota eli pestä/puhdistaa kädet AINA ennen ruokailua. Tähän tarkoitukseen on olemassa mm. apteekissa käsidesi-geeliä, pullo kulkee kätevästi repussa/käsilaukussa ja kädet saa puhtaaksi näppärästi ilman vettä ja saippuaa.
Malarialääkkeitä ei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Eri merkeissä on eroja ja joitakin voi pakkotilanteessa käyttää, mutta samat lääkkeethän eivät tehoa kaikilla malaria-alueilla. Nyrkkisääntönä kuitenkin se, että jos ei ole pakko syödä lääkkeitä, niin ei suositella. Me vaihdoimme lomamatkakohdetta juuri tästä syystä, mielestäni lomamatka malaria-alueelle ei ole niin pakollinen, että riskeeraisin vauvan sen takia. Eikä kyllä työmatkakaan, varsinkin jos siihen voi itse vaikuttaa.
Sama homma tuon lääkärijutun kanssa, en lähtisi raskaana ollessani alueelle, jossa tarjolla on vain alkeellisia lääkäripalveluja. JOS jotain sattuu, kyseessä voi olla vauvan hengen lisäksi myös äidin henki ja tämä on tietenkin aivan liian suuri riski otettavaksi. Nämä siis ovat minun mielipiteitäni ja tarkoitan nyt nimenomaan ns. ei-pakollista matkustelua.
Ja tietenkin täytyy ottaa huomioon, että raskaana ollessa ei jaksa samalla tavalla kuin " normaalitilassa" eli ohjelmaa ei pidä suunnitella liian tiukaksi, täytyy jättää riittävästi aikaa lepäämiselle.
Vaikka olen tässä listannut kaikenlaista estettä matkustamiselle, niin se ei suinkaan ole viestini tarkoitus:) Itse reissasin rv 22-26 kauas pois ja kaikki sujui mainiosti. Eli ei muuta kuin matkaan, jos siltä tuntuu!
Ollaan lähdössä 2kk:deksi Pohjois-Afrikkaan. Raskausviikoilla 21-29
En ole yhtään huolissani. Jotenkin aina ajattelen, että missä vaan voi tapahtua mitä vaan...tietysti pyrin välttämään katukeittiöiden ruokaa, juomaan vain pullovettä jne.
En ottaisi mitään lääkkeitä ilman todellista syytä, jopa panadolia ilman olen sinnitellyt:)
Varoituksen sana hyttyskarkote " koneista" . Siis sellaisista jotka laitetaan kiinni pistorasiaan. Ne voi kuulemma olla tosi vaarallisia sikiölle. En itse edes tiennyt mutta täällä palstalla viisastuu:)
Ne voivat kuulemma aiheuttaa sikiölle aivotoiminnan häiriön, niistä
lähtevän sähkösignaalin takia.
Älä missään nimessä syö malaria-lääkkeitä raskaanaollessa. Ne ovat sellaisia myrkkyjä että sikiö kuolee varmasti. Ja 3kk vielä malarialääkityksen jälkeenkin pitää olla yrittämättä lasta.
Yksi tutun tuttu oli Thaimaassa häämatkalla odottaen kaksosia ja molemmat menetti malarialääkityksen takia.
Matkustaminen taas on ihanaa raskaanaollessa kunhan tosiaan on maalaisjärki mukana jaraskaus edennyt normaalisti!!
Itse juuri Roomasta palanneena, ja rv:t 26+1