Raha tulee rahan luo...
Kuinka paljon varallisuutta pitäisi olla, että oikeasti alkaa tuntua siltä, että omaisuus karttuu? Tarkoitan, että piensijoittajasta voi helposti tuntua siltä, että aika koviakin summia on kiinni sijoituksissa, ja tuotto on joitain hassuja satasia tms. Esim sadalla tuhannella jo viiden tonnin tuotto on varsin hyvä. Ei siinä pääoma kovasti kartu...
Missä vaiheessa alkaa tuntua, että raha tulee rahan luo? Noin miljoona jos olisi järkevästi sijoitettuna voisi elää pääomatuloilla, mutta sitä en nyt kysynyt.
Kommentit (37)
Itsestä alkoi tuntua siltä, kun sain yli 10t euroa vuodessa pääomatuloja ja pystyin sijoittamaan ne kaikki. Tottakai ansiotulot edelleen pääasiallinen tulolähde.
Kyllä mun mielestä edellytys olisi, että voisi elää pääomatuloilla ja jäisi sijoitettavaksikin. Piensijoittaminen on aika nappikauppaa, vaikka tottakai jostain pitää aloittaa.
Haluaisin hypätä piensijoittamisen yli suoraan suursijoittajaks! Mutta miten?
Vierailija kirjoitti:
Se olisi kätevää.
Mulla on 150 000 (noin) sijoitettuna. Sillä olen saanut sen verran tuloja, että olen voinut vähentää työaikaa kolmeen pv/viikossa. Kyllä se jo ihan hyvältä tuntuu. Tietenkin sijoittamalla ne summat uudestaan voisi kartuttaa omaisuutta, mutta lopulta tavoite minulla ei ole rikastua, vaan elää leppoisasti.
Vierailija kirjoitti:
Korkoa korolle!
Siinä se on.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000001918517.html
http://Kahdeksas ihme ylösalaisin Jos karkkikoe tuntuu liian lapselliselta osoittamaan mitään koroista tai keskuspankkien rahapolitiikan mielekkyydestä, miinuskoron vaikutuksia voi kuka tahansa koetella ydinfyysikko Albert Einsteinin oivalluksen avulla. Viime vuosisadan suuriin neroihin kuuluneen Einsteinin kuolemattomiin oivalluksiin kuului koron koron vaikutus. Koron korko ja sen ajan oloon voimistuva vaikutus oli niin tärkeä ilmiö, että hän esitti siitä dramaattisen kuvauksen: "Koron korko on maailman kahdeksas ihme. Hän, joka tämän käsittää, ansaitsee sitä; ja joka ei käsitä, maksaa sitä". Einsteinin kuvaus ja kanta on helppo ymmärtää laskuharjoituksella, jossa vaikka sadan euron pääomalle ansaitaan vuosittain vaikkapa vajaan kahden prosentin korkoa. Riittää, että pääoman annetaan olla kajoamatta ja korot lisätään pääomaan joka vuosi tienaamaan seuraavien vuosien korkoa. Näin korkoa tuottava pääoma kasvaa kuin itsestään, ja lopulta koron korko toteuttaa "maailman kahdeksannen ihmeen". Jos korko on esimerkiksi EKP:n tavoitteleman inflaation verran eli hieman alle kaksi prosenttia, kasvattaa koron korko pääoman yli kaksinkertaiseksi 40 vuoden välein. Näin koron korko kerryttää pääomaa jyrkästi kasvavaksi potiksi niin kauan kuin pääoma saa rauhassa kasvaa. Mutta Einstein olikin teoreetikko, jolla ei ollut aavistustakaan myöhempien aikojen kekseliäistä keskuspankkiireista ja heidän rahakokeistaan. Miinuskorkojen oloissa koron korko ei ole maailman kahdeksas ihme vaan talouden musta aukko.
Vierailija kirjoitti:
pysy vain siinä lotossa vain.
Piensijoittajan paras toivo on arvonnousu. Osinkotuloilla (tai esim vuokratuloilla jos sijoittaa asuntoon) ei paljoa juhlita ennenkuin on pari miljoonaa ainakin kiinni.
5% tuotto on tänä päivänä varsin hyvä.
Rehellisesti sanottuna, ikeasti sen miljoonaomaisuuden keränneenä: ei se TUNNU siltä, että omaisuus karttuu. Päinvastoin, se tuntuu siltä, että tämä pihistely jatkuu ikuisesti, sillä tuotto tosiaan lisätään pääomaan tuottamaan lisää. Mä olen aloittanut säästämisen ja sijoittamisen 15 vuotta sitten ja 5 vuoden päästä voisin elää tuotoilla.
Se, mistä tietää, että omaisuus kasvaa, on kun laskee tuottoja ja velattoman omaisuuden määrää kuukausi ja vuosi kerrallaan. Ei tunteita, vaan matematiikkaa.
12 000 vuodessa olisi 1000e/kk. Se olisi jo kiva summa. Mitäs se vaatisi, jotain noin 300 000?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon varallisuutta pitäisi olla, että oikeasti alkaa tuntua siltä, että omaisuus karttuu? Tarkoitan, että piensijoittajasta voi helposti tuntua siltä, että aika koviakin summia on kiinni sijoituksissa, ja tuotto on joitain hassuja satasia tms. Esim sadalla tuhannella jo viiden tonnin tuotto on varsin hyvä. Ei siinä pääoma kovasti kartu...
Missä vaiheessa alkaa tuntua, että raha tulee rahan luo? Noin miljoona jos olisi järkevästi sijoitettuna voisi elää pääomatuloilla, mutta sitä en nyt kysynyt.
"vain joitakin hassuja satasia"? Kyllä minulle hassut sataset ylimääräistä kuukaudessa kelpaa. Alle sadan tonnin sijoitusomaisuudella jo pääsee kuukaudessa peruspäivärahan kokoiseen osinkotuottoon, Arvonnousu tähän tietysti päälle. Pienellä vaivalla sen omaisuudenkin saa karttumaan kun oikeaan aikaan lunastelee arvonnousuja ja sijoittaa ne fiksusti uudelleen korkojen kera.
Vierailija kirjoitti:
5% tuotto on tänä päivänä varsin hyvä.
Vielä parempi jos itselleen tuon tuottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"vain joitakin hassuja satasia"? Kyllä minulle hassut sataset ylimääräistä kuukaudessa kelpaa. Alle sadan tonnin sijoitusomaisuudella jo pääsee kuukaudessa peruspäivärahan kokoiseen osinkotuottoon, Arvonnousu tähän tietysti päälle. Pienellä vaivalla sen omaisuudenkin saa karttumaan kun oikeaan aikaan lunastelee arvonnousuja ja sijoittaa ne fiksusti uudelleen korkojen kera.
En tarkoittanut, etteikö muutama satanenkin olisi kivaa rahaa. Pointti oli, että missä kohtaa tuntuu, että raha oikeasti tuottaa hyvin. Esim. jos on 10 000 sijoitettuna, se on paljon rahaa, millä voisi tehdä paljon mieluisia juttuja, mistä saa enemmän iloa kuin muutamasta satasesta vuodessa. Sitten toki kun raha on tuhlattu, mitään ei ole jäljellä.
Nappikauppaahan se sijoittaminen useimmille on. Rikastumaan pystyy vain huimaavalla arvonnousulla. Omat toiveet on siinä, että omistan listautumattoman yrityksen osakkeita, ja firmalla on suuri kasvupotentiaali. Mistä tällaisia sitten löytää, onkin hankalampi kysymys, ja varmuutta ei tietysti ole että arvo nousisi.
Sitten kun elää ja jää säästöön pääomatuloista.
Vierailija kirjoitti:
Velkavipu on hakemasi sana.
Kerro toki.
Aijaa, ai et, vai?!