Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä ihminen, mistä köyhyytesi on peräisin?

Vierailija
06.02.2017 |

Oletko perinnyt sen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni köyhänä, mutta virallisesti määriteltynä olen köyhä. En ole perinyt köyhyyttä. Köyhyyteni johtuu siitä, etten ole koskaan ollut töissä.

Vierailija
2/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kohdallani johtuu ihan yhteiskunnan rakenteista ja muutamista tyypeistä. Vanhempani olivat korkeasti koulutettuja ja varakkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksen tj teki raskaita virheitä ja firma meni nurin. Olen 57 joten töitä en enää saa. Säästöt ovat huvenneet.

Vierailija
4/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kohdallani johtuu ihan yhteiskunnan rakenteista ja muutamista tyypeistä. Vanhempani olivat korkeasti koulutettuja ja varakkaita.

Miten yhteiskunnan rakenteet ovat edesauttaneet köyhyyttäsi?

Vierailija
5/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaudesta.

Vierailija
6/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tähän väliin että jokainen voi Suomessa hakea yliopistoon työllistävälle alalle. Saman työn ne "rikkaiden pennutkin" joutuvat tekemään, ei suomen yliopistoihin mennä rahalla. Amerikassa yms köyhät voivatkin uhriutua, Suomessa kaikilla on mahdollisuus hankkia hyvä koulutus. Köyhyys ei ole vanhempien tai kavereiden syytä, se on omaa syytä. Tietenkin esim jos 60-vuotiaana jäät työttömäksi, ei enää ehdi kouluttautua, mutta ei siinä montaa vuotta eläkkeeseen olekaan.

Omat vanhempani hokivat sitä ikuista duunarien marttyyrisaarnaa minulle ja nyt kaduttaa kun uskoin "ettei meistä ole aivohommiin vaan käsillä pitää tehdä." Esimerkiksi pikkusisarukseni taas olivat viisaampia ja hankkivat korkeakoulututkinnot.. Nyt kolmelymppisenä olenkin keväällä hakemassa vihdoinkin itse yliopistoon!

Vierailija
7/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yhteiskunnan rakenteet ovat edesauttaneet köyhyyttäsi?

Muun muassa olemalla erittäin joustamattomia sekä vanhoihin malleihin kangistuneita. Mutta se on laajemminkin ongelma, ei koske ainoastaan Suomea.

Vierailija
8/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tähän väliin että jokainen voi Suomessa hakea yliopistoon työllistävälle alalle. Saman työn ne "rikkaiden pennutkin" joutuvat tekemään, ei suomen yliopistoihin mennä rahalla. Amerikassa yms köyhät voivatkin uhriutua, Suomessa kaikilla on mahdollisuus hankkia hyvä koulutus. Köyhyys ei ole vanhempien tai kavereiden syytä, se on omaa syytä. Tietenkin esim jos 60-vuotiaana jäät työttömäksi, ei enää ehdi kouluttautua, mutta ei siinä montaa vuotta eläkkeeseen olekaan.

Omat vanhempani hokivat sitä ikuista duunarien marttyyrisaarnaa minulle ja nyt kaduttaa kun uskoin "ettei meistä ole aivohommiin vaan käsillä pitää tehdä." Esimerkiksi pikkusisarukseni taas olivat viisaampia ja hankkivat korkeakoulututkinnot.. Nyt kolmelymppisenä olenkin keväällä hakemassa vihdoinkin itse yliopistoon!

Juuri tässä on yksi esimerkki vanhoista ja haitallisista yhteiskunnan rakenteista. Kyse on eräänlaisesta sisäänleivotusta kastiajattelusta: vain yliopiston käynyt voi osata jotain, ja ilman sitä tutkintopaperia kukaan ei liiku senttiäkään. Oi ja voi.

Vierailija
9/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja, enkä voi sairaan lapseni vuoksi tehdä kuin 50% työaikaa (sairaalakäyntejä ynnä muita on useita viikossa ja aina päiväsaikaan). Lisätöitä en voi ottaa, kun ei ole lapsille hoitajaa. Toisinaan olen tehnyt jotain pikkuhommia mitä voi tehdä kotoa käsin tietokoneella, mutta niitä on kovin harvassa ja palkka jää niin olemattomaksi ettei sillä makseta edes tietokonetta vaikka raataisi kaikki yöt läpeensä.

Vierailija
10/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuminen. Et ole siinä sitten "oman onnesi seppä". Kaikki riippuu vain omasta asenteesta vai mitä!

Vierailija
11/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuminen, joka vei työkyvyn pysyvästi. Eläkettä ei kovin paljon ehtinyt kertyä. Katkeraa.

Vierailija
12/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva, että olis joitain perusteita, mitä tässä köyhällä tarkoitetaan, mutta olkoon. Minun köyhyyteni johtuu työttömyydestä. Vaikka kuinka haen töitä, niin niitä ei vaan saa.

Vierailija
13/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin orvoksi ja ei ollut mahdollisuutta lähteä lukion jälkeen opiskelemaan, vaan piti lähteä "paskahommiin" että sai jonkinnäköisen elannon ja katon pään päälle.

Vierailija
14/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin orvoksi ja ei ollut mahdollisuutta lähteä lukion jälkeen opiskelemaan, vaan piti lähteä "paskahommiin" että sai jonkinnäköisen elannon ja katon pään päälle.

Et voinut elellä opintotuella ja -lainalla niin kuin kaikki muutkin?

Vierailija
15/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin köyhään sukuun ja perheeseen synnyin, sitten koulukiusaaminen ja kotiväkivalta vei itseluottamukseni ja lopuksi sairastuin vakavasti. Töissä käyn nykyään pienellä palkalla, mutta opinnoissani olin aina alisuoriutuja ja vetäydyin haasteista. En usko enää köyhyydestä koskaan pääseväni eroon.

16/16 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoiletko vai oletko oikeasti noin tyhmä? Nyt on ensikertalaiskiintiöt. Tulivat voimaan viime kevään yhteishaussa. Suomessa on aika hankala päästä sinne sinun "hyvään koulutukseesi", jos on jo korkeakoulututkinto.

Kerronpa, miksi olen köyhä. Opiskelin maisterin tutkinnon, yli kuusi vuotta ja lähes 400 opintopistettä. Piti olla töitä. Sitten valmistuin vuonna 2012, jolloin työt olivat jo todella kiven alla. Kesäksi aina onnistuin saamaan koulutusta vastaavaa työtä, muuten ne harvat määräaikaisuudet (joista kilpaili aina vähintään 100 hakijaa) sijaitsivat jossakin, minne en voinut puolisoni työn vuoksi muuttaa kuin väliaikaisesti viikkokuntaan. Se oli raskasta ja pari vuotta kestin. Sitten en enää voinut hakea töitä liian kaukaa kotoa, olisi seuraavaksi tullut ehkä sairastuminen, ero tai molemmat.

Yliopistoon hain opiskelemaan hyvin työllistävää alaa (jota omankin alani piti olla vielä ennen lamaa), mutta ensikertalaiskiintiön vuoksi mahdollisuuteni olivat olemattomat. Pääsin kuitenkin ammattikorkeaan opiskelemaan hyvin työllistävää alaa, sekin oli tosin hilkulla ensikertalaiskiintiön vuoksi. (Ai niin, mutta amk ei kelvannutkaan sinulle. Senkin olen tehnyt väärin.)

Sanohan, miten akateeminen työtön voi niin vain päästä opiskelemaan? Ja mitä minä olisin voinut tehdä toisin, että en nyt olisi tässä tilanteessa, kun yliopistotutkinnolla ja vankalla työkokemuksella ei saanut töitä?

Arvaan, että et osaa vastata. Se, että sinulla on käynyt elämässä hyvä tuuri, ei tarkoita sitä, että tarvitsisi olla tyhmä ja tietämätön huonosta työllisyystilanteesta ja siitä, että yksilö ei voi vaikuttaa siihen. Tämänhetkisestä tilanteesta johtuva köyhyys ei ole oma syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan