Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tarjoilusta (vegaani/kasvis/laktoositon/gluteeniton, kaikkia vieraina)

Vierailija
06.02.2017 |

Valmistaudun jo tyttären lakkiaisiin keväällä, vaikka se ehkä kuulostaa hassulta. Hän on opiskellut niin kovasti ja tehnyt paljon töitä saavuttaakseen unelmansa ensimmäisen etapin. Omatoimisesti hankki itselleen kesätyöpaikankin Espanjasta ja sen jälkeen suuntaa kohti yliopistoa. Olen niin ylpeä lapsestani, kyllä te tiedätte. Keväällä on sitten edessä lakkiaiset ja meillä on aika laaja ystävä- ja tuttavapiiri. Kaikkia ei tietenkään kutsuta, mutta lakkiaisissa on kai tapana varautua siihe, että onnittelijoita tulee muutenkin? Haluaisin tytölle mukavat ja maistuvat juhlat, joissa olisi kaikille jotain. Lähipiirissämme on monta kasvissyöjää, gluteenitonta tai laktoositonta ruokavaliota noudattavaa henkilöä ja kymmenisen vegaania.

Olen itse loukkaantumisen jälkeisellä määräaikaisella kuntoutustuella. Hyvin sillä on pärjännyt, mutta juhlat tietenkin aiheuttavat mietittävää, kun lakkiaiset vaativat muutenkin rahaa. Olen kova kotipuutarhuri ja meillä on paljon edellisvuoden satoa säilössä eri tavoin. Me itse syömme aikalailla normaalia ruokaa, tytär ei lihoista syö kuin kalaa. Istuimme eilen tyttären kanssa alas ja mietimme millaista tarjottavaa laittaisimme juhliin ja tällainen niitä tulisi. Tytär haluaisi sellaiset juhlat, että ne alkaisivat tiettynä aikana ja pihalla olisi suuri, pitkä pöytä, jossa olisi erilaisia ruokia tarjolla. Hän haluaa itse tehdä osan niistä ja loput teemme yhdessä tytön isoveljen ja äitini kanssa. Ajatus olisi, että melkein kaikki ruoat olisivat V,G ja monesta olisi vegaaniversio jos tarjottava ei suoraan ole vegaanikelpoinen.

Mitältä tämä tuntuisi teistä vieraana? Näissä on hyödynnetty mahdollisimman paljon kaikkea sellaista, mitä meillä on pakkasessa/kuivattuna/säilöttynä/maakellarissa. Salaatteja varten laitan salaattia ja yrttejä kasvamaan normaalia aikaisemmin ihan sisällä ja samalla kasvatan kuivatuista herneistä versoja salaatteja varten. Vieraita käy varmasti yli 60 päivän aikana. Maukasta, näyttävää, mutta edullista olisi tavoitteena

Pieniä karjalanpiirakoita, munavoita tai munatonvoita, ruohosipulisilppua
Välimeren pastasalaattia
Perunasalaattia (perunaa, omenaa, suolakurkkua, kaprista ja sipulia)
Sienisalaattia
Savulohipiirakka tai porkkalapiirakkaa* (* se porkkanasta tehty "kylmäsavulohi")
Peltipizzaa (jauhelihaa, kahta erilaista tomaattia-juustoraastetta tai kahta erilaista tomaattia, paprikaa ja marinoitua sipulia)
Kurpitsapeltileipää, hummusta, kurpitsatahnaa, tuorejuustoa
Kookos-mansikka-vadelmakakku
Raparperipiirakkaa, vaniljakastiketta
Pavlova, tyrniä, viinimarjoja, kinuskikastiketta
Isoäidin vadelmasilmäkeksejä
Kahvia, teetä, alkoholitonta marjaboolia, Louhisaaren juomaa

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tarjoilut, mutta tee se piirakka kuitenkin lohesta, tai sitten molemmat.

Kelpaisi kyllä.

Vierailija
2/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä, itse ainakin söisin mielellään :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän herahti vesikilelle! - Namm kuullostaa herkullislta tarjottavilta. Melkein iski kateus siitä, että joku oikeasti jaksaa panostaa noin paljon. Onnea teille perheenä ja vielä enemmän onnea tyttärellesi kirjoituksiin ja hyviä voimia ja kärsivällisyyttä pääsykokeisiin valmistaustumisessa. - Niin ja elämyksellistä matkaa ensin Espanjassa ja mihin sitten tie sitten viekin. 

Vierailija
4/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä! :)

Vierailija
5/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin nesteeseen teet karjalanpiirakoiden riisitäytteen? Aika työlästä, jos teet erikseen vegaanipiirakat tavallisten lisäksi. Vegaanina en tietenkään söisi myöskään munatonvoita, jos siinä oikeasti on voita.

Välimeren pastasalaattia

Ilman fetaa tai mozzarellaa, oletan? Vai olisiko tästäkin kaksi eri versiota?

Ilman kermaviilikastiketta?

Sienisalaattia

Mihin kastikkeeseen?

Savulohipiirakka tai porkkalapiirakkaa* (* se porkkanasta tehty "kylmäsavulohi")

Millaiseen taikinaan?

Peltipizzaa (jauhelihaa, kahta erilaista tomaattia-juustoraastetta tai kahta erilaista tomaattia, paprikaa ja marinoitua sipulia)

Entä vegaaneille?

Tämä ok, koska tuorejuustoa ei tietenkään tarvitsisi ottaa.

Kakkuainekset?

Kakkuainekset?

Munanvalkuaisista tehty pavlova muille, aquafabasta vegaaneille?

Keksitaikina?

Minusta kuulostaa aivan liian työläältä tehdä kaikista "normaalit" ja vegaaniset versiot erikseen. Itse vegaanina olisin tyytyväinen, jos muille olisi tuollainen kattaus ja minulle sieltä tuon kurpitsaleivän lisäksi yksi suolainen vaihtoehto ja yksi makea, mutta ne olisi sitten tehty todellakin vegaanisiksi ja merkitty selvästi.

(Ja niille jotka aikovat nyt alkaa huutaa kuinka vegaaneille ei tarvitse tehdä yhtään mitään erikoisruokia tiedoksi: ei tarvitsekaan. Jos kyseessä olisi minulle läheisen ihmisen tärkeät juhlat niin toisin tarvittaessa itse syötäväni. Vastasin vain, koska aloittaja pyysi kommentteja.)

Vierailija
6/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaisi kyllä.

Molemmat nimenomaan on tarkoitus tehdä :) Toinen on se vegaaniversio :)

Vierailija
7/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä!:)

Vierailija
8/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaisi kyllä.

Millaiseen taikinaan?

Vierailija
9/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurpitsansiemenistä tulee osalla maha kipeäksi.

Vierailija
10/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin nesteeseen teet karjalanpiirakoiden riisitäytteen? Aika työlästä, jos teet erikseen vegaanipiirakat tavallisten lisäksi. Vegaanina en tietenkään söisi myöskään munatonvoita, jos siinä oikeasti on voita.
Välimeren pastasalaattia

Sienisalaattia

Mihin kastikkeeseen?

Millaiseen taikinaan?

Entä vegaaneille?

Kakkuainekset?

Kakkuainekset?

Keksitaikina?

Minusta kuulostaa aivan liian työläältä tehdä kaikista "normaalit" ja vegaaniset versiot erikseen. Itse vegaanina olisin tyytyväinen, jos muille olisi tuollainen kattaus ja minulle sieltä tuon kurpitsaleivän lisäksi yksi suolainen vaihtoehto ja yksi makea, mutta ne olisi sitten tehty todellakin vegaanisiksi ja merkitty selvästi.

(Ja niille jotka aikovat nyt alkaa huutaa kuinka vegaaneille ei tarvitse tehdä yhtään mitään erikoisruokia tiedoksi: ei tarvitsekaan. Jos kyseessä olisi minulle läheisen ihmisen tärkeät juhlat niin toisin tarvittaessa itse syötäväni. Vastasin vain, koska aloittaja pyysi kommentteja.)

Juuri tästä syystä en koskaan, en koskaan kutsu vagiinoita kotiini kyläilemään , saatika syömään.

Ootko tyytyväinen kun pilaat ap:n ketjun?

Vierailija
11/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että ne 60 tuskin ovat samaan aikaan paikalla ja että Suomen suvi on aika lailla arveluttava. On vuosia, jolloin sataa kuin saavista kaataen ja vuosia, jolloin on helle. Joten etukäteen kannattaa tehdä plan B, jos ulkona ei tarkene.

Tarjoilut on OK, moni ei ota mitään ja ne vegaanivaihtoehdot jää pitkälti syömättä, ellei niihin ole erikseen laitettu tuoteselostetta eli ei jauhoja (niissä on hyönteisjäämiä) ei munia, ei mitään eläinperäistä edes väriaineissa.

Siihen pizzaan muuten kannattaa hankkia halal-lihaa.

Vierailija
12/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaikki onnistuu vegaanisina, joten turhaa inttämistä ja taas ketjun pilaamista eräällä.

Vierailija
13/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella hyvältä tarjoilulta! Mukavaa että jotkut vaivautuvat ottamaan kaikki huomioon ja näkevät noin paljon vaivaa. 

Vierailija
14/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimeren pastasalaattia

Sienisalaattia

Mihin kastikkeeseen?

Millaiseen taikinaan?

Entä vegaaneille?

Kakkuainekset?

Kakkuainekset?

Keksitaikina?

Sulla olit tossa tosi monta hyvää kysymystä. Toivottavasti huomaan vastata kaikkiin. Meillä on usein kesäjuhlia ja muitakin juhlia ollut, eikä ole koskaan ollut työlästä huomioida erilaiset ruokavaliot. Siinä samallahan ne siinä menee :) Vaihtoehtoja on kumminkin niin paljon. Vegaanikakkujen ja leivonnaisten reseptejä on tosi paljon saatavilla varsinkin nyt raakakakkuaallon myötä. Tuo Kookos-mansikka-vadelmakakku on gluteeniton, laktoositon ja vegan moussekakku. Raparperipiirakan vegaaniversiona olen tehnyt crumblea. Pizzapohjaanhan ei oikeasti edes kuulu mitään "ei-vegaania" kuten ei tavallisiin välimeren piirakkapohjiinkaan, muut pizza-aineet tuossa olikin mainittu, kaksi eri vaihtoehtoa, joista 1 ei ole ja 2. on vegaaniversio ;) Vegaanmarengin voi tehdä kikherneiden liemeen.Outoa, mutta maistuu siis ihan tavalliselle marengille. Tehdään siis yksi versio kik-liemellä, muuta perusmarenkina. Kaikki salaatit tehdään siten, että kaikki raaka-aineet ovat omissa kulhoissaan ja niistä kukin valitsee itselleen maistuvat raaka-aineet. Pastasalaatin juustoksi voi esimerkiksi valita joko soijajuuston, fetan tai mozzarellan. Tuo meidän sienisalaatti ei ole se perinteinen suomalainen sienisalaatti, joten siihen ei kuulu kermaviiliä :) Kastike on balsamicoa, siirappia ja raastettua piparjuurta. Munatonvoi taas on munavoin vegaaniversion oma nimi, mutta sen varmaan vegaanina tiedätkin. Siihen ei siis luonnollisesti kuulu voi tai munakaan. Nuo isoäidin vadelmasilmät sitten on sellaisia, että niistä ei ole vegaaniversiota. Se on sellainen resepti, joka on kulkenut meillä äidiltä tyttärelle ja ovat aina perhejuhlapöydässä mukana :) Vegaanikorviketta ei olla laittamassa, koska raparperipiirakan vegaaniversio on crumble ja siinä on jo sitä keksiä :)

Vierailija
15/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vegaaneja on vain muutama, kannattaa näiden perseiden tarjoamukset ostaa erikseen valmiina.

Muille , perustelluille ruokavalioille onkin sitten jo huomattavasti helpompaa tehdä tarjottavat.

Vierailija
16/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaisi kyllä.

Millaiseen taikinaan?

Filoon tai flaky crustiin :)

Vierailija
17/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa jumala loi taivaan ja maan... Eli järkytävän pitkä ja turha johdanto itse asiaan. Miksi?

Mitä tarjoiluihin tulee, niin vaikuttaa hyvältä. Kaikki onnistuu varmasti laktoosittomana, mutta mikäli keliaakikkovieraita ei ole paljon, tekisin osan ruuista tavallisena ja pienemmän annoksen gluteenitonta/vegaanista.

Vierailija
18/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin tuon pizzan johonkin juhlavampaan, muuten kuulostaa hyvältä. Jos vieraita tulee pitkän matkan päästä, olisi hyvä olla jotain lämpimänä tarjoiltavaa esim, uusia perunoita, loimutettua kalaa, kermaviilikastiketta , paahtopaisti on myös hyvä vaihtoehto, lämpimät kasvikset .

Vierailija
19/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaisin tuon pizzan johonkin juhlavampaan, muuten kuulostaa hyvältä. Jos vieraita tulee pitkän matkan päästä, olisi hyvä olla jotain lämpimänä tarjoiltavaa esim, uusia perunoita, loimutettua kalaa, kermaviilikastiketta , paahtopaisti on myös hyvä vaihtoehto, lämpimät kasvikset .

Ruuan lämpimyys ei takaa täyttävyyttä. Tuolla oli monta ruokaisaa salaattia ja sitten vielä suolaista piirakkaa tai pizzaa niin kyllä niillä saa mahansa täyteen vaikka se peruna puuttuukin.

Vierailija
20/32 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaneilla meni taas tunteisiin  ; ) Muistakaa vegaanit kevään juhlissa vältellä nurmialueita, ettette tapa ja tallaa maan matosia. Miten kevään aikaan ne itiöt? Käytättekö hengityssuojia, ettei mene nenään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi