Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkuraskauden pahoinvointi ja oksentelu AUTTAKAA!

17.03.2006 |

Hei!

Olen viikolla 7+1 raskaana ja olen kärsinyt pahoinvoinnista 2 vko ja oksentanut olen viikon. Mikään ei pysy sisällä. Oksennan noin 10-15 kertaa päivässä. Olin jo sairaalassa tiputuksessa kaksi päivää ja laittoivat kotia ja sanoivat että on vaan kestettävä. Pitäisi olla onnellinen että on raskaana, mutta on niin heikko olo että ei jaksa kuin maata. Sairaslomalla olen nyt ollut viikon ja lisää kuulemma saan.

Tiedättekö onko tähän pahoinvointiin mitään apua vai oksentelenko vain viikkoon 12 asti ja odottelen jospa loppuisi.

Onko luontaistuotteista apua?

Tarvitsen todella apua? olen jo epätoivoinen!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä voit pyytää lääkitystä, itse olen käyttänyt esikoista odottaessa lääkettä nimeltä Primperan. Muitakin rinnakkaisvalmisteita on. Näiden turvallisuudesta sikiölle kannattaa kysyä vielä erikseen lääkärin mielipide, mutta kyllä niitä yleisesti käytetään.

Itsellä esikoisen odottaminen oli viikot 6-11 niin kamalaa, että päätin jo hyvissä ajoin että kakkosen odotuksessa käytän lääkitystä, mutta nyt pahoinvointi ei olekaan ollut ainakaan vielä niin kammottavaa.

Mulla tuo Primperan auttoi pikakuurina niin, että kun otin sitä kahtena päivänä niin sain jotenkin vähän voimia ja paha olokin helpotti, jatkui toki mutta ei ollut niin kamalaa.

Jaksamista! Toivottavasti menee ohi pian.

Coe rv jotain

Vierailija
2/11 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kaikista saattaa olla hyötyä pahoinvoinnin hoidossa, eli apteekista b-vitamiinia. Akupainanta ranteessa olevaan neigua pisteeseen (P6), kannattaa vaikka googlettaa, jos sillä löytyisi kuva oikeasta paikasta. Myös inkiväärikapseleita on käytetty pahoinvoinnin hoitoon ja niistäkin on ollut apua....

Kovasti jaksamista toivotan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin esikoisesta tiputuksessa yli KUUKAUDEN, koko heinäkuu meni sairaalassa, sitten kun 12 viikkoa oli tullut täyteen, antoivat minulle unilääkettä. Toisesta ei ollutkaan niin pahaa pahoinvointia, mutta nyt kolmannesta pahoinvointi oli taas jotain aivan järkyttävää. Nyt vasta oma lääkärini kehoitti, että kokeileppa INKIVÄÄRIÄ, kokeilin, ja siitä oli oikeasti apua. Aamusiin yhä oksensin, mutta aamupäivästä rupesi jo helpottamaan, niin että pääsin sängynpohjalta ylös. Siskoni kokeili myös, syötiin molemmat apteekin inkiväärikapseleita ja ne auttoivat. Ne kun loppuivta, niin siskoni osti huomattavasti halvemman paketin luontaistuotekaupasta, mutta ne eivät auttaneetkaan.

Ainakin minulle apteekissa myös osasivat heti sanoa, mikä oli oikea inkivääri paketti raskauspahoinvoinista kärsivälle. Ja tosiaan jos mikään muu ei auta, niin tiputukseen vaan ja suoraan sairaalaan, ainakaan minulle päivystys tai oma lääkäri ei suostunut kirjoittamaan lähetettä.

Vierailija
4/11 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri pari viikkoa sitten luin Yliopiston apteekin julkaisusta, ettei inkiväärivalmisteita suositella raskauspahoinvointiin, sillä sen vaikutuksista sikiöön ei ole tutkimuksia (koskee kaikkia luontaistuotteita). Eli minä kyllä jättäisin inkiväärivalmisteet väliin.

Vierailija
5/11 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo pahoinvointi ja oksentelu jatkui 20. viikkoon asti. Sairaalaan en silti joutunut, vaan yritin pärjäillä kotikonstein. Kannattaa ostaa jääkaappiin kaikkea, mikä vähänkin maistuu, jotta paino ei alkaisi laskea. manteleita kannattaa popsia, sisältävät tota b-vitamiiniakin. Itsellä auttoi kaikki kylmä, esim. mehujäät oli hyviä ja usein nuoleskelin sellaisen jo ennen kun nousin aamulla sangystä. Sängyn viereen kannattaa varata syömistä ja juomista, tyhjällä vatsalla ei kannata nousta.

Voimia!

Mimoskainen rv 36+6

Vierailija
6/11 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viikolla 12 ja yhä vaan pahoinvointi jatkuu. Viikon ja pari yksittäistä päivää olen viettänyt tiputuksessa. Primperan on käytössä jo ties monetta viikkoa, ilman en selviäisi. Nyt on mennyt pari viikkoa ilman kovaa oksentelua, eilen tosin oksensin koko päivän, koska poikkesin päivärytmistä.

Mehujää aamulla ensimmäiseksi auttaa minuakin sekä kaikki kylmä, jääpalat yms. Elimistön kanssa olen oppinut tarkan rytmin; herään esim. kuudelta aamulla syömään yhden vanukkaan niin olo ei ole niin hirveän paha aamulla klo 10 kun herään. Samoin pahoinvointilääkkeet otan tismalleen tiettyinä aikoina. Syön vähän ja usein, keittoja ja vanukkaita jos ei mikään muu mene alas.

Inkivääriä en minäkään suosittelisi, ravitsemusterapeutti ystäväni kertoi maustetta käytettävän joissakin Aasian maissa keskenmenon aikaansaamiseksi - kuten myös lakritsiuutetta. Ainakin pitää olla tarkka miten vahvaa valmistetta käyttää.

Orenji rv 12+4

Vierailija
7/11 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaistuotekaupasta saa tollasia homeopaattisia pillereitä ku Nux vomica. Ja ne on auttanu minulle tässä toisessa raskaudessa.. Ensimmäisesssä oksensin monta monituista kertaa mutta tässä raskaudessa en oo oksentanu kertaakaa ku oon käyttäny nuita. Eilen illalla jätin ottamatta, testatakseni että vaikuttaako ne mitää, niin heti oli tänä aamuna niiiin huono olo että en sängystä ylös meinannu päästä ku oksetti vaan. Että kyllä ne ainaki minulle auttaa. Kannattaa kokeilla siis!

Ja suosittelen kans mehujäätä aamusin, mun pelastus. Samaten tee ja hapankorput..

Vierailija
8/11 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oksensin kolme viikkoa raskasta, mutta ei minulle siihen apua tarjottu. Tuohon totaali oksennukseen siis.pahoin vointiin ja sellaiseen pikkuoksenteluun minullekin lääkettä tarjottiin. Tuo kolme viikkoa meni niin, ettei vesikään pysynyt sisällä on siis todella kamalaa. Syö mitä ikinä maistuu ja juo mehuja jotta nestetasapaino säilyy. Toukka kyllä ottaa omansa -sinulla on raskasta. Minulla oksentaminen loppui tuohon 12vkoon. Tämän jälkeen oli huonoa oloa, mutta sekin loppui keskiraskauteen mennessä (muissa kolmessa raskaudessa tällaista ei ole ollut).

tsemppiä

Vierailija
9/11 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis piti kirjoittaa ettei lääkettä tarjottu tuohon totaali oksentamiseen (tiputuksesta puhuttiin). Oksenteluun ja pahoinvointiin lääkettä tarjottiin. Minulla noi oksennus viikot olivat 8,9,10 muistaakseni.

Vierailija
10/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kyselin itse apua samaan ongelmaan jokin aika takaperin. Mulla on nyt oksentelu jatkunut 5 viikkoa ja pahoinvointi 6. Tiputuksessa olen ollut myös kertaalleen.

Minä kokeilin akupunktiota viime ja tällä viikolla yhteensä 3 kertaa. Saattoi se vähän auttaa, mutta ei poistanut pahoinvointia kokonaan. Hinta oli 32 ¿ kerta, eli aika kallista.

Nyt olen käyttänyt 3 päivää Metopram suppoja, ja ne ovat auttaneet, niin etten ole oksentanut kertaakaan torstain jälkeen. olo on ollut kuin uudella ihmisellä. Tosin niillä on ikävänä sivuvaikutuksena ilmavaivat.

Metopramia on olemassa myös tablettina, mutta muistaakseni joku kertoi, että alkuraskaudessa niitä ei voi käyttää.

Sairaalassa sain Primperania iv:nä, ja se auttoi tosi hyvin.

Sitäkin on tablettina, mutta sairaalan gynekologi ei suostunut määräämään sitä, vaan totesi vain kylmästi:" jos et pärjää kotona,niin sitten pitää tulla tänne" . Määräsi sitten onneksi noita suppoja jopa 2 päivän annoksen, mutta onneksi sain työpaikkalääkäriltä niitä lisää.

Muita lääkemerkkejä ovat ainakin Stemetil, Postaven ja Navopad. Itse olen huomannut ongelmaksi sen, että kukaan ei määrää näitä lääkkeitä vaan kaikki ovat vain sitä mieltä, että pitää koettaa pärjätä ilman. Eivät siis ole itse kokeneet, millaista helvettiä oikea hyperemesis gravidarum on. Itse en toivoisi tällaista olotilaa kenellekään, no paitsi ehkä niille lääkäreille, jotka vain hymistelevät asialle.

Jonkun mainitsemaa Nux vomicaa olen myös ajatellut kokeilla, nyt kun tiedän, mistä sitä saa.

Kannattaa muuten käydä katsomassa sivustoa www.hyperemesis.org, sieltä saa tietoa raskauspahoinvoinnista ja huomaa, ettei ole yksin.

Koeta siis löytää joku lääkäri, joka ymmärtää mistä puhut ja kirjoittaa lääkkeitä. Neuvolasta ei ainkaan minulle ole tässä asiassa ollut kummassakaan raskaudessa mitään apua.

Ai niin, Berocca plussaa olen myös käyttänyt pari viikkoa, ja sekin auttaa ainakin vähän, kun siinä on B-vitamiinia. Heksavit B-6 valmistetta kokeilin myös, mutta siitä ei tuntunut olevan apua minulle.

Toivottavasti olosi paranee pian! Jaksamista sinulle!

JJ 69, rv 12+2

Vierailija
11/11 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... piti sanomani, että kannattaa melkein pyytää se 30 kpl paketti heti alkuunsa, jos suinkin uskot siitä olevan apua, koska 6 kpl paketti maksaa vähän alle 4 ¿ ja se 30 kpl paketti kelakorvauksen takia alle 6 ¿.