Muita työttömiä lähihoitajia?
Eikös tällä alalla pitänyt töitä riittää? Asun Tampereella, eikä ole vaan juurikaan paikkoja haussa. Aikuisopiskelin alanvaihdon takia jäätyäni työttömäksi.
Saakohan TE-toimiston kautta edes jonkun pätkätyön jossain vaiheessa?
Kommentit (43)
Olen kouluttautunut yli viisikymppisenä lähihoitajaksi. Aloitin tekemällä opiskeluaikana keikkaa, yksittäisiä päiviä, lomat jne. Muutamaan paikkaan. Yhteen pyydettiin pidemmäksi aikaa ja sinne vakinaistettiin. Hoitoalalla otetaan vakinaisiksi niitä, joilla on jo kokemusta k.o paikasta. Kuten moni jo täällä on neuvonut, nyt lusikka kauniiseen käteen ja hankit niitä lyhyitä sijaisuuksia, ne poikivat pidempiä ja lopulta vakituiseen työpaikkaan. Oikotietä ei ole.
Ei yksinelävä asuntovelallinen voi jättäytyä näiden vuokrafirmojen ja 0-sopimusten varaan. Sitä on äkkiä kadulla asunnottomana. Sovitellun päivärahan anomiseen tarvitaan joka keikalta palkkatodistus, te-keskukseen samoin. Tt-tukikin vie aikansa. Millä maksat laskut, ilman rahaa, koska fakta on, että säännöllisiä töitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitoon pääsee helposti
Höpöhöpö.
Kotihoidolla on tätä nykyä niin huono maine, ettei kukaan halua sinne töihin. Kaikki halukkaat otetaan. Tällainen tilanne on omassa kotikunnassani. Itse työ on mukavaa, mutta kaikki se muu härpäke siinä ympärillä tekee siitä raskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitoon pääsee helposti mutta eri asia kuinka ding dong pitää olla että sinne haluaa töihin.
Tampereella kova kilpailu sairaalan työpaikoista jos olet lähihoitaja. Helsingissä enemmän sairaaloita joten lähihoitajalla paremmat mahdollisuudet päästä töihin esimerkiksi vuodeosastolle.
Olin työkokeilussa kotihoidossa ja totesin, etten minäkään ole niin dingdong että pärjäisin siellä.
Rohkeasti puhelin käteen ja soittelemaan laitokset läpi. Kannattaa ottaa päivän tai parin keikat vastaan. Niistä poikii töitä, jos hommat hoitaa kunnolla.
T: esimies
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinelävä asuntovelallinen voi jättäytyä näiden vuokrafirmojen ja 0-sopimusten varaan. Sitä on äkkiä kadulla asunnottomana. Sovitellun päivärahan anomiseen tarvitaan joka keikalta palkkatodistus, te-keskukseen samoin. Tt-tukikin vie aikansa. Millä maksat laskut, ilman rahaa, koska fakta on, että säännöllisiä töitä ei ole?
Te-toimisto ei tarvitse keikoista todistuksia ja jos teet alle 2 viikon pätkiä, ei tarvitse edes ilmoittaa. Niistä voi kyllä ilmoittaa helposti netin kautta jos haluaa. Kelan ja kassan nettisivujen kautta on helppo lähettää sähköinen palkkalaskelma ja syöttää tehdyt työpäivät. Ei siinä mene kuin max. puoli tuntia kuukaudessa ja palkkaa saa tienata 300 euroa ennen kuin tuet alkavat pienentyä. Ekan kuukauden ajalta voi olla viikko tai pari tiukempaa, mutta siihen voi varautua ennakoimalla. Jos olet 0-sopimuksella tai vuokrafirman kirjoilla, saat kuitenkin 0-viikoilta työttömyysetuutta jos pidät asiakkuuden voimassa TE-toimistossa.
Nyt reippaasti ottamaan niitä pätkiä vastaan, niin kohta ne poikivat pidempiä sijaisuuksia.
Minä olin reilun vuoden työttömänä, kunnes päätin vaihtaa alaa. Nyt opiskelen toista alaa. Työllistyin valmistumisen jälkeen vuodeksi, jonka jälkeen tulivat säästöt ja samalla työttömyys. Ja lähihoitajille on varmasti töitä toisilla paikkakunnilla tai töitä, jotka eivät vastaa omaa erikoistumistani. TE-toimisto yritti kaupittaa minulle erikoissairaanhoidon puolelta keikkatöitä, ei ihan lapsiin ja nuoriin erikoistunut lähihoitaja täyttänyt vaadittavia kriteerejä...
Kuka hullu jaksaa kotihoidossa? Siellä loppunpalaneita, jatkuvasti saikulla olevia työntekijöitä. Sijaisia ei palkata, poissaolijoiden työt kaadetaan paikallaolijoiden niskaan.Pomo kyttää ajankäyttöä, asukkaiden luona ei ehdi tehdä muuta kuin huikata ovelta huomenta ja sekä hosua listalla olevat työt. Oma ruokailu hoidetaan matkalla asukkaan luota toiselle, hotkaisten leipää kävellen/pyöräillen. Huonokuntoiset hoitajat eivät pärjää, koska jatkuvasti on käveltävä( parempi jos juoksisit) tai pyöräiltävä kiireesti paikasta toiseen. Kirjaaminen vie tolkuttomasti aikaa, ajan, jonka voisi viettää hoidettavan asukkaan kanssa. Sekavaa sekä raskasta, täysin organisoimatonta toimintaa. Tämä Itä-helsingin kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vähän dingdong jos et hoitoalalta töitä saa.
No en tosiaan ole ja sehän tässä ihmetyttääkin. Ei vaan ole työpaikkoja nyt haussa. Valmistuin vuoden loppupuolella. En mitään päivän tai viikon sijaisuuksia hae ja niitä on vaan tarjolla. Minulla on yo-tutkintokin taustalla, joten mieti, mitä puhut.
Miten yo-tutkinto takaa älykkyyden :D senhän pystyy selvittämään kuka vaan nykyään heikoillakin lahjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitoon pääsee helposti
Höpöhöpö.
Kotihoidolla on tätä nykyä niin huono maine, ettei kukaan halua sinne töihin. Kaikki halukkaat otetaan. Tällainen tilanne on omassa kotikunnassani. Itse työ on mukavaa, mutta kaikki se muu härpäke siinä ympärillä tekee siitä raskaan.
Heh, tuosta muistui mieleen, että tiedän nettikaveripiirissäni useamman kuin yhden lähärin, joka on ollut töissä kotihoidossa mutta jättäytynyt mieluummin työttömäksi kuin jatkanut siellä.
Mä oon samaa mieltä, että sijaisuuksia pitää aloittaa. Mä otin vastaan pienetkin pätkät, valmistuin viisi vuotta sitten. Tänä vuonna sain vakipaikan ja täytän 50. Asenne ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu jaksaa kotihoidossa? Siellä loppunpalaneita, jatkuvasti saikulla olevia työntekijöitä. Sijaisia ei palkata, poissaolijoiden työt kaadetaan paikallaolijoiden niskaan.Pomo kyttää ajankäyttöä, asukkaiden luona ei ehdi tehdä muuta kuin huikata ovelta huomenta ja sekä hosua listalla olevat työt. Oma ruokailu hoidetaan matkalla asukkaan luota toiselle, hotkaisten leipää kävellen/pyöräillen. Huonokuntoiset hoitajat eivät pärjää, koska jatkuvasti on käveltävä( parempi jos juoksisit) tai pyöräiltävä kiireesti paikasta toiseen. Kirjaaminen vie tolkuttomasti aikaa, ajan, jonka voisi viettää hoidettavan asukkaan kanssa. Sekavaa sekä raskasta, täysin organisoimatonta toimintaa. Tämä Itä-helsingin kotihoidossa.
Allekirjoitan tämän täysin.Näin toimitaan helsingin kotihoidossa. Mieluummin työttömänä, kuin orjana kotihoidossa. Lisäisin vielä,että osa työntekijöistä on täysin kouluttamattomia ulkomaalaisia. Tekevät alipalkattuina pitkiä vuoroja, tietämättä mitään oikeuksistaan. Näiden kouluttamattomien vuoksi, vanhusten terveys on vaarassa. Kotihoito palkkaa kenet tahansa, joka hakee paikkaa. Koulutetut hoitajat eivät jaksa kotihoidossa.
Olen hakenut nyt Helsingin seudulla (vantaa ja espoo myös)kohta 20 työpaikkaan 2 kuukaudessa ja minulla on todella paljon hyvää työkokemusta päihde-ja mielenterveystyöstä, silti olen päässyt vaan yhteen haastatteluun. Silloin kun valmistuin 7 vuotta sitten niin työpaikkoja oli pilvin pimein. Nyt näkyy säästöt ja rajusti. Ja joo en edes hae kotihoitoon tms mielummin kerään pulloja kun menen paikkaan missä joutuu hoitamaan työnsä huonosti resurssien takia, tämä myös päivkodeissa jonne ei voi enää edes hakea kun lapsiin ja nuoriin erikoistuneet. Nyt vaan peukut pysttyyn että syksyllä sais opisekelupaikan. P.s myös maistereita ja sosionomeja hakee nykysin lähihoitajien paikkoja että kilpaile siinä sitten.
Itse valmistuin 3v. sitten lähihoitajaksi keski-ikäisenä,edellisestä työstäni yt-neuvotteluiden johdosta irtisanotuksi joutuneena, te-keskus ehdotti kouluttautumaan lähihoitajaksi. He painottivat, että alalla on niin valtava työvoimantarve, että töitä saa valita. Kävin koulutuksen, tein pari määrä-aikaisuutta ja se siitä työvoimapulasta. En ole saanut töitä. En osaa mielistellä, en voi katsoa huonoa hoitoa läpi sormieni enkä osaa pitää suutani kiinni nähdessäni epäkohtia. Kuka palkkaa minut töihin, hoitamaan vanhuksia? Ei kukaan.
Miten yksinhuoltaja ottaa vastaan päivän parin pätkän alkaen huomisesta?
Päivähoidon kärjestelytkin vievät vähintään 2 viikkoa!
Kyllä nämä pätkätyöt ovat suoraan s.....nasta !
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinelävä asuntovelallinen voi jättäytyä näiden vuokrafirmojen ja 0-sopimusten varaan. Sitä on äkkiä kadulla asunnottomana. Sovitellun päivärahan anomiseen tarvitaan joka keikalta palkkatodistus, te-keskukseen samoin. Tt-tukikin vie aikansa. Millä maksat laskut, ilman rahaa, koska fakta on, että säännöllisiä töitä ei ole?[/quote
Täsmälleen näin! Pitää olla puoliso töissä tai isot säästöt että voi sinkkuna tehdä keskimäärin 8 h viikossa ja jokainen keikka on selvitettävä Kelalle ennenkuin päivärahaa tippuu: Määritelmäni helvetistä.
Lähihoitajan opintoja markkinoidaan sillä että opintojen jälkeen työllistyy ja töitä riittää.
Mikä lie totuus?
Saadaanpahan tukiaisia sadoille kouluille, jotka lähäreitä tuuttaavat silpputyöhön, jolla ei edes elä.
Minä olen ollut jo kuukaudeb työttömänä. Syynä on nämä säästöt.
Helppohan näiden toisten on puhua kun eivät asiasta paremmin tiedä