Apua! En halua työvoimakoulutukseen!
Eli ongelmani on se, että hain yhteen työvoimakoulutukseen, koska työkkäri ehdotti (huom. ei "pakottanut") ja ajattelin että lisäkoulutus olisi varmasti ihan kiva juttu ja siinä sivussa työskentely jollekin firmalle näyttää varmasti kivalta cv:ssä. Olen siis alle 30-v vastavalmistunut ja työttömänä ollut vasta vähän aikaa.
Kävin alkuinfossa ja nyt meille mukaan ilmoittautuneille ruvetaan etsimään yrityspaikkaa ja meitä kehoitettiin myös itse etsimään aktiivisesti. Noh, minulle löydettiin jo ensimmäinen potentiaalinen yrityspaikka, mutta se kuulostaa aivan kamalalta! Ei liity alaani mitenkään ja työ olisi yksinäistä orjapuurtamista yksinäisessä toimistossa jonkun ulkomaisen firman hyväksi. En halua sinne, ja tämä tilanne ahdistaa ihan hirvittävästi. En halua tehdä täysipäivästä stressaavaa ja kiireistä työtä ilman palkkaa (joojoo, saanhan mä muutaman euron korotusta mutta se ei ihan kompensoi työn vaativuuteen), ilman työterveyshuoltoa, ilman eläkkeen kertymistä, ilman lomia (kyseessä puolen vuoden duuni) ja jos sairastun, niin en saa tukea siltä päivältä. Ihan kamalaa! Ajattelin sössiä haastatteluni hienovaraisesti, mutta ahdistaa, jos minulle löydetään taas uusi yrityspaikka. Voinko vain sanoa suoraan, että en haluakaan tätä mahdollisuutta osallistua työvoimakoulutukseen (koulutus ei siis ala ennen kuin yrityspaikka on löydetty ja sopimus allekirjoitettu) vai saanko silti tässä vaiheessa karenssin?
Tietääkö kukaan?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne , sitten saikulle, jatkuvalle sellaiselle
Mutta saako sairaspäiviltä työttömyystukea? Vai pitääkö hankkia yli 10 päivää kestävä sairaus ja hakea sairauspäivärahaa?
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä todellisuutta. Jatkuvaa saikkua ei niin vain saa, pitää olla todella vaikea sairaus. Jopa syöpäpotilaita patistetaan olemaan työelämässä ainakin sädehoitojen ajan. Masennuksesta annetaan muutama päivä, ja saikkua joutuu hakemaan muutaman päivän välein. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä, en saanut karenssia aikoinani, olin vakavasti sairas, muuta tuskin hyväksytään.
Kyllä sinä saisit päivärahaa mahdollisilta sairauspäiviltä. Mistä mieleesi tule, että et saisi?
Eri asia, jos on täysin sinulle vieras ala ja koet, että sinä et ole ollenkaan oikea henkilö sellaiseen työhön ... joku muu olisi varmaan iloinen päästessään siihen.
Sitä nuo työvoimakoulutusta harjoittelut nykyään ovat, että palkatonta orjatyötä jossakin.
Sä oot hullu ap. Toi on mun unelmaduuni. Yksin toimistos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä edes tietää, millainen tuo FEC-koulutus on? Siinä kun yritys sitoutuu yhtä paljon kuin työnhakija eli kyse ei ole mistään riistämisestä vaan oikeasta esim. 6 kk mittaisesta perehdytyksestä, jonka aikana työtön osoittaa osaamistaan ja suostuu oppimaan uutta. Tavoitteena on win-win -tilanne, jossa molemmat hyötyvät ja lopulta työtön saa työpaikan. Todella moni työllistyy, mutta yleensä mukaan tulevilta vaaditaan vähän enemmän kuin tavistyöttömiltä.
Ja mitä työterveyshuoltoon tulee, niin monessa paikassa se on vain työperäisten ongelmien käsittelyyn, ei sairauslomalappujen hakemiseen.
Ei todellakaan kaikki työllisty. Plus, ne kustannukset mitä sille firmalle tulee on halvemmat kuin jos firma vain palkkaisi jonkun työntekijän oikealla palkalla, eli kyllä kyseessä on riistotyötä.
TEM tilaston mukaan yli 80 % on töissä vuoden kuluttua FEC-jakson päättymisestä. Parhaiten tuo työllistää kaikista te-toimiston palveluista.
Sairauspäivärahassa on omavastuuaika, sairastumispäivä + 9 päivää. Mistä kuvittelet saavasi sairauslomaa, alle 30-vuotias on yleensä suht. terve. Ei mene läpi, että nyt just alkoi masentamaan, kurssille pitäisi mennä. Sairauslomaa kirjoitetaan lääkärin harkinnan mukaan.
Omavastuun ajalta saa työttömyyskorvausta.
Paskase kirjoitti:
Sä oot hullu ap. Toi on mun unelmaduuni. Yksin toimistos.
Yksin vastuussa koko lafkan toiminnasta ja siitä menestyykö se vai meneekö konkkaan? Ja vielä ilman palkkaa? Juu olisi mun pahin painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi enää kieltäytyä, mutta voit aina tehdä asiat niin pieleen, että sinut laitetaan pois.
No voi perhana... kaikki vinkit otetaan vastaan miten voin jatkuvasti sössiä yrityspaikkojen haastattelut ilman että vaikutan siltä kuin tekisin sen tahallaan. Tämä yrityspaikkojen haku on huhtikuun loppuun asti, jolloin on viimeiset mahikset aloittaa koulutus, joten vielä 2,5 kk pitäisi kärvistellä niin että en vahingossakaan tule valituksi.
ap
Menet paikalle epäsiistin näköisenä, et käy suihkussa muutaamaa päivää ennen haastista. Ota epäsosiaalinen rooli, anna sekopäinen tai todella hiljainen vaikutelma. Mieti valmiiksi absurdeja vastauksia sinulle mahdollisesti esitettäviin kysymyksiin. Haukottele paljon ja vilkuile kelloa. Näytä välissä vilahdus kiinnostusta "työpaikkaa" kohtaan jotteivät huomaa käytöksesi tarkoituksellisuutta. Haise pahalle, jätä dödö viikoksi ennen kokonaan käytöstä tai kaada kunnon loraus imelää hajustetta juuri ennen haastatattelua.
Luulen että jää paikka saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi enää kieltäytyä, mutta voit aina tehdä asiat niin pieleen, että sinut laitetaan pois.
No voi perhana... kaikki vinkit otetaan vastaan miten voin jatkuvasti sössiä yrityspaikkojen haastattelut ilman että vaikutan siltä kuin tekisin sen tahallaan. Tämä yrityspaikkojen haku on huhtikuun loppuun asti, jolloin on viimeiset mahikset aloittaa koulutus, joten vielä 2,5 kk pitäisi kärvistellä niin että en vahingossakaan tule valituksi.
ap
Menet paikalle epäsiistin näköisenä, et käy suihkussa muutaamaa päivää ennen haastista. Ota epäsosiaalinen rooli, anna sekopäinen tai todella hiljainen vaikutelma. Mieti valmiiksi absurdeja vastauksia sinulle mahdollisesti esitettäviin kysymyksiin. Haukottele paljon ja vilkuile kelloa. Näytä välissä vilahdus kiinnostusta "työpaikkaa" kohtaan jotteivät huomaa käytöksesi tarkoituksellisuutta. Haise pahalle, jätä dödö viikoksi ennen kokonaan käytöstä tai kaada kunnon loraus imelää hajustetta juuri ennen haastatattelua.
Luulen että jää paikka saamatta.
Ja vielä, kysy idioottimaisia kysymyksi koskien työtäsi ja työpaikkaasi.
Mä haluaisin tuollaiseen koulutukseen mutta en pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Tee orjatyö liian hitaasti ja syytä firmaa moraalittomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä edes tietää, millainen tuo FEC-koulutus on? Siinä kun yritys sitoutuu yhtä paljon kuin työnhakija eli kyse ei ole mistään riistämisestä vaan oikeasta esim. 6 kk mittaisesta perehdytyksestä, jonka aikana työtön osoittaa osaamistaan ja suostuu oppimaan uutta. Tavoitteena on win-win -tilanne, jossa molemmat hyötyvät ja lopulta työtön saa työpaikan. Todella moni työllistyy, mutta yleensä mukaan tulevilta vaaditaan vähän enemmän kuin tavistyöttömiltä.
Ja mitä työterveyshuoltoon tulee, niin monessa paikassa se on vain työperäisten ongelmien käsittelyyn, ei sairauslomalappujen hakemiseen.
Täyttä vedätystä koko homma. Minulle ehdotettiin samaa koulutusta ja kieltäydyin hakemasta. Asia olisi ollut eri, jos minulle olisi maksettu se raha mitä maksetaan rekryfirmalla tai vaihtoehtoisesti rekryfirmalle maksettava summa olisi ollut huomattavasti pienempi ja osa korvauksesta olisi siirtynyt työntekijälle. Nythän se oli ainakin sillä kurssilla, johon minua ehdotettiin, 7200 euroa rekryfirmalle, jonka ainoa työpanos oli järjestää 20 päivän koulutus. Siitäkin osa oli työnhakuvalmennusta, joka akateemiselle on aika turhaa. Näinhän se on, että konsulttifirmat hyötyvät eniten Suomen työttömyydestä.
Nytkin voi miettiä, kuinka paljon konsulttifirmat tulevat hyötymään hallituksen asettamista pakollisesta työttömien haastatteluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä vedätystä koko homma. Minulle ehdotettiin samaa koulutusta ja kieltäydyin hakemasta. Asia olisi ollut eri, jos minulle olisi maksettu se raha mitä maksetaan rekryfirmalla tai vaihtoehtoisesti rekryfirmalle maksettava summa olisi ollut huomattavasti pienempi ja osa korvauksesta olisi siirtynyt työntekijälle. Nythän se oli ainakin sillä kurssilla, johon minua ehdotettiin, 7200 euroa rekryfirmalle, jonka ainoa työpanos oli järjestää 20 päivän koulutus. Siitäkin osa oli työnhakuvalmennusta, joka akateemiselle on aika turhaa. Näinhän se on, että konsulttifirmat hyötyvät eniten Suomen työttömyydestä.
Nytkin voi miettiä, kuinka paljon konsulttifirmat tulevat hyötymään hallituksen asettamista pakollisesta työttömien haastatteluista.
No tämäpä juuri! Yksityinen firma pääsee rikastumaan sillä että minä teen ilmaista työtä täysipäiväisesti!! Haistatin paskat (mielessäni tietenkin) enkä hakenut mukaan.
Et voi kieltäytyä muulla syyllä, kuin että sinulla on työpaikka jonka aloitat.
Sairaslomalla voi vähän aikaa ketkutella mutta se auta pitkään.
Karenssi on varma myös silloin kun työkkärin mukaan "hakija on omalla käytöksellään aiheuttanut, ettei valintaa tullut". Tällä säädöksellä on kaikki känniset, hullua näyttelevät, tekosairaat (mulla tuo fibro vähän vaivaa), omia mieltymyksiään luettelevat ja muka-moraaliset jotka kieltäytyy jostain siksi kun joku periaate tai moraali ei anna myöten. Kaikille näille lähtee pikaisella päätöksellä, täysin yksimielisesti ja joskus päätä puistellen päättäjiltä karenssilappu.
Työttömyyden alussa EI KANNATA ottaa karenssia millään syyllä. Toistuvasta kieltäytymisestähän on myöskin olemassa rangaistus. Eli vuoden sisällä kun ottaa toisen karenssin kieltäytymisestä, niin tulee sanktiota lisää.
Olen ollut työkkärissä töissä, jossa johtaja käski hakea työkkärin järjestelmästä ne, jotka ovat saanet vuoden aikana karenssin kieltäytymisestä. Näille sitten laitettiin koepallona uutta osoitusta ja katottiin, että kieltäytyykö taas jollain tekosyyllä . Usein kieltäytyivät ja suuri oli yllätys, kun ei tullutkaan vaan karenssia, mihin olivat hyvin varautuneita, vaan työssäoloehto.
Noihin koulutuksiin on oikeasti vaikea päästä, ellei sitten ole joku höpökoulutus kyseessä.
Motivaatiota yleensä pitävät tärkeänä, joten kannattaa selittää kuinka aiot suuntautua johonkin aivan erilaiseen tehtävään. Ja puhut siellä ihan hurmoksessa siitä erilaisesta tehtävästä.
Kyllä ne mieluummin valitsee sellaisen jolla on parempi motivaatio.
Vierailija kirjoitti:
Noihin koulutuksiin on oikeasti vaikea päästä, ellei sitten ole joku höpökoulutus kyseessä.
Motivaatiota yleensä pitävät tärkeänä, joten kannattaa selittää kuinka aiot suuntautua johonkin aivan erilaiseen tehtävään. Ja puhut siellä ihan hurmoksessa siitä erilaisesta tehtävästä.
Kyllä ne mieluummin valitsee sellaisen jolla on parempi motivaatio.
Huoh, näin se varmaan täytyy tehdä.. kiitos kaikille kommentoineille! Ei mulla sinänsä olisi ilmaistyötä vastaan mitään jos se olisi oikeasti mielenkiintoista ja omaa alaani liippaavaa, jotta voisin sitten tehdä työt suurella motivaatiolla ja toivoa pysyvää työpaikkaa. Mutta minun annettiin ymmärtää, että tällä hetkellä ei oikein ole mun alan firmoja mukana joten siksi koko kuvio vain ahdistaa.. Miksi ihmeessä mun piti hakea mukaan?! En voi käsittää omaa tyhmyyttäni...
ap