Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pidensitte hiustenpesuväliä?!

Vierailija
06.02.2017 |

Olen noin vuoden ajan pyrkinyt pidentämään hiustenpesuväliä jokapäiväisestä joka toiseen päivään (en ole lipsunut kuin parina "tärkeämpänä päivänä"). Tukka on silti rasvainen toisena päivänä... Eikö kaikkien hiukset vaan sovellu pidempään pesuväliin? Miten saitte pidennettyä pesuväliä, mitään kikkoja?

Käytän silikonitonta shampoota, hoitoaineessa on silikonia mutta sitä levitän vain alimpiin latvoihin. Kuivashampoo on ihan toimiva, mutta silikonitonkin versio laittaa päänahan kutisemaan...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen tukan 1krt/ vk eikä se ole edes silloin likainen. Aiemmin oli pakko pestä joka päivä kun rasvoittui.

Pesuväliä jos haluaa pidentää, on alkuun kestettävä rasvaista tukkaa. Yksi niksi on myös pestä tukka ruisjauhoilla: tehdä siitä taikina veden kanssa taikina ja tulee puhdasta.

Vierailija
2/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla päänahka ei totu millään. Aivan kuten on erilaisia ihotyyppejä, on hiuspohja myös yksilöllinen. Mikäli naama kiiltää herkästi, ei rasvaisuus lopu hiusrajaan.

Tärkeintä on löytää itselleen sopiva pesuväli. Rasvaisella hiuspohjalla on tapana kutista ja silloin tulee helposti raapineeksi. Hiuspohja tulehtuu ja kierre on valmis.

Toki hiukset rasittuvat liiallisesta pesustakin, joten päivittäinen pesu ei liene järkevää. Joka toinen päivä on ihan hyvä, ja välillä voi antaa mennä likaisella tukalla kolmaskin päivä, jos kutinaa ei esiinny.

Itse käytän joskus kuivashampoota, joskus kiharran. Ylipäätään hiusten muotoilu auttaa hiusta kohoamaan ja näin ollen rasvaisuus jää piiloon. Helppoa tapaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Joidenkin hiuspohja tuottaa enemmän talia ja siihen ei auta se, että jättää pesemättä. Toki jos sulla alun alkaenkin on joku shampoo, joka hiuspohjalle ei sovi, niin sitten uuden sopivamman tuotteen löytäminen voi auttaa.

Mulla on kans rasvoittuvat hiukset ja kokeilin esim. no poota noin vuoden verran. Ei todellakaan auttanut pesuvälien pidentämiseen. Höpönpöpöä. Se auttaa juurikin heille, joilla ei luonnostaan ole rasvoittuvat hiukset, mutta ovat käyttäneet vääriä ja liian voimakkaita tuotteita, jotka ovat ärsyttäneet päänahkaa.

Shampoopalat ovat myös olleet pettymys. Edelleen pitää pestä kerran päivässä. Oliiviöljysaippuat ja marseillesaippuat ovat iso ei, tekevät todella raskaiksi ja klimppisiksi hennot, rasvoittuvat hiukset!

Olen myös kokeillut erinäisisä apteekin tuotteita. Hennot ja rasvoittuvat hiukset ovat hankala yhdistelmä. Tarpeeksi puhdistavat tuotteet, jotta rasva pysyy poissa, tekevät hallaa hennolle hiuslaadulle. Tarpeeksi hellät tuotteet hennoille hiuksille, taas eivät ole tarpeeksi peseviä.

Minun rasvoittuvat hiukset pysyvät puhtaana sen pari päivää parhaiten savipesulla, kananmunapesulla tai Dr. Bronnersin laventelisaippualla (monikäyttösaippua, joka sopii myös hiusten pesuun). Välillä kokeilen muitakin tuotteita, jos löytyisi vieläkin parempi ratkaisu. Mutta näillä pestessä hiukset ovat ok puhtaat, että itse kehtaan vielä toisena päivänä mennä ulos ilman uutta hiuspesua.

Mutta kannattaa tosiaan kokeilla, mikä omalle päänahalle sopii parhaiten. Esim. voihan olla, että sulle taasen tuo laventelisaippua on huono, mutta joku tea tree tai aloe vera saippua olisikin hyvä. Esim. Dr. Bronnersin sitruunasaippua taasen ei sopinut mulla, vaan silloin piti pestä myös joka päivä.

Vierailija
4/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen hiukset kerran viikossa, mun hiukset ei rasvoitu. Käytän joskus Tigin vahaa tai hiuslakkaa.

Vierailija
5/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tehä mitään, jollain on vaan hyvä hius geeni joka ei rasvotu. Kuulun itsekin siihen ryhmään. Mutta itse pesydyn 2-3 krt/ vk ihan hygieeni syistä

Vierailija
6/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa yrittänyt, mutta ei ole onnistunut. Olen perinyt hiuslaatuni isältä, jolla hiukset rasvoittuivat vielä yli 70-vuotiaana.

Minun mummola oli maalla keskellä ei mitään. Vielä teininä vietin siellä kesät ja kokeilin, jos hiusten pesemättä jättäminen helpottaisi rasvoittumista. Mummolassa ei ollut suihkua vaan pesulla käytiin ulkosaunassa. Jopa keski-ikäiset setäni käskivät minua pesemään hiukset, kun ne näyttivät ällöttäviltä. Ja nämä miehet kävivät talvipakkasilla vain kerran viikossa saunassa, joten luulin, että he eivät moiseen edes kiinnittäisi huomiota.

Numero neloselle sellaiset terveisiet, että miksi tulit hieromaan suolaa haavoihin tuolla kommentillasi? Ihan sama, jos minä kertoisin koliikkivauvojen vanhemmille, että meillä vauvat eivät ikinä itkeneet tai lapsettomuudesta kärsiville, että minä tulin heti ekoilla kierroilla raskaaksi. Joo, olen kateellinen, kun omat hiukset ovat vaatineet valtavasti työtä eikä ne ikinä näytä hyvälle.

Vierailija
7/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa oli pakko pitää pipoa niinä likaisimpina päivinä. Käytännössä siis vknloppuna. Tällä tavalla onnistuin pidentämään pesuväliä ja nykyään pesen hiukset vain kerran viikossa. Alkuvaiheessa pesuhetki oli aina maanantaiaamuna, ennen työviikkoa. Kaksi viimeistä päivää oli melkoista tuskaa kun hiukset oli todella rasvoittuneet ja likaiset. Onneksi vknloppuisin pystyi pitämään sitä pipoa.

Vierailija
8/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sitä pesuväliä täytyy väkisin pidentää? Joka toinen päivä on ihan jees - milsi pyrkiä kerta/viikkoon?

Vierailija
9/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sitä pesuväliä täytyy väkisin pidentää? Joka toinen päivä on ihan jees - milsi pyrkiä kerta/viikkoon?

Minä ainakin pyrin pidentämään pesuväliä vain siihen kahteen päivään. toisena päivänä tukka on jo rasvainen. Paras vinkki on yrittää löytää itselle sopivin shampoo.

Vierailija
10/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen noin vuoden ajan pyrkinyt pidentämään hiustenpesuväliä jokapäiväisestä joka toiseen päivään (en ole lipsunut kuin parina "tärkeämpänä päivänä"). Tukka on silti rasvainen toisena päivänä... Eikö kaikkien hiukset vaan sovellu pidempään pesuväliin? Miten saitte pidennettyä pesuväliä, mitään kikkoja?

Käytän silikonitonta shampoota, hoitoaineessa on silikonia mutta sitä levitän vain alimpiin latvoihin. Kuivashampoo on ihan toimiva, mutta silikonitonkin versio laittaa päänahan kutisemaan...

Minulla on pitkät hiukset ja rasvoittuvat todella nopeasti päänahasta ja juuresta. Ainut keino minkä löysin, oli oliivisaippua, tehty oliiviöljystä ja merisuolasta. Tämä saippua ei pese pois niitä päänahan rasvoja vaikka hiukset putsaakin, siksi sillä voi alkuun yrittää pidentää shampoopesuväliä vaikka tietysti suihkussa on käytävät ja hiukset kasteltava.

Sillä saippualla siis pesin alkuun joka toinen kerta ja joka toinen kerta normaalilla shampoolla, sitten muutaman viikon jälkeen kun päänahka oli tottunut ja rauhoittunut aloin pesemään kahdesti sillä oliivisaippualla ja joka kolmas päivä normaalilla shampoolla. Tätä olen nyt vaihtelevalla menestyksellä (välillä on pakko ollut pestä taas joka päivä) harjoittanut viime kesästä asti ja nykyään pystyn pesemään hiukset kerran viikkoon normishampoolla ja pari-kolme kertaa sillä oliivisaippualla eikä näytä pahalta ihmisten ilmoilla.

Vierailija
11/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin kun kerta viikkoon -pesijät kyllä haistaa; vaikka muuten peseytyvät niin kyllähän hiuksetkin alkavat tuoksahtaa. Mutta ei sitä itse haista tietenkään... t. Tällaisen työkaveri

Vierailija
12/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidensin niin, että ensin oli päivä väliä, sitten kaksi päivää, sitten kolme päivää jne. Nyt on 26 päivää edellisestä luomusampoo-pesusta kulunut. Seuraava pesu on mulla tällä hetkellä 37 päivän kohdalla, sen jälkeen sitten 38 päivää väliä. :)

Vierailija
13/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että vaatii kärsivällisyyttä, paljon paljon kärsivällisyyttä ja satoja bad hair day päiviä. Oma projekti on nyt reilussa neljässä vuodessa tullut siihen pisteeseen,että joka viides päivä riittää entisen joka päiväisen tilalle.

Osta kivoja pipoja ja opettele letti kampauksia, jotka antaa vähän anteeksi..

Mitä useammin peset niin sitä kiivaammin päänahka yrittää korjata luomaasi epätasapainoa eli siis rasvoittaa.

Vierailija
14/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidensin niin, että ensin oli päivä väliä, sitten kaksi päivää, sitten kolme päivää jne. Nyt on 26 päivää edellisestä luomusampoo-pesusta kulunut. Seuraava pesu on mulla tällä hetkellä 37 päivän kohdalla, sen jälkeen sitten 38 päivää väliä. :)

Miksi ihmeessä?? :o

Vierailija
15/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Joidenkin hiuspohja tuottaa enemmän talia ja siihen ei auta se, että jättää pesemättä. Toki jos sulla alun alkaenkin on joku shampoo, joka hiuspohjalle ei sovi, niin sitten uuden sopivamman tuotteen löytäminen voi auttaa.

Mulla on kans rasvoittuvat hiukset ja kokeilin esim. no poota noin vuoden verran. Ei todellakaan auttanut pesuvälien pidentämiseen. Höpönpöpöä. Se auttaa juurikin heille, joilla ei luonnostaan ole rasvoittuvat hiukset, mutta ovat käyttäneet vääriä ja liian voimakkaita tuotteita, jotka ovat ärsyttäneet päänahkaa.

Shampoopalat ovat myös olleet pettymys. Edelleen pitää pestä kerran päivässä. Oliiviöljysaippuat ja marseillesaippuat ovat iso ei, tekevät todella raskaiksi ja klimppisiksi hennot, rasvoittuvat hiukset!

Olen myös kokeillut erinäisisä apteekin tuotteita. Hennot ja rasvoittuvat hiukset ovat hankala yhdistelmä. Tarpeeksi puhdistavat tuotteet, jotta rasva pysyy poissa, tekevät hallaa hennolle hiuslaadulle. Tarpeeksi hellät tuotteet hennoille hiuksille, taas eivät ole tarpeeksi peseviä.

Minun rasvoittuvat hiukset pysyvät puhtaana sen pari päivää parhaiten savipesulla, kananmunapesulla tai Dr. Bronnersin laventelisaippualla (monikäyttösaippua, joka sopii myös hiusten pesuun). Välillä kokeilen muitakin tuotteita, jos löytyisi vieläkin parempi ratkaisu. Mutta näillä pestessä hiukset ovat ok puhtaat, että itse kehtaan vielä toisena päivänä mennä ulos ilman uutta hiuspesua.

Mutta kannattaa tosiaan kokeilla, mikä omalle päänahalle sopii parhaiten. Esim. voihan olla, että sulle taasen tuo laventelisaippua on huono, mutta joku tea tree tai aloe vera saippua olisikin hyvä. Esim. Dr. Bronnersin sitruunasaippua taasen ei sopinut mulla, vaan silloin piti pestä myös joka päivä.

Mulle myös sopii loistavasti Dr Bronners, tulee oikein natisevan puhdasta jälkeä. Iholle ehkä aavistuksen kuivattava. Olen pessyt vuosia hiukset saippualla, ja tulos on yleensä ollut oikein hyvä liukkaaseen ja lasimaiseen hiukseen. Ainoa täysin epäonnistunut kokeilu on ollut alkuaikojen lampaanrasvaan tehty tervasaippua. Ihana tuoksu, mutta ei todella hiuksiin, se lähmän määrä oli jotain käsittämätöntä. 😀

Pitkätukkafoorumilla (LHC) väitetään, että oliivi- ja kookosöljy ovat ainoat, joiden molekyylikoko (tjsp.) on sopiva imeytyäkseen hiukseen, mene ja tiedä? Joka tapauksessa hauskaa löytää muitakin kuin sitä iänikuista vihreää Olivaa käyttäviä.

Vierailija
16/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pari kertaa yrittänyt, mutta ei ole onnistunut. Olen perinyt hiuslaatuni isältä, jolla hiukset rasvoittuivat vielä yli 70-vuotiaana.

Minun mummola oli maalla keskellä ei mitään. Vielä teininä vietin siellä kesät ja kokeilin, jos hiusten pesemättä jättäminen helpottaisi rasvoittumista. Mummolassa ei ollut suihkua vaan pesulla käytiin ulkosaunassa. Jopa keski-ikäiset setäni käskivät minua pesemään hiukset, kun ne näyttivät ällöttäviltä. Ja nämä miehet kävivät talvipakkasilla vain kerran viikossa saunassa, joten luulin, että he eivät moiseen edes kiinnittäisi huomiota.

Numero neloselle sellaiset terveisiet, että miksi tulit hieromaan suolaa haavoihin tuolla kommentillasi? Ihan sama, jos minä kertoisin koliikkivauvojen vanhemmille, että meillä vauvat eivät ikinä itkeneet tai lapsettomuudesta kärsiville, että minä tulin heti ekoilla kierroilla raskaaksi. Joo, olen kateellinen, kun omat hiukset ovat vaatineet valtavasti työtä eikä ne ikinä näytä hyvälle.

Voi Jeesus, nelonen vaan totesi että pesee hiukset kerran viikossa ja hänen hiuksensa eivät rasvoitu (suolaa haavoihin, hah!) Ja kasa alapeukkuja päälle. Mun on pakko työni vuoksi pestä hiukset joka päivä, vapailla yritän sinnitellä ne pari päivää ilman pesua. Hienoa, että joku pystyy vetämään viikonkin ilman hiustenpesua. Itselle ideaali olisi joka 2. tai 3. päivä.

Vierailija
17/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese savella (rhassoul, ghassoul, hectorite tms). Ihan upea aine. Normaalilla shampoolla pestessä mun hiukset on ekana päivänä onnettoman latteat ja liukkaat, toisena päivänä rasvaiset. Savella pestyt pysyy hyvänä 3-4 päivää ja näyttää, kuin olisin käyttänyt tuuheuttavia/ kohottavia muotoilutuotteita. Multa on viime aikoina usein kysytty, olenko värjännyt tai käynyt kampaajalla, kun hiukset näyttää niin hyvältä.

Suosittelen myös kasvojen pesuun. Kolmeen kuukauteen en ole käyttänyt rasvoittuvan ihon putsaukseen muuta kuin misellivettä illalla ja savikuorintaa aamulla. Joskus saunan jälkeen laitan savinaamion. Iho on paremmassa kunnossa kuin ikinä, väri on tasainen eikä näppyjä enää tule. Olen ihan hurahtanut tähän!

Vierailija
18/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä?? :o

Vähän vastaava tyyli täälläkin, mutta pidensin väliä kahden päivän sykleissä. Olen todennut, että kaksi viikkoa on itsellä maksimiaika. Kateellinen yli kuukauden pesuvälistä. Tsemppiä, että oot jaksanut!

Vierailija
19/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*oksennus*

Vierailija
20/36 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että mikään mahti maailmassa auttaa itselläni asiaan. Selkä, kädet yms. paikat ovat aivan rutikuivat ja halkeilevat, mutta kesät talvet naama taas rasvoittuu muiden paikkojenkin edestä. Varmaan perinnöllistä kun äidillänikin on finnejä 5-kymppisenäkin samoissa määrin kuin minulla nyt (3-kymppinen). Pakko pestä joka päivä, hieman tuota väliä saa lykättyä käyttämällä tyvirautaa yms. kähärrintä, joka nostaa hiuksia, mutta sekin ilo on vain se, että ei tarvitse pestä seuraavana aamuna, mutta seuraavana iltana on kyllä jo kunnon liimaletti. Harmi vain kun muualta iho taas kuivuu siellä suihkussa rampatessa.