Mirena-hormonikierukka ja iho-ongelmat
Minulle laitettiin kolme kuukautta sitten Mirena-hormonikierukka. Kaiken laista ongelmaa on ollut laiton jälkeen, mutta pahimpana tämä ihon järjetön kutina joka alkanut samoihin aikoihin kun kierukka laitettiin. Minulla on siis ollut koko ikäni atooppinen iho, mutta nyt aikuisiällä se on monen vuoden ajan rajoittunut vain käsien alueelle. Nyt kuitenkin kolmen kuukauden ajan koko iho kutissut. Ihottuma on levinnyt käsivarsiin, selkään, vatsaan, sääriin...olo on toivoton kun tuntuu, että tämä kutina saa olon ihan hulluksi. Onko teillä muilla hormonikierukan laitattaneilla ollut vastaavaa? Mitä muita oireita?
Kommentit (16)
Mulla on varattuna lääkäri aika muutaman viikon päähän poistoa varten. En vaa jaksa tätä kutinaa ja jatkuvaa raapimista. Hormoniehkäsy ei sovi minulle näköjään...cerazette pillereitä olen myös kokeillut eivätkä sopineet.
Ap
Minulle laitettiin hormonikierukka. Muutaman viikon jälkeen alkoi haluttomuus ja sitten kahden kuukauden jälkeen kutina koko vartalossa. En ymmärrä mikä muu voisi olla kutinan aiheuttaja, lääkärin mukaan se ei voi siitä johtua. Tuoteselosteessa yhdeksi haittavaikutukseksi on kuitenkin mainittu kutina. Joudun ehkä otattamaan kierukan pois.
Mulla paheni akne eikä painoa saanut pudotettua vaikka mitä olis tehnyt. Poistatin Mirenan ja menin sterilisaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla paheni akne eikä painoa saanut pudotettua vaikka mitä olis tehnyt. Poistatin Mirenan ja menin sterilisaatioon.
Paraniko akne ja alkoiko paino pudota kierukan poiston jälkeen?
Itsekin harkitsen poistattamista. Vuoden ollut ja naama ihan karmeassa kunnossa.
Mulla oli aina ollut lievä atooppinen iho ja taipumusta lievään keratosis pilarikseen. Mirenan laiton jälkeen molemmat ongelmat räjähtivät käsiin. Iho kutisi ja oli näppyinen ja punaisenkirjava. Vuoden pidin kierukkaa, sitten se irtosi itsestään, ja en laitattanut uutta. Kun olin ollut noin kolmisen viikkoa ilman kierukkaa niin iho rauhottui taas normaaliksi...
Mirena lisäsi myös karvankasvua...
Mä poistatin mirenan eilen runsaan 2,5v käytön jälkeen kun en kestäny enää. Kuivuin tosi pahasti, sain ihottumaläiskiä ja alapäässä oli pari vuotta hirvee kutina minkä raapimista en unissani voinu estää ja raavin itseni usein verille öisin. Haluton en ollut mutta seksi ei tuntunu enää miltään. Muisto todella kivuliaista ja runsaista menkoista sai pitämään kierukasta kiinni mutta nyt vaan päätin etten jaksa enää. Ajattelin et jos oireet ei johtunu mirenasta niin sit vaan kokeillaan uudelleen mutta kutinapa loppui kuin seinään. Samoin jatkuva turvonneisuuden tunne ja möllöolo. Kunhan tää vuoto loppuu niin päästään kokeileen miltä se seksi tuntuu.
Mirena ollut kohta 5 vuotta, ja seurauksena on akne leuan alueella sekä viiksien/ leukahaiventen kasvu. Haluaisin kierukan pois, mutta gynekologi sanoi aika suoraan, että poiston jälkeen endometrioosini voisi pahentua tosi pahaksi. Pillerit ei käy aurallisen migreenin takia.
Aion siis kärsiä mirenan kanssa tässä sitten vaan. Hedelmällisiä vuosia vielä ehkä 15 eessä.. huoh..
Miten tosiaan lisää aknetaipumusta. Kyleena voisi sopia paremmin, jos hormoneja vielä haluaa kokeilla. Kuparikierukastakin on nyt uusi ”versio” tulossa/tullut markkinoille, joka on hyvin pieni ja puikkomallinen. Mulla itselläni kuparikierukka ja olen todella tyytyväinen ollut alun jälkeen. Alussa vuosi enemmän, mutta nyt on taas normaalit menkat eli kaksi päivää vuotoa.
Onko se niin v*tun vaikeeta käyttää sitä kortsua? Itse en antaisi naiseni sotkea luonnollista hormonitoimintaa kierukoilla tai pillereillä. M36v.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin v*tun vaikeeta käyttää sitä kortsua? Itse en antaisi naiseni sotkea luonnollista hormonitoimintaa kierukoilla tai pillereillä. M36v.
No kumiallergiselle ainaki. Käytäpä siinä sitte kortsua ku p**lu kutisee seuraavat seitsemän viikkoa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kumiallergiselle ainaki. Käytäpä siinä sitte kortsua ku p**lu kutisee seuraavat seitsemän viikkoa sen jälkeen.
On niitä lateksittomiakin olemassa. M36v.
Mulla tuli akne kierukan ottamisen jälkeen. Sitä ennen oli iho hyvässä kunnossa. Nyt naama kukkii vaikka miten hoitaisi ja miten terveellisesti söisi. En haluaisi poistaa kierukkaa mutta en halua enempää pilata kasvojani. Jos nyt kierukan poistosta mitään apua on...
Entä ne jotka tarvitsevat homoonikierukan tai pillerit muiden vaivojen hoitoon? Kuten endometrioosiin tai monirakkulaiseen munasarjaan? Onneksi kenenkään naisen ehkäisy tai kehon hoidot eivät ole susta kiinni :/
Naisena ihmettelen, miten moni meistä suostuu kärsimään tuollaisista hormoniehkäisyn aiheuttamista oireista jopa vuosikausia vain siksi, ettei miesparan vaan tarvitse käyttää kumia. Oletteko te ihan täysiä kynnysmattoja?
Mä taidan olla kohtalotoveri. Mirena ollut 11kk ja naama kukkii, jalkoja kutiaa ja joku aika sitten huomasin, että olkapäähän alkaa tulla ihottumaa. Atooppinen iho siis mullakin ja ongelmat lähinnä käsissä.
Oletan, että kierukka on syynä. Ajattelin jossain vaiheessa ottaa yhteyttä lääkäriin, koska alkaa mitta täyttyä.