Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin muisti huolettaa...

05.02.2017 |

Tein tästä jo aiemminkin keskustelun... Olen todella huolissani vähän päälle 50-vuotiaan äitini muistista. Äiti on ollut aina tosi skarppi mutta aika häslääjä. Minua todella pelottaa, että hänellä on (alkava) muistisairaus.
Asiat hän osaa ja muistaa hoitaa ja on hitaasti opetellut käyttämään tietokonettakin (jep nyt vasta).

Mutta jotenkin itsellä on tunne että kaikki ei ole ok... Äidinäidillä(83v) on pitkälle edennyt alzheimer, hyvä kun meitä enää tunnistaa.

No miksikö epäilen näin? Jotenkin äidillä on ajatus hukassa tosi usein.

Esimerkiksi, tänään hän kävi hakemassa tosi aikaisin aamulla siskonsa juna-asemalta luokseen käymään. Sen jälkeen(n. 10 aikaan aamulla) he kävivät katsomassa omaa äitiään.

Näin tänään äidin illalla ja kysyin(kesken hänen oman selityksensä ihan muusta aiheesta), että monelta lähdit aamulla. Äiti meni ihan hämmentyneen näköiseksi ja kysyi, että mihin hän lähti. Toistin kysymyksen ja sanoin että mietis nyt. Hän mietti ihan ihmeissään ja sanoi sitten "jaa niin monelta me lähdettiin *Raijan kanssa käymään mummulassa". Sitten kysyin jo, että ei, kun monelta hait *Raijan. Siihen äiti vastasi: "no kahdeksalta tietysti! Sanoinhan mä toissapäivänä sulle, ttä *Raija tulee kasin junalla"

Tämä nyt oli vaan yksi esimerkki. Itseä huolettaa, muita ei. Tai no isää, ehkä vähän.

Sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja mietin, että onko tämä minun ylitsevuotava pelkoni nyt vain siitä lähtöisin. Mieheni on jo ihan hermona kun joutuu kuuntelemaan minun "Äiti sanoi näin, onko normaalia"- juttujani monta kertaa viikossa.

Äiti on sairaseläkkeellä nivelvaivojen takia ja ilmeisesti myös vähän masentunut.

Kommentit (54)

1/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja äiti siis kysyi, että niin missä mä kävin aamulla? ennenkuin sanoi käyneensä mummolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sä nyt ylitulkitset. Jos kysyt ihan yllättäen tuollaisia, ja vieläpä epäselvästi täsmentämättä, kummasta lähdöstä kysyit, niin ei se mikään ihme ole, että hänellä ajatus katkeilee.

Omalla 82-vuotiaalla äidilläni on ollut Alzheimer jo seitsemän vuotta, ja nyt hän on joutunut laitoshoitoon, kun laskee kaiken alleen.

Hänellä se alkoi kyllä selvemmällä unohtelulla. Ei muistanut enää, mitä oli meidän lasten kanssa sopinut ja jutteli samoja asioita saman keskustelun aikana uudelleen.

Jos olet huolestunut, voit kysyä, onko äiti itse huomannut unohtelevansa ja jos on, niin voisiko hän käydä muistitestissä. Se ei ole kovin vaikea tai aikaavievä, mutta antaa paljon osviittaa.

En tosin tuon kertomasi perusteella itse epäilisi lainkaan Alzheimeria. Ehkä ennemminkin työstressiä tai stressiä isoäidistä. Mitä väsyneempi ja henkisesti kuormittuneempi ihminen on, sitä enemmän hän unohtelee, siis tervekin ihminen.

4/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, sä nyt ylitulkitset. Jos kysyt ihan yllättäen tuollaisia, ja vieläpä epäselvästi täsmentämättä, kummasta lähdöstä kysyit, niin ei se mikään ihme ole, että hänellä ajatus katkeilee.

Omalla 82-vuotiaalla äidilläni on ollut Alzheimer jo seitsemän vuotta, ja nyt hän on joutunut laitoshoitoon, kun laskee kaiken alleen.

Hänellä se alkoi kyllä selvemmällä unohtelulla. Ei muistanut enää, mitä oli meidän lasten kanssa sopinut ja jutteli samoja asioita saman keskustelun aikana uudelleen.

Jos olet huolestunut, voit kysyä, onko äiti itse huomannut unohtelevansa ja jos on, niin voisiko hän käydä muistitestissä. Se ei ole kovin vaikea tai aikaavievä, mutta antaa paljon osviittaa.

En tosin tuon kertomasi perusteella itse epäilisi lainkaan Alzheimeria. Ehkä ennemminkin työstressiä tai stressiä isoäidistä. Mitä väsyneempi ja henkisesti kuormittuneempi ihminen on, sitä enemmän hän unohtelee, siis tervekin ihminen.

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Omalla mummollani muistihäiriö alkoi 14 vuotta sitten, sydänleikkauksen jälkeen mutta alzheimer todettiin n. 3-5vuotta sitten. 

Äiti on kyllä väsynyt vaikka onkin eläkkeellä, sillä hän on kova hössöttämään ja nukkuu todella kehnosti. Kipujen ja vaihdevuosioireiden takia.

Olen sanonut, että olen huolestunut mutta koska äiti tietää, että huolestun milloin mistäkin hän on vaan kohauttanut olkiaan ja todennut, että "joo kyllä unohtelen enemmän kuin ennen, että kai se dementia itsellekin kohta iskee"

Vierailija
5/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tuo vaikuttaisi vain väärinkäsitykseltä ja sinun puoleltasi ylitulkinnalta. 

6/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tuo vaikuttaisi vain väärinkäsitykseltä ja sinun puoleltasi ylitulkinnalta. 

Ehkä niin. Toivottavasti. En oikeen tiedä miten pääsen tästä ylitulkintamoodista pois. 

Vierailija
7/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaudet ovat vaikeita ottaa puheeksi ja usein sairastunut aika hyvin onnistuu sivuuttamaan omat oireensa, vaikka olisi ne havainnutkin. Siksipä sanoisin, että silläkin uhalla, että äitisi harmistuisi olisi sinun hyvä nostaa asia pöydälle ja tiukasti ohjata hakeutumaan tutkittavaksi. Alakuloisuus taitaa muuten olla yksi muistisairautta "ennakoiva" oire ja johtunee siitä, että sairastunut tajuaa ettei ole entisellään. Vaikea uskoa, että olisit turhaan huolissasi ja asian selvittäminen voisi olla paikallaan.

8/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaudet ovat vaikeita ottaa puheeksi ja usein sairastunut aika hyvin onnistuu sivuuttamaan omat oireensa, vaikka olisi ne havainnutkin. Siksipä sanoisin, että silläkin uhalla, että äitisi harmistuisi olisi sinun hyvä nostaa asia pöydälle ja tiukasti ohjata hakeutumaan tutkittavaksi. Alakuloisuus taitaa muuten olla yksi muistisairautta "ennakoiva" oire ja johtunee siitä, että sairastunut tajuaa ettei ole entisellään. Vaikea uskoa, että olisit turhaan huolissasi ja asian selvittäminen voisi olla paikallaan.

totta....

äitiä masentaa kylläkin varmaan eniten se, että isäni on jäänyt kiinni muiden naisten pyörittämisestä muutama vuosi sitten. ja toki myös kivut ja mummun tilanne varmasti ahdistaa...

Vierailija
9/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yli 50, ja muisti on kyllä huonontunut huonojen yöunien ja estrogeenin vähyyden vuoksi.

Olettaisin, ettei äidiläsi ole muistisairautta.

Mutta jos huolestuttaa, netistä varmaan löytyy muistitestejä, jos äitisi suostuisi tekemään?

Vierailija
10/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

silläkin uhalla, että äitisi harmistuisi olisi sinun hyvä nostaa asia pöydälle ja tiukasti ohjata hakeutumaan tutkittavaksi.

Minä olen vähän yli 50-vuotias enkä kyllä tykkäisi, että oma lapseni olisi "tiukasti ohjaamassa" minua yhtään mihinkään. Puheeksi voisi tietysti huolensa ottaa, mutta kyllä sitä omat asiansa haluaa viisikymppinenkin hoitaa. 

11/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse yli 50, ja muisti on kyllä huonontunut huonojen yöunien ja estrogeenin vähyyden vuoksi.

Olettaisin, ettei äidiläsi ole muistisairautta.

Mutta jos huolestuttaa, netistä varmaan löytyy muistitestejä, jos äitisi suostuisi tekemään?

Niitäkin pitäisi varmaan osata tulkita kunnolla. Näin minulle viime keskustelussani sanottiin, että yksin ei kannata tehdä ettei tule virhepäätelmiä. Lisäksi usko lääkäreihinkin on horjunut. Mummon muistista sanottiin lääkäreille about 10 vuotta mutta mummo selvitti aikalailla viimevuosiin asti muistitestit kirkkaasti vaikka unohteli asioita paljon.

Vierailija
12/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitkoham jotenkin hienotunteisesti ottaa asian esiin?

13/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

silläkin uhalla, että äitisi harmistuisi olisi sinun hyvä nostaa asia pöydälle ja tiukasti ohjata hakeutumaan tutkittavaksi.

Minä olen vähän yli 50-vuotias enkä kyllä tykkäisi, että oma lapseni olisi "tiukasti ohjaamassa" minua yhtään mihinkään. Puheeksi voisi tietysti huolensa ottaa, mutta kyllä sitä omat asiansa haluaa viisikymppinenkin hoitaa. 

Niinpä. Oma äitini reagoisi varmasti samoin. Olen ottanut huoleni puheeksi ja aion vastaisuudessakin ottaa jos unohtelu huolettaa/pahenee

14/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitkoham jotenkin hienotunteisesti ottaa asian esiin?

Olen ottanut asian esiin varovasti mutta äidin mielipide oli vaan lähinnä "jaa". Sanoi hän huomanneensa, että muisti on huonontunut ja murehti sitä, ettei kävisi niinkuin mummulle.

Vierailija
15/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus voi aiheuttaa paljon muistikatkoja ja hoksaamattomuutta. Kysy äidiltäsi kellon ajoista. Siis siten että äitisi näkee viisarikellon, mutta sinä et. Kysy, paljonko kello on. Kellon aikojen ymmärtämättömyys on varma merkki alkavasta dementiasta. Muutoin dementia alkaa niin varkain, että on vaikea tunnistaa sitä. Omalle äidille tuli diagnoosi 65-vuotiaana, eikä silloin ymmärtänyt kelloa, ei osannut piirtääkää kelloa. Muutoin ei juurikaan ollut havaittavissa muistin ongelmia. Alzheimeria epäiltäessä ensin tehdään kyselynä tutkimus. Jos siitä herää epäilys, tehdään aivokuvauksia ym., eli diagnoosi on fyysinen, ei tule vain lääkärin mututuntumalla.

17/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee hänelle muistitesti.

http://www.oamk.fi/~eihautal/aktiivinenvanhuus/mittarit/10MMSE.htm

Voisin tehdä juu mutta onko noita yhtään vaikeampia? Koska tuo on testi mikä mummulle tehtiin ja vasta nyt hän ei selviä siitä. 

ps. itsekään en välttis aina tiedä mikä päivä on :D

18/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus voi aiheuttaa paljon muistikatkoja ja hoksaamattomuutta. Kysy äidiltäsi kellon ajoista. Siis siten että äitisi näkee viisarikellon, mutta sinä et. Kysy, paljonko kello on. Kellon aikojen ymmärtämättömyys on varma merkki alkavasta dementiasta. Muutoin dementia alkaa niin varkain, että on vaikea tunnistaa sitä. Omalle äidille tuli diagnoosi 65-vuotiaana, eikä silloin ymmärtänyt kelloa, ei osannut piirtääkää kelloa. Muutoin ei juurikaan ollut havaittavissa muistin ongelmia. Alzheimeria epäiltäessä ensin tehdään kyselynä tutkimus. Jos siitä herää epäilys, tehdään aivokuvauksia ym., eli diagnoosi on fyysinen, ei tule vain lääkärin mututuntumalla.

Kellon katsominen sujuu kyllä. Vähän väliä hänellä on aina jotain kellosta sanottavana. Kuten vaikka "oho kello on jo puoli 5 ja tulee ohjelma x" tai "bussi lähtee 20 minuutin kuluttua, älä myöhästy" tai "koiralle pitää sitten antaa ruokaa ihan kohta tuossa kahdeksan jälkeen"

Ja juu tiedän kyllä, että aivokuvauksella tulee lopullinen diagnoosi.

19/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolettaa paitsi äidin puolesta mutta myös itsekkäästi siitä syystä, että pelkään itse kuolemaa ja vanhuutta todella paljon. Pelkään, että tässä on suora ketju mummusta äidin kautta minuun ja kaikille tulee alzheimer. Olen käsittänyt, että vanhuusiän alzheimer ei periydy mutta "nuorena" saatu periytyy?

Vierailija
20/54 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet, stressi, lääkitys, huoli äidistä, huonot yöunet, kivut ja isäsi touhut siihen päälle, siitä tulee sellainen sekoitus, että ei ole ihme, jos ei jaksa kaikkea muistaa. Kysy tädiltäsi, onko hän huomannut mitään? Äitisi on voinut avautua siskolleen? Saat sellaisen ihmisen mielipiteen, joka on tuntenut äitisi pitempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi