Tinja 33v asuu sähköttömässä mökissä Inarissa. Ja omistaa 85 koiraa.
Toisaalta kiehtovaa tuollainen elämä.
Kysymyksiä juttu kyllä herätti:
Hoitaako yksin kaikki 85 koiraa. Jos on monta päivää erämaassa asiakkaiden kanssa, kuka hoitaa loput koirat?
Koirien ruoka maksaa 8000€ parissa kuukaudessa. Tuskin tollasilla eräopastöillä noin paljon tienaa. Toki ei varmaan kauheasti muita kuluja ole kuin koirat.
Ei antanut bisneksestä oikein kivaa kuvaa yrittäjä joka kertoo ettei pidä ihmisistä.
Mitä tarkoittaa että poikaystävä on hyvin itsenäinen :D
Erikoista elämää ja varmaan omalla tavallaan hyvin antoisaa. Aika erakkoluonne kyllä pitää olla. Onkohan noita koiria vähän liikaa?
Kommentit (598)
Jo husky miettii päivät miten paeta saati koirasusi siitä yksinkertaisesta syystä että vapauteen ovat luotu alunperin luonnoltaan, laumana vapauteen.
Vierailija kirjoitti:
Tinjan elanto on ihan ok, kunhan ei myy koirasudenpentuja sillä, että päästää koiria luontoon lisääntymään. Selvää tietysti on, että moinen koiralauma (5 tähden illallinen) vetää puoleensa susia. Itse mäkisin noista viherpipertäjistä aiemmissa viesteissä, mutta eihän tämä tinja ole mikään helsinkivihreyden edustaja eli sikäli väärässä ketjussa.
Sitähän ei toi nainen tiedä laskeeko se hakija koiransa luontoon
Paljonkohan näitä päästelijöitä oikein on jo?
Tämä juttu haisee ja pahasti. Todella epämiellyttävästä ja itsekehuisesta ihmisestä on väännetty joku sankari ja ihailun kohde. Tinja hyvä, yli 80 koiran ruokkiminen ja hevoset siihen päälle EI OLE EKOLOGISTA! Kuka tahansa siellä cityssä kerrostalossa asusteleva on ekologisempi kuin tämä nainen, joka rahtaa koirilleen 8000 € arvosta lihaa!
Oletteko miettineet miksei noissa eksoottisissa videoissa näytetä ikinä hänen kotiaan? Entä millaiset tilat on noilla 80 koiralla ja missä ne hevoset ovat? Paikka on kaukana mistään sympaattisesta mökistä keskellä erämaata. Pelkkää mainosta tämä koko homma on.
Ja että vielä päästää elukoitaan vapaaksi Lapin luontoon, missä ne raatelee porotkin. Ei ole hyvä homma alkuunkaan, tämä rouva ei kunnioita luontoa pätkääkään. Ajelee siellä "erämaassa" turisteja moottorikelkkareittejä pitkin. Huhheijakaa, miten joihinkin idiootteihin uppoaa tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa ensi kesänä leiriytyä muutamaksi päiväski, kaataa puita ja pitää nuoiota aamusta iltaan, katotaan sitten kun ensimmäinen pipertäjä tulee "lukemaan lakia".
Älä unohda pyytää lupakirjaa puiden kaatamiseen Metsähallitukselta, ja kysy samalla lupa nuotion tekoon, kun viivyt työmaallasi useamman päivän.
Ton Tinjan omainen on metsätalousinssi
Niin minäkin. Siksi tiedän jotain näistä puunkaatohommista. Inssi ei tosin välttämättä saa itse puuta kaadetuksi, mutta tietää kyllä, missä sen voi kaataa.
Kun lappalainen ( joka ei välttämättä ole saamelainen) lähtee metsään, hän tekee tulet ainakin valtion maalla "isävainaan luvalla" eikä siihen ole koskaan mitään sanottu, kunhan ei ole aiheutettu vahinkoa.
Eikä biologin tartte välttämättä tietää miten Lappia ja porotaloutta hoidetaan:)! Riittää kun tietää missä voi hoitaa hahah
Poromiehet kuulemma vihaa tuota. Ja just oli juttua kuinka ilman saamelaisten kanssa neuvottelemista ei saisi markkinoida MITÄÄN ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Jo husky miettii päivät miten paeta saati koirasusi siitä yksinkertaisesta syystä että vapauteen ovat luotu alunperin luonnoltaan, laumana vapauteen.
Laumana on avainsana. Mutta ihmisen kanssa pennusta asti kasvaneen huskyn tai koirasuden lauma on se ihmisten johtama lauma. Ei laumaeläin mihinkään halua yksin laumastaan karata. Esim. mulla kun asuin vähän syrjemmällä oli husky päivittäin myös irti. Toki, se saattoi käydä vähän matkan päässä haistelemassa jälkiä tai juosta joskus pupun perässä. Mutta aina tuli takaisin vaikkei mikään muu kuin laumavietti pakottanut.
Eikä eläin joka on asunut ihmisen kanssa pennusta asti osaa kaivata mitään vapautta ja villiä luontoa. Ei se tiedä niistä mitään, ja on vaikea kaivata jotain mistä ei tiedä. Toinen juttu on, että luonnon elämää ihannoidaan usein vähän liikaa. Pitää muistaa, että tutkimus osoittaa, että koiraeläimet on itse valinneet ihmisten kanssa asumisen selviytymisstrategiana, koska huomasivat että ihmisasumusten liepeillä saa varmemmin ruokaa, suojaa jne kuin kovassa luonnossa. Luonnossa nälkä, vilu, loiset, vammat ja taudit aiheuttaa kärsimystä ja tappaa, joten ei ihme että eläin jonka perushalu on hengissä selviämisen halu, valitsee mieluummin mukavan ja turvallisen kotikoiran elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa ensi kesänä leiriytyä muutamaksi päiväski, kaataa puita ja pitää nuoiota aamusta iltaan, katotaan sitten kun ensimmäinen pipertäjä tulee "lukemaan lakia".
Älä unohda pyytää lupakirjaa puiden kaatamiseen Metsähallitukselta, ja kysy samalla lupa nuotion tekoon, kun viivyt työmaallasi useamman päivän.
Omalla maalla saa yöpyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työmaa vaan retkeilymaa. Pistän näreikköä nurin juurikin siten, mitä tarvin, ilman lupaa pientä harvennusta. Loput myynkin venäläisille., saavat vänkätä Metsähallituksen kanssa ihan rauhassa. suomessa on sentään omaisuudensuoja. Ja periaatteessa sinä olit ensimmäinen (virtuaali)pipertäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laumana on avainsana. Mutta ihmisen kanssa pennusta asti kasvaneen huskyn tai koirasuden lauma on se ihmisten johtama lauma. Ei laumaeläin mihinkään halua yksin laumastaan karata. Esim. mulla kun asuin vähän syrjemmällä oli husky päivittäin myös irti. Toki, se saattoi käydä vähän matkan päässä haistelemassa jälkiä tai juosta joskus pupun perässä. Mutta aina tuli takaisin vaikkei mikään muu kuin laumavietti pakottanut.
Eikä eläin joka on asunut ihmisen kanssa pennusta asti osaa kaivata mitään vapautta ja villiä luontoa. Ei se tiedä niistä mitään, ja on vaikea kaivata jotain mistä ei tiedä. Toinen juttu on, että luonnon elämää ihannoidaan usein vähän liikaa. Pitää muistaa, että tutkimus osoittaa, että koiraeläimet on itse valinneet ihmisten kanssa asumisen selviytymisstrategiana, koska huomasivat että ihmisasumusten liepeillä saa varmemmin ruokaa, suojaa jne kuin kovassa luonnossa. Luonnossa nälkä, vilu, loiset, vammat ja taudit aiheuttaa kärsimystä ja tappaa, joten ei ihme että eläin jonka perushalu on hengissä selviämisen halu, valitsee mieluummin mukavan ja turvallisen kotikoiran elämän.
Laumasta eroaa paria etsimään yksilöitä ja lue viela kertaalleen paria etsiva yleensä lisääntyy... että silleen. Uusi lauma syntyy.
Ja juuri niin koirasudet liehtovat sitten ihmisasumusten äärellä koska koiravaisto vetää . Niin mikä on vielä epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin kieltää vihepipertäjien vaellukset maillani ihan vaan sen vuoksi, että aina kohdatessa tulee jotakin opetuksia yms. Amatööripipertäjän tuntee siitä, että se moikkaa innokkaasti metsässä, koska on kuullut että lapissa niin kuuluu tehdä, nokka pystyssä tietenkin tai alentuvasti.. Ammattilaiskulkija jää juttelemaan ja vaihtaa ajatuksia säästä, koska se voi itseasiassa olla tärkeää. Olen itse eksynyt yllättäen nousseessa sumussa yms.
Minua ei kyllä ikinä lakkaa hämmästyttämästä se, miten ihmiset voivat tuntea ihmeellistä ylimielisyyttä lähes kaikesta. Kuten esimerkiksi sinä siitä, että joku tervehtii sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin kieltää vihepipertäjien vaellukset maillani ihan vaan sen vuoksi, että aina kohdatessa tulee jotakin opetuksia yms. Amatööripipertäjän tuntee siitä, että se moikkaa innokkaasti metsässä, koska on kuullut että lapissa niin kuuluu tehdä, nokka pystyssä tietenkin tai alentuvasti.. Ammattilaiskulkija jää juttelemaan ja vaihtaa ajatuksia säästä, koska se voi itseasiassa olla tärkeää. Olen itse eksynyt yllättäen nousseessa sumussa yms.
Minua ei kyllä ikinä lakkaa hämmästyttämästä se, miten ihmiset voivat tuntea ihmeellistä ylimielisyyttä lähes kaikesta. Kuten esimerkiksi sinä siitä, että joku tervehtii sinua.
Se läpinäkyvä ylimielisyys ärsyttää. Jos oikein tarkkaan luit niin tajuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se läpinäkyvä ylimielisyys ärsyttää. Jos oikein tarkkaan luit niin tajuat.
Ja sitten kun tulee näitä onpa huono itsetunto niin mitäs mieltä itse ootte, jos teidän puutarhaa/kasvimaata tulee joku alentuvasti arvostelemaan. luulen, että tulee äkkilähdöt, jokapaikan oikeuksien vuoksi ei voi antaa äkkilähtöjä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on koiria, monta. Ja niitä on myös irti kotipihalla.
Kokemus on osoittanut, että kaksi koiraa on lauma. Näin siis koirien omasta mielestä. Kun sopiva pari sattuu olemaan yhtaikaa irti, lähdetään reissuun.
Seikkailu ja erämaa houkuttelee enemmän kuin kotisohva, varsinkin kun jollakin on juoksuaika. Tai sopivaa riistaa lähiseudulla. Ihan tavallinen kotikoira voi olla pari viikkoa metsässä ennen kuin suostuu tulemaan ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tervehtiminen ei ole paha juttu vaan se helvetin nokan vartta tiiraava ilme " jaaha taas tulee yksi alempi ihminen vastaan" . Yleensä kolmannessa lauseessa tuodaan vielä yliopistokoulutus esiin ellei jo koko pitäjä muutenkin tiedä. Ja sitten se kailottava kova ääni ja älyllistävällä takakireällämpuhuttu huolellinen kirjakieli keskellä jänkhää :)!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on koiria, monta. Ja niitä on myös irti kotipihalla.
Kokemus on osoittanut, että kaksi koiraa on lauma. Näin siis koirien omasta mielestä. Kun sopiva pari sattuu olemaan yhtaikaa irti, lähdetään reissuun.Seikkailu ja erämaa houkuttelee enemmän kuin kotisohva, varsinkin kun jollakin on juoksuaika. Tai sopivaa riistaa lähiseudulla. Ihan tavallinen kotikoira voi olla pari viikkoa metsässä ennen kuin suostuu tulemaan ihmisten ilmoille.
Ja jo pelkästään karhukoiraa et saa siilistäkään irti ne muuttuvat kuin naps tappajiksi. Veri vaan roiskuu ikenistä vaikka siilillä piikit. Mitä tuommonen hukkalauma tekee pikku kairakävelyllä suolla ja muualla pieneläimille on jo huomionarvoisaa. Tuho on iso.
Vierailija kirjoitti:
Tinjalla on paljon julkkiskavereita. Hän on kertonut ketkä kaikki starat ovat häneen rakastuneita. Saattaisitte yllättyä.
Just.
Guardianin ilmoitus Tinjan juttuun:
Sorry – the page you are looking for has been removed
This is because it was advertisement feature content that was published as part of a commercial deal and funded by an advertiser.
It is Guardian News and Media policy to take down paid-for content at the end of these deals.
Click here for more on our commercial content guidelines.
If you want to contact someone about the page, you can email:
paid-content@theguardian.com
To continue reading, please visit the Guardian’s home page.
Elikkä oliko se ostanu mainoksen tohon lehteen kun diili on ohi?
Ei ihan puskaradion kautta markkinoitua:)! Eikös tää puhunu että puskaradioita käytetään ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinjalla on paljon julkkiskavereita. Hän on kertonut ketkä kaikki starat ovat häneen rakastuneita. Saattaisitte yllättyä.
Just.
No kun aloitat juoruta niin kerroppa kuule ketä staroja:)?
Koirat ovat aina symppiksiä eikä niitten vika että tehty maailmaan. Tässä on vain iso hupielämän riski luonnolle koska sinä et millään millään pysty tuollaista koiraa joskus karkaamaan luontoon ja sitten on pandoran lipas jo auki... eikä näitä liiku vain enää yksi tai kaksi vaan useita. Siksi olisi ehdottomasti paras lopettaa jo nyt. Se ei ole reilua koiria eikä susia kohtaan että viha lisääntyy kun niitä tavataan raatelemassa. Vastuuta!