Kävin kolme kertaa turhaan synnytysosastolla "väärän hälytyksen" vuoksi, lasku 240 euroa!
Ensimmäistä lastani odotin n. puoli vuotta sitten ja kivuliaat supistukset alkoivat viikkoa ennen oikeaa synnytystä. Odottelin kotona muutaman päivän, kunnes kärsivällisyyteni oli viimein lopussa ja en jaksanut enää kätilöiden "odottele vielä ihan rauhassa kotona, mene vaikka suihkuun"-jorinoita, vaan vaadin päästä osastolle. Yhteensä matkustin taksilla sairaalaan kolme kertaa ja joka kerta minut käännytettiin takaisin kotiin, sillä en ollut avautunut tarpeeksi. Jokaisesta kerrasta laskutettiin päivystyspolimaksu sekä jouduin maksamaan taksikyydit sinne ja takaisin. Yhteensä laskua tuli 240 euroa ja tähän päälle itse synnytyksestä aiheutuneet kulut eli toiset 250 euroa.
En todellakaan olisi vaivautunut menemään sairaalaan, jos minulla ei olisi ollut todellisia tuskia. Miten ihmeessä olisin voinutkaan tietää, milloin on tosi kyseessä, sillä supistukset tuntuivat koko ajan aivan yhtä kivuliailta kuin synnytyksen alettua oikeasti? Lopulta synnytin melkein omaan saunaamme, sillä en älynnyt lähteä tarpeeksi ajoissa synnyttämään luultuani, että taas menisin vain turhaan.
Kannattaa siis säästää vähintään 500 euroa ylimääräistä pelkästään synnytystä varten, sillä se ei aina mene niin kuin pitäisi. Eniten ärsytti tuo taksilla ajelu aivan turhaan.
Kommentit (65)
Ap, olet ääliö.
P.s. 500 euron synnytyslasku ei ole mitään, kun vertaa lapsesta seuraaviin kustannuksiin jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että sulla ei ole autoa millä kulkea, ei pitäis olla kenenkään muun päänvaiva, paitsi ainoastaan sun. Ihan oikein, että sua ei makuutettu osastolla oottamassa veronmaksajien piikkiin, ihan vaan siksi että SINÄ olisit säästänyt taksikuluissa.
Ai että miten ihanan empaattinen tyyppi tuon kirjoittaja. Ajatelkaa, tuollakin on varmaan liuta kersoja joille siirtää empaattinen elämänasenteensa... 🤢
Sinuna en valittaisi.
T. Synnytys maksoi lähemmäs 700€ :))) pitkänmatkalaisuus + perhehuone ai että!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö taksista pitäisi maksaa vain omavastuu. Oma synnytykseni tuli paljon halvemmaksi...
Miksi joku omavastuu? Kukas sen lopun maksaa? Minäkin kuljen joskus taksilla eikä mulle ole kerrottu, että joku toinen sen maksaa.
Sairauden tai synnytyksen ollessa kyseessä voit tilata Kela-taksin, jolloin omavastuusi on n. 25 euroa. Kela maksaa loput. Tutki Kelan sivuilta lisää!
Ohis.
Eka lapsi oli keskonen ja kärsi kasvun hidastumasta kohdussa, joten kaikkia kolmea seuraavaa raskautta seurattiin tarkasti raskauden puolivälistä lähtien. Joka käynti tietysti maksoi, mutta en kyllä sitä ajatellut vaan olin kiitollinen 😊
Sairaala ei ole mikään hotelli, jossa voidaan olla vain sen takia, että se olisi taloudellista, siellä hoidetaan asiakkaat/potilaat/synnytykset jne. Silloin kun sen hetki on, ja jos sinulla ei ole hoidon tarvetta, niin silloin sinä kotiudut. Jos supistukset ovat olleet koko ajan päällä, etkä olisi pärjännyt kotona kipujen kanssa, niin silloin pitää kertoa se henkilökunnalle, eivät he osaa ajatuksia lukea. Sairaalalaskuun voi tietääkseni hakea toimeentulotukea, jos elää pienillä tuloilla, korjatkaa jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä lastani odotin n. puoli vuotta sitten ja kivuliaat supistukset alkoivat viikkoa ennen oikeaa synnytystä. Odottelin kotona muutaman päivän, kunnes kärsivällisyyteni oli viimein lopussa ja en jaksanut enää kätilöiden "odottele vielä ihan rauhassa kotona, mene vaikka suihkuun"-jorinoita, vaan vaadin päästä osastolle. Yhteensä matkustin taksilla sairaalaan kolme kertaa ja joka kerta minut käännytettiin takaisin kotiin, sillä en ollut avautunut tarpeeksi. Jokaisesta kerrasta laskutettiin päivystyspolimaksu sekä jouduin maksamaan taksikyydit sinne ja takaisin. Yhteensä laskua tuli 240 euroa ja tähän päälle itse synnytyksestä aiheutuneet kulut eli toiset 250 euroa.
En todellakaan olisi vaivautunut menemään sairaalaan, jos minulla ei olisi ollut todellisia tuskia. Miten ihmeessä olisin voinutkaan tietää, milloin on tosi kyseessä, sillä supistukset tuntuivat koko ajan aivan yhtä kivuliailta kuin synnytyksen alettua oikeasti? Lopulta synnytin melkein omaan saunaamme, sillä en älynnyt lähteä tarpeeksi ajoissa synnyttämään luultuani, että taas menisin vain turhaan.
Kannattaa siis säästää vähintään 500 euroa ylimääräistä pelkästään synnytystä varten, sillä se ei aina mene niin kuin pitäisi. Eniten ärsytti tuo taksilla ajelu aivan turhaan.
Voi voi miten kamalaa. Olen itse viimeisilläni raskaana ja jokaiseen normaaliin lääkärikäyntiin on mennyt se 100€ plus ultrat, verikokeet ja lääkkeet. Synnytys tulee vielä maksamaan joku 7-8k € plus epiduraalit, lapsen pesemiset ja kaikki mitä kuvitella saattaa. En siis asu Suomessa.
Hello hello I love the fact I am not the woman
Vierailija kirjoitti:
Eikö taksista pitäisi maksaa vain omavastuu. Oma synnytykseni tuli paljon halvemmaksi...
Nykyään omavastuu on kelataksillakin 25€/suunta.
Eikö ap:lle kukaan sanonut, että käy näyttäytymässä neuvolassa? Kyllä ne sielläkin osaavat sanoa, onko avautunut tarpeeksi ja onko synnytys käynnissä vai mistä on kyse.
En enää muista mitä ensimmäisen elävän lapsen syntymä maksoi. Esikoinen siis kuoli loppumetreillä kohtuun ja seuraavan kanssa olin hermoheikko kun pelkäsin sen toistuvan. Jostain viikosta 26 lähtien säntäilin sairaalaan vähän väliä, koska sikiö ei liikkunut. Aina väärä hälytys. Tosin kuljin bussilla ja muutaman kerran mies vei. Omien säntäilyjeni lisäksi oli sovittuja kontrollikäyntejä kiihtyvällä tahdilla, lopussa taisi olla kahdesti viikossa. Hermojen vuoksi minut otettiin tarkkailuosastolle 5pv ennen sovittua sektioaikaa. Sektion jälkeen vietimme osastolla viikon. Emme ole rikkaita, mutta tuossa tilanteessa en jaksanut laskea tai murehtia rahan menoa. Sain viimein syliini elävän lapsen!
Seuraavan kanssa kävin kahdesti liikkeiden puuttumisen vuoksi ja kuopuksen kohdalla ei ollut enää yhtään ylimääräistä omaa käyntiä.
Jos mä ymmärsin nyt oikein niin ap:lla oli kipeitä supistuksia useamman päivän. Siis niin kipeitä ettei sitä kipua erottanut kun synnytys oli lähestymässä ponnistusvaihetta. Kyllä siinä tilanteessa minusta olisi pitänyt ottaa sairaalaan ja tutkia onko vauva ihan väärässä asennossa niin ettei avautumista sen takia tapahdu. Kaverini kitui myös vuorokauden kivuissa ja joutui lopulta sektioon kun väärän asennon takia (pää väärässä asennossa) ei tapahtunut avautumista.
Ehkä ap enemmänkin arvostelee nyt sitä että mitään ei tehty vaikka unta ei ollut saanut moneen yöhön ja kivut oli kovat. Ehkä tuo maksupuoli nyt vain ketuttaa jälkikäteen kun tajuaa että tottakai olisi pitänyt jotain apua saada että jaksaa.
Olisipa mielenkiintoista lukea paljonko jollekin käsivarren perukoilla asuvalle tulee yhteensä raskauden ja synnytyksen kustannukset.
Ah, vain Suomessa kukaan kehtaa itkeä 240 euron synnytyslaskua. Menkääs jenkkeihin synnyttämään, laskussa on kevyesti 2 nollaa perässä. Olisi kyllä aika alkaa laittaa noihin sote-laskuihin näkyviin myös sen annetun hoidon todellinen hinta.
Tgfxxx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan normaali hinta tuo on. Minulla oli normisynnytys ja koko juttu maksoi 300e. Kyllä sairaalassa olo maksaa. En ymmärrä, mistä olet vihainen? Synnytyksesi oikea hinta oli noin 2000-3000e.
Ai 2000-3000€? Ehkä 10000-15000€ on lähempänä.
Ensimmäinen hinnanarvioija on oikeassa, normaalisynnytyksen todellinen hinta on noin. 2000-3000 euroa (komplisoituneet asia erikseen ditten). Hinnastoja (esim hus ) löytyy googlettmalla.
Ehkä oli sitten nuo keisarinleikkaukset ym. mielessä. Kyllähän noita esim. venäläiset käyttävät, hoito on niin laadukasta, että siitä ollaan useampi tonni valmiita maksamaan. Täällä valitetaan muutamasta satasesta.
Mikset mennyt dösällä tai pyytänyt kyytiä joltain? Miehelläsikään ei sit ole ajokorttia ja autoa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siis säästää vähintään 500 euroa ylimääräistä pelkästään synnytystä varten, sillä se ei aina mene niin kuin pitäisi. Eniten ärsytti tuo taksilla ajelu aivan turhaan.Voi voi miten kamalaa. Olen itse viimeisilläni raskaana ja jokaiseen normaaliin lääkärikäyntiin on mennyt se 100€ plus ultrat, verikokeet ja lääkkeet. Synnytys tulee vielä maksamaan joku 7-8k € plus epiduraalit, lapsen pesemiset ja kaikki mitä kuvitella saattaa. En siis asu Suomessa.
Sama täällä. Mua laskutettiin erikseen siitäkin kun mulle annettiin imetys"ohjausta". Käytännössä n. 10-15 minuuttia siinä käytiin ennen sairaalasta poistumista läpi se minkä jo kaikki tietää etukäteen. Toi lapsen pesusta tullut hinta myös huvitti. =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siis säästää vähintään 500 euroa ylimääräistä pelkästään synnytystä varten, sillä se ei aina mene niin kuin pitäisi. Eniten ärsytti tuo taksilla ajelu aivan turhaan.Voi voi miten kamalaa. Olen itse viimeisilläni raskaana ja jokaiseen normaaliin lääkärikäyntiin on mennyt se 100€ plus ultrat, verikokeet ja lääkkeet. Synnytys tulee vielä maksamaan joku 7-8k € plus epiduraalit, lapsen pesemiset ja kaikki mitä kuvitella saattaa. En siis asu Suomessa.
Sama täällä. Mua laskutettiin erikseen siitäkin kun mulle annettiin imetys"ohjausta". Käytännössä n. 10-15 minuuttia siinä käytiin ennen sairaalasta poistumista läpi se minkä jo kaikki tietää etukäteen. Toi lapsen pesusta tullut hinta myös huvitti. =)
Missä maassa asutte?
Itse Sveitsissä en maksanut olisko RV 8:n jälkeen erikseen mistään mitään (paitsi vitamiinit ja osa tukisukkien hinnasta) mutta maksan kuukausittain sairaskassaan yli 300 CHF. Tähän hintaan kuuluu mm. raskauskontrollit, osa synnytysvalmennuskurssista, synnytys (mulla sektio)+osastohoito, lääkeet, raskausajalta kaikki terveydenhoito, fysioterapia+hieronnat, lapsivuodeajan hoito - kätilö käy kotona max 16 kertaa, 3 imetysohjausta ja saan 200CHF imetysrahaa. Olen tyytyväinen - hoito ja ohjaus ollut ihan huippua!
Kannattaa ap viimeistään tässä vaiheessa ymmärtää se, että käyttämistään palveluista tulee lasku perässä. Ei tässä maailmassa mikään ole ilmaista. Oikeudenmukaisinta onkin, että se joka käyttää, se maksaa!
Ihmettelen kyllä vähän miksi täällä sanotaan että olisit käynyt neuvolassa. Eivät ne terveydenhoitajat neuvolassa todellakaan ala mittailemaan kenenkään avautumista. Ja jos on kipeitä supistuksia niin edelleenkään neuvolassa ei osata tehdä asialle mitään. Sieltä sanotaan vaan että äitiyspoli on oikea osoite.
Voi kamala miten kallista ja hirveää joutua maksamaan siitä, että saa lapsensa saattaa turvallisesti maailmaan eikä siitäkään näköjään ole sitten loppujenlopuksi takeita. 🙁 Ikinä en tule synnyttämään.