Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinut kasvatettu, vai oletko vaan kasvanut ja oppinut asioita itse?

Vierailija
04.02.2017 |

Tyhmä kysymys, mutta olen miettinyt tätä lähiaikoina, kun kaverini sanoi eräästä asiasta, että "kuului kasvatukseen", niin mietin, että ei minua ainakaan ole kasvatettu.. vai? Olen oppinut hyviä tapoja mm. kantapään kautta ja seuraamalla muita, mutta en muista vanhempieni pitäneen mitään kasvatusta esim. pöytätapojen suhteen. Ja taustaltaan olen ihan normaalista perheestä, vanhemmat töissä ja omakotitalo + koira.

Onko kellään muulla tällaisia kokemuksia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sinäkään nyt ihan pellossa oot kasvanut 😮

Vierailija
2/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan kasvanut ja oppinut asioita itse sen jälkeen kun olin jotain viiden vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskäytöstavat jne on opetettu. Mitään aikuisikään sopivia juttuja ei ikinä.... 

Vierailija
4/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin seksi ja kaikki siihen liittyvä piti oppia itse, koska vanhemmista ei siihen ollut. Koulussa opetettiin kortsuista ja seksitaudeista mutta siihen mennessä tiesinkin jo niistä.

Vierailija
5/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minut on kasvatettu, ja tiukasti onkin. On opetettu käytöstavat ja säännöt. 

Vierailija
6/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kasvatukseksi sanoa vähättelyä ja moitteita? Siinä mielessä kasvatus ei mennyt perille, minusta ei tullut luuseria, kun katkaisin aikuisena napanuoran vanhempiini.

Vierailija
7/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kasvattaminen ja opettaminen ole sitä, että istutetaan lapsi jakkaralle ja pidetään saarna siitä, miten pitää toimia. Kasvattaminen ja opettaminen on esimerkin antamista, asioiden antamista pohdittavaksi turvallisen kokeilemismahdollisuuden järjestämistä ja sitä, että opetetaan ottamaan selvää.

Vierailija
8/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä käytöstapoja ei opetettu kotona. Opin vain vaikenemaan ja selän takana haukkumaan muita, äidin esimerkin mukaan.

Vierailija
9/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle juuri opetettu esim. käytöstapoja. Lasten piti olla hiljaa kun aikuiset puhuivat, mutta se ei juuri kasvattanut elämään. Väärästä käytöksestä tuli moitteita, mutta sitä ei kerrottu mikä olisi ollut hyvää käytöstä. Näin maalla.

Vierailija
10/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle juuri opetettu esim. käytöstapoja. Lasten piti olla hiljaa kun aikuiset puhuivat, mutta se ei juuri kasvattanut elämään. Väärästä käytöksestä tuli moitteita, mutta sitä ei kerrottu mikä olisi ollut hyvää käytöstä. Näin maalla.

Muistelen, että meillä oli samanlaista.

Vierailija
11/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opetettu peruskäytöstavat ja kunnioittamaan vanhempia ihmisiä. Siksi varmaan teitittelen vanhempia ihmisiä nykyäänkin, vaikka ei kaikki haluaisikaan. Oon 60-luvun lopun lapsia.

Vierailija
12/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että vähän sekä-että. Vanhemmat ovat kasvattaneet ja elämä opettanut. Faija on antanut parhaan neuvon käytöstavoista: "Pitää osata etiketti, että sitä voi rikkoa."

Vierailija
13/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei näytetty empatian tai "rakkauden" tunteita. Mahtoiko johtua siitä, ettei niitä vanhemmilla ollut, en tiedä. Olen oppinut välittämään ja rakastamaan vasta aikuisena, sekä tuntemaan empatiaa muita kohtaan.

Vierailija
14/14 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kasvatettu ja neuvottu paljonkin. Jopa niin paljon, että se esti oman ajattelun. Tai siis osaan ajatella mutta en uskoa itseeni ja ajatteluuni. Toisaalta niillä neuvoilla on pötkinyt aika pitkälle ja välttänyt monet tyhmyydet. En muista tehneeni juuri mitään tyhmää elämäni aikana, paitsi nyt lopulta 4-kymppisenä olen sallinut itseni hölmöillä ja olla vastuuton. Sitä ennen ei, koska kaikesta oli varoitettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän