Hyh ku teki paha, kun nuori äiti lappasi irtokarkkeja tenavilleen, ja toinen ei osannut vielä edes kävellä.
Juuri kaupassa nähtyä. Kuinka joku voi ostaa tuon ikäisille keinoaineista ja sokeriste tehtyjä karkkeja. Ensimmäinen vinkuja hädin tuskin käveli, ja lähinnä vain osoitteli. Toinen, jonka äiti käski odottaa vuoroaan, oli arviolta vuoden vanha, ja osasi vain heiluttaa käsiään haluavasti. Selvästi kumpikin oli jo sokerikoukussa. Tuon ikäiset ei osaa noita itse alkaa pyytämään. Jokin raja vanhemmille taas. Mieluiten K.8 kaikkiin makeisiin.
Kommentit (94)
Ymmärtäkää nyt, että olennaista on KOHTUUS. Hyvin harva fanaatikko puhuu sokerin kieltämisestä täysin. Sen sijaan käsite kohtuus on monilla tätä nykyään täysin kateissa. Lapset vetävät tyyliin satoja grammoja karkkia kerralla ja se ei välttämättä jää edes yhteen päivään viikossa. Jokaikinen välipala on sokerilla kyllästetty: sokerimuroja rasvattomalla maidolla, laimeaa litkusokerijogurttia, kiisseliä joka ei ole oikeita marjoja nähnytkään (yleinen päiväkodessa), välipalakeksejä, sokerimehua (joka ei ole oikeaa marjaa tai hedelmää nähnytkään) jne. Sitten vielä päälle limsaa, pillimehuja, jätskiä, synttäreitä, nimppareita...
Ei ihme, että elintarosairaudet lisääntyvät hälyttävästi koko ajan.
Mulle äiti on syöttänyt karkkia 1 v. lähtien, nyt aikuisena saan teettää tuhansien eurojen hammasimplantit joita ei julkisella puolella tehdä. Oon kyllä äidilleni vihjannu että hän sais nämä remontit maksaa :(
Vierailija kirjoitti:
Miten sokerista on yhtäkkiä tullut joku kauhea peikko, joka tuhoaa kaiken. Kautta aikojenhan sokeria on syöty ja suurin osa ihmisistä silti ihan terveitä ja hyvähampaisia. Meillä oli lapsena kerran viikossa karkkipäivä ja usein varsinkin viikonloppuisin syötiin pullaa tms leipomusta lisäksi. Välipalalla oli aina äidin tekemää mehua ja maustettuja sokerilla makeutettuja jugurttejakin syötiin suhteellisen usein. Meillä myös pestiin hampaat aamuin illoin ja hampaidenpesun valvoi aikuinen. Jokaisen aterian jälkeen saimme xylitoli- tai fluoripastillin.
Nyt olen 33 ja edelleen syön karkkeja lähes viikottain sekä leivonnaisia useita kertoja kuussa. Myös mehua juon viikottain. Pesen myös edelleen hampaat kahdesti päivässä ja syön xylitolipurkkaa tai -pastilleja aterian jälkeen. Käyn myös säännöllisesi hammaslääkärissä. Minulla ei ole koskaan ollut yhtään reikää hampaissani ja muutenkin olen terve (erästä hemoglobiinia alentavaa synnynnäistä sairautta lukuunottamatta). Veriarvot mitataan vuosittain hemoglobiinin vuoksi, mutta muilta osin niissä ei koskaan ole ollut huomauttamista. Omakohtaisen kokemuksen vuoksi en siis mitenkään usko, että sokeri voi olla niin paha asia kuin kuvitellaan. Enemmän kyse on muista elämäntavoista ja hampaiden kohdalla hoitamisesta. Toki joillain on luonnostaan haperot hampaat, mutta se ei ole sokerin syytä.
Sulla määrät onkin ollut kohtuullisia. Et vain tajua sen oman kuplasi ulkopuolelle, että on myös sellaisia ihmisiä, joilla määrät ovat ihan järkyttävää luokkaa. Ei sokeri ole mikään hirvittävä peikko kohtuullisesti käytettynä. Mutta kun nykyään määrät eivät tietyillä ihmisillä ole kohtuullisia. Tai lisätään nyt vielä, että kyse ei ole pelkästään sokerista, vaan myös esim. glukoosifruktoosisiirapeista, joiden kulutus on räjähtänyt käsiin kun sitä lisätään ihan joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse katselin kun (ylipainoinen) tuttu osti heseaterian pikkulapsilleen. Alle 3v ja 4v mättivät iloisesti naamaansa.
Miksi tämä iloisuus oli mainitsemisen arvoinen asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lapsi kasvaa terveemmäksi ympäristössä, jossa ruokaan suhtaudutaan neutraalisti, kuin neuroottisen vanhemman pelkojen keskellä, miettien kiellettyjä ja sallittuja ruokia.
Kohtuus ja rentous on fiksumpi lähestymistapa, kuin sokeri- rasva- ja suolapelko.
Ps. 7kk sai mahataudin, eli 5vrk juustonaksuilla ja jäätelöllä. Lääkärin ohjeen mukaan ;)
7 kk lapsen äitinähän sinulla on tästä jo huikean pitkä kokemus.
Mistä sinä tiedät ettei lapsi olisi jo vaikka 23 vuotias?
Sokeri ja rasva lihottaa,tiedän sen.Käytin vuoden aikana aika paljon pulla-aineita kahvin kanssa ja mussutin muutenkin.Tunsin painonnousun (vyö pöksyissä kiristi vuodentakaiseen nähden)Lopetin pullansyönnin ja entiset vyönreiät riittää taas.
Hyvästi makeat.
No voi kamala. Mistä oikeesti tiesit, että karkit menevät lapsille? Ostan itsekin joskus irtokarkkia, mutta annan 2,5v:lle niistä vain 2 maisteltavaksi ja loput pistän kaappiin piiloon ja syön itse illalla kun lapsi mennyt nukkumaan. Joku voisi meidänkin irtokarkkireissusta päätellä, että lappaan karkkia kaksin käsin tälle meidän 2v:lle vaikka oikeasti olen aikamoinen sokerinatsi ja tarkistan jokaisen jogurtin, murot, myslit, leivät jne ettei niissä ole lisättyä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sokerista on yhtäkkiä tullut joku kauhea peikko, joka tuhoaa kaiken. Kautta aikojenhan sokeria on syöty ja suurin osa ihmisistä silti ihan terveitä ja hyvähampaisia. Meillä oli lapsena kerran viikossa karkkipäivä ja usein varsinkin viikonloppuisin syötiin pullaa tms leipomusta lisäksi. Välipalalla oli aina äidin tekemää mehua ja maustettuja sokerilla makeutettuja jugurttejakin syötiin suhteellisen usein. Meillä myös pestiin hampaat aamuin illoin ja hampaidenpesun valvoi aikuinen. Jokaisen aterian jälkeen saimme xylitoli- tai fluoripastillin.
Nyt olen 33 ja edelleen syön karkkeja lähes viikottain sekä leivonnaisia useita kertoja kuussa. Myös mehua juon viikottain. Pesen myös edelleen hampaat kahdesti päivässä ja syön xylitolipurkkaa tai -pastilleja aterian jälkeen. Käyn myös säännöllisesi hammaslääkärissä. Minulla ei ole koskaan ollut yhtään reikää hampaissani ja muutenkin olen terve (erästä hemoglobiinia alentavaa synnynnäistä sairautta lukuunottamatta). Veriarvot mitataan vuosittain hemoglobiinin vuoksi, mutta muilta osin niissä ei koskaan ole ollut huomauttamista. Omakohtaisen kokemuksen vuoksi en siis mitenkään usko, että sokeri voi olla niin paha asia kuin kuvitellaan. Enemmän kyse on muista elämäntavoista ja hampaiden kohdalla hoitamisesta. Toki joillain on luonnostaan haperot hampaat, mutta se ei ole sokerin syytä.
Sulla määrät onkin ollut kohtuullisia. Et vain tajua sen oman kuplasi ulkopuolelle, että on myös sellaisia ihmisiä, joilla määrät ovat ihan järkyttävää luokkaa. Ei sokeri ole mikään hirvittävä peikko kohtuullisesti käytettynä. Mutta kun nykyään määrät eivät tietyillä ihmisillä ole kohtuullisia. Tai lisätään nyt vielä, että kyse ei ole pelkästään sokerista, vaan myös esim. glukoosifruktoosisiirapeista, joiden kulutus on räjähtänyt käsiin kun sitä lisätään ihan joka paikkaan.
Olen erin kuin tämän viestin kirjoittaja, mutta kyllä sellainen sokerifanaattisuus on lisääntynyt. Esim. päiväkodin ja koulun ruokailussa (no, varsinkin päiväkodin, koska siihen kuuluu se välipala) noiden täysin sokerittomien määrä on lisääntynyt.
Täällä on ensi viikolla välipalana:
Ma: Hedelmäsalaatti, patonki, tuore kurkku
Ti: Suklaakiisseli/tuore mansikkasose
Ke: Mansikka-punaherukkakiisseli, omena
To: peltileipä, munavoi, kurkku
Pe: graham-kasvispiirakka, porkkana
aamiaisena on
ma:luomukaurapuuro + mustikat
ti: marjajogurtti/ rouhesämpylät + keittokinkku
Ke: Luomu vehnähiutalepuuro, juurespalat, päärynäsose
To: Riisipuuro, magosose, hapankorppu
Pe: Luomuruishiutalepuuro, rouhesämpylä, juusto, tuorepala.
Silti tiedän ainakin neljä perhettä, joille tämä ei kelpaa, koska heidän lapsensa ei saa syödä sokeria. Heidän takiaan ei saa myöskään viedä esim. syntymäpäivänä tarjottavaa päiväkotiin. Nämä ovat onneksi puoliopäiväisiä, yksi on siis ihan oikeasti siksi, että välipalalla saa sokeria ja mummo hakee hänet siksi pois ennen välipalaa. Tämä on ihan tämän syksyn vanhempainillasta, jossa tämä sokeri oli iso aihe. Ja meillä on vielä yksityinen päoiväkoti, jossa listaa sovelletaan ja kaikki ruoka tehdään omassa keittiössä itse.
Noi mansikkasoseet yms. on jouduttu lisäämään listalle siksi, ettei osa lapsista saa edes nähdä sokeria.
No joo, voisin minä tuosta listasta poistaa suklaakiisselin, mutta oikeasti? Sairastuuko yksikään lapsi siitä, että saa ssuklaakiisseliä kerran kahdessa kuukaudessa. Minusta kaikki muut välipalat olivat aivan hyviä.
Teinit voisi ostaa vähän vähemmän niitä energiajuomia
niin ette olisi niin hyperaktiivisia
tekemään joka päivä sataa aloitusta
karkeista ja imetyksestä ja lapsista!!
Energiajuomiin K18 kiitos!!!
Kaupassa nähty: taas teinit ostivat 2 pulloa energiajuomaa per pikkunassu.
Vierailija kirjoitti:
Ostipa se äiti ne itselleen tai lapsilleen niin silti ällöä. Kuinka kukaan aikuinenkaan voi lappaa naamaansa tuota sokerilisäainemössöä? Puistattaa muutenkin nuo irtokarkkilaarit kun lapset ja aikuisetkin köhivät ja pärskivät niihin ja lääppivät käsillään niitä karkkeja. Jotkut lapset maistelevat karkkeja ja joskus näkee puoliksi syötyjäkin siellä joukossa. Yök. Karkkeja kun ei edes pestä, toisin kuin esim. hedelmät.
Usein ihmiset jättävät myös tarkoituksella kätensä pesemättä sormeiltuaan peräaukkoaan. Näin ulostebakteerit siirtyvät kosketuksesta mm. irtomakeisiin, hedelmiin ja ruokapakkauksiin. Itse pesen kaikki pakkaukset ja muut tuotteet heti kotiin päästyäni. Ajatus ulosteisista pakkauksista kaapissa ei tunnu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Alle 3-vuotiaan ei tarttisi syödä karkkeja/sipsiä eikä juoda mehuja/limsoja. Meillä on tästä pidetty kiinni ja nyt isompanakaan eivät ole mitään herkkuhirmuja. 6veelle riittää, että saa n. 10-15 hedelmäkarkkia karkkipäivänä.
Heh, mä en ole oikeastaan koskaan rajoittanut lasten karkkisyömisiä eikä kumpikaan ole koskaan ollut karkkien perään. Sitten taas tunnen lapsia, joiden perheissä on aina rajoitettu ja kun lapset pääsevät karkkikippojen ääreen vaikkapa kaverin synttäreillä, niin ahmivat posket pullollaan.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kun tekee pahaa tällaiset toisten ostoksia kyttäävät ja nettipalstalle raportoivat kyylät. Selvästi ovat koukussa kyttäämiseen. Sairasta tuollainen vahtiminen. Hankkisivat oman elämän ja antaisivat toisten olla niin kuin tahtovat.
Oli vähän vaikea olla näkemättä ja kuulematta, kun kauppa on varsin pieni, ja tämä äiti oli pysäköinty ostoskärrynsä ja rattaaaansa koko irtokarkkihyllyllyn leveydeltä, ja tenava sinkoili vielä into piukena ympäriinsä. Hän itse kovaäänisesti raportoi kokoajan tilannetta, että jokainen kaupassa ollut varmasti kuuli, minkä värisiä ja muotoisia lähmäkkeitä solahti "elmerin" pussiin.
Kyllä on melkonen mamma tosiaan ollut kun työntää kärryjä ja lastenvaunuja samaan aikaan ja on vielä kaiken huipuksi synnyttänyt puolen vuoden välein😂
Ja vielä Nuori, tämä kuului olennaisesti asiaan😂
Ikävää, että joku kyttää toisten ostoksia. Mutta itse sokeriasiaan: on älytöntä syöttää karkkia pienille lapsille. Yksi juttu on hampaat ja toinen sokerin aiheuttama hyperaktiivisuus.
Me ollaan rajoitettu lasten karkinsyöntiä ja kummallakaan ei ole vielä teini-ikäisenäkään reikiä hampaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lapsi kasvaa terveemmäksi ympäristössä, jossa ruokaan suhtaudutaan neutraalisti, kuin neuroottisen vanhemman pelkojen keskellä, miettien kiellettyjä ja sallittuja ruokia.
Kohtuus ja rentous on fiksumpi lähestymistapa, kuin sokeri- rasva- ja suolapelko.
Ps. 7kk sai mahataudin, eli 5vrk juustonaksuilla ja jäätelöllä. Lääkärin ohjeen mukaan ;)
7 kk lapsen äitinähän sinulla on tästä jo huikean pitkä kokemus.
Siis mistä ihmeestä päättelit, että mulla on 7kk ikäinen ainoa lapsi :D
T. 3 lapsen äiti, joka antaa ravitsemusohjausta työkseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkkeyssiirappia naamaan vain pienestä pitäen. Sitten parutaan kun lapselle kehittyy diabetes. Mut ei vanhemmissa tietty mitään vikaa ole!
Miten tietämys voi vieläkin olla tätä tasoa? Lapsen 1 tyypin diabetes ei johdu ruokavaliosta.
En lukenut ketjua tämän pidemmälle, mutta kuka sanoi että kyseessä olisi tyypin 1 diabetes? Niin karua kuin se onkin, niin lapsillekin voi tulla tyypin 2 diabetes.
Samainen kyttääjä oisi vaihtoehtoisesti voinut kirjoittaa, kuinka lapset huutaa ja äiti huutaa ja hän siellä katselee tuntomerkit ja autonrekkarit että voi tehdä sossuun ilmoituksen lapsiaan rääkkäävästä äidistä. Tai jos se olisi vaikka antanut sen saatanan kätyrin eli älypuhelimen lapselle että jaksaa kauppareissun. Aijjaij!! Sitä sanotaan että osallistuttakaa ne lapset ostosten tekemiseen niin viihtyvät ja käyttäytyvät paremmin. No menikö silti oikein? Ei tietenkään.
Meette nyt vaa siihen hedelmä ja vihannesosastolle lasten kanssa ja ne saatte antaa valita ottaako parsakaalia vai porkkanaa. Ei toki liikaa mitään juureksia ku niihinkin on voinu kertyä maaperästä kaikkea! Hedelmissä on myös sokeria, eli ei mitään sellaisia ja peruna on myös pelkkää hiilaria. Kuoria voi syödä vähän. Ei leipää, eikä jukurttia ku nekin on vaan sokeria. Eikä mitään makeutettua koska makeutusaineet vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin ja lapsista tulee moniongelmallisia. Vain luomulihaa koska kaikessa muussa on antibiootteja ja on kasvatettu epäonnellisissa oloissa. Kalatkaan ei oo enää terveellisiä ku ne on kasvatettu huonolla rehulla.. tai jos ei niin pilaatte merien ekosysteemit ja kalat kuolee sukupuuttoon piaan. Eineksiä ei missään nimessä, lapset sairastuu kaikista lisäaineista. Säilyketölkeistä tulee syöpä, ei siis mitään niihin sullottua. Makarooni ja riisi on kans vaan ravintoköyhää hiilaria. Ja juosten ohi muroista, sipseistä, limppareista, namuista!! Ja muistakaa laittaa se perkeleen kassakapula ja käyttää vain ja ainoastaan jonkinlaista kestokassia!!!
Kävellen kotiin kun viette muuten paikat julkisista. Helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostipa se äiti ne itselleen tai lapsilleen niin silti ällöä. Kuinka kukaan aikuinenkaan voi lappaa naamaansa tuota sokerilisäainemössöä? Puistattaa muutenkin nuo irtokarkkilaarit kun lapset ja aikuisetkin köhivät ja pärskivät niihin ja lääppivät käsillään niitä karkkeja. Jotkut lapset maistelevat karkkeja ja joskus näkee puoliksi syötyjäkin siellä joukossa. Yök. Karkkeja kun ei edes pestä, toisin kuin esim. hedelmät.
Usein ihmiset jättävät myös tarkoituksella kätensä pesemättä sormeiltuaan peräaukkoaan. Näin ulostebakteerit siirtyvät kosketuksesta mm. irtomakeisiin, hedelmiin ja ruokapakkauksiin. Itse pesen kaikki pakkaukset ja muut tuotteet heti kotiin päästyäni. Ajatus ulosteisista pakkauksista kaapissa ei tunnu hyvältä.
Itse olen nähnyt marketissa kuinka nuori äiti on tonkinut vauvan kakkavaippaa ja sitten jatkanut namien keräämistä paljain käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nähnyt marketissa kuinka nuori äiti on tonkinut vauvan kakkavaippaa ja sitten jatkanut namien keräämistä paljain käsin.
Mä taas olen nähnyt monesti kuinka vähän vanhempi äiti on pyyhkinyt lapsensa räkää käsillään ja sormeillut sen jälkeen tomaatteja.
Vähän vaikea uskoa miksi kukaan keräis karkkeja paljain käsin kun kauhalla saa puolet paremmin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kun tekee pahaa tällaiset toisten ostoksia kyttäävät ja nettipalstalle raportoivat kyylät. Selvästi ovat koukussa kyttäämiseen. Sairasta tuollainen vahtiminen. Hankkisivat oman elämän ja antaisivat toisten olla niin kuin tahtovat.
Oli vähän vaikea olla näkemättä ja kuulematta, kun kauppa on varsin pieni, ja tämä äiti oli pysäköinty ostoskärrynsä ja rattaaaansa koko irtokarkkihyllyllyn leveydeltä, ja tenava sinkoili vielä into piukena ympäriinsä. Hän itse kovaäänisesti raportoi kokoajan tilannetta, että jokainen kaupassa ollut varmasti kuuli, minkä värisiä ja muotoisia lähmäkkeitä solahti "elmerin" pussiin.
Kyllä on melkonen mamma tosiaan ollut kun työntää kärryjä ja lastenvaunuja samaan aikaan ja on vielä kaiken huipuksi synnyttänyt puolen vuoden välein😂
Ja vielä Nuori, tämä kuului olennaisesti asiaan😂
Myös lihava ja kovaääninen. Varmaan myös sytytti tupakat heti kaupan ovesta mentyä.
Olet kyllä typerä. Juuri tuon edellisen kirjoituksen pointtina oli kohtuullisuus - ei pelkkä superfoodien puputtaminen ja sokerin täyskielto.