Hyh ku teki paha, kun nuori äiti lappasi irtokarkkeja tenavilleen, ja toinen ei osannut vielä edes kävellä.
Juuri kaupassa nähtyä. Kuinka joku voi ostaa tuon ikäisille keinoaineista ja sokeriste tehtyjä karkkeja. Ensimmäinen vinkuja hädin tuskin käveli, ja lähinnä vain osoitteli. Toinen, jonka äiti käski odottaa vuoroaan, oli arviolta vuoden vanha, ja osasi vain heiluttaa käsiään haluavasti. Selvästi kumpikin oli jo sokerikoukussa. Tuon ikäiset ei osaa noita itse alkaa pyytämään. Jokin raja vanhemmille taas. Mieluiten K.8 kaikkiin makeisiin.
Kommentit (94)
Siis toinen oli vuoden vanha ja toinen pienempi joka juuri pysyi pystyssä ja osoitteli?
Kyllä on jänniä karkkeja kun samalla äidillä on vuoden vanha lapsi ja alle vuoden ikäinen joka kuitenkin osaa osoitella....
Meillä ei syödä karkkia oikeastaan ollenkaan. Lapset eivät edes osaa haluta karkkeja, koska niitä ei juurikaan ole kaapeissa tai osteta kaupasta. Minä syön kyllä joskus suklaata, ja jos lapsi on paikalla näkemässä, niin hän saattaa pyytää palasta. Tietysti annan pari palaa maistaa, mutta usein se jää siihen. Säännölliset ruoka-ajat ja kunnollinen ravinto, joka pitää verensokerin tasaisena, niin terve ihminen ei edes makeaa kaipaa. Meillä koko perhe syö samaa ruokaa, ja kaikki voivat ihan hyvin. Ottakaa elämänne kontrolliin, kukaan ei sitä puolestanne tee.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kaupassa nähtyä. Kuinka joku voi ostaa tuon ikäisille keinoaineista ja sokeriste tehtyjä karkkeja. Ensimmäinen vinkuja hädin tuskin käveli, ja lähinnä vain osoitteli. Toinen, jonka äiti käski odottaa vuoroaan, oli arviolta vuoden vanha, ja osasi vain heiluttaa käsiään haluavasti. Selvästi kumpikin oli jo sokerikoukussa. Tuon ikäiset ei osaa noita itse alkaa pyytämään. Jokin raja vanhemmille taas. Mieluiten K.8 kaikkiin makeisiin.
Mistäpä tiiät,että hän syöttää karkit lapsilleen,kävitkö katsomassa.Salaa söisin itse,namut.
Pikkutyttö pudotti vahingossa suustaan tikkarin 🍭 maahan,tyttö nosti sen maasta ja nyppi roskia pois.Mieshenkilö oli nähnyt koko tapahtuman ja kysyi,onko namussa karvoja?Tyttö vastasi,pitäisihän setän tietää,että eihän lapsella namussa"karvoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Osoitteli haluavasti... Tirsk.
Mieheni tekee ihan samaa. Joskus tehostaa osoitteluaan avaamalla suunsa ja liikuttamalla nopeasti kieltään ylös alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kun tekee pahaa tällaiset toisten ostoksia kyttäävät ja nettipalstalle raportoivat kyylät. Selvästi ovat koukussa kyttäämiseen. Sairasta tuollainen vahtiminen. Hankkisivat oman elämän ja antaisivat toisten olla niin kuin tahtovat.
Oli vähän vaikea olla näkemättä ja kuulematta, kun kauppa on varsin pieni, ja tämä äiti oli pysäköinty ostoskärrynsä ja rattaaaansa koko irtokarkkihyllyllyn leveydeltä, ja tenava sinkoili vielä into piukena ympäriinsä. Hän itse kovaäänisesti raportoi kokoajan tilannetta, että jokainen kaupassa ollut varmasti kuuli, minkä värisiä ja muotoisia lähmäkkeitä solahti "elmerin" pussiin.
Kirjoituksesi sävy ja erityisesti se, että raportoit tuollaisesta tänne, osoittaa mitä selvimmin sinun kuuluvan juurikin noihin kyttääjiin. Minäkin näin kun kassajonossa edelläni ollut ihminen osti kaljaa, mutta en tule siitä tänne tekemään avausta. Ei niin paljoa kiinnosta.
Voi kyylä. Olisit vielä mennyt sanomaankin jotain.
Joo, kyllä meilläkin on 2vee karkkihyllyllä mukana, mutta 99% niistä karkeista menee ihan äidille ja isille. :D
Ostipa se äiti ne itselleen tai lapsilleen niin silti ällöä. Kuinka kukaan aikuinenkaan voi lappaa naamaansa tuota sokerilisäainemössöä? Puistattaa muutenkin nuo irtokarkkilaarit kun lapset ja aikuisetkin köhivät ja pärskivät niihin ja lääppivät käsillään niitä karkkeja. Jotkut lapset maistelevat karkkeja ja joskus näkee puoliksi syötyjäkin siellä joukossa. Yök. Karkkeja kun ei edes pestä, toisin kuin esim. hedelmät.
Vierailija kirjoitti:
Siis toinen oli vuoden vanha ja toinen pienempi joka juuri pysyi pystyssä ja osoitteli?
Kyllä on jänniä karkkeja kun samalla äidillä on vuoden vanha lapsi ja alle vuoden ikäinen joka kuitenkin osaa osoitella....
Hyvä pointti, taitaa olla niin, että ap ei oikein osaa arvioida lasten ikiä, tai sitten kyseessä oli yksivuotiaat kaksoset. Todellisuudessa kyseessä on varmaankin ollut n. neljä ja kaksi vuotiaat lapset.
Kyllä meidän 1v osaa kaupassa vaativasti osoitella esimerkiksi sipuleita, kukkia, irtokarkkeja ja kaikkia mahdollisia pulloja ja tölkkejä. Sipulia on saanut kotona syödä ihan jopa raakana, ei erikoisemmin kylläkään tykännyt. Kukkia, karkkeja, kaljoja, limppareita tai mehujakaan ei lapsi ole ikinä saanut ja niin vain osaa olla niitä "vaatimassa".
Pikkulapsilla on tapana osoitella kaikkea mielenkiintoista ja irtokarkit kaikessa värikkyydessään ovat hyvinkin mielenkiintoisen näköisiä. Pikkulapset osaavat myös osoitella kaikkea sellaistakin, jota joskus aiemmalla kerralla on ostettu vaikka ne eivät niin mielenkiintoisen näköisiä olisikaan (esimerkiksi meillä ne sipulit, niitä ostetaan lähes aina).
Vierailija kirjoitti:
Ostipa se äiti ne itselleen tai lapsilleen niin silti ällöä. Kuinka kukaan aikuinenkaan voi lappaa naamaansa tuota sokerilisäainemössöä? Puistattaa muutenkin nuo irtokarkkilaarit kun lapset ja aikuisetkin köhivät ja pärskivät niihin ja lääppivät käsillään niitä karkkeja. Jotkut lapset maistelevat karkkeja ja joskus näkee puoliksi syötyjäkin siellä joukossa. Yök. Karkkeja kun ei edes pestä, toisin kuin esim. hedelmät.
Yöök oot kyllä aika friikki kun käyt katselemassa karkkilaareihin vaikka et niitä voi sietää etkä niitä osta.
Vierailija kirjoitti:
Alle 3-vuotiaan ei tarttisi syödä karkkeja/sipsiä eikä juoda mehuja/limsoja. Meillä on tästä pidetty kiinni ja nyt isompanakaan eivät ole mitään herkkuhirmuja. 6veelle riittää, että saa n. 10-15 hedelmäkarkkia karkkipäivänä.
Tunnen erään suuhygienistin,joka ei antanut koskaan omille lapsilleen,mitään sokeripitoisia mehuja,karkkeja,eikä kahvipöydästä sokeria.Lasten vanhemmatkaan ei käyttänyt,ns.näkyvää sokeria.Suuhygienisti näki työssään,mitä sokeri aiheuttaa hampaisiin.Hampaathan voi pestä kunnolla,jos karkkeja pureskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä kuinka kukaan voi häiriintyä siitä, mitä joku toinen syö tai jättää syömättä. Ei se sinun elimistöösi tule, jos minä vedän puoli kiloa karkkeja. Sinä voit ihan rauhassa popsia niitä superfoodejasi. Itse en niitä ymmärrä, mutta en lähde kenenkään valintoja moittimaan tai sanomaan ällöiksi. Jokainen syö mitä parhaaksi katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kun tekee pahaa tällaiset toisten ostoksia kyttäävät ja nettipalstalle raportoivat kyylät. Selvästi ovat koukussa kyttäämiseen. Sairasta tuollainen vahtiminen. Hankkisivat oman elämän ja antaisivat toisten olla niin kuin tahtovat.
Oli vähän vaikea olla näkemättä ja kuulematta, kun kauppa on varsin pieni, ja tämä äiti oli pysäköinty ostoskärrynsä ja rattaaaansa koko irtokarkkihyllyllyn leveydeltä, ja tenava sinkoili vielä into piukena ympäriinsä. Hän itse kovaäänisesti raportoi kokoajan tilannetta, että jokainen kaupassa ollut varmasti kuuli, minkä värisiä ja muotoisia lähmäkkeitä solahti "elmerin" pussiin.
Aikamoinen supermamma kyllä kyseessä, jos kaupassa pystyy handlaamaan lastenrattaat ja ostoskärryt molemmat ja yksi irtonainen pikkulapsi vielä vapaana sinkoilemassa! Mihin kummaan se ostoskärryjä tarvitsi? Millä se muka kärryllisen tavaraa kotiin kantaa rattaita työntäen ja toista pikkulasta taluttaen/vahtien. On kyllä karkkinsa ansainnut jos kaiken ehjänä kotiin asti onnistuu saamaan!
Kyllä se lapsi kasvaa terveemmäksi ympäristössä, jossa ruokaan suhtaudutaan neutraalisti, kuin neuroottisen vanhemman pelkojen keskellä, miettien kiellettyjä ja sallittuja ruokia.
Kohtuus ja rentous on fiksumpi lähestymistapa, kuin sokeri- rasva- ja suolapelko.
Ps. 7kk sai mahataudin, eli 5vrk juustonaksuilla ja jäätelöllä. Lääkärin ohjeen mukaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lapsi kasvaa terveemmäksi ympäristössä, jossa ruokaan suhtaudutaan neutraalisti, kuin neuroottisen vanhemman pelkojen keskellä, miettien kiellettyjä ja sallittuja ruokia.
Kohtuus ja rentous on fiksumpi lähestymistapa, kuin sokeri- rasva- ja suolapelko.
Ps. 7kk sai mahataudin, eli 5vrk juustonaksuilla ja jäätelöllä. Lääkärin ohjeen mukaan ;)
7 kk lapsen äitinähän sinulla on tästä jo huikean pitkä kokemus.
Ai kauhea.
Mun keskimmäinen lapsi söi suklaata ollessaan 8 kk ikäinen.
Ihmettelin kun oli ihan hiljaa. Oli löytänyt sen keittiön laatikosta, jossa säilytetään kuiva-aineita.
Sokerikoukku varmasti kehittyi heti, yhä edelleen osittaa haluavasti irtokarkkilaareja ja joskus ostankin hänelle irtokarkkeja. Hän on nyt 16 v. ja maajoukkueurheilija. Reikiä nolla ja painoa vois olla vaikka vähän enemmänkin.
Miten sokerista on yhtäkkiä tullut joku kauhea peikko, joka tuhoaa kaiken. Kautta aikojenhan sokeria on syöty ja suurin osa ihmisistä silti ihan terveitä ja hyvähampaisia. Meillä oli lapsena kerran viikossa karkkipäivä ja usein varsinkin viikonloppuisin syötiin pullaa tms leipomusta lisäksi. Välipalalla oli aina äidin tekemää mehua ja maustettuja sokerilla makeutettuja jugurttejakin syötiin suhteellisen usein. Meillä myös pestiin hampaat aamuin illoin ja hampaidenpesun valvoi aikuinen. Jokaisen aterian jälkeen saimme xylitoli- tai fluoripastillin.
Nyt olen 33 ja edelleen syön karkkeja lähes viikottain sekä leivonnaisia useita kertoja kuussa. Myös mehua juon viikottain. Pesen myös edelleen hampaat kahdesti päivässä ja syön xylitolipurkkaa tai -pastilleja aterian jälkeen. Käyn myös säännöllisesi hammaslääkärissä. Minulla ei ole koskaan ollut yhtään reikää hampaissani ja muutenkin olen terve (erästä hemoglobiinia alentavaa synnynnäistä sairautta lukuunottamatta). Veriarvot mitataan vuosittain hemoglobiinin vuoksi, mutta muilta osin niissä ei koskaan ole ollut huomauttamista. Omakohtaisen kokemuksen vuoksi en siis mitenkään usko, että sokeri voi olla niin paha asia kuin kuvitellaan. Enemmän kyse on muista elämäntavoista ja hampaiden kohdalla hoitamisesta. Toki joillain on luonnostaan haperot hampaat, mutta se ei ole sokerin syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä kuinka kukaan voi häiriintyä siitä, mitä joku toinen syö tai jättää syömättä. Ei se sinun elimistöösi tule, jos minä vedän puoli kiloa karkkeja. Sinä voit ihan rauhassa popsia niitä superfoodejasi. Itse en niitä ymmärrä, mutta en lähde kenenkään valintoja moittimaan tai sanomaan ällöiksi. Jokainen syö mitä parhaaksi katsoo.
Ruokavalio ei ole pelkästään yksilön oma asia. Tiedätkö miten paljon Suomessakin maksaa vuodessa huonojen elintapojen aiheuttamien sairauksien hoito? Ylenmääräinen sokerin syöminen esimerkiksi on yksi iso ongelma. Jos siihen opetetaan jo lapsesta lähtien niin se tulee yhteiskunnallekin kalliiksi kun hoidetaan sitten 2-tyypin diabetesta vanhemmalla iällä plus kaikenlaista muuta lihavuuden aikaansaamaa sairautta. Epäterveelliset elämäntavat ja syöminen jo lapsuudessa altistaa myöhemminkin näille sairauksille.
Eikä se ole niin mustavalkoista, että ei muka sitten saisi syödä mitään muuta kuin "superfoodeja". Mutta sitähän on toki sivistymättömän av-mamman vaikea ymmärtää. Hänen elämässään kun on vain musta ja valkoinen.
Nimenomaan. Itsekin kirjoituksellasi osoitat kuinka mustavalkoinen maailmankuvasi on. Sokeri on vain ja ainoastaan paha asia ja kaikki ongelmat kumpuavat sokerista. Raiskaajistakin tulee raiskaajia, koska saavat lapsena karkkia. He altistuvat sokerille ja sokeri saa heidän himonsa hyrräämään liikaa. Kyllä olisi maailma hieno paikka kun sokeria ei olisi.
p.s. olen muuten mies, joten en kuulu sinun kanssasi tuohon "sivistymätön av-mamma" kategoriaan
Huomaa kyllä kommenteista, että mitä niille tenaville nykyään pääsääntöisesti hyvällä omatunnolla syötetään.