Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***** Helmikset -06 pe-su *****

17.03.2006 |

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan täällä anoppilassa... Näköjään muillakin vaihtelee nää hyvät ja huonot päivät. Meillä on ollut myös parempi päivä tänään ja eilinenkin oli hyvä päivä. Tänään käytiin aamupäivällä metsäretkellä ja grillattiin makkaraa yms. Mies viritti rattaisiin sukset, niin pääsi niilläkin menemään tuolla umpihangessa. Huomenna kun lähdetään täältä kotiin, niin poiketaan miehen isovanhemmille, kun ovat kutsuneet kylään. He eivät olekaan vielä tyttöä nähneet.

Meillä oli viime yö paras, mitä on tytön syntymän jälkeen ollut!!! Tyttö söi illalla vikan kerran klo 23.30 ja sen jälkeen söi noin klo 02, 05 ja 8. Sitten nukkui vielä vähän yli ysiin. Siis onhan tossa pari yösyöttöä liikaa mulle, mutta se oli positiivista, että tyttö söi yhtä kertaa lukuunottamatta vain yhden rinnan kerrallaan (yleensä pitää syöttää molemmat rinnat ennen kuin nukahtaa), joten siihen ei mennyt kauan aikaa. Syöttöjen välit tyttö nukkui aika levollisesti, kun tähän asti on ähissyt ja puhissut kaikki yöt ja itkien vääntänyt kakkaa. Ja yleensä on ainakin kerran yössä valvonut vähintään tunnin, viime yönä yritti valvoa syötön jälkeen, mutat nukahti sitten kuitenkin nopeasti.

Meillä näyttäis nyt ihan vähän noi masuvaivat helpottaneen. Käytössä on tytöllä maitohappobakteerit ja Cuplaton-tipat. Tähän asti tyttö on tehnyt ainakin pari kertaa yössä itkun kanssa isot kakat (ja sen lisäksi päivisin jatkuvalla syötöllä pieniä määriä) ja aamuyöt on nukkunut tosi levottomasti ja itkenyt unissaan. Nyt ei ole kakannut isoja kakkoja pariin yöhön ollenkaan. Ja viime yönä nukkui ekan kerran aika rauhallisesti syöttöjen välit. Peukut on täällä pystyssä, että tilanne menisi parempaan suuntaan koko ajan.

Päivisin ja iltaisin tyttö itkee lähinnä nälkää tai väsymystä. Tyttö jaksaa valvoa noin tunnin verran ja sitten alkaa itkeskelemään. Jos häntä ei saa nukkumaan, muuttuu itku aika rasittavaksi. Ongelma on se, että vaikka tyttö on väsynyt, häntä ei meinaa saada nukkumaan. Sylissä torkahtelee ja herää sitten vähän väliä itkemään. Kantoliinassa ei viihdy joka kerta. Joskus nukkuu siinä tunnin tai pari, joskus huutaa hysteerisenä. Sänkyyn on turha yrittää päivällä saada nukkumaan.

Meillä ei tytöllä ole vielä kummoista rytmiä. Aamulla on herännyt klo 7-11 välillä. Jos herää jo ennen klo 9, yritän saada tytön nukkumaan pieent unet sisällä ennen kuin lähdetään aamupäivällä klo 11 aikaan esikoisen kanssa puistoon. Sillä reissulla tyttö sitten nukahtaa uudestaan ja jatkaa uniaan parvekkeella. Nukkuu silloin yhteensä 3-4 h (viime päivinä 4 h). Loppupäivä menee sitten niin, että tyttö valvoo suht tyytyväisenä ja sen jälkeen yritetään saada hänet nukahtamaan. Nukkuu sitten ½-2 h pätkiä loppuillan, paitsi niinä iltoina kun ollaan oltu esim. kaupungilla, on tyttö nukkunut 3 h. Illalla alkaa yöunille klo 21-01 välillä.

Hitsi, kun tuli taas pitkä viesti. Piti vielä kommentoida jotain juttuja mutta laitan ne eri viestiin, jos ois kivempi lukea niin. Ai niin, se oleellisin asia meinasi unohtua. Äsken syötön jälkeen tyttö katsoi mua silmiin ja hymyili oikein leveästi ekan kerran =))))) Tällä viikolla on pariin otteeseen näyttänyt siltä, että hymyilee, mutta en ole ollut ihan varma. Niitä unissaan hymyilyitä ja pierua tehdessä hymyilyitä on kyllä ollut, mutta tänään tuli virallinen eka kunnon hymy. IHANA! Esikoinen hymyili ekan kerran kunnolla vasta 8 viikon iässä, joten siksikin olen ihan täpinöissäni tästä =)

T:Fassiloora ja tyttö 4 vko + 2 pvä

Vierailija
22/27 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

OODI77: Kiva kuulla, että teillä on nyt vähemmän itkuista siellä. Meillä esikoinen oli " huutaja-vauva" , mutta neuvolassa meitä ei koskaan otettu vakavasti. Onneksi nyt on eri neuvolatäti. Ei koskaan (siis pienenä) viety vauvaa lääkäriin ton huudon takia (paitsi 6 vko iässä, kun pojalla oli se eka lääkäri, niin siellä kerrottiin huudoista), vaan uskottiin itsekin siihen " pienet vauvat itkee, eikä sille voi mitään" - juttuun, mitä joka paikassa toitotettiin, kun pojan itkusta valitettiin. Kyllä on jälkeen päin harmittanut, ettei viety poikaa yksityiselle lastenlääkärille, kun kerran vakuutuskin oli. Ekan kerran poikaa käytettiin lääkärissä 5 kk iässä, kun heräili 100 kertaa yössä huutamaan. Silloinkaan ei mitään konkreettista ongelmaa löytynyt. Voitko kertoa sen lääkärin nimen, joka vauvaa siellä Pikkujätissä tutki, jos joskus pitää viedä meidän tyttö lääkäriin, niin viedään kyllä hänelle. Ihanan tuntuinen lääkäri!

JÄLKIVUOTO: Mulla kesti esikoisesta jälkivuoto yhetensä 8 viikkoa! Ja vaikka se ei ollut mitään kovin runsasta, niin kuitenkin sellaista, ettei pikkuhousunsuoja riittänyt. Voitte varmaan kuvitella, miltä tuntui olla koko kuuma kesä (2003) hiostavissa siteissä. Nyt jälkivuoto oli pari ekaa päivää (sairaalassa) todella runsasta, mutta onneksi muuttui sitten normaalin menkkavuodon tapaiseksi. Oisko ollut parin viikon kohdalla, kun vuoto ensimmäisen kerran loppui ja sen jälkeen on aina välillä ollut pois ja sitten tullut vähäisenä takaisin. Aina kun laitan pelkän pikkuhousunsuojan, kun vuoto näyttää loppuneen, niin sitten se taas alkaa. No, tällä kertaa on käytössä kestositeet, jotka on oikeasti niin mukavat (tuntuu, että ois pelkät pikkarit jalassa), ettei jälkivuoto hirveästi häiritse. Kunhan nyt kesään mennessä loppuu kokonaan. Kelläs olikaan se menkkojen alkamis -fiilis? Eikai ne alkanut? Mulla alkoi esikoisen syntymän jälkeen menkat, kun poika oli 8 kk. Imetin vielä silloin. Toivottavasti nyt pysyis vielä kauemmin pois!

VAUVAN ÄÄNTELY: meidän tyttö ääntelee lähinnä unissaan. Silloin pitää aivan kamalaa meteliä. Murisee, ähisee, hirnuu yms. Yleensä toi liittyy kakan tuloon tai ainakin kakka tulee yleensä ton ääntelyn jälkeen. Mä en pysty silloin kunnolla nukkumaankaan. Päivisinkin on samat äänet aina silloin tällöin. Välillä myös öhisee, kun jutellaan. Muuten juttelee vielä pääasiassa äänettömästi =)

Pitäisköhän hakea rintapumppu tähän ja pumppailla maitoa ensi yötä varten. En eilen jaksanut pumppailla. Ja kohta mennään saunaan. Otetaan tyttökin sinne suihkuun, mutta ehkä ei vielä viitsitä häntä viedä löylyihin. Parin kuukauden päästä sitten alalauteille.

IHANAA VIIKONLOPPUA!

T:Fassiloora ja tyttö 4 vko + 2 pvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mä oon heräillyt pitkin yötä, en tiiä miksi vauva ei ainakaan ole siihen syynä.

tyttö sai eilen kunnon raivarit,keikuttelin ja hölkkäsin ympäri kämppää,kävin parvekkeella jne. sit vetäsin vaatteet molemmille päälle ja sit tyttö liinaan ja rakin kanssa pihalle, johan itku loppui.

Mulla oli se menkkafiilis,eipä oo vielä tulleet,vaikka vieläkin jomottelee ja hiotuttaa.

mun jälkivuoto oli todella runsasta sairaalassa(johtui verenohennuksesta) ja sit eipä juuri vuotanut. sen 2,5 tiputtelun jälkeen loppui ku seinään eikä oo tiputellut eikä mitään muutakaan ole tullut sen jälkeen.onneksi.

tyttö potkii koko ajan näppäintason kiinn...ompas hankalaa.

Mulla eilen oli viimenen verenohennuspiikki!!!! voi jee et oon onnellinen!!!

nyt pitää tarkistaa lotto jos vois rueta matkoja timbuktuun varaamaan ;)))))))

kuumetta ja tyttö

Vierailija
24/27 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lääkäri, jolla oltiin oli nimeltään Maija Pohjavuori.

Mielipiteitä lääkäreistähän on niin monia, mutta mulle jäi hänestä todella hyvä kuva. Sanoi, että hän haluaa aina näistä itkuisista vauvoista kuulla, että miten niillä menee. Ja että, jos ei nyt annetut dropit (antibioottikuuri+korvike) tehoa niin sitten syynä on joku muu ja " mietitään yhdessä mitä sitten tehdään" .

Sanoi myös, että hänellä itsellään on juuri 2kk vanha lapsenlapsi, joka on ollut hoidossa jne. Ja jolla on myös ollut kaikenlaista vaivaa. Ja sanoi, että " muistakaa viedä isovanhemmille vauvaa hoitoon, jotta saatte levätä" ... että ihana ihminen mun mielestä. Ai joo ja se puki ja riisui meidän vauvan ja vaihtoi sille vaipankin, mikä mun mielestä oli aika uutta lääkäriltä! Yleensä ne kai on sellaisia, että pyytävät vanhemmat tekemään sen?

ps. Hyväntuulisuus jatkuu meidän Simppu-pojalla. Jotain itkuja ollut, mutta ovat olleet joko nälkää tai ilmavaivoja eli sitä entistä järjetöntä karjumista ei ole esiintynyt... sormet siis ristissä edelleen, että tää ois pysyvää :-D

Vierailija
25/27 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan taas yksi viikko mennyt... Meillä oli harvinainen viime yö, poika alkoi unille 20 maissa, niinkuin melkein joka ilta, ja nukkui 2:een saakka. Sitten syöttö ja poju nukkui 7 saakka! Wau yhdellä syötöllä päästiin. Nyt on sit superlevännyt olo itselläkin, en edes muista milloin olen viimeksi ollut näin levänneen oloinen... Nyt sitten ollaan oltu tosi seurallisella tuulella, hymyilty kamalasti, ja sitten väännettiin kakat ja nukahdettiin syliin... En sitten raaskinut herätellä vaan nostin vaunuihin eli nukkukoon nyt sitten päikkärit, kylläpä herää kun alkaa pöksyissä ahdistaa :)

Tänään pitäis tulla vieraita, yks tuttavapariskunta miehen kotipaikkakunnalta tulee ekaa kertaa käymään meillä. Ollaan sentäs jo seitsemättä vuotta seurusteltu mutta lähinnä me ollaan aina heillä vierailtu, ja kai se on hankala kolmen pienen lapsen kanssa lähteä kyläilemään kauemmaksi...

Anoppi tuossa otti lievästi sanottuna päähän eräs päivä...ärsyttää vaan kun ei saa olla edes itsekäs, kun on pieni vauva, vaan pitäis suostua joka pyyntöön automaattisesti...sitten kun sanot ei niin kamala narina...Mä en periaatteesta esim. halua yövieraita tänne kun vauva on vielä noin pieni. Sen kanssa on aina sellainen säätäminen varsinkin illalla kun ensin riidellään kauan aikaa ja sitten mennään aikaisin unille. Yöllä sitten se oma rumba kun huudetaan nälkäänsä ja sitten taas mölytään kun yritän röyhtäyttää. Itse kuljen yöllä periaatteessa pimeässä täällä ja vähissä vaatteissa joten ei vois yövieraat vähempää innostaa...enkä ota vapaaehtoisesti yhtään passattavia lisää, kai mulla on oikeus siitä päättää, eikä anopilla...GRR!

Muutenkin välillä tuntuu, että pitääkö se mua ihan tyhmänä...neuvoo kokoajan ja joka asiassa, ihanku mä en osais tuttipulloakaan pestä... Itse se ei osaa vaippaa vaihtaa enää, pistää sen niin löysälle että vauva pissaa heti housut märäksi...on sitten pokkaa kuiteski muita neuvoa...Ääh...pistää vaan totaalisesti v*ttamaan välillä, hyvää KAI se tarkoittaa, mutta tekis mieli välillä sanoa että voisitko pitää sen suusi kiinni, kiitos... Enkä varmaan ole ainoa joka tästä kärsii...pelkään vaan sitä päivää kun mulla loppuu kärsivällisyys ja sanon todella pahasti. Olen aika hyvä nielemään kaikenlaista soopaa, mutta kun se raja tulee vastaan niin sitten on leikki kaukana...

Että tämmöstä tälle viikonlopulle, jospa ens viikonlopun ristiäisissä olis mielialat jo rauhoittuneet...

Leppoista pyhän viettoa kaikille!

Sasuliini ja ukkeli 1kk 19pv

Vierailija
26/27 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ajattelin vielä laittaa kommentin noista mummoista eli omasta ja mieheni äidistä. Kyllä se neuvojen jakaminen taitaa olla niillä verissä. Itse en ota neuvoja kovinkaan vakavasti -tai siis kuuntelen sillai " joo joo" -mentaliteetilla ja annan mennä suoraan toisesta korvasta ulos.

Oma äitini paasaa koko ajan, että " vauvalla pitää olla lämpimästi päällä kun sillä on niin ohut iho" -just. Kas kun meidän poika ei ole koskaan missään valtavissa toppauksissa kulkenut kun lämpöä tuntuu piisaavan vähän vähemmälläkin pukemisella. No, kun olen äidilläni tai äitini oli täällä niin koko ajan se tuuppasi jotain peittoa tai vilttiä vauvan päälle " ettei palele" -aaaargh!

Anoppini sitten taas on ollut, että " mitä, eikö vauvalle anneta vesipulloa?!" -kas kun ennen oli vissiin tapana juottaa vettä ja mehua pienille vauvoille ja nykyisin sitten vaan rintamaitoa. No, on sekin siitä pukemisesta jotain sanonut, mutta ei samassa mitassa kun toinen mummo.

Onneksi noi mummot ei ole kovin tuppautuvaa tyyppiä eli eivät ravaa kylässä kutsumatta, mutta ovat jatkuvasti käytettävissä kun hoitoapua kaipaa. Oikein varaavat vuoroja, että kumman luokse vauva tulee seuraavaksi... ja me tietysti kiitämme ja kiikutamme vaavia säännöllisesti hoitoon. No, ei nyt säännöllisesti mutta aina pari tuntia silloin tällöin niin päästään vaikka kaupoille tai syömään tms. rauhassa. Tuon hoitoavun vuoksi olen päättänyt jaksaa niitä kommentteja kuunnella, enkä ota niitä itseeni.

Ajattelen aina, että kun Simppu on siellä hoidossa niin pukekoot niin paljon kuin lystäävät sille päälle -kotona mennään meidän tavalla :-) Mutta niin kai se on, että mummoilla menee elämä sekaisin kun lapsenlapsi syntyy? Ainakin täällä havaittavissa vaikka ei ole kummallekaan eka lapsenlapsi.

Vierailija
27/27 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin Oodille... Voi vitsi, oli kuin olisit kertonut mun äidistä... Oma äitini paasaa koko ajan, että " vauvalla pitää olla lämpimästi päällä kun sillä on niin ohut iho" -just. Kas kun meidän poika ei ole koskaan missään valtavissa toppauksissa kulkenut kun lämpöä tuntuu piisaavan vähän vähemmälläkin pukemisella. No, kun olen äidilläni tai äitini oli täällä niin koko ajan se tuuppasi jotain peittoa tai vilttiä vauvan päälle " ettei palele" -aaaargh!

Meillä kyllä lisäksi hän antaa ohjeita kaikesta muustakin... Pitäisi nostaa vauva omaan sänkyyn unille kun nukahtaa viereen, tissille. Minä kun olen hänen antanut nukkua vieressäni, kun se sopii meille kaikille paremmin.

yo_larvannolle, halusin vaan " varmistaa" , että kaikki ok, kun en ollut kuullut susta mitään pitkään aikaan... Olisi kiva tavata, mutta taitaa olla viisaampaa jättää tapaaminen, kunnes molempien vauvoilla jonkinlainen rytmi... (ja toivottavasti myös muut Hämeenlinnan alueella asuvat helmikuussa pienokaisen saaneet pääsevät mukaan...)

Meillä oli ihana viikonloppu... Tosin pe-la yö valvottiin, kun pikku mies ei vaan jostain kumman syystä halunnut nukkua, ei kyllä itkenyt/huutanut, vaan piti ihme mölinää ja ölinää koko yön... Niin enpä sitten itsekään saanut unta. Eilen oltiin sitten mun yhden lapsuudenkaverin häissä, aivan ihanat häät! Poikakin käyttäytyi hyvin, ei itkenyt ollenkaan, paitsi kun oli nälkä... Ja tietenkin se suurin nälkä sattui sopivasti sillonkun oli myös meillä muilla ruokailu... No, eipä siinä auttanut kuin mennä rauhalliseen paikkaan syöttämään... Ja toisen kerran kun oli jo " saanut tarpeekseen" häistä... No, olihan kellokin jo siinä vaiheessa puoli kymmenen... Oltiin muuten ostettu kantoreppu, joka osoittautui hyväksi tuolla häissä, poika viihtyi yllättävän hyvin siinä, onneksi. Olisi varmaan harmittanut jos ei, koska oli aika tyyris...

Viime yöstä en ole varma, nukkuiko poika koko yön n klo 23.00-7.00, vai olinko antanut jossain vaiheessa yöllä tissin hänelle suuhun vai jo illalla, kun ei meinannut rauhoittua millään yöunille... No, ihan sama kunhan nukkui... Koska se edellinen yö meni valvoessa!

Vaikka viikolla sovittiin miehen kanssa, että sunnuntaina(=tänään) hän lähtee koirien ja pojan kanssa pihalle, ja mä nukun, niin nyt sitten kun sais nukkua rauhassa, eipä sitä uni tule silmään, vaikka yrittääkin... No, ehkäpä sitten taas huomenna vedetään poijan kanssa unta koko päivä... Mun kyllä piti lähteä äitini ja pojan kanssa Tampereelle ostoksille, mutta jätän sen väliin, että saadaan rauhoittua kotiin. Ja eipä nuo syötötkään varmaan kovin helposti onnistu kun on hälinää koko ajan ympärillä, siis kun ajattelin että olisin syöttänyt jossain rauhallisessa kahvilassa, meillä kun tuo poika ei malta syödä jos vieraita ääniä kuuluu syötön yhteydessä, poika siis tissiruokinnalla.

Niin, vähän galluppia... Miten teillä nukutaan, siis onko perhepeti vai nukkuuko vauva omassa sängyssä? Millon olette ajatelleet laittaa vauvan omaan sänkyyn, jos perhepeti käytössä?

Meillä on tuo perhepeti käytössä, ja ollaan se hyväksi havaittu. Ja olen ajatellut siirtää pojan omaan sänkyyn, kun alkaa olemaan jonkinlaista säännöllistä rytmiä öisin...

Huh, tulipas taas höpötettyä...

napero ja poika 5vk+2päivää