Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avaan keskustelun myöhästelystä. Miksi sinun lapsi tai nuori myöhästyy toistuvasti oppitunneilta?

Vierailija
04.02.2017 |

Olen ammatillinen opettaja joka haluaisi tietää miksi sinun lapsesi ei tunne kelloa paitsi ruoka-aikana tai silloin kun on joku muu tauko alkamassa.

Onko myöhästelyn syy opittu tapa vai motivaation puute?
Seuraatko wilman merkintöjä ja keskusteletteko myöhästelystä.

Työelämäjaksot voi keskeytyä poissaolojen ja myöhästelyjen takia.

Lisäkysymys vielä, miksi juuri nämä myöhästelijät ovat yleensä niitä joille älylaite (kännykkä) on ikään kuin liimautuneena käteen ja sen käyttö on pakonomaista.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmaa seuraan joka päivä ja kaikesta keskustellaan, varsinkin myöhästelyistä. Tiedät varmaan itsekin mitä kaikkea tuohon ikään sisältyy ja mistä kaikesta myöhästely voi johtua. Siis muustakin kuin siitä mitä sinä haet takaa, eli huonosta vanhemmuudesta. Fyysinen ja psyykinen myllerrys melkoista, monet lähteneet ensikertaa omilleen kotoa, nuorten kehon rytmi on pari tuntia jäljessä meistä aikuisista jne. Eikä varmasti asiaa ole helpottanut tämä nykyajan ainainen mediatykitys. Kuinka paljon ihan oikeasti sinusta nykyaikana on nuoria, joilla tuo kännykkä ei olisi tärkeä? Se tuskin kenestäkään huonompaa nuorte tekee, ajat on muuttuneet haluttiin tai ei. Tosin itse hieman ihmettelin, kun ammattikoulun opettaja sanoi, ettei puhelinten käyttöä oppitunneilla juurikaan rajoiteta.

Vierailija
2/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan päivittäin wilmaa. Tosin poikani on vasta seiskalla. Myöhästymisiä alkoi tulla ja nyt on sovittu, että joka negatiivisesta merkinnästä kännykkä päiväks pois. En tiedä oonko liian tiukka, mutta näin mennään.

Tosin joskus ottaa päähän jonkun opettajan merkintä tyyliin: "Kynä puuttui!!"

Ja positiivisesta viestistä, joita niitäkin on tullut saa 2 euroo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä, että ne tunnin alun odottelut on kalottisia ja jörjestöytymättömiä ja sosiaalisesti hankalia, silloin joutuu kuuntelemaan silmitöntä vittuilua ja suoranaisia käskyjä tappamaan itsensä tai ainakin menemään kotiin. Kun menee paikalle vasta opettajan saavuttua, tässä on eddes joku (surkea sekin kyllä) filtteri.

Vierailija
4/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toinen vanhempi nyt sairaana tavalla, joka rikkoo arjen rytmin ihan kokonaan. Lasten toive, että ei toistaiseksi infota kouluyhteisöä tästä. On heille henkisesti helpompaa. Joko tilanne helpottaa ja pidetään matala profiili,'tai sitten sairaus kääntyy pahempaan ja alkaa tulla poissaoloja. Eiköhän se käänne pian tapahdu.

Itse ehdin suihkuun pari kertaa viikossa ja aamiaiseksi vedän mustan kahvin. Ei vaan organisointikyky riitä, enkä ole tällaiseen tilanteeseen osannut itseäni kouluttaa. Tärkeintä, että lapset on hoidettu. Wilmaa luen, minkä ehdin.

Vierailija
5/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, kun ei lopussa lukenut, että taidat itse olla elämänkoululainen.

Vierailija
6/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko otsikko mielestäsi hyvä?

Vierailija
7/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatillinen opettaja enkä kysyisi tällaista. Ymmärrän että kyse on teineistä, koulun kulttuurista, inhimillisistä tekijöistä, vastustuksesta, suhtautumisesta kouluun ym.

Vierailija
8/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan aloittajan kysymykseen.

Nuori nukkuu pommiin

Vierailija
9/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut myöhästelijä. Sain asperger-diagnoosin 21-vuotiaana. Siirtymätilanteet ovat minulle vaikeita, eli vitkuttelen lähtöä hermostuksissani siihen asti, kunnes on pakko lähteä että ehdin edes tunnin alkupuolelle mukaan. Tai sitten vitkuttelen niin paljon, etten lähde ollenkaan. Vanhempani eivät koskaan välittäneet mistään mitään, kaikki epäonnistumiseni olivat aina vain pahuutta, josta täytyy rankaista, eikä ongelmia, joiden kanssa täytyy auttaa. En koskaan saanut mahdollisuutta oppia toimimaan siirtymätilanteissa paremmin.

Vierailija
10/58 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillinen opettaja enkä kysyisi tällaista. Ymmärrän että kyse on teineistä, koulun kulttuurista, inhimillisistä tekijöistä, vastustuksesta, suhtautumisesta kouluun ym.

Ja jos kysyisit uskoisin, että tekisit sen ammatillisesti ja silloin tekeekin mieli vastata. Toisin kuin aloittajalle.

Vierailija
11/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa kotona että myöhästely on toisten ajan varastamista.

Pitää kunnioittaa sopimuksia.

Minua kyllästyttää se, että joudun selittämään asioita moneen kertaan myöhästelijöiden vuoksi. Lisäksi aikaa jää vähemmän ammattityön ohjaukseen, tästä kärsivät ne jotka tulevat työjärjestyksen mukaisesti.

Haluaisin antaa parasta mahdollista opetusta ja ohjausta. Myöhestelijät vaikeuttaa työni tekemistä.

Myöhästelyllään ja poissaoloillaan nuori vaikeuttaa eniten omia opintojaan. Työssäoppimispaikoilta joutuu pois jos ei tule ajallaan. Poissaolot viivästyttävät valmistumista koska osaamista ei kartu.

Ammatillisita opinnoista jotkut suorituu pitemmän kaavan mukaan 3,5-4 vuodessa. Parhaimmat saa tutkinnon suoritettua alle tavoiteajan joka on kolme lukuvuotta. Ymmärrän täysin sairaudesta johtuvat poissaolot ja niistä johtuvat opintojen viivästymiset.

Harmillisimpia tapauksia ovat tietenkin ne joiden opinnot keskeytyvät, näitä on enenevässä määrin.

Olen sitä mieltä että kotikasvatuksella on isosti merkitystä lapsen käyttäytymiseen.

Lapsi pitää kasvattaa yhteiskuntakelpoiseksi ja siihen kuuluu sääntöjen ja aikataulujen noudattaminen.

Päätin avata keskustelun aiheesta koska tiedän, että täältä tavoitan vanhempia joilla on kasvatusvastuu lapsista ja nuorista.

Kannustakaa lapsianne hoitamaan peruskoulu mahdollisimman hyvin, että nuori pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa. Suuria ongelmia on niiden opiskelijoiden kanssa joilla on huono päättötodistus ja joutuvat väärälle alalle. Opiskelumotivaatiota ei ole ja osaaminen ei kehity riittävästi pärjätäkseen siinä mitä alaa joutuu vasten tahtoaan opiskelemaan. Opiskelija alisuoriutuu. Nykyisin koko ikäryhmä koulutetaan.

ap

Vierailija
12/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynän puuttuminen on oikeasti ongelma. Minulla ei ole luokassani enää yhtään varakynää. Olen lainannut kyniä oppilaille ja valitettavasti 80% jättää kynän palauttamatta minulle. Kynän puuttumista seuraa aina vähintään puolen minuutin sähläys, kun oppilas anelee kavereiltaan kyniä lainaksi. Sähläystä lisää vielä se, että repun pohjalta löytyneessä lainakynässä on terä poikki. Kellään ei tietysti ole terotinta mukana...

Kerro tämä sählääminen kynänsä unohtaneiden määrällä...

Vierailija
13/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vika ole aina lapsissa vaan kulkuneuvoissa, liikenteessä ja niiden aikatauluista päättävissä.

Meillä yhtenäiskoulun alkamista myöhennettiin 5 minuutilla kahdeksan aamuina ja jätetiin eka välitunti näin kokonaan pois, koska osa myöhästyy jatkuvasti bussien takia. Bussi kulkee n 30 km pääosin pääkaupunkiseudun väyliä pitkin ennen kuin ottavat koululaiset kyytiin. Tuolla välillä voi aamuruuhkassa sattua kaikenlaista etenkin näin talvisin joka myöhästyttää bussia. Ja edellisellä bussilla olisi koululla jopa tuntia aiemmin, joten se vaihtoehto taas ei ole järkevä. Bussit on täällä suunniteltu työssäkulkijoita eikä koululaisia varten.

Vierailija
14/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan koko perhe huithapeleita. Mun taiteilijan ammatissa se ei haittaa, ja luulen että lapsenikin valitsee rennomman ammatin.

Vierailija
15/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynän puuttuminen on oikeasti ongelma. Minulla ei ole luokassani enää yhtään varakynää. Olen lainannut kyniä oppilaille ja valitettavasti 80% jättää kynän palauttamatta minulle. Kynän puuttumista seuraa aina vähintään puolen minuutin sähläys, kun oppilas anelee kavereiltaan kyniä lainaksi. Sähläystä lisää vielä se, että repun pohjalta löytyneessä lainakynässä on terä poikki. Kellään ei tietysti ole terotinta mukana...

Kerro tämä sählääminen kynänsä unohtaneiden määrällä...

Mikä ihmeen vika teissä opettajissa on? Jos te annatte lainaan jollekkin jotain, pyytäkää se takaisin elkääkä istuko tumput suorina. Itsekkin olen kuullut monen opettajan sanovan näin :" jos te lainaatte jotain, teidän vastuulla on sen palautus. Opettajat ei kysele asioiden perään." Siis anteeksi nyt mut miksi vitussa ei voi pyytää takaisin? Suurin osa näistä lainaajista ei varmana palauta ku ajatusmaailmana on että "hei ilmainen kynä." Ja sit sitä valitetaan ja voivotellaan että ku kynät katoaa... voi jeesus.

Vierailija
16/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile hallita yli 20 oppilaan ryhmää ja muistaa tunnin lopussa mitä lainasit kenellekin. Samaan aikaan tietysti merkitset poissaoloja wilmaan, kerrot seuraavalla viikolla lomalle lähtevälle tehtävät jne. Opella on ihan liikaa hommaa lopputunnista.

Vierailija
17/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5. luokkalainen on myöhästynyt ihan muutamia kertoja koko 5 vuoden aikana. Osa näistä bussin takia. Itse en pidä myöhästelystä, vaikka ymmärrän että kaikkea voi joskus sattua, ja toivon että lapselle on tämä mennyt kaaliin.

Olen myös yrittänyt opettaa lapselle, että jos pääsee toisen kyydillä pitää olla ehdottomasti ajoissa mielummin etuajassa, koska kukaan kyydintarjoaja ei tykkää odottelusta.

Vierailija
18/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset ei myöhästele, koska on kävelymatka kouluun.

Mutta joskus on pätevä syykin myöhästelyyn ja koulukin voi reagoida.

Nyt tuli joku uusi sääntö, ettei koulupäivä saa kestää tiettyä tuntimäärää kauempaa. Eli koulupäivä 8.00-15.45 kiellettiin ja entisten kaksoistuntien sijaan aamun ja iltapäivän tunnit muuttuivat yksöistunneiksi. Koulu alkoi siis tiettyinä aamuina 8.45 ja loppui klo 15.00 entisten tuntien sijaan.

Huomattiin pian, että kauempaa saapuvat nuoret myöhästyvät aina klo 8.45 alkavalta tunnilta, koska heillä oli vaihtoehtona joko bussi, joka on koululla tunti ennen koulun alkua tai he myöhästyvät sen 10 minuuttia. Tämä on siis ihan ison kaupungin yläkoulu, mutta siinä sattuu olemaan kaksi erikoisluokkaa (urheilu ja enkku) ja siksi oppilaita tulee myös kauempaa.

Koulun rehtori tajusi ongelman nopeasti tämän jakson alettua ja kouluajat muutettiin niin, että klo 8 tunnit alkavat klo 8.15 ja ysin tunnit silloin tasan klo 9. Problen solved.

Vierailija
19/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä liimaantuneena? En tiedä kenestä puhut, mutta mun tytöllä on  ADD. Sen ei tarvii nähdä kuin perhosen tai voikukan niin myöhästyminen on taattu.

Vierailija
20/58 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa niin, että niitä myöhästelyjä sattuisi vain aamun ekalta tunnilta. Mutta kun joka ainoalta tauolta paluu näyttää olevan samanlaista. Ajattelepa omaa työtäsi, jos sinulla olisi 8 tunnin työpäivässä 8 palaveria, jotka pääsevät oikeasti alkamaan vasta viisitoista minuuttia myöhemmin siksi että kokouksen osallistujat ovat vähintään sen verran myöhässä, tai tulevat paikalle ilman niitä kyniä tai muita työvälineitä. Ei ole kysymys siitä, että luokkatilan vaihtoon tarvittaisiin enemmän kuin varttitunti, yleensä paikasta toiseen kävellessä menee max 5 min. Usein kaksoistunnin toinen puolikas pidetään samassa luokassa. Miten siis opetusajasta 8-16 käytetään 8x15 min, eli kaksi tuntia ihan lukujärjestyksen mukaisiin taukoihin, ja toinen kaksi tuntia siihen, että odotellaan näitä omilla teillään olijoita. Tai tunti alkaa ajallaan, ja myöhästyneelle joutuu kertomaan uudestaan mitä nyt pitikään tehdä, jolloin ne paikallaolijat eivät pääse etenemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi