Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä suomalaisten itsestään keksimät myytit eivät pidä paikkansa?

Vierailija
03.02.2017 |

Suomalainen ei ole maailman parhaiten koulutettu. Kukaan ei halua suomalaisia johtajia ulkomaille. Suomi ei ole maailman paras lätkämaa edes MM-kisat voitettuaan. Suomalainen hevi ei ole heviä vaan huumorimusiikkia tai raskasta iskelmää.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyysmyytti ei ainakaan pidä paikkaansa.

Vierailija
22/26 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--- Samoin koulussa on Suomessa tosi rento ote kaikkeen, ja näkyy kyllä varsinkin lukiolaisten tuloksissa.

Nyt kyllä ihan pakko kommentoida, että perheessäsi ei taida olla yhtään lukiota käyvää. Oma lapsi käytti lukioaikana läksyihin, siis niihin, jotka saatiin sinä päivänä tai jotka piti tehdä seuraavaksi päiväksi tai tunniksi keskimäärin 2,5 tuntia joka ilta! Kun oli koeviikko, sen päälle vielä luettiin kokeisiin ja viikonloput meni myös kokeisiin valmistautumiseen. Päälle vielä esim. erilaiset kirjallisuusesseet. Eli lukio-opiskelu on nykyään kovaa työtä. Jos haluaa menestyä, on pakko olla ahkera. Itse en pärjäisi nykyisen tyylisessä lukio-opiskelussa. Omaksuttava tietomäärä on valtava ja tietoa pitää itse osata hakea ja soveltaa. Kiukuttaa, kun jotkut (asioista täysin tietämättömät) vinkuvat, että lukiossa pääsee helpolla. Bullshit, sanon minä. Tai juu, pääsee kyllä, mutta edestään löytää, jos kuvittelee selvittävänsä lukion minimaalisella panostuksella.

Lapsissani on sekä Usassa että Suomessa lukion käyneitä, ja kyllä todellakin Usassa teetetään enemmän töitä (vaikka Suomessa lapsella oli laajat matikat ja fysiikan hyvillä arvosanoilla). Usassa pisteytetään ja arvioidaan joka päivä kotitehtävät, ja ne laitetaan kotiin Wilman kaltaisen ohjelman kautta, ja niitä on paljon. Kurssit ovat vaativia, itse tiedän omasta oppiaineestani, jota olen Suomessa opettanut, että Usan Ap- kursseilla mennään reilusti yliopistokurssien puolelle. Ja kyllä niillä myös saa college-krediittiä, pari vuotta voi lyhentyä bachelortutkinto, jos ottaa Ap-kurssit lukiossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää jatkuva suomalaisuuden dissaaminen, että me ollaan maailman huonoimpia ja rumimpia ihmisiä. Ja ruotsalaiset on kaikessa maailman parhaimpia. Yle ja Hesari ovat varsinkin erikoistuneet tässä. 

Vierailija
24/26 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--- Samoin koulussa on Suomessa tosi rento ote kaikkeen, ja näkyy kyllä varsinkin lukiolaisten tuloksissa.

Nyt kyllä ihan pakko kommentoida, että perheessäsi ei taida olla yhtään lukiota käyvää. Oma lapsi käytti lukioaikana läksyihin, siis niihin, jotka saatiin sinä päivänä tai jotka piti tehdä seuraavaksi päiväksi tai tunniksi keskimäärin 2,5 tuntia joka ilta! Kun oli koeviikko, sen päälle vielä luettiin kokeisiin ja viikonloput meni myös kokeisiin valmistautumiseen. Päälle vielä esim. erilaiset kirjallisuusesseet. Eli lukio-opiskelu on nykyään kovaa työtä. Jos haluaa menestyä, on pakko olla ahkera. Itse en pärjäisi nykyisen tyylisessä lukio-opiskelussa. Omaksuttava tietomäärä on valtava ja tietoa pitää itse osata hakea ja soveltaa. Kiukuttaa, kun jotkut (asioista täysin tietämättömät) vinkuvat, että lukiossa pääsee helpolla. Bullshit, sanon minä. Tai juu, pääsee kyllä, mutta edestään löytää, jos kuvittelee selvittävänsä lukion minimaalisella panostuksella.

Lapsissani on sekä Usassa että Suomessa lukion käyneitä, ja kyllä todellakin Usassa teetetään enemmän töitä (vaikka Suomessa lapsella oli laajat matikat ja fysiikan hyvillä arvosanoilla). Usassa pisteytetään ja arvioidaan joka päivä kotitehtävät, ja ne laitetaan kotiin Wilman kaltaisen ohjelman kautta, ja niitä on paljon. Kurssit ovat vaativia, itse tiedän omasta oppiaineestani, jota olen Suomessa opettanut, että Usan Ap- kursseilla mennään reilusti yliopistokurssien puolelle. Ja kyllä niillä myös saa college-krediittiä, pari vuotta voi lyhentyä bachelortutkinto, jos ottaa Ap-kurssit lukiossa.

Niin siis tosiaan itse olen ollut Suomessa lukion opettaja, ja olen kurssien sisältöihin tutustunut niin Suomessa kuin Usassa, ja tiedän, että Usassa vaaditaan enemmän. Toki lukion Usassa pääsee läpi myös rennommin kuin Suomessa, mutta tällöin ei saa yliopistokelpoisuutta, eikä tätä alemman tason highschool diplomaa oikein voi verrata suomalaiseen, koska suomessa lukio ei ole kaikille pakollinen.

Vierailija
25/26 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
26/26 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että me emme valittaisi :D:D Olemme ruikuttaja- ja nillittäjäkansaa, joka valittaa ihan kaikesta: ilmastosta, puolisosta, hallituksesta (ihan riippumatta ketkä vallankahvassa), työstä, työpaikasta, asunnosta, naapureista, ruoasta, maahanmuuttajista, ulkonäöstä, ihosta, vaatteista, itsetunnosta, vitutuksesta, tutuista, tuntemattomista jne. jne.  Ikuista valitusta kaikesta, välillä suoraan sanottuna ottaa pattiin tuo jatkuva vaikerrus! Mikään muu kansa ei meitä volisemisessa voita, uskallan sanoa, vaikka olen asunut vain kolmessa muussa maassa!