Ripuli raskausaikana, onko vaarallista?
Mulla ollut nyt eilisestä ripulia ja tänään lähes vesiripulia. Onko vaarallista sikiölle?
tähtinova rv 17+1
Kommentit (2)
Kunhan tosiaan ei itse kuivu ihan kokonaan. Vauva ottaa kaiken tarvitsemansa viimeiseen saakka, joten äidin kunto voi mennä huonoksikin. Jos vatsatauti jatkuu päiviä ja alat kuivua, kannattaa käydä lääkärissä, sillä pahimmillaan voi hidastaa sikiön kasvua - mutta silloin saa olla jo aika kauan kipeänä.Jos vatsatautiin liittyy kovia kramppeja ja äiti on kovin supistusherkkä, krampit voivat laukaista suppareita. Näin mua neuvoi gynekologi kun olin viime raskaudessa kunnon vatsataudissa (ruokamyrkytys) yli viikon.
Sain sitten vielä " varuiksi" antibioottikuurin karkoittamaan loputkin pöpöstä (kampylo-bakteeri).
muista juoda nestettä paljon. Kuulin jutun, kun työkaverin tutulla oli 7-vuotiaalla lapsella todettu hampaissa kiillevaurio. Johtui kuulema sikiöaikaisesta liian vähäisestä nesteen saamisesta. Äidillä oli odottaessa ollut paha ripulitauti, jolloin saattoi vähän kuivahtaa. En nyt muista millä viikoilla hampaiden aiheet kehtittyy, mutta jokatapauksessa juo runsaasti ihan omakin olon vuoksi, ja varmasti kuivumisella on muutakin haittaa sikiölle kuin hampaiden kannalta.
Mutta parempi varmasti soittaa vielä neuvolaan!