Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pentukoira puri haavan - voiko olla vaarallista?

Vierailija
02.02.2017 |

Pentu on saanut 12-viikkoisen rokotteet muutama päivä sitten. Tänään olin antamassa sille luuta kun se puri sormeen haavan, josta tulee verta. Voiko purema olla vaarallinen minulle? Puhdistin haavanpuhdistus aineella haavan, en tiedä oliko siitä mitään apua. Tietääkö joku? Minulla on jäykkäkouristusrokotus voimassa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun on jäykkäkouristusrokotus voimassa. Koiran purema voi aiheuttaa sepsiksen, eli yleensä tulee käydä päivystyksessä aina koiran tai kissan pureman jälkeen. Tulehtuu helposti, eli haava alkaa punoittamaan ja iho tulee haavan ympäriltä lämpimäksi ja kuume voi nousta. Tällöin on kiire aloittaa ab-kuuri. T. TH

Vierailija
2/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän haavan syvyydestä/koosta. Jos on vain pintanaarmu, niin tuskin tapahtuu mitään vakavaa. Jos on syvempi haava, niin voihan se tulehtua. Koiran suussa on paljon bakteereja, joten varaudu menemään lääkäriin jos haava alkaa näyttämään oudolta tai nousee kuume yms. Jos kovin huolissasi olet, niin voit soittaa terveyskeskukseen ja kysyä heidän mielipidettään asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa th sanoo, että.eläimen pureman jälkeen pitää mennä päivystykseen.

Mitä ne siellä päivystyksessä asialle tekevät?

Vierailija
4/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Haava on noin puoli senttiä pitkä, mutta ilmeisesti aika syvä. Koira iski hypätessään naskalihampaansa kiinni sormeen, kun yritti tavoitella luuta. Haavasta vuoti jonkin verran verta ja itsekin painelin haavan ympäriltä ja valutin sitä vähän pois lavuaarin päällä, kun pesin haavaa. 

Pitää seurata tilannetta. Menen ehdottomasti lääkäriin, jos haava vaikuttaa tulehtuneen.

Ap

Vierailija
5/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tutkivat, onko saanut verenmyrkytyksen. Tulehdusarvot kai?

Vierailija
6/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä saa antibiiottikuuriin reseptin.

Vierailija
7/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tutkivat, onko saanut verenmyrkytyksen. Tulehdusarvot kai?

No ei ne tulehdusarvot heti nouse. Mua on koira "purrut" jokusenkin kertaa leikin tms. yhteydessä, tai kun olen erottanut tappelevia koiria, ja yksi pipipää ihan muuten vaan. Tarkkailin vammoja ja jos olisi vaikuttanut mitenkään erikoiselta olisin mennyt lääkäriin, mutta eipä niistä mitään tullut.

Vierailija
8/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kädet täynnä haavoja pentujen kanssa jatkuvasti, ja usein aikuistenkin kanssa kun ne vahingossa napsivat käsiä lelua tavoitellessaan. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia vaikken ole mitään haavoille tehnyt.

Vierailija
9/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kädet täynnä haavoja pentujen kanssa jatkuvasti, ja usein aikuistenkin kanssa kun ne vahingossa napsivat käsiä lelua tavoitellessaan. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia vaikken ole mitään haavoille tehnyt.

Ihan sama minulla, jäykkäkouristusrokote kyllä kannattaa hankkia, jos sitä ei ole.

Vierailija
10/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan pentukoirat voi vähän vahingossa näykkästä. Jos on tetanus voimassa ja hyvin peset kätesi ja desinfioit niin ei kai siinä muuta. Jos haava alkaa punoittamaan ja tulehtuu niin sitten heti lääkäriin.

Mua puri kani niin, että veri roiskui mutta huuhtelin ja desinfioin  eikä siitä mitään tullut. Soitin terkkariin mutta ei ne siitä muuta kuin, että kai tetanus on voimassa. 

Vierailija
11/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin joka viidennes koiranpurema infektoituu, kissanpuremista jopa yli puolet ja ihmisen puremista vielä useampi. Eli seuraa ja reagoi sen mukaan.

Vierailija
12/12 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet naarmut ovat asia erikseen, mutta jos ihoon on tullut syvempi reikä ja (koiran suussa olevia koiralle vaarattomia mutta ihmiselle vaarallisia) bakteereja on päässyt haavaan, pitää mennä näyttämään puremaa lääkärille. Yleensä annetaan varmuuden vuoksi antibioottikuuri.

Koiranpuremaan (ihan oman, terveen ja tutun lemmikin) kuolee ihmisiä aika ajoin myös täällä Suomessa. Purema ei todellakaan ole leikin asia. Täältä voi lukea lisää: http://yle.fi/uutiset/3-7054077

"Pelätyin koiranpureman ja joskus kissanpureman levittämä bakteeri on Capnocytophaga canimorsus, joka 2-8 vuorokauden aiheuttaa rajun, usein kuolemanvaarallisen verenmyrkytyksen, yleistyneen hyytymishäiriön, aivokalvon-, nivel- tai keuhkopussin tulehduksen

Capnocytophaga canimorsus -bakteeri löytyy joka viidennen koiran syljestä, ja puolella koirista on jokin Capnocytophaga-laji suussaan, yleisimmin pienillä koirilla, uroilla ja leikatuilla yksilöillä."