Opintolainasta asiaa!
Elikkä siis tyttäreni muuttaa nyt kesän jälkeen (16v) kotoa pois koska opiskelupaikka on eripaikkakunnalla ja junia ja busseja menee todella huonosti. (mahdotonta). Tyttöni on ajatellut muuttaa kaverinsa kanssa samaan kämppää ja siis vuokrahan pyörii siinä 600euron + vesilasku paikeilla eli kummankin pitäs maksaa 300e plus risat. lisäksi hän tarvii tietenkin rahaa ruokaa,bussilippuu,hygenia jne.. eli menoja kertyy paljon. Mieheni kanssa ei todellakaan olla mitään rikkaita (on asuntolaina) mutta silti tulomme ylittää sen rajan että lapsemme ei saa mitään kelalta. Opintolainaa siis 16 vuotias sai vaan 260e/kk (WTF) ei tuo riitä läheskään.. :( tietenkin pystymme mieheni kanssa avustaa ehkä 100e/kk mutta on muitakin lapsia joita pitäs elättää.. Niinku mitähän tässä nyt tekis? :D osaisko joku auttaa?
N32 ja M37
Kommentit (33)
Oletko tutustunut opintotuen muutoksiin? Nythän asiat muuttuvat elokuussa ja esim. opintotuen asumislisä lakkautetaan ja opintolainan osuus kasvaa
Tämä lienee kouluttamattomia ja teininä lapsensa saaneita ihmisiä dissaava provo.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas valitettavasti tulee mieleen realismi elämän kanssa, miksi tehdään lapsia - ellei niitä ole vara elättää??
Tässä tuli taas kysymys että mitä hittoa?? Mulla on 3 lasta (16v,14v,11v) ja olen elättänyt ne kaikki :D Mieheni on nyt sairaslomalla ja olen itse siis sairaanhoitaja joten rahaa ei ole paljoa ylimääräistä. Onse hienoa että joillakin on rahaa maksaa kaikki lasten menot! mutta mulla on silti oikeus rakastaa mun lapsia vaikka olisimmekin pienituloisia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tämä lienee kouluttamattomia ja teininä lapsensa saaneita ihmisiä dissaava provo.
Sulla ei varmaan omia lapsia ole? :) ja koulutus löytyy!
Laittakaa asuntolaina lyhennysvapaalle, pankit tarjoavat sellaista vuotta aika helposti.
Opintotuen myöntämisperusteita ovat päätoiminen opiskelu, opinnoissa edistyminen ja taloudellisen tuen tarve. Opintotukea myönnetään peruskoulun jälkeistä vähintään kaksi kuukautta yhtäjaksoisesti kestävää päätoimista opiskelua varten. opiskelu voi tapahtua lukioissa, kansanopistoissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja korkeakouluissa sekä niihin rinnastettavissa oppilaitoksissa.
Lisäksi alaikäien ja itsenäisesti asuva 16-vuotias voi saada myös asumislisää.
Toisella asteella kuten esim lukiossa tai ammattikoulussa tutkintoa suorittavilla on oikeus (koulussa) ilmaiseen ateriaan. Itsenäisesti asuva alle 18-vuotiaan opintoraha on 101,74€ + asumislisä
Itsenäisesti asuva 18–19 -vuotias 250,28€ + asumislisä
Molempien opintorahojen suuruuteen vaikuttaa myös vanhempien tulot, joko korottavaati tai laskevasti.
Te olette elatusvelvollisuus, aika kamalaa että yrität saada lapsen velkaantuminen alaikäisenä ja iässä, jossa vanhempien kuuluu lain mukaan elättää lapsensa.
Oletko todella sitä mieltä että lapsen pitää elää velaksi koska et halua elättää tätä?
Tuo opintotuen asumislisähän poistuu ja tilalle tulee yleinen asumistuki. Pienituloiset opiskelijat saavat enemmän asumistukea kuin aiemmin. Tosin en tiedä voiko tuota asumistukea saada alaikäisenä.
Kolme lasta vaatii jo aika suuret tulot, keskituloisilla (jos kumpikin tienaa 3000-4000€/kk) kaksi lasta alkaa olla aika maksimi. Vaikka ne lapset rakkaita onkin, niin pitäisi pystyä ajattelemaan asiaa myös lapsen kannalta. Teini-ikäiset tulevat kalliiksi, ei taida 500€/kk riittää ja sitten jos päälle tulee vielä asumiskuluja toiselta paikkakunnalta, niin on siinä lompakko kovilla.
Mä sanoisin että 16-vuotiaalle en edes kehtaisi tarjota opintoLAINAA. Ihan sama miten fiksulta tyttösi nyt tuntuu, tai vakuuttaa että kiltisti elää, mutta käytännössä tiedän sen että kun lapset muuttavat "omilleen" niin siinä tapahtuu kyllä sitä muutosta kun yhtäkkiä ei kukaan huomaa jos vaikka pitää rokulipäivän koulusta jne. Älkää opettako lasta lainaa ottamaan noin nuorena.. itse olin kiltti lapsi mutta sekosin myös muinoin vähän siitä vapaudesta kun yhtäkkiä olikin jo "aikuinen". Toki kaikille ei näin käy mutta miettisin kyllä että eikö muka soluasunto tai joku halvempi ratkaisu löydy! 600+ euroa kuukaudessa teineille on aika iso summa mielestäni, eI ole tarvetta moiselle ellei sitten ole varakkaampi. Älä opeta lastasi elämään yli varojen.
Meilläkin on köyhä perhe mutta elämme ilman lainoja ja sen verran vain kuin voi, eli ei tuhlaamista. Siihen mihin ei ole varaa, ei ole. Ja hyvin ovat tytöt pärjänneet elämässä vaikka köyhästä lähtöisin.
Taas huomaan miettiväni, että kuinka mahtaa käydä jos kaavailtu uudistu käy toteen ja tulevaisuudessa jatko-opiskelupaikat jaetaan ensi-sijaisesti ylppäreiden arvosanojen peruteella ja mm.lukiot jatkavat erikoistumistaan tai eri paikoin niille myönnetään eritavoin voimavaroja ja resursseja... - Taitanee yhä useampi 16 -vuotias muuttaa omilleen, siinä missä viime vuosikymmeninä on ollut vain syrjemmillä seuduilla asuvilla nuorilla edessä.(..)
Siis täällä on peruskoulu ja lukio. 30km kilometrin päässä on amis jonnekka suurin osa on mennyt :) tyttö haluaa siis sosiaali ja terveys alalle ja sitä ei ole tuolla kyseisellä amispaikalla. Paikka jonne hän muuttaa on 65km päästä kotoa siis
AP