Poikani opettaja haluaa kieltää oppilasta osallistumasta oppilasta koskeviin oppilashuoltokeskusteluihin
Hei. Auttakaa. Olen ollut opettajan kanssa aktiivisesti yhteistyössä poikaani 8wee liittyvissä koulunkäynnin haasteissa.
Viime syksynä opettaja päätti yhdessä erityisopen kanssa laittaa oppilashuolto keskustelun pystyyn, johon loppupelissä osallistui pojan opettaja, erityisopettaja, koulupsykologi ja minä. Minä esitin toivomuksen, että poika saisi itsekkin osallistua keskusteluihin koska niissä käsitellään häneen liittyviä asioita ja pidin tärkeänä, että poika saisi sanoa mielipiteensä jota pidän erityisen tärkeänä, koska lapsi ei ole milläänlailla vammainen ja on kykeneväinen ilmaisemaan tahtonsa jne.
No nyt sitten olisi uusi oppilashuollon keskustelu jossa sovittaisiin poikaani liittyvistä tukiasioista tälle keväälle. Tämäkin tuli nopealla aikataululla, koska opettaja laittoi tekstiviestillä että tänään se pidetään, johon vastasin sopii ja kysymyksen että saako poikakin osallistua. No tänään aamupäivästä tuli vasta vastaus viesti että poika ei saa osallistua, mutta saa odottaa käytävällä.
Nyt kaipaisin neuvoa, että onko tämä laillista, koska oppilashuoltolaissa sanotaan että oppilasta tulee kuulla häneen liittyvissä keskusteluissa? Voinko vain ilmoittaa opettajalle, että poika nyt vain osallistuu keskusteluun ja silläselvä?
Kommentit (5)
Oppilaan kuulemisen ei välttämättä tarvitse tapahtua samaan aikaan kuin aikuisten ja asiantuntijoiden kuulemisen. Lasta voi haastatella myös erikseen ja erilaisilla menetelmillä.
Entä jos lasta ei ole kuultu tai haastateltu missään vaiheessa?
Kyllä sen lapsen pitää jollain tavalla osallistua neuvotteluun jos tukitoimia suunnitellaan. Ei välttämättä kuitenkaan kaikkiin neuvotteluihin tai koko neuvottelun ajaksi, koska on vielä niin pieni. Käsityskyky ei vielä riitä ja lapselle saattaa syntyä vääriä mielikuvia itsestä, jotka ovat sitten haitaksi. Eikä mielipidettäkään oikein voi muodostaa jos ei ihan ymmärrä mistä on kyse ennen kuin on oikeasti päässyt osallistumaan niihin tukitoimiin.
Aika ihmeellistä kyllä ilmoitella vanhemmille tekstiviestillä, että neuvottelu pidetään tänään, vanhempien kuitenkin olisi ehdottoman tärkeä olla paikalla.
Oiskohan niillä jotain sellaista, mistä haluaisivat keskustella ihan vain vanhemman kesken?
Nuorena olet vitsan vääntänyt!