Onko ihmisillä nykyään liian huono ruokavalio vai liian vähän liikuntaa kun tarvii kakkimiseen lääkkeitä??
Jatkuvasti mainostetaan kakkalääkkeitä telkkarissa. Outoa..
Kommentit (22)
Luultavasti vikaa on niin sysissä kuin sepissäkin eli ravinnosta ei tule riittävästi kuitua ja vähäinen liikunta ei edesauta suolta toimimaan aktiivisesti. Minä olin lapsen kauhean kranttu syöjä ja vatsa toimi huonosti. Meille hankittiin apteekista lakritsitabletteja, jotka auttoivat suolta tyhjentymään. Kouluaikaan sitten jo ruokavalio normalisoitui ja suoli alkoi toimia erinomaisesti. Ja toimii edelleen. Ruisleipä ja kokojyväleipä ovat hyviä kuidun lähteitä. Valitettavasti tietyt piirit kiljuvat suureen ääneen, miten leipä on muka huonoa ravintoa. Nyt suu tukkoon kiljukaulat, leipä se miehen tiellä pitää - ja naisenkin. Keliaakikot ovat sitten ihan kokonaan eri juttu.
Minustakin on outoa! Ikää mullakin jo 44 v, eikä varmaan ikinä ole ollut ummetusta, paitsi synnytysten jälkeen vähän. Eikä yhdelläkään lapsistani ole ollut ummetusvaivoja.
Kun ruokavalioon kuuluu kaurapuuroa, paljon kasviksia ja vettä, eipä tartte kakkaa pinnistää. 10 km juoksulenkin jälkeen ei ainakaan :-D
Minulle kävi outo juttu, kun paluumuutin Suomeen viime kesänä. Söin ulkomailla asuessani lähinnä valkoista leipää ja vain sellaisen normi-ihmisen määrän kasviksia, en ihan suositusten mukaan.
Kun muutin Suomeen, alkoi armoton ummetus! Syön vain ruisleipää, juon runsaasti vettä, olen kiinnittänyt huomiota kasvisten lisäämiseen, mutta suoli ei vain toimi! Joudun nyt ensimäistä kertaa elämässäni turvautumaan ummetuslääkkeisiin, enkä tykkää yhtään. Mistä ihmeestä tämä johtuu??
Varmaan molemmat ja etenkin pitkään istuminen vaikuttaa negatiivisesti.
Syön ainoastaan tarvittavat ravintoaineet. En käy paskalla. Persesilmäni on jo muurautunut umpeen.
Yhtä laillahan niitä mainostetaan ripulilääkkeitäkin.
Meillä alkoi lapsen vatsa toimia ,kun jätimme kaiken vehnäleivän ja "kuituleivät" joissa vehnää, ja siirryimme pelkkään100% kauraanleipään ja kaurapuuroon.
Silloin tällöin ruokana täysjyväpastaa, mutta siihen se gluteeniviljojen syönti sitten jääkin.
Ja vettä pitää lapsille tuputtaa, juovat muuten aika vähän.
Suolistoklamydiaa, istuu kuin terva ja höyhenet :D Niitä on eri lajikkeita, eikä tosiaan lähde parin viikon antibioottikuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi outo juttu, kun paluumuutin Suomeen viime kesänä. Söin ulkomailla asuessani lähinnä valkoista leipää ja vain sellaisen normi-ihmisen määrän kasviksia, en ihan suositusten mukaan.
Kun muutin Suomeen, alkoi armoton ummetus! Syön vain ruisleipää, juon runsaasti vettä, olen kiinnittänyt huomiota kasvisten lisäämiseen, mutta suoli ei vain toimi! Joudun nyt ensimäistä kertaa elämässäni turvautumaan ummetuslääkkeisiin, enkä tykkää yhtään. Mistä ihmeestä tämä johtuu??
Mitäs luulet? Siitä niin "terveellisestä" ruisleivästä :)
Istumatyö vaikuttaa suolen toimintaan negatiivisesti. Mulla tulee kakkapakki myös, jos en juo edes yhtä kupillista kahvia päivässä. Myös liika vilja päivän aikana saa aikaan ummetuksen.
Ne syövät ne suositellut 6-9 palaa ruisleipää päivässä ilman rasvaa ja sitten kärsitään peräpukamista ja ummetuksesta kun syödään vääränlaista kuitua eikä mikään liukasta suolta että tavara kulkisi. Vaihtaisivat leivät kasviksiin rasvalisällä niin suoli toimisi. Kasvikuidut eivät raavi suolistoa koska ovat liukoisia toisin kuin viljakuidut.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on outoa! Ikää mullakin jo 44 v, eikä varmaan ikinä ole ollut ummetusta, paitsi synnytysten jälkeen vähän. Eikä yhdelläkään lapsistani ole ollut ummetusvaivoja.
Kun ruokavalioon kuuluu kaurapuuroa, paljon kasviksia ja vettä, eipä tartte kakkaa pinnistää. 10 km juoksulenkin jälkeen ei ainakaan :-D
Ei tuo toimi kaikilla, ummetusta voi olla elipä miten terveellisesti tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti vikaa on niin sysissä kuin sepissäkin eli ravinnosta ei tule riittävästi kuitua ja vähäinen liikunta ei edesauta suolta toimimaan aktiivisesti. Minä olin lapsen kauhean kranttu syöjä ja vatsa toimi huonosti. Meille hankittiin apteekista lakritsitabletteja, jotka auttoivat suolta tyhjentymään. Kouluaikaan sitten jo ruokavalio normalisoitui ja suoli alkoi toimia erinomaisesti. Ja toimii edelleen. Ruisleipä ja kokojyväleipä ovat hyviä kuidun lähteitä. Valitettavasti tietyt piirit kiljuvat suureen ääneen, miten leipä on muka huonoa ravintoa. Nyt suu tukkoon kiljukaulat, leipä se miehen tiellä pitää - ja naisenkin. Keliaakikot ovat sitten ihan kokonaan eri juttu.
Minulta katosi mystisesti sukuviaksi sanottu yli 30 vuotta jatkunut krooninen ummetus kun vippasin viljan mäkeen. 10 vuoteen ei ole tarvinnut ummetuksesta kärsiä. Viljat eivät sovi kaikille ainakaan vähärasvaisen ruokavalion kanssa. Viljakuidut eivät liukene lainkaan suolistossa kuten kasviskuidut. Kuidun laatu ratkaisee, siksi en syö viljaa enkä kärsi toimimattomasta vatsasta.
Ruisleipää en syö enää ikinä palaakaan. Se on suoraan sanoen s**tanasta.
Vierailija kirjoitti:
Ne syövät ne suositellut 6-9 palaa ruisleipää päivässä ilman rasvaa ja sitten kärsitään peräpukamista ja ummetuksesta kun syödään vääränlaista kuitua eikä mikään liukasta suolta että tavara kulkisi. Vaihtaisivat leivät kasviksiin rasvalisällä niin suoli toimisi. Kasvikuidut eivät raavi suolistoa koska ovat liukoisia toisin kuin viljakuidut.
Herranen aika mitä bullshittiä sä suollat.
Mitä jos nyt edes hiukan oikeasti perehtyisit asiaan ja lukisit vaikka aluksi TUTKIMUKSIIN perustuvaa tietoa täältä:
https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravit…
Viljan kuidut ovat erinomaisia karkottamaan ummetusta, mutta ongelmana on, että kaltaisesi huuhaa-tiedon levittäjät ovat saaneet suomalaiset välttelemään viljoja ja kuvittelemaan, että lisukesalaatti riittää kattamaan päivän kuidun tarpeen. NO EI RIITÄ!!!
Salaattia/kasviksia pitää syödä päivässä monta lautasellista, että saa tarpeeksi kuituja siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla leipä laittaa sen suolen jumiin. Parhaiten pelaa kun syö vihanneksia ja eri proteiininlähteitä. Kaurapuuro toimii hyvin. Kaikilla kroppa ei toimi ihan samalla tavalla, joten täytyy löytää se oma tapansa syödä. Terveellinen ravinto, riittävä juominen ja liikunta tietysti on avainsanoja suolen toiminnalle.
Parhaita kuidun lähteitä ovat viljatuotteet ja siemenet. Eivät vihannekset, edes lähellä.
Katsokaa vaikka itse täältä, jos ette minua usko.
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2168&sortByColumn=…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla leipä laittaa sen suolen jumiin. Parhaiten pelaa kun syö vihanneksia ja eri proteiininlähteitä. Kaurapuuro toimii hyvin. Kaikilla kroppa ei toimi ihan samalla tavalla, joten täytyy löytää se oma tapansa syödä. Terveellinen ravinto, riittävä juominen ja liikunta tietysti on avainsanoja suolen toiminnalle.
JOS nyt pidät ihan kaiken muun elämässäsi ennallaan - juot ja syöt muuten entisellään ja liikut yhtä paljon - ja lisäät ruokavalioosi muutaman siivun täysjyväleipää, niin ihan aikuisten oikeasti sinulla alkaa ummetus?
Vai vertaatko ehkä nyt elämäntilanteita, jotka eivät ole oikeasti verrattavissa. Aikaa, jolloin söit leipää ja elit muutenkin vähän epäterveellisesti ja olit stressaantuneempi ja nykytilannetta, jossa voit muutenkin paremmin?
Ihmisen elimistö ON kaikilla perusasetelmiltaan sama. Jos et ole vilja-allergikko tai keliaakikko, niin viljan kuitu on sinulle hyväksi. On se sitten puurona tai leipänä. Leipääkin on monenlaista ja sen päälle voi panna vääriä asioita. Ja leipä on vain osa ruokavaliota, kokonaisuus ratkaisee.
Ei ole ikinä ollut ummetusta. Kasvissyöjä olen ollut viime vuosituhannelta lähtien, vihanneksia ja hedelmiä kuluu päivittäin suositeltu määrä. Viljaa syön vähemmän mitä suositellaan, mutta aamu alkaa usein kaurapuurolla. Liikun myös päivittäin vaikka toki istumistakin tulee. Syön jokaisen antibioottikuurin yhteydessä maitohappobakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tietyt piirit kiljuvat suureen ääneen, miten leipä on niin hyvää ravintoa! Nyt suu tukkoon kiljukaulat, leipä jumittaa joidenkin mahaa, eikä ole mitenkään harvinaista edes. Eikä tarvitse olla edes keliakiaa.
Mulla vatsa toimi lapsena ja teininä huonosti, vasta kun muutin omilleni, enkä ostanut itse leipää kotiin, niin vatsa on alkanut toimimaan oikein hyvin.
Niin, en tiedä. Kävin eilen apteekista ostamassa ulostuslääkettä kissalleni. Se stressaa aina vatsallaan. Ihmisilläkin on elämä hektistä - monilla vatsa reagoi ensimmäisenä.