Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkanut vihaamaan koiraamme!

Vierailija
01.02.2017 |

Okei, viha on voimakas ilmaisu, rakastan tietysti tuota otusta enkä ole pois laittamassa tai pahoinpitelemässä.
Mutta herra isä että osaa olla tyhmä otus!

Koiralla on ikää 1,5 vuotta eikä ole vieläkään sisäsiisti. Ulkona käytetään aina kun näyttää siltä että alkaa tekemään tarpeitaan, mutta joskus selvästikin pidättää ulkona niin pitkään kuin mahdollista että pääsisi sisälle pissalle. On tutkittu, ei ole sairas. On yritetty kehua ulos tekemisestä, herkuin ja ilman. On lopetettu kehuminen kun joku mietti olisiko se syynä sisälle pissimisessä. On myös toruttu sisälle tekemisestä. Ei mitään merkitystä mihinkään suuntaan, pissaa edelleen minne sattuu.

Ulkona tarpeiden teko on sellaista sirkusta, ettei mitään järkeä. Koira ei suostu tekemään tarpeitaan jos käytetään lenkillä, vaan se on vietävä erikseen pissa/kakalle lenkin jälkeen. (Jos vie ennen, tekee uudet pissat sisälle)

Koiralla on tietty paikka mihin se ylipäätään suostuu tarpeensa tekemään. Ja siinä ei saa olla mitään häiriötekijöitä. Sopivaa kohtaa etsitään pyörimällä ja tälläämällä useita minuutteja, jos näköpiiriin sattuu risu tai ruohonkorsi, koira alkaa syömään sitä ja tarpeiden tekeminen unohtuu puoleksi tunniksi.

Koira saa tarpeeksi liikuntaa ja saa juosta vapaanakin vähintään kerran viikossa. Sisällä saa puruluita ja muuta järsittävää.

Koira syö muutenkin ulkona kaiken mitä kitaansa saa, jopa kiviä. Jos näkee jossain 5 metrin päässä kepin, meinaa riuhtoa minulta olkapään sijoiltaan.

Koiralla on myös taipumus höökiä jokaisen saamarin oven väliin niin että jättää varpaansa avautuvan oven alle. Joka. saamarin. kerta.
On myös koko ajan jaloissa ja lenkillä tunkee minun ohitseni niin, että astun koko ajan koiran päälle. Ja ei opi millään!

On suht. tottelevainen kun ollaan sisätiloissa. Ainoat ongelmat ovat oikeastaan tuo sisäsiisteysjuttu ja lenkillä käyttäytyminen. Koira oli muutama kuukausi sitten n. kuukauden verran sisäsiisti, kun huomasimme ettei suostu tekemään tarpeitaan jos sillä on valjaat päällä. Pidettiin noita valjaita sitten päällä sisätiloissa, mutta sitten tottui niihin ja alkoi taas kuseskelemaan nurkkiin.

Koira on siis 1,5-vuotias pieni keskikokoinen (shetlanninlammaskoiraa vähän kookkaampi) sterkattu narttu.

MITEN tuon sisälle kuseskelun saa loppumaan? Ja jatkuvan jaloissa pyörimisen? Tuntuu että tärykalvot puhkeaa joka kerta kun koira jää tallotuksi ja inhottaa koko ajan varoa koiraa. :( Tuttavat ovat sanoneet, että kyllä se oppii kun muutaman kerran joutuu tallotuksi, mutta kai meillä on sitten tavallista puupäisempi piski.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko kokeilleet pantaa? Mun koirista kaikki on vihanneet valjaita ja nartut ei suostu pissaamaan jos niillä on valjaat tai takki. Kotona voi komentaa pois jaloista, ei meillä koirat saa tulla ihmiseen kiinni ilman lupaa.

Ihan ot: Kerrotko kuule miksi sulla on koiria? Tiesitkö ettei niiden hankkiminen ole pakollista! Kuulostaa natsitouhun ja eläinrääkkäyksen sekä kyrvänjatkeen sekoitukselta ettei "saa tulla ihmiseen kiinni" ??!! Wtf. Saat ilmeisesti kauheat sävärit tuollaisesta saatanan säätämisestä. Anna arvaan olet pygmi joka pätee eläinten alistamisella.

Täh? Meillä on henkilökohtainen tila kaikilla, ihmisillä ja koirilla. Koira ei tule minun luo kutsumatta enkä minä mene koirieni luo. Jos yhtään seuraat koiralaumaa, niin ne toimivat näin siellä myös keskenään ja siitä tulee koirille hyvä ja turvallinen olo. Minulla on koiria koska pidän niistä, olen aikaa pitänyt. En ole pygmi.

Omat koirani ovat aina "saaneet" tulla luokseni, ovat tehneet niin rauhallisesti ja mikäli en huomaa niitä tai vain ohimemennen silitän, tyytyvät siihen ja siirtyvät. Ei siihen mitään tuollaisia typeriä koreografioita tarvita. Koskaan ei ole neljää koiraani tarvinnut sen kummemmin kouluttaa, lempeällä ohjauksella ovat aina ymmärtäneet mitä niiltä odotetaan. Tietävät paikkansa ilman mitään suurieleistä alistamista tms, ehkä meillä sitten aikuisina eläimiä rakastavina yksilöinä on sen verran auktoriteettia ettei sitä koskaan ole negatiivisen kautta tarvinnut korostaa, ikinä. Pennuillekaan. Samaa tyyliä kannattaisi joskus teidän jyrääjienkin käyttää kuin hevoskuiskaajien, ei yhtään voimaa vain älyä viisautta herkkyyttä. Taitaa olla liikaa vaadittu. Koiraparat.

Vierailija
42/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko kokeilleet pantaa? Mun koirista kaikki on vihanneet valjaita ja nartut ei suostu pissaamaan jos niillä on valjaat tai takki. Kotona voi komentaa pois jaloista, ei meillä koirat saa tulla ihmiseen kiinni ilman lupaa.

Ihan ot: Kerrotko kuule miksi sulla on koiria? Tiesitkö ettei niiden hankkiminen ole pakollista! Kuulostaa natsitouhun ja eläinrääkkäyksen sekä kyrvänjatkeen sekoitukselta ettei "saa tulla ihmiseen kiinni" ??!! Wtf. Saat ilmeisesti kauheat sävärit tuollaisesta saatanan säätämisestä. Anna arvaan olet pygmi joka pätee eläinten alistamisella.

Täh? Meillä on henkilökohtainen tila kaikilla, ihmisillä ja koirilla. Koira ei tule minun luo kutsumatta enkä minä mene koirieni luo. Jos yhtään seuraat koiralaumaa, niin ne toimivat näin siellä myös keskenään ja siitä tulee koirille hyvä ja turvallinen olo. Minulla on koiria koska pidän niistä, olen aikaa pitänyt. En ole pygmi.

Omat koirani ovat aina "saaneet" tulla luokseni, ovat tehneet niin rauhallisesti ja mikäli en huomaa niitä tai vain ohimemennen silitän, tyytyvät siihen ja siirtyvät. Ei siihen mitään tuollaisia typeriä koreografioita tarvita. Koskaan ei ole neljää koiraani tarvinnut sen kummemmin kouluttaa, lempeällä ohjauksella ovat aina ymmärtäneet mitä niiltä odotetaan. Tietävät paikkansa ilman mitään suurieleistä alistamista tms, ehkä meillä sitten aikuisina eläimiä rakastavina yksilöinä on sen verran auktoriteettia ettei sitä koskaan ole negatiivisen kautta tarvinnut korostaa, ikinä. Pennuillekaan. Samaa tyyliä kannattaisi joskus teidän jyrääjienkin käyttää kuin hevoskuiskaajien, ei yhtään voimaa vain älyä viisautta herkkyyttä. Taitaa olla liikaa vaadittu. Koiraparat.

Mitä ihmeen koreografiaa? Näin saavat koirat olla rauhassa, tietäen että kukaan ei mene niiden luo. Minun luo ne tulevat kutsusta. Sulla on hyvin outo käsitys jyräämisestä, alistamisesta ja voimasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, erikoiset ihmiset ottavat näitä erikoisia otuksia. Kivat sulle!!! Ps. Nappi otsaan ,niin helpottaa murheet.

Vierailija
44/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös koirat, 2 papillonia, osaavat ulkona käskystä pissata ja kakata, kun opetettiin jo pentuna. Luin silloin pentuoppaasta, että koiran voi opettaa käskystä tekemään tarpeensa ja niin se tosiaan on!

Vierailija
45/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koira on saanut pennut reilu yksi vuotiaana. Ei ollut silloin vielä meidän koira. Voika se olla syynä siihen että ei ole sisäsiisti vieläkään vaikka alkaa olla jo kaksi vuotias?

Ei.

Koiran "huono käytös" on kommunikaatio-ongelma omistajan ja koiran välillä, ja kaikki koiran käytös on viestintää tai heijastusta teidän väärästä viestinnästä sille. Laumakäyttäytymiseen perehtynyttä kouluttajaa kannattaisi konsultoida.

Kuinkahan paljon maksaisi jos etsisi kouluttajan avuksi?

http://pevikouluttajat.fi  katso tuolta lähin kouluttajasi. Onkohan arviolta 50-70e/kerta ja käyntejä yleensä 1-4 ongelmasta riippuen.

Vierailija
46/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla tais nyt jotku omat traumat nousta pintaan, tuntees haisee tänne asti.

Vierailija
47/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUE TÄMÄ AP!

Nyt tulee OIKEA kertomus että miten jatkat koiran kanssa tästä eteenpäin. En kaikkia edellisiä viestejä jaksanut lukea, joten en tiedä onko joku jo laittanut vastaavaa viestiä.

Koira luultavasti pääsee liikaa ulos tässä kohtaa, eikä ymmärrä enään että ulkoilu on lähinnä pissatusta/kakatusta varten. Kyllä, liikaakin voi ulkoiluttaa koiraa jos ei ole oppinut sisäsiistiksi.

Painotan nyt vielä ennen tekstiä että tämä ohje tarkoittaa sitä kuinka opettaa koira sisäsiistiksi, eikä sitä kuinka aikuisen koiran kanssa tulisi käyttäytyä.

Aloittakaa siitä että koiran kanssa käydään pihalla vain sen takia että sinne ulostetaan. Jos olette ulkona niin kauan että koira tekee jotain, hän saattaa ymmärtää sen ja venyttää hätien tekemistä niin kauan kuin pystyy, että saa olla ulkona. Eli tehkää ihan 5-10min ulkoilu - jos ei ulosta niin ei ulosta. Tämä kannattaa tehdä kolmesti päivässä mahdollisimman samaan aikaan, aamulla, päivällä ja illalla. Ilmeisesti nyt muutenkin joudutte koiran ulostetta sisältä siivoamaan, joten tilanne ei tästä paljoa pahene. Ja samalla kun teette tätä rytmiä, niin edelleen sitä kehumista SEKÄ torumista.

Yrittäkää nähdä kun koiranne pissaa tai kakkaa sisälle,ja silloin torua. Koira ei ymmärrä miksi hänelle ollaan vihaisia jos tapahtumasta on jo vaikka tunti. Suosittelisin myös että ette käytä "satunnaisia sanoja" torumisessa, vaan esimerkiksi tomakka "hyi sua!!!" ja olette "vihaisia koiralle" (jos siis näitte hänen ulostavan.

Ja mitä tulee tuohon "vihaamiseen" - ette te tietenkään koiraa oikeasti vihaa, teillä on vain niin pitkä huono kokemus koiran kanssa kun yritätte epätoivoisesti saada häntä sisäsiistiksi. Kyllä voin luvata ja vannoa että kaikki se huono unohtuu kun saatte sävelenne sujumaan - voin kokemuksesta kertoa.

Koira huomaa teistä kyllä että olette jo kovin turhautuneita tilanteesta, siksi saattaa myös ulostaa sisälle "piiloon", koska on ehkä hämmentynyt että miksi hänen ulostamistaan torutaan.

Maltti on valttia ja koiran kanssa ulkoillaan sisäsiisteyteen asti vain pissatuksien takia, ei huvin vuoksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä