Jos leivon aikuisten synttäreille täytekakun, söisitkö sitä vieraana? Entä mitä muuta söisit/et söisi?
Vinkkejä kaipaan että leivon jotain mikä oikeasti uppoaa ihmisille.
Kommentit (38)
Hyvä itsetehty täytekakku voi olla todella hyvää! Söisin siis kakkua, jos se ei ole tehty purkkihedelmistä, hyytelöstä ja litran kermavaahtokerroksesta (sopiva määrä ok), marsipaanista tai banaanista (mielestäni kakku on itsessään niin makea, että banaani ei vaan sovi. Esimerkiksi vadelma on paljon parempi, sillä se on hieman kirpeä ja tasapainottaa kivasti :) ). Vihasin ennen täytekakkuja, kunnes tajusin, että olen vain saanut huonoa täytekakkua.
Hämmentävä ketju.
Ensinnäkin ap:n oletus, että voisi ihan tietämättä sitä, minkälaisen kakun hän aikoo leipoa ja ennen kaikkea sitä, miten hyvin hän sen osaa tehdä sanoa, että maistuuko se vai ei.
Ja sitten se, että todellakin kommentoijilla on kategorisia mielipiteitä asiaan: en syö täytekakkua (koskaan, minkäänlaista.), voileipäkakku on parempaa (aina, millainen tahansa.), hyrriä niiden olla pitää, kermavaahto on yök ja niin edelleen.
Ihan kuin sakki suhtautuisi syntymäpäiviin kuin johonkin ruotsinlaivan seisovaan pöytään, johon mentäisiin vaativana asiakkaana nyrpistelemään tarjoomuksille, joita ei edes maisteta, jos ne sattuvat olemaan jotakin muuta kuin omaa lempisorttia.
Oletteko te kommentoijat aikuisia? Onko aloituksen tekijä aikuinen? Kuulostaa meinaan ihan joidenkin varhaisteinien keskustelulta tämä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä itsetehty täytekakku voi olla todella hyvää! Söisin siis kakkua, jos se ei ole tehty purkkihedelmistä, hyytelöstä ja litran kermavaahtokerroksesta (sopiva määrä ok), marsipaanista tai banaanista (mielestäni kakku on itsessään niin makea, että banaani ei vaan sovi. Esimerkiksi vadelma on paljon parempi, sillä se on hieman kirpeä ja tasapainottaa kivasti :) ). Vihasin ennen täytekakkuja, kunnes tajusin, että olen vain saanut huonoa täytekakkua.
Sä olet saanut sulle ei-mieluista kakkua. Et huonoa. Sun maku ei ole mikään ylimaailmallinen kriteeri hyvälle kakukkel.
Minusta taas säilykehedelmistä saa hyvän välikerroksen, soseuttamalla ja hyytelöimällä. Esimerkiksi mangosta. Ja mitä enemmän kermavaahtoa, sitä parempaa. Ja banaani sopii mainiosti, jos ei ole liian makea kuorrutus. Vadelma taas on minusta liian hapanta.
Joten nämä ovat edelleen yksilöllisiä mielipiteitä.
Söisin kohteliaisuudesta täytekakkua, muuten en. Mutta mokkapalat, juustokakut, suklaakakut, suolaiset piirakat yms. uppoavat ihan muutenkin!
Minulla henkilökohtaisesti on suuria ongelmia saada alas mitään kovin makeaa. Mokkapalat ovat ihan mahdottomia, eivät vaan mene alas. Mutta toki kohteliaisuudesta aina jotakin syön, mutta mieluummin suolaista kuin makeaa.
Tykkään täytekakuista, juustokakuista ja melkeen mistä vaan makeista leivonnaisista. Harvoin on käynyt niin, että olisi oikeasti pahaa tullut vastaan. Ite taas en esim päiväkahvin aikaan niin suolaista kaipaa. Mutta ennemmin tykkään suolaisista piirakoista kuin voileipäkakuista.
Tietysti söisin
Voileipäkakku ei uppoa sen sijaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suolaiset piirakat, pasteijat, hyrrät, toast skågenit uppoaa aina. Makeista porkkanakakku tai juustokakku jossa ei ällöä liivatetta esim pätkiskakku tai new york cheesekakku.
toast skågen? vad är det?
Vierailija kirjoitti:
Mä syön vieraana ollessani täsmälleen sitä, mitä tarjotaan, vaikka kastematoja. (Ks. etikettioppaasta kohta "Käytöstavat".)
Täytekakku kuuluu synttäreille, ja maistuisi mulle erinomaisesti. Sen lisänä ei välttämättä tarvita muuta makeaa, ihmiset pitävät enemmän suolaisesta tarjottavasta. Leivo pari erilaista piirakkaa, vaikka kasvis + liha/kalatäytteinen.
ahaa. jos ei voi syödä kakkua niin ei voi mennä kylään? hyvä tietää
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä ketju.
Ensinnäkin ap:n oletus, että voisi ihan tietämättä sitä, minkälaisen kakun hän aikoo leipoa ja ennen kaikkea sitä, miten hyvin hän sen osaa tehdä sanoa, että maistuuko se vai ei.
Ja sitten se, että todellakin kommentoijilla on kategorisia mielipiteitä asiaan: en syö täytekakkua (koskaan, minkäänlaista.), voileipäkakku on parempaa (aina, millainen tahansa.), hyrriä niiden olla pitää, kermavaahto on yök ja niin edelleen.
Ihan kuin sakki suhtautuisi syntymäpäiviin kuin johonkin ruotsinlaivan seisovaan pöytään, johon mentäisiin vaativana asiakkaana nyrpistelemään tarjoomuksille, joita ei edes maisteta, jos ne sattuvat olemaan jotakin muuta kuin omaa lempisorttia.
Oletteko te kommentoijat aikuisia? Onko aloituksen tekijä aikuinen? Kuulostaa meinaan ihan joidenkin varhaisteinien keskustelulta tämä.
No mä en tykkää makeasta. En mistään makeasta leivonnisesta. Ihan sama mitä ap siihen kakkuun laittaa, en tykkää makeasta ja täytekakku on mun tietääkseni aina makeaa.
Jos kakku olisi ainoa tarjoilu, toki sitä ottaisin niin pienen siivun kuin ikinä kehtaisin ja söisin vähän, kunnes kehtaisin esim. jättää lautasen jonnekin. Jos istuttaisiin pöydässä, söisin väkisin sen pienen palan loppuun. Ikinä en nyrpistelisi, ei kuulu käytöstapoihini missään tilaisuudessa jossa on tarjoilua. En myöskään tee numeroa siitä jos en syö. Sellainen muodikas kuorrutettu kakku on aivan kamalaa, se kuori...En oikein tiedä kuuluuko se edes syödä kun on niin pahaa?
En esim. syönyt omissa häissäni kakkua, en syönyt lapseni ristiäisissä enkä viime kesän rippijuhlissa. Muille tietenkin hankin sen kakun ja hyvin teki kaikissa noissa kauppansa.
Voileipäkakku ei aina ole loistavaa, mutta 99 % parempaa kuin makea täytekakku minun mielestäni. Voileipäkakkua maistan aina, täytekakkua en ikinä jos voin välttää. Ja mielipiteitähän, niitä ihan yksilöllisiähän tässä kysyttiin. Ap ilmeisesti haki sitä, kannattaako täytekakku tehdä vai panostaa johonkin muuhun. Esim. lastemme synttäreillä ei ole ihan paria kertaa lukuunottamatta ollut kakkua, koska sitä ei vaan mene. Ei ole muidenkaan synttäreillä ollut, mitä olen kuullut ja lasten ollessa pienempiä myös juhlissa mukana ollut.
Täytekakku joko on hyvää tai ei, ihan riippuen tekijästä.
Ap ei oikein saanut vastausta kysymykseen, eli mitä se nyt sitten tarjoaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet saanut sulle ei-mieluista kakkua. Et huonoa. Sun maku ei ole mikään ylimaailmallinen kriteeri hyvälle kakukkel.
Minusta taas säilykehedelmistä saa hyvän välikerroksen, soseuttamalla ja hyytelöimällä. Esimerkiksi mangosta. Ja mitä enemmän kermavaahtoa, sitä parempaa. Ja banaani sopii mainiosti, jos ei ole liian makea kuorrutus. Vadelma taas on minusta liian hapanta.Joten nämä ovat edelleen yksilöllisiä mielipiteitä.
Hyvin havaittu, ketjussa kysyttiinkin söisinkö minä ja vastasin millaista söisin! :D Ei tarvitse hermostua :) Omasta mielestäni sose on aina parempaa, mitä tuoreemmista raaka-aineista se on tehty, siten mielestäni tuore mango voittaa aina Purkkimangon, mielipideasia tämäkin :) ja juuri mielestäni toinen ilmi sen, että banaani ei sovi, JOS kakusta tulee liian makea :D Jos täyte ei ole liian makea, banaani on ok. Kermavaahto on parempaa, jos se on itsetehty ja seassa on esimerkiksi mascarponea, MINUN mieltymykseni mukaan :) (hyväksyn kyllä eri mielipiteet ja olet täysin oikeutettu omaks i:D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas säilykehedelmistä saa hyvän välikerroksen, soseuttamalla ja hyytelöimällä. Esimerkiksi mangosta. Ja mitä enemmän kermavaahtoa, sitä parempaa. Ja banaani sopii mainiosti, jos ei ole liian makea kuorrutus. Vadelma taas on minusta liian hapanta.Joten nämä ovat edelleen yksilöllisiä mielipiteitä.
Hyvin havaittu, ketjussa kysyttiinkin söisinkö minä ja vastasin millaista söisin! :D Ei tarvitse hermostua :) Omasta mielestäni sose on aina parempaa, mitä tuoreemmista raaka-aineista se on tehty, siten mielestäni tuore mango voittaa aina Purkkimangon, mielipideasia tämäkin :) ja juuri mielestäni toinen ilmi sen, että banaani ei sovi, JOS kakusta tulee liian makea :D Jos täyte ei ole liian makea, banaani on ok. Kermavaahto on parempaa, jos se on itsetehty ja seassa on esimerkiksi mascarponea, MINUN mieltymykseni mukaan :) (hyväksyn kyllä eri mielipiteet ja olet täysin oikeutettu omaks i:D)
Hemmetin automaattinen tekstin syöttö. Toin* ilmi. Ja omaasi*. Ja kyllä, valitsin sanani huonosti, kun sanoin saaneeni "huonoa" kakkua. Tarkoitin siis tietenkin kakkua, joka ei ole ollut itselleni mieluista! :)
Minua ottaa päähän, että järjestään kaikki tarjottavat ovat aina viljapainotteisia. Itselläni ei ole keliakiaa, mutta saan vatsavaivoja etenkin vehnästä. Sellaisessa olotilassa ei ole mukavaa olla juhlissa, joten jättäisin kakut ja piirakat syömättä.
Nykyään viljan sietämättömyys ja edes jonkinlaiset oireet siitä ovat jo tosi yleisiä suomalaisilla ja koko ajan yleistymään päin, koska ihmisen suolisto muuttuu ajan saatossa. Ei se ole enää samanlainen kuin vaikka sata vuotta sitten.
Itse kannattaisin juusto-/liivatekakkuja, tai mikä vielä parempaa, raakakakkuja. Näissä jälkimmäisissä voi käyttää pohjana vaikkapa pähkinöitä ja taateleita. Olisi myös kivaa, jos kyljessä olisi salaattia ja vaikka hedelmiä ihmisille, jotka eivät perinteisistä "herkuista" välitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ottaa päähän, että järjestään kaikki tarjottavat ovat aina viljapainotteisia. Itselläni ei ole keliakiaa, mutta saan vatsavaivoja etenkin vehnästä. Sellaisessa olotilassa ei ole mukavaa olla juhlissa, joten jättäisin kakut ja piirakat syömättä.
Nykyään viljan sietämättömyys ja edes jonkinlaiset oireet siitä ovat jo tosi yleisiä suomalaisilla ja koko ajan yleistymään päin, koska ihmisen suolisto muuttuu ajan saatossa. Ei se ole enää samanlainen kuin vaikka sata vuotta sitten.
Itse kannattaisin juusto-/liivatekakkuja, tai mikä vielä parempaa, raakakakkuja. Näissä jälkimmäisissä voi käyttää pohjana vaikkapa pähkinöitä ja taateleita. Olisi myös kivaa, jos kyljessä olisi salaattia ja vaikka hedelmiä ihmisille, jotka eivät perinteisistä "herkuista" välitä.
Toivottavasti sinä et ole minun vieraani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinä et ole minun vieraani.
Älä huoli, hyvin todennäköisesti en. Sitä vain ihmettelen, että miksi jotkut lataavat ruokaan niin paljon tunteita, että loukkaantuvat jos joku kaikessa hiljaisuudessa jättää ottamatta jotain ruokalajia?
Tietysti söisin, täytekakku on ihanaa. Mutta tee kunnon, oikea kermakakku, tai jos tahdot jämäköittää vaahtoa, niin sitten kerman sekaan esim. hiukan mascarponea. Maitorahkaviritykset ovat oksettavia! En kertakaikkiaan tajua, miksi sitä ällötystä täytyy ajaa kerman sekaan ja pilata koko kakku maistumaan oksennukselta. Yh! Jos ei ihmisillä ole varaa kunnon tarpeisiin, niin sitten pelkkä kerma. Maitorahka ei tee kakusta raikasta vaan pahanmakuisen ja ällön!