Onko kaikki puhelinmyyntipaikat kusetusta?
Aika moni kuitenkin rekrytoi te-keskuksen sivuilla ja ilmoittaa kuuluvansa esim Reilu työnantaja liittoon tai vastaavaan. Aina vaan kuulee huhuja että sitten ei olekaan saanut sitä luvattua takuupalkkaa ja maksettu vaikka vain 2e per päivä.
Alan olla jo niin epätoivoinen, että ajanvarauskin alkaa tuntua houkuttelevalta. Lehtimyyntiin en lähde. Uskaltaiskohan kokeilla??
Kommentit (11)
Kyllä ainakin suurin osa on. Jos kuitenkin päätät alkaa puhelinmyyjäksi niin googleta ainakin ensin firma. Jos yrityksellä on jatkuvasti avoimia paikkoja niin ei kannata hakea. Kusetusfirmoista on myös usein keskusteja netissä (ovat voineet vaihtaa myös nimeä.)
Sitten tee heti kirjallinen työsopimus ja lue se tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kuitenkin rekrytoi te-keskuksen sivuilla ja ilmoittaa kuuluvansa esim Reilu työnantaja liittoon tai vastaavaan. Aina vaan kuulee huhuja että sitten ei olekaan saanut sitä luvattua takuupalkkaa ja maksettu vaikka vain 2e per päivä.
Alan olla jo niin epätoivoinen, että ajanvarauskin alkaa tuntua houkuttelevalta. Lehtimyyntiin en lähde. Uskaltaiskohan kokeilla??
Puhelinmyynti sopii vain todella, todella harvalle. Jos työ ei ole sopivaa, etkä kestä -jatkuvaa- vittuilua, haukkuja epäonnistumisen pelkoa ja matalaa palkkaa, en voi suositella työtä. Jos joudut miettimään asiaa, työ ei todennäköisesti sovi sinulle.
Useimmiten luvatut palkat ovat roskaa. Hyväkin myyjä voi jäädä tonnin palkkaan per kuukausi. Huonommin myyvä myyjä voi saada muutaman satasen kuussa. Arvostusta et saa milloinkaan.
Älä milloinkaan lähde puhelinmyyntityöhön, jossa on 100% tulospalkkaus. Tällaisella työllä ei ikinä elä, vaikka näin usein väitetäänkin. Vaikka olisit kuinka hyvä myyjä, välissä tulee väkisin kuukausia, joissa myynti sakkaa. Puhumattakaan yllättävistä tilauksen peruutuksista, jotka pahimmissa tapauksissa vievät myyjän suoraan katuojaan.
Puhelinmyyntityö aiheuttaa monille mielenterveysongelmia, ja nämä ongelmat ovat yleensä pahempia kuin normaalit stressistä johtuvat pääongelmat.
Summa summarum: Siihen on syy, miksi puhelinmyyntityötä on aina tarjolla.
- Ex-myyntipäällikkö puhelinmyyntiyrityksessä
No siinä mielessä on, että puhelinmyynnissä yrittäjäriski ja riski tuloksen saavuttamisesta siirretään käytännössä kokonaan työntekijälle.
Joo en missään nimessä provikkapalkalla lähtisikään, siksi juuri tuo takuupalkka mietityttää. Että jos sopimuksessa lukee vaikka 8e/h niin voiko ne silti jättää maksamatta? Ja saako sitten jotain palkkaturvaa kuitenkin? Ei kai te-keskus julkaisisi ilmoituksia jos järkiään kusettaisivat työntekijöitä?
Kokemusta Tele markkinoinnista on, mutta 20 vuoden takaa. Silloin ainakin palkka-asiat meni ok, mut sehän olikin ihan eri maailma silloin :)
Ja eihän ne välttämättä mua edes palkkaa kun oon jo keski-ikäinen ja osaan vaatia kunnollista työsopimusta...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo en missään nimessä provikkapalkalla lähtisikään, siksi juuri tuo takuupalkka mietityttää. Että jos sopimuksessa lukee vaikka 8e/h niin voiko ne silti jättää maksamatta? Ja saako sitten jotain palkkaturvaa kuitenkin? Ei kai te-keskus julkaisisi ilmoituksia jos järkiään kusettaisivat työntekijöitä?
Kokemusta Tele markkinoinnista on, mutta 20 vuoden takaa. Silloin ainakin palkka-asiat meni ok, mut sehän olikin ihan eri maailma silloin :)
Ja eihän ne välttämättä mua edes palkkaa kun oon jo keski-ikäinen ja osaan vaatia kunnollista työsopimusta...
Ap
Ilmoituksessa mainittu 8e/h ei kerro vielä mitään. Voi esim. olla, että todellisuudessa jokin tietty myyntitavoite pitää täyttyä ennen kuin 8e/h täytyy. Ja voi myös olla, että tämä myyntitavoite on täysin epärealistinen. Ja kyllä Te-keskus julkaisee työpaikkoja, jotka voivat olla täyttä kusetusta. On itselläkin kokemusta tässä. Vaikka kirjallinen työsopimuskin olisi kunnossa niin silti voi jäädä palkat maksamatta.
Ei oo kaikki paikat kusetusta, itsellä oli takuupalkka (jos oli tietyn/sovitun ajan kys. firmassa töissä) + provikat..
Otin hatkat kyseisestä lafkasta ennen tuota sovittua aikaa, jolloin jäi takuupalkka saamatta mutta provikat maksettiin:)
Älä tee sitä virhettä! Minä tein sen jo puolestasi. Nimittäin kokeilin ajanvarausta eli buukausta puoli vuotta sitten. Se ei ole työtä. Se on jotain aivan epäinhimillistä etenkin tekijälle, mutta lisäksi koin kiusaavani ja häiriköiväni muita, viattomia ihmisiä. Kestin uskomattomat puoli vuotta eli sopparin loppuun. En tule tekemään sitä (en voi sanoa työksi) enää ikinä. Ennemmin asun lehtilaatikossa. Pahinta siinä ei ole ihmisten torjuva asenne, eli se, että kukaan ei ilahdu soitostasi koskaan (mukaviakin asiakkaita oli), vaan sen homman puuduttavuus. Voit tehdä testin itsellesi viikon ajan. Soita muutaman tunnin aikana 100-150 mielikuvituspuhelua, jonka aloitat aina samalla liturgialla ja katsot, kuinka nopeasti alkaa puuduttaa. Tämä on sen homman karsein puoli. Ei mitään vaihtelua, vaan koko homma samaa peetä päivästä päivään, viikosta viikkoon. Työttömänä tai vaikka TE-toimiston työpajalla/kurssilla on paljon mielekkäämpää ja parempaa olla. Usko minua. Kaikella ystävällisyydellä nämä neuvot.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä virhettä! Minä tein sen jo puolestasi. Nimittäin kokeilin ajanvarausta eli buukausta puoli vuotta sitten. Se ei ole työtä. Se on jotain aivan epäinhimillistä etenkin tekijälle, mutta lisäksi koin kiusaavani ja häiriköiväni muita, viattomia ihmisiä. Kestin uskomattomat puoli vuotta eli sopparin loppuun. En tule tekemään sitä (en voi sanoa työksi) enää ikinä. Ennemmin asun lehtilaatikossa. Pahinta siinä ei ole ihmisten torjuva asenne, eli se, että kukaan ei ilahdu soitostasi koskaan (mukaviakin asiakkaita oli), vaan sen homman puuduttavuus. Voit tehdä testin itsellesi viikon ajan. Soita muutaman tunnin aikana 100-150 mielikuvituspuhelua, jonka aloitat aina samalla liturgialla ja katsot, kuinka nopeasti alkaa puuduttaa. Tämä on sen homman karsein puoli. Ei mitään vaihtelua, vaan koko homma samaa peetä päivästä päivään, viikosta viikkoon. Työttömänä tai vaikka TE-toimiston työpajalla/kurssilla on paljon mielekkäämpää ja parempaa olla. Usko minua. Kaikella ystävällisyydellä nämä neuvot.
Itsekin olen tehnyt ajanvaraushommaa. Ei se ihan pahimmasta päästä ole, kun varsinaisesti ei tarvitse myydä mitään.
Mutta onhan se ihan äärimmäisen puuduttavaa hommaa; höpötrllä sama valmiiksi pureskeltu litanja kerta toisensa jälkeen läpi. Ei sitä työtä kauaa jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen tehnyt ajanvaraushommaa. Ei se ihan pahimmasta päästä ole, kun varsinaisesti ei tarvitse myydä mitään.
Mutta onhan se ihan äärimmäisen puuduttavaa hommaa; höpötrllä sama valmiiksi pureskeltu litanja kerta toisensa jälkeen läpi. Ei sitä työtä kauaa jaksa.
alas
Ei jaksa ei. Ja vaikka saisit muotoilla puheenpartesi kokonaan itse, niin ei sitä asiaa yksinkertaisesti voi kovin monella tapaa esittää. Lisäksi spiikin on oltava tietysti melko lyhyt, koska muuten tulee se kuuluisa luuri korvaan. Järkyttävää tässä epätyössä on myös se, että tekijä kokee hyvin pian menettäneensä itsekunnioituksensa ja ihmisarvonsa, kun joutuu tekemään moista roskaa. Jos on pakko päästä töihin, niin kannattaa kokeilla vaikka siivousta tai henkilökohtaisen avustajan hommaa, jos näihin pääsee. Ihmiset yleensä arvostavat näiden töiden tekijöitä ja niitä pidetään kunniallisina, rehellisinä töinä, mutta en tiedä ketään kuka arvostaisi puhelinmyyjiä. Vielä kerran: näihin "töihin" ei pitäisi kenenkään lähteä, eikä kenenkään pidä ottaa mitään puhelinmyyjiltä/buukkareilta, jotta tämä "business" saadaan kokonaan kitkettyä.
on kusetusta, kokeile omalla vastuulla