Työvuorot molemmilla vanhemmilla esim. klo 15-23 - miten järjestää päivähoito?
Meillä mies tekee tällaista vuoroa ja olen miettinyt, JOS tekisin itsekin, niin miten tämä käytännössä järjestyisi. Lapsi hoitoon iltapäivällä puoli kolmen maissa, mutta milloin hakeminen?
Ei kai enää klo 23 voi lasta herättää, joten olisiko lapsi hoidossa aamuun asti eli todella monta (16?) tuntia?
Kommentit (38)
Mä teen 8-16 työtä ja lapsi on hoidossa minimissään 7.30-16.30 eli 9 tuntia. Usein työmatkat venyvät vähän.
Ja niih, me asutaan kaupungissa. Työ vaan sattui löytymään 25km päästä "maalta". Joskus näinkin päin.
Vanhemmillahan on molemmilla oikeus osittaiseen hoitovapaaseen tokan luokan loppuun asti. Ja kolmivuotiaaksi voi hoitaa kokonaan kotona.
Itse kyllä etsisin toiselle toisenlaiset työajat, eihän tuo toimi enää koululaisen kanssa ollenkaan, lasta ei näkisi koskaan.
Yksinhuoltajana hoitoalalla; lapsi päiväkotiin klo 6.30 ja kotiin klo 15.30 tai 13.30 jos oli työajan lyhennys. Niin arkena kuin viikonloppuna. Iltahoito, jotta lapsi pääsi päiväunille alkoi klo 12 ja kotiin klo 21.30 tai jäi yöksi. Koimme molemmat ikävää ja minä syyllisyyttä. Yöhoidon lopetin, koska se oli niin raastavaa molemmille. Vaikka lapsen olisi pitänyt päästä yö unille jo kasilta. Pääsi sitten vasta klo 22.. ja aamulla taas hoitoon klo. 6.30..
Pesin aamuin illoin vanhuksia. Itse en aina jaksanut edes suihkuun mennä vaikka olisi pitänyt.. iltavuoron jälkeen oli niin ylikierroksilla ettei uni tullut kuin lähemmäs klo 24.. ja kun tiesi että aamulla taas töihin..
Lopetin. Menin Päivä töihin lapsen koulunkäynnin vuoksi.
Mihin päivätöihin pääsee kun moni "vaan" vaihtaa tai menee? Otan minkä alan töitä vaan kunhan siitä saa edes 1300e käteen kuussa. Myyn vaikka huumeita mieluummin kuin tätä nykyistä.
T. tuo illasta aamuun
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuoropkssa töissä ja valitettavan usein on lapsia joilla voi olla 16-24h hoitopäiviä. Esimerkiksi vuorotyötä tekevän yhn lapset.
Olen nuorempana tehnyt useammalle perheelle keikkaa niin, että hain lapsen klo 20 pksta, vein kotiin ja laitoin nukkumaan. Vanhemmat tulivat 22-23 maissa ja pääsin kotiin eikä lapsen tarvinnut olla pitkään hoidossa. Ja tämä on loppujen lopuksi edullista,mll hinta nykyään 8,20€/tunti, eli 16-25€/ilta, jos molemmat vanhemmat on iltavuorossa.
Tuokin on parempi, että lapsi on kotona ja peitellään illalla omaan sänkyyn nukkumaan.
Pitääkin muistaa nuo mll:n hoitajat, jos jossain vaiheessa ollaan miehen kanssa molemmat vuorotyössä. Pieni hinta tuo maksu olisi siitä, että lapsi saa yöpyä omassa kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin päivätöihin pääsee kun moni "vaan" vaihtaa tai menee? Otan minkä alan töitä vaan kunhan siitä saa edes 1300e käteen kuussa. Myyn vaikka huumeita mieluummin kuin tätä nykyistä.
T. tuo illasta aamuun
No päivähoito on ainakin yksi. Itse teen keikkatyötä päiväkoteihin tällä hetkellä, keikkaa on riittänyt yli tarpeiden ja työajat 8-16, 8.40-16, tai 9-17.
Epäpätevänä teen, jolloin palkasta lähtee pieni prosentti, mutta silti melkein 12€/h, lomakorvaukset joka palkan päälle kun ei lomapäiviä kerry keikkaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että jos teillä on esim. isovanhemmat tai muut lapselle tutut ihmiset elämässänne mukana, niin voisi mieluummin yrittää järjestää lapsen yökylään tuttuun paikkaan. Lapselle olisi varmasti turvallisemman tuntuista.
Tuo on kyllä esim. eläkkeellä olevilta isovanhemmilta melkoinen sitoutuminen. Eläkeläis- ym mukavat reissut loppuu. Vapaus menee, jonka he ovat ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että jos teillä on esim. isovanhemmat tai muut lapselle tutut ihmiset elämässänne mukana, niin voisi mieluummin yrittää järjestää lapsen yökylään tuttuun paikkaan. Lapselle olisi varmasti turvallisemman tuntuista.
Tuo on kyllä esim. eläkkeellä olevilta isovanhemmilta melkoinen sitoutuminen. Eläkeläis- ym mukavat reissut loppuu. Vapaus menee, jonka he ovat ansainneet.
Niin no tietysti sen mukaan, mikä on isovanhemmalle ok.
Meillä kun lapsen isovanhempi niin hommaan orientoitunut, että toivoi ettei olisi otettu lapselle ollenkaan hoitopaikkaa, vaan olisi mennyt aina mummolaan hoitoon.
Herttainen ja ihana ajatus, mutta ajattelin, että mites jos isovanhempi sairastuu eikä mitään varahoitoa tietenkään ole, joten lapsi meni päivähoitoon.
Mutta mummolaan on aina tervetullut ja oma-aloitteisesti pyydelläänkin kylään.
Päivähoidon järjestäminen suht helppoa, kun lapsi on päivät teidän kanssa.
Kaupat, ruokapaikat, siivoushommat, tehdastöistä osa... Noihin ainakin voi päästä ilman sen kummempaa koulutusta ja pääsee yleensä yövuoroista/myöhäisistä illoista eroon.
Mä lähdin opiskelemaan, kun lapsi oli 2v. Valitsin sellaisen alan, missä tehdään pääsääntöisesti 8-16 työtä. En ihan ymmärrä että moni jopa yksinhuoltajakin lähtee opiskelemaan vaikka lähäriksi. Sitten ihmetellään, että mihis se koululainen laitetaan kun äiti on yön töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat, ruokapaikat, siivoushommat, tehdastöistä osa... Noihin ainakin voi päästä ilman sen kummempaa koulutusta ja pääsee yleensä yövuoroista/myöhäisistä illoista eroon.
Mä lähdin opiskelemaan, kun lapsi oli 2v. Valitsin sellaisen alan, missä tehdään pääsääntöisesti 8-16 työtä. En ihan ymmärrä että moni jopa yksinhuoltajakin lähtee opiskelemaan vaikka lähäriksi. Sitten ihmetellään, että mihis se koululainen laitetaan kun äiti on yön töissä.
Kaupoissa nimenomaan ON vuorotyötä. Itse olin ennen myyjä, työajat yleensä 13-21.15, koska jos oikein oli hyvä tuuri, niin tuli se 8-16 vuoro, mutta aika harvakseltaan.
Nyt itse opiskelen amk:ssa ja teen keikkatyötä toisella alalla, mies on kaupan alalla ja tekee vuoroja 14-22, 15-22 ja välillä 8-15.
Näin tietty toimii, kun toinen tekee pelkkää aamuvuoroa ja toinen kaksivuorotyötä, niin välillä ei tarvitse lasta hoitoon edes viedä, kun toisen tulossa kotiin toinen lähtee. Ja hoitopäivätkin jäävät n. kuuden tunnin mittaisiksi porrastuksen ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Päivähoidon järjestäminen suht helppoa, kun lapsi on päivät teidän kanssa.
Niin että olet kotona siihen asti, kunnes lapsi menee kouluun? Tai peräti siihen asti, että pärjää yön yksin kotona (eli joku teini-ikäinen)?
Tsemppiä työllistymiseen sen jälkeen.
Tosi ikävä tilanne 😩 Mutta mua harmittaa myös, kun teen vuorotyötä ja työkaverinani on henkilö, jonka puoliso tekee myös vuorotyötä. Koko ajan on vaihtelemassa työvuoroja. Tässä tehnyt itse kohta kaksi viikkoa pelkkää iltavuoroa ja joutunut perumaan sovittuja menoja sen vuoksi, että työkaveri on voinut tehdä aamuvuoroja. Ja pyytää yleensä vuoroa vaihtamaan vasta viikkoa aiemmin vaikka työvuorot on ollut jo monta viikkoa tiedossa. Alkaa itsellä mehut loppua kohta. Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä, kun mulla ei ole lapsia. Voin tehdä kaikki illat ja pyhät ja kaikki mitkä ei perheellisille sovi! 😂 Ens kerralla kieltäydyn kauniisti. Pakko ajatella myös itseään, kun oon tällainen itsekäs sinkkupaska.
Mutta ymmärrän kyllä, että pakko niitä vuoroja on sumplia perheellisen. Siinä vaiheessa varmaan pitäisi työntekijän ja esimiehen käydä keskustelua työvuoroista, eikä aina luottaa siihen että työtoverit joustaa muutaman päivän varoajalla. Ja sitten, jos sanoo että valitettavasti ei sovi, niin alkaa vedota tunnetasolla ja lopulta vuoronvaihdos sitten tehdään. Arggh. Ja oon kiltti ihminen ja mun on tosi vaikea kieltäytyä 😔
Kannattaa kyllä hyvinkin vakavasti harkita tuollaista järjestelyä. Ja siis nimenomaan lapsen näkökulmasta. En nyt haluisi olla mitenkään dramaattinen, mutta mulla on ''kultaisia'' päiväkotimuistoja lapsuudesta, kun vanhemmat oli vuorotöissä ja jouduin joskus olemaan yötä pk:ssa, ja hiljaa yksin itkin itseni uneen siellä suuressa makuusalissa. Eikä teidän (tässä tapauksessa ilmeisesti vielä) vauva välttämättä ''ole moksiskaan'', mutta kyllä se nyt väkisinkin vähän vaikuttaa, että haette lapsen aamupalan jälkeen kotiin lounaalle ja päiväunille ja viette takaisin päiväkotiin. Joka päivä.. Olen niin samaa mieltä, kuin mitä tuolla aiemmin jo ollaan sanottu, että lapsen saannin jälkeen pitää pohtia sitä lapsen parasta ja tehdä komromisseja omassa elämässä. Jos ei ole varaa jäädä kotiin hoitamaan lasta, niin sitten uusi työ tai autot ja talot myyntiin ja kotihoidontuelle toistaiseksi tai ihan mitä vain muuta, kuin ulkoistaa lapsenhoito noin.....
Myös aupair voisi olla ratkaisu tollasessa tilanteessa. Saisi lapsi olla kotona eikä tarvisi mennä hoitoon ollenkaan.
Hmmphh kirjoitti:
Tosi ikävä tilanne 😩 Mutta mua harmittaa myös, kun teen vuorotyötä ja työkaverinani on henkilö, jonka puoliso tekee myös vuorotyötä. Koko ajan on vaihtelemassa työvuoroja. Tässä tehnyt itse kohta kaksi viikkoa pelkkää iltavuoroa ja joutunut perumaan sovittuja menoja sen vuoksi, että työkaveri on voinut tehdä aamuvuoroja. Ja pyytää yleensä vuoroa vaihtamaan vasta viikkoa aiemmin vaikka työvuorot on ollut jo monta viikkoa tiedossa. Alkaa itsellä mehut loppua kohta. Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä, kun mulla ei ole lapsia. Voin tehdä kaikki illat ja pyhät ja kaikki mitkä ei perheellisille sovi! 😂 Ens kerralla kieltäydyn kauniisti. Pakko ajatella myös itseään, kun oon tällainen itsekäs sinkkupaska.
Mutta ymmärrän kyllä, että pakko niitä vuoroja on sumplia perheellisen. Siinä vaiheessa varmaan pitäisi työntekijän ja esimiehen käydä keskustelua työvuoroista, eikä aina luottaa siihen että työtoverit joustaa muutaman päivän varoajalla. Ja sitten, jos sanoo että valitettavasti ei sovi, niin alkaa vedota tunnetasolla ja lopulta vuoronvaihdos sitten tehdään. Arggh. Ja oon kiltti ihminen ja mun on tosi vaikea kieltäytyä 😔
No todellakin opettelet sanomaan ei. sulla ei ole mikään velvollisuus koko ajan vaihtaa työvuoroja. Toki joskus täytyy olla joustava, säkin voit joskus tarvita vaihtoa ja sitä on helpompi pyytää, jos itsekin on joskus joustanut, mutta ei työkaverin perhe-elämä voi perustua siihen, että sä koko ajan lyhyellä varoitusajalla vaihtelet vuoroja.
Tuollaisessa tilanteessa kaverin pitäisi jutella esimiehen kanssa ja kysyä, voidaanko jo työvuorosuunnittelussa huomioida hänen toiveensa. Vaikka sulla ei olisi lapsia, niin onhan ihmisillä muutakin elämää ja sovittuja menoja yms. Sanot vaan reippaasti, että nyt ei vuoronvaihto sovi, mulla on muuta menoa.
Vuorotyötä tekevinä vanhempina on kyllä onni jos on turvaverkosto kunnossa. Se on suuri apu. Meilläkin poika oli nyt ma ti hoidossa 15-19, kun mummo ja pappa hakivat hänet hoidosta että pääsee kotiin nukkumaan. Minä pääsin töistä 21.30 ja mies 22.
Nyt poika on mun kanssa kotona, oli eilisenkin mutta huomenna on 6.00-13 hoidossa kun minä oon töissä ja mies pääsee yövuorosta seiskalta.
Meillä miehen vanhemmat on innokkaita hoitajia, poika on heidän ainoa lapsenlapsensa. He pikemminkin ovat aina kyselemässä että koskas voisivat hakea pojan ja mites ne teijän vuorot menee. Lisäksi on yksi ex naapurin tyttö joka opiskelee ja tekee meille lastenhoitokeikkaa. Hän myös hakee poikaa joskus.
Miten te luulette vuorotyötä tekevien yksinhuoltajien järjestävän lastenhoidon? Pakko se on vaan viedä sinne vuoropäiväkotiin ja jopa yöksi. Ihanteellistahan se ei ole, mutta usein vaihtoehtona on sitten työttömyys.