Mitkä naisen nimet ei vanhene?
Tietyt naisen nimet on nykyään ihan selkeitä vanhojen akkojen nimiä. Esim. Ritva, Sirpa, Sari. Sitten on sellaisia vanhoja nimiä kuin Laura, Eeva, Sanna jotka olleet yleisiä vuosikymmeniä mutta eivät tunnu samalla tavalla vanhojen ämmien nimiltä vaan voi olla ihan hyvin myös nuorilla naisilla ja tytöillä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoo nimihaulla, niin Lauran kaltaisia 100 vuoden aikana tasaisesti esiintyneitä nimiä ovat esim. Susanna, Sofia, Eveliina, Mirja, Marja, Helmi, LInda, Kaarina, Annikki, Leila, Ulla ja Tuula.
Noista ainakin Kaarina, Tuula, Ulla, Leila ja Annikki vanhojen ämmien nimiä. Ehkä myös Marja ja Mirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeva, Anna, Maija, Kaisa, Liisa ovat ajattomia. Laura ja Sanna ovat kaikkea muuta kuin kaikenikäisten nimiä. Emma ja Emilia olisivat olleet täysin mahdottomia nimiä 50-luvulla.
Kaisa on vanhan ämmä nimi. Laura on kaikenikäisten.
Kiitos kaunis :) t. Kaisa 30v
Tiedän kaiken ikäisiä mm. Anna, Maija, Laura, Liisa, Elisa, Maria, Johanna, Helena, Anni, Senni, Kaisa
Sarit ovat syntyneet 70-luvulla, eli eivät nyt kovin vanhoja ämmiä vielä ole.
Hanna-tädin keksit, tuleekin ihan mieleen joku teinityttö.......
Maria
Kaunein
Suurin
Iättömin
Valittu
Kiva, nimeni on tulossa taas muotiin :)
t. Kaisa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeva, Anna, Maija, Kaisa, Liisa ovat ajattomia. Laura ja Sanna ovat kaikkea muuta kuin kaikenikäisten nimiä. Emma ja Emilia olisivat olleet täysin mahdottomia nimiä 50-luvulla.
VRK:n mukaan vuoteen 2000 asti oli 20-vuoden sykleissä tasaisesti noin 3000 - 7000 Kaisaa. Lauroja sen sijaan oli runsaasti 1980 - 1999, ennen sitä vain noin 1000 - 4000. Loogisesti voimme tästä päätellä, että vaikka Laura oli suosittu nimi viime vuosisadan lopussa, ei se esiintymisensä tasaisuudella päihitä Kaisaa.
VRK:n sivu ei suoranaisesti kerro koko totuutta nimistä. Tai ainakaan etunimistä. Siellähän ei huomioida sitä onko nimi ensimmäinen, toinen vai kolmas. Esimerkiksi Maria on tuon tilaston mukaan yksi yleisimmistä nimistä. Kutsumanimenä Maria ei kuitenkaan ole kovin yleinen, ainakaan jos ajattelee viimeisimpiä vuosikymmeniä.
Itse aiheeseen: ajattomia nimiä ovat minusta mm. Anna, Aino, Anni, Elli, Hanna, Helmi, Iida, Johanna, Kaisa, Kerttu, Maija, Siiri, Venla
Sofia nykyisin wt ämmien penskoilleen antama erittäin tavallinen nimi.
Yleensä äiti on Päivi, Tiia, Marika, Anu, Anne tai muu vähemmän "hot"
Eeva juurikin on vanhan ämmän nimi, ei siitä pääse mihinkään.
Sofia, Emilia, Anna, Iida, Elli, Ilona, Julia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaunis :) t. Kaisa 30v
No vanha ämmähän sä jo olet.
T: Nuorekas nelikymppinen poika
Vierailija kirjoitti:
Hanna-tädin keksit, tuleekin ihan mieleen joku teinityttö.......
Minä tunnen 3-vuotiaan Hannan, 15-vuotiaan Hannan, n.30-vuotiaan Hannan, n.50-vuotiaan Hannan ja 98-vuotiaan Hannan. Minulle se on kaikenikäisten nimi. Näihin mielikuviin vaikuttaa merkittävästi se, minkä ikäisiä itse tuntee. Itse tunnen vain alle 35v Elina-nimisiä, joten en osaa mieltää sitä vanhemman naisen nimeksi, vaikka joku sen täällä esille ottikin.
Jotenkin vaikea kuvitella mummoa nimeltään Elina tai Laura, mutta Eeva taas on mun korvaan heti vanhan naisen nimi. Varmaan koska lapsuudessani naapurissa asui Eeva niminen vanhus ja äitini yhdistelmänimen alku on Eeva.
Ajattomia mun korvaan on Aino ainakin. Helppo kuvitella nimeksi mummosta vauvaan.
Helena
Alma
Iida
Aada
Suvi