Lasten nimen vaihto uuden mieheni nimiseksi? Auttakaa tyhmää...
Menin hiljattain naimisiin uuden mieheni kanssa. Minulla on edelisestä avioliitosta lapset (9, 7 ja 3v) ja he ovat kaikki ex-mieheni nimellä. Otin itse uuden mieheni nimen ja haluaisin koko perheelle saman sukunimen joten voinko minä saada vaihdettua lasteni sukunimen uuden mieheni nimelle?
Kommentit (41)
Millä perusteella niitä lasten sukunimiä pitää ruveta vaihtaan? Vaikka hän kuinka on uusi miehesi ja asutte saman katon alla, hän ei ole lastesi isä.
Mitä väliä sukunimellä oikein ees on tuossa tilanteessa? Ei se nimi muuta lapsiaan läheisemmäksi uuden miehesi kanssa. On kyllä typerää minun mielestäni. Itsellä paljon kavereita ja tuttuja jotka ovat eroperheistä, mutta ei kyllä ole ikinä sukunimi kenelläkään siksi muuttunut. Vain ja ainoastaan äidillä uuden puolison myötä.
Miksi haluat erottaa lapset isästään,tuleeko hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
voit, se on ihan un päätös, itse tein näin viime vuonna
Miten se voi olla mahdollista? Ap. uusi mies ei ole mitään sukua ap. lapsille.
Tilanne olisi toinen, jos ap. uusi mies adoptioisi lapset. Mutta miten se olisi mahdollista, jos isä on virallisesti lasten isä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko lapselle laittaa äidin ja isän sukunimen väliviivalla jos ollaan avopari?
Uuden nimilain myötä tulee mahdolliseksi ilman väliviivaa. Nyt molempien vanhempien sukunimet saa antaa jos vanhemmat/toinen vanhemmista on kulttuurista, jossa lapselle annetaan molemmat sukunimet
Eiköhän ap. kannattaisi laittaa jäitä hattuun. Olet jo kerran eronnut lastesi isästä, niin luulisi olevan jo kokemusta, kun tilastojen valossa yli 50% päättyy eroon.
Palaa asiaan 20 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti yksinhuoltaja?
Jos on yhteishuoltajuus, ei lasten nimeä voi vaihtaa ilman toisen huoltajan suostumusta.
en ole
Mitä lasten isä sanoo nimen vaihtamisesta? Jos teillä on yhteishuoltajuus, et voi vaihtaa nimeä ilman isän suostumusta.
Päivi Lipponen aikoinaan vaihtoi vanhimman lapsensa sukunimen Hertzbergistä Lipposeksi. Ei ilmoittanut lapsen isälle asiasta mitään. Myös Riina-Maija Palander on vaihtanut esikoispoikansa nimen Palanderiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä Maistraattiin, saat oikeat ohjeet.
Kysyn kuitenkin miksi haluat lapsillesi suvun nimen, jonka kanssa heillä ei ole mitään tekemistä, enempää kuin muidenkaan tuttavaperheidenne kanssa. Lapsillekin omat juuret voivat olla tärkeitä ja nykyisessä tilanteessanne varsinkin, kun isä ei asu perheessä.
Mielestäni uusi mieheni on lapsilleni paljon parempi isä kuin ex-mieheni, joka päätti mennä pettämään minua ja hankkimaan lapsen toisen naisen kanssa. Nauttikoon uudesta perheestään, jos se minusta riippuu hän ei tule enää lähellekään meidän yhteisiä lapsiamme. (Enkä oikein usko että häntä edes kiinnostaa kun ei ole edes yrittänyt ottaa mitään yhteyttä minuun tai lapsiin eromme jälkeen.)
Vierailija kirjoitti:
Päivi Lipponen aikoinaan vaihtoi vanhimman lapsensa sukunimen Hertzbergistä Lipposeksi. Ei ilmoittanut lapsen isälle asiasta mitään. Myös Riina-Maija Palander on vaihtanut esikoispoikansa nimen Palanderiksi.
Jos on yksinhuoltaja, ei tarvitse ilmoitella isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lisään vielä, että me ollaan nyt perhe, lapset kutsuvat miestäni isäksi (exä urputti asiaa, mut ei hän asialle mitään voi)
Kätevää kun kaikkia uusia miehiäsi voi kutsua isäksi 😨 siinä sitä pysyvyyttä ja jatkuvuutta lasten arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksinhuoltaja, ei tarvitse ilmoitella isälle.
Tiedän mutta olisihan se kohteliasta kysyä myös isän mielipidettä tai edes ilmoittaa että on nimeä vaihtamassa. Päivin tytön isähän sai lukea asiasta lehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lisään vielä, että me ollaan nyt perhe, lapset kutsuvat miestäni isäksi (exä urputti asiaa, mut ei hän asialle mitään voi)
Entä kun tulee perinnönjaon aika, hämmentyvätkö lapset, kun eivät perikään "isäänsä"? Tai kun jossain vaiheessa lääkäri kysyy suvun sairauksista, ei "isän" sairauksilla olekaan mitään merkitystä. Entä kun te eroatte, ja tuot taas uuden "isän" teidän "perheeseen", kutsutaanko taas häntäkin isäksi?
Miksi ap edes haluat nimetä lapset TAAS miehen mukaan? En ymmärrä miksi naiset ylipäätänsä antavat laittaa miehen sukunimen lapsille. Erossa kuitenkin lapset jäävät yleensä äidille ja on paljon helpompaa kun asioita hoitavalla äidillä ja lapsilla on sama nimi. Naisen ei myös tulisi avioituessa ottaa miehen nimeä vaan kantaa omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun tulee perinnönjaon aika, hämmentyvätkö lapset, kun eivät perikään "isäänsä"? Tai kun jossain vaiheessa lääkäri kysyy suvun sairauksista, ei "isän" sairauksilla olekaan mitään merkitystä. Entä kun te eroatte, ja tuot taas uuden "isän" teidän "perheeseen", kutsutaanko taas häntäkin isäksi?
Bioisä, isä 1, isä 2, isä3 3 jne, sitten jos äiti ei enää mene naimisiin, sitä kämpässä pyörivää ukkoa kutsutaan avoisäksi ja avoisä 1, 2, 3 jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn kuitenkin miksi haluat lapsillesi suvun nimen, jonka kanssa heillä ei ole mitään tekemistä, enempää kuin muidenkaan tuttavaperheidenne kanssa. Lapsillekin omat juuret voivat olla tärkeitä ja nykyisessä tilanteessanne varsinkin, kun isä ei asu perheessä.
Mielestäni uusi mieheni on lapsilleni paljon parempi isä kuin ex-mieheni, joka päätti mennä pettämään minua ja hankkimaan lapsen toisen naisen kanssa. Nauttikoon uudesta perheestään, jos se minusta riippuu hän ei tule enää lähellekään meidän yhteisiä lapsiamme. (Enkä oikein usko että häntä edes kiinnostaa kun ei ole edes yrittänyt ottaa mitään yhteyttä minuun tai lapsiin eromme jälkeen.)
Eli haluat kostaa ex-miehellesi lasten kautta. Entä kun nykyinen miehesi pettää ja lähtee suhteesta, minkä nimisiä lapsesi silloin tulevat olemaan?
Parempi ratkaisu olisi jos olisit ottanut itsellesi oman ns tyttönimesi ja lapset myös samalle nimelle, jokin pysyisi vaikka äidiltä lähtee jälleen mies. Miksi sukunimeä pitää vaihtaa miehen nimeksi? Miksi lasten pitää olla äidin mies- ja nimikierrossa tiiviisti mukana?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap edes haluat nimetä lapset TAAS miehen mukaan? En ymmärrä miksi naiset ylipäätänsä antavat laittaa miehen sukunimen lapsille. Erossa kuitenkin lapset jäävät yleensä äidille ja on paljon helpompaa kun asioita hoitavalla äidillä ja lapsilla on sama nimi. Naisen ei myös tulisi avioituessa ottaa miehen nimeä vaan kantaa omaansa.
koska haluan, että lapsilla on isä. Ex-mieheni teki teoillaan selväksi ettei halua olla isä. Siispä olkoon uusi mieheni heidän isänsä (sitäpaitsi lapset tykkäävät uudesta miehestäni tosi paljon!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat kostaa ex-miehellesi lasten kautta. Entä kun nykyinen miehesi pettää ja lähtee suhteesta, minkä nimisiä lapsesi silloin tulevat olemaan?
Parempi ratkaisu olisi jos olisit ottanut itsellesi oman ns tyttönimesi ja lapset myös samalle nimelle, jokin pysyisi vaikka äidiltä lähtee jälleen mies. Miksi sukunimeä pitää vaihtaa miehen nimeksi? Miksi lasten pitää olla äidin mies- ja nimikierrossa tiiviisti mukana?
Ei petä eikä lähde, nyt nimittäin koen että uusi mieheni on se oikea, joka pysyy looppuelämän rinnallani. Lisäksi hän on tapaamispäivästämme lähtien ollut paljon luotettavampi kuin ex-mieheni koskaan.
Tietenkin haluan vaihtaa oman sukunimeni miehen nimeksi, koska haluan olla mieheni vaimo. En voisi olla, jos kantaisin tyttönimeäni. Lasten nimen haluan vaihtaa uuden miehen nimelle ihan vain siksi, koska uusi mies on lapsilleni parempi isä kuin ex-mieheni.
Ap, suostuuko lasten isä siihen, että vaihdat lasten sukunimen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti yksinhuoltaja?
Jos on yhteishuoltajuus, ei lasten nimeä voi vaihtaa ilman toisen huoltajan suostumusta.
en ole
Mitä lasten isä sanoo nimen vaihtamisesta? Jos teillä on yhteishuoltajuus, et voi vaihtaa nimeä ilman isän suostumusta.
Kyllähän se urputti, mut vein nimenmuutospaperit ja sukunimi virallisesti vaihdettu. Ei ollut ongelmaa. Yhteishuoltajuus meillä on, mut ei ollut este.
Aivan unohdin, olet nyt onnellisesti nimisissa ja uusi mies on ottanut lapset omikseen.
Jos lasten isällä on yhteishuoltajuus lapsiin, niin et voi ilman hänen suosutumustaan lasten nimeä vaihtaa.