Pyöräilijät: miksi ajatte punaisissa valoissa jonon ensimmäisiksi autojen edelle?
En voi ymmärtää tuota vaikka miten asiaa ajattelisin. Ajan itse sekä autolla että pyörällä, enkä todellakaan kehtaisi pyöräillä jonon ensimmäiseksi autojen seistessä punaisissa valoissa. Vaikka kaistojen välissä sitä tilaa olisikin. Kun ajan autoa, näen välittömästi punaista jos joku pyöräilijä niin tekee. Pahimmassa tapauksessa letka autoja on ajanut pitkän tovin sen pyörän perässä pääsemättä ohi, jos esim. lumivallit kaventavat kaistoja liikaa. Ja kun ohi on vihdoin päästy, vaihtuvat valot punaiselle seuraavassa risteyksessä, ja se pyörä polkaisee taas jonon edelle. Jolloin sama rumba alkaa alusta, samat autoilija-raukat joutuvat matamaan sen saman pyörän takana ja odottamaan turvallista ohitushetkeä.
Miksi on niin vaikeaa jäädä jonon hännille "omalle paikalleen", ja olla ohittamatta autoilijoita? Pyöräilijän omasta turvallisuudestakin tässä on kyse, sillä ohitukset kapeilla kaupunkiteillä ovat oikeasti välillä vaikeita tehdä. Eivätkö pääasiassa pyörällä liikkuvat ymmärrä tätä...? Sekä pyörällä ja autolla ajaessani olen havainnoinut, että äärimmäisen harva jää jonon taaimmaiseksi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle teki kerran yksi pyöräilijä niin että ryhmittyi rinnalleni autoni oikealle puolelle. Kun lähdimme liikkeelle niin hän kääntyi eteeni aikomuksenaan kääntyä vasemmalle!
Yllättäen jyräsin sen pyörineen katuun...
Luuli vissiin ehtiväsä edestäni. Oppi kerrasta että ei kannata.Oikein. Teen ihmisille samaa eli vahingoitan tahallani aina kun mahdollista ja kovimmalla tavalla. Moni lapsi on juossut kärryn kulmaan ja moni mummo saanut repusta kasvoihin. Kerran löin sählymailalla kasvoihin jalkakäytävällä pyöräillyttä tyttöä. Mahdollisimman ikävää jälkeä juridisesti oikein. Me ollaan yhteiskunnan omatunto. :)
Kohdallani kyse oli vahingosta. Lähtiessäni liikkeelle katseeni suuntautui muualle kun etuoikealle jossa pyöräilijä oli lähtenyt sekuntia minua ennen liikkeelle ja suoraan siis kiihdyttävän auton eteen.
Huomasin tapahtuneen vasta sitten kun kolisi ja näin pyöräilijän kaatuvan asfalttiin.
Luuli vissiin että maastoautolla ei voi lähteä ripeästi liikkeelle.
Ei tullut vammoja ja pyöräkin jäi ehjäksi.
Mä pyöräilen paljon kaupunkialueella (aina samat reitit eli töihin ja yliopistolle) mutta keskustassa ajaminen on mulle kyllä edelleen vähän rakettitiedettä. Sen vuoksi mieluummin kävelen ellei reitillä ole pyöräteitä.
Just muutama viikko sitten jäin pyörän kanssa autoletkan taakse odottamaan punaisiin valoihin. Pian edessäolevasta autosta aukesi ikkuna ja sieltä kurkkasi miehen naama. "Miks ihmeessä sä siinä odotat? Mikset mee tonne eteen? Niin muutkin tekee, sullahan on pyörä!"
Oli siis ihan ilonen kaveri ja ilmeisesti ystävällisyyttään halusi neuvoa. Katsoin kuitenkin parhaaksi pysyä siinä omalla paikallani, koska joku toinen olisi suuttunut kumminkin. Tottapuhuen en tiedä, kumpi on järkevämpää. Kaupungissani kadut ovat kyllä riittävän leveitä pyörän ohitukseen, varsinkin jos pyörä kulkee tien sivussa niin kuin kuuluukin. Eli siis jos olisin mennyt jonon eteen niin kukaan ei olisi joutunut hidastamaan vuokseni.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen samaa kuin aloittaja. En ymmärrä noita pyörätaskuja ja niiden ideaa. Itse pyöräilen stadin kantakaupungissa paljon ja mielestäni on aivan älytöntä ajaa valoissa autojen eteen, jotta samat autot joutuvat taas ohittamaan minut.
Mielummin pysyn jonossa omalla paikallani ja ajan kuten autot. Kapealla kadulla ne eivät kuitenkaan mahdu ohi, joten joutuvat sitten hidastamaan vauhtiaan. Päästän autot ohi aina jos tilaa on tarpeeksi.
Pyörätaskujen idea on siinä, että pyöräilijä tulee näkyväksi. Vältetään mm. oikealle kääntymisen aiheuttamat onnettomuudet, kun pyöräilijä on kääntyvän autoilijan edessä.
Tervetuloa Tanskaan, pyöräilijöiden maahan!
Koska niin kuuluu toimia. Pyörätasku on autojen edessä.
Jokainen vastaa itse oman ohituksensa turvallisuudesta. Pyöräilijä voi turvallisesti ohittaa autot kun ne seisovat liikennevaloissa. Autoilijat sitten taas huolhetivat että eivät vaaranna ketää pyörää ohittaesa. Ei tässä ole mitään ongelmaa.
Mitä jos on useampia kaistoja samaan suuntaan, saako autolijat ajaa tyhjää kaistaa jonon ohi liikennevaloihin, vai pitääkö jäädä omalle paikalle vaikka omalla kaistalla olisi tilaa?
Miten pyötä poikkeaa tästä? Jos piennar on vapaa, niin pyörä saa ajaa siitä autojen ohi.
Näitä sekopääpyöräilijöistä huomaa, että eivät omista ajokorttia. Minäkin kuljen paljon useammin pyörällä ja kävellen kuin autolla, mutta AINA pyrin ajattelemaan kuin autoilija: "näkee autoilija minut nyt? Ehdinkö ylittämään suojatien vai nousenko pois satulalta ja talutan tien yli? En voi livahtaa nyt tästä välistä, koska autolle jää liian vähän aikaa reagoida." jne.
Mä en edes tajua, missä päin Helsinkiäkään muka EI saisi ajaa pyörällä jalkakäytävällä??
Siis linkatkaa mulle vaikka kuva tai liikennemerkki, joka kieltää jossain päin Suomea pyöräilyn jalkakäytävällä. Mä en koskaan, ikinä kehtaa ajaa pyörällä autotiellä, koska se nyt vaan on ensinnäkin ihan hyödytöntä ja nolon näköistä, kun pyöräilijä odottaa nöyrästi autoilijoiden punaisissa valoissa, vaikka ihan hyvin voisi ajaa (tai vaikka sitten kipittää taluttaen) pyörällä jalankulkijoiden vihreissä suojateitä ja jalkakäytäviä pitkin!
Musta tuntuu, että tuo hullujen himopyöräilijöiden tarve ajella vailla itsesuojeluvaistoa autoteillä kumpuaa siitä, että he eivät ole koskaan saaneet ajokorttia tai autoa ja koittavat sitten kompensoida sitä jotenkin. Tai yrittävät esittää jotain "hurjapäisiä hifipro urheilijoita". Mun mielestä ei ole mitään niin naurettavaa näkyä kuin keski-ikäinen mies pyöräilytrikoissa jonottamassa autokaistalla punaisissa valoissa.
Vierailija kirjoitti:
voisiko jalkakäytävät muuttaa myös pyöräilyteiksi niin tätäkään ongelmaa ei olisi? itse asetun pyöräilijänä siihen, missä autoilijanakin olisin.
Ei missään tapauksessa. Ajakoot pyöräilijät siellä, missä kuuluukin, eli ajotiellä tai pyörätiellä, mutta ilman sääntöjen rikkomista. Suurin ongelma on, että suurella osalla pyöräilijöistä ole minkäänlaista käsitystä liikennesäännöistä. Polkupyörän ajokortti kaikille ja pyöriin rekisterikilpi, niin saadaan polkupyöräterroristit kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Haluatteko muuten että pyöräilijä taluttaa suojatien yli? Niinhän se kait pitäisi tehdä.
Minä teen niin että ajan suojatien yli jos ei autoja niin lähellä ettenkö ehtisi helposti. Ajattelen että jos hyppäisin satulasta ja taluttaisin niin silloin auto ehtisi risteykseen ja joutuisi hidastelemaan vuokseni.
Jos on paljon autoja nin talutan.
Jos yksi auto joka selvästi on odottamassa minua niin saatan ajaa suojatien yli, siksi ettei vuokseni tartte taas hidastella liikoja.
Myös kun odotan vihreitä niin lähden heti polkemaan kun vaihtuvat, että ehdin yli ennen kuin autolle vaihtuu.
Teenkö oikein?
Tietenkin talutat aina. Kun sillä suojatiellä EI SAA AJAA POLKUPYÖRÄLLÄ. Pyörätien jatkeet on erikseen paikkoja, joissa suojatien yli saa ajaa. Ei pyöräilijä saa ajaa myöskään jalkakäytävällä, paitsi jos pyöräilijä sattuu olemaan alle 12v.
Juu toi on hankalaa etenkin ruuhka-aikaan. Kapealla kaistalla ei oikein mahdu ohittamaan pyöräilijää, joka ei yleensä vaivaudu edes olemaan erityisen reunassa. No sitten kuitenkin ohitellaan, kun ei haluta madella fillaristin vauhtia. Ja kas, risteyksessä hän on jälleen siinä edessä.
Ei täällä turussa ainakaan ole pyöräkaistoja kuin tosi harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes tajua, missä päin Helsinkiäkään muka EI saisi ajaa pyörällä jalkakäytävällä??
Siis linkatkaa mulle vaikka kuva tai liikennemerkki, joka kieltää jossain päin Suomea pyöräilyn jalkakäytävällä.
Jalkakäytävällä saavat pyöräillä vain alle 12-vuotiaat lapset.
Se lisää liikenneturvallisuutta. Sen vuoksi monissa kaupungeissa riseyksissä on ns. pyörätaskuja ihan tätä tarkoitusta varten.
Voit sivistää itseäsi vaikka lukemalla tuon: https://kaupunkifillari.wordpress.com/2011/10/19/pyoratasku-turvaa-suor…
Vierailija kirjoitti:
Näitä sekopääpyöräilijöistä huomaa, että eivät omista ajokorttia. Minäkin kuljen paljon useammin pyörällä ja kävellen kuin autolla, mutta AINA pyrin ajattelemaan kuin autoilija: "näkee autoilija minut nyt? Ehdinkö ylittämään suojatien vai nousenko pois satulalta ja talutan tien yli? En voi livahtaa nyt tästä välistä, koska autolle jää liian vähän aikaa reagoida." jne.
Siis linkatkaa mulle vaikka kuva tai liikennemerkki, joka kieltää jossain päin Suomea pyöräilyn jalkakäytävällä. Mä en koskaan, ikinä kehtaa ajaa pyörällä autotiellä, koska se nyt vaan on ensinnäkin ihan hyödytöntä ja nolon näköistä, kun pyöräilijä odottaa nöyrästi autoilijoiden punaisissa valoissa, vaikka ihan hyvin voisi ajaa (tai vaikka sitten kipittää taluttaen) pyörällä jalankulkijoiden vihreissä suojateitä ja jalkakäytäviä pitkin!Musta tuntuu, että tuo hullujen himopyöräilijöiden tarve ajella vailla itsesuojeluvaistoa autoteillä kumpuaa siitä, että he eivät ole koskaan saaneet ajokorttia tai autoa ja koittavat sitten kompensoida sitä jotenkin. Tai yrittävät esittää jotain "hurjapäisiä hifipro urheilijoita". Mun mielestä ei ole mitään niin naurettavaa näkyä kuin keski-ikäinen mies pyöräilytrikoissa jonottamassa autokaistalla punaisissa valoissa.
Tieliikennelaki kieltää ajoneuvolla ajamisen jalkakäytävällä. Polkupyörä on ajoneuvo siinä kuin autokin.
Eli jalkakäytävällä pyöräilyä ei tarvitse enää erikseen kieltää liikennemerkillä.
Tosin alle 12-vuotiaat lapset saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatteko muuten että pyöräilijä taluttaa suojatien yli? Niinhän se kait pitäisi tehdä.
Minä teen niin että ajan suojatien yli jos ei autoja niin lähellä ettenkö ehtisi helposti. Ajattelen että jos hyppäisin satulasta ja taluttaisin niin silloin auto ehtisi risteykseen ja joutuisi hidastelemaan vuokseni.
Jos yksi auto joka selvästi on odottamassa minua niin saatan ajaa suojatien yli, siksi ettei vuokseni tartte taas hidastella liikoja.
Myös kun odotan vihreitä niin lähden heti polkemaan kun vaihtuvat, että ehdin yli ennen kuin autolle vaihtuu.
Teenkö oikein?
Tietenkin talutat aina. Kun sillä suojatiellä EI SAA AJAA POLKUPYÖRÄLLÄ. Pyörätien jatkeet on erikseen paikkoja, joissa suojatien yli saa ajaa. Ei pyöräilijä saa ajaa myöskään jalkakäytävällä, paitsi jos pyöräilijä sattuu olemaan alle 12v.
Paskapuhetta.
Suojatie on jalankulkijalle, mutta pyörällä saa ylittää tien myös suojatien kohdalta. Autollakin saa ylittää suojatien ajamalla, ei tarvi taluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis linkatkaa mulle vaikka kuva tai liikennemerkki, joka kieltää jossain päin Suomea pyöräilyn jalkakäytävällä. Mä en koskaan, ikinä kehtaa ajaa pyörällä autotiellä, koska se nyt vaan on ensinnäkin ihan hyödytöntä ja nolon näköistä, kun pyöräilijä odottaa nöyrästi autoilijoiden punaisissa valoissa, vaikka ihan hyvin voisi ajaa (tai vaikka sitten kipittää taluttaen) pyörällä jalankulkijoiden vihreissä suojateitä ja jalkakäytäviä pitkin!Musta tuntuu, että tuo hullujen himopyöräilijöiden tarve ajella vailla itsesuojeluvaistoa autoteillä kumpuaa siitä, että he eivät ole koskaan saaneet ajokorttia tai autoa ja koittavat sitten kompensoida sitä jotenkin. Tai yrittävät esittää jotain "hurjapäisiä hifipro urheilijoita". Mun mielestä ei ole mitään niin naurettavaa näkyä kuin keski-ikäinen mies pyöräilytrikoissa jonottamassa autokaistalla punaisissa valoissa.
Tieliikennelaki kieltää ajoneuvolla ajamisen jalkakäytävällä. Polkupyörä on ajoneuvo siinä kuin autokin.
Eli jalkakäytävällä pyöräilyä ei tarvitse enää erikseen kieltää liikennemerkillä.
Tosin alle 12-vuotiaat lapset saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä.
Jalkakäytäviä ei useinkaan ilmoiteta liikennemerkeillä tai muilla merkinnöillä, joten asiallisesti ottaen aika monesti on hankala tietää että missä on jalkakäyvä.
Koska ovat Vihreiden äänestäjiä jotka kokevat olevansa etuoikeutettuja kaikkeen.
Teenkö oikein?