Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijät: miksi ajatte punaisissa valoissa jonon ensimmäisiksi autojen edelle?

Vierailija
31.01.2017 |

En voi ymmärtää tuota vaikka miten asiaa ajattelisin. Ajan itse sekä autolla että pyörällä, enkä todellakaan kehtaisi pyöräillä jonon ensimmäiseksi autojen seistessä punaisissa valoissa. Vaikka kaistojen välissä sitä tilaa olisikin. Kun ajan autoa, näen välittömästi punaista jos joku pyöräilijä niin tekee. Pahimmassa tapauksessa letka autoja on ajanut pitkän tovin sen pyörän perässä pääsemättä ohi, jos esim. lumivallit kaventavat kaistoja liikaa. Ja kun ohi on vihdoin päästy, vaihtuvat valot punaiselle seuraavassa risteyksessä, ja se pyörä polkaisee taas jonon edelle. Jolloin sama rumba alkaa alusta, samat autoilija-raukat joutuvat matamaan sen saman pyörän takana ja odottamaan turvallista ohitushetkeä.

Miksi on niin vaikeaa jäädä jonon hännille "omalle paikalleen", ja olla ohittamatta autoilijoita? Pyöräilijän omasta turvallisuudestakin tässä on kyse, sillä ohitukset kapeilla kaupunkiteillä ovat oikeasti välillä vaikeita tehdä. Eivätkö pääasiassa pyörällä liikkuvat ymmärrä tätä...? Sekä pyörällä ja autolla ajaessani olen havainnoinut, että äärimmäisen harva jää jonon taaimmaiseksi.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt. Yksi ainoa pyöräilijä voi sotkea koko muun liikenteen sujuvuuden tuolla tavalla. Miksi pyöräilijällä olisi etuajo-oikeus? Ja vaikka olisikin niin eikö maalaisjärki jo sano että ei niitä autoja kannata ohittaa kun ne kuitenkin ohittavat taas sen pyörän?

Vierailija
2/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pyöräilijän ihmisoikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyh. Istun kuivassa ja lämpimässä autossa ihan yksin pierujani haistellen radio päällä ja pyöräilijä pilaa päiväni.

Vierailija
4/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ajaisi?

Näin toimitaan aasiassa.

Vierailija
5/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyyh. Istun kuivassa ja lämpimässä autossa ihan yksin pierujani haistellen radio päällä ja pyöräilijä pilaa päiväni.

Minä istun siellä lämpimässä (no, talvella useimmiten kylmässä) autossa vain parina päivänä viikossa, muuten pyöräilen töihin ja harrastuksiin. Nämä ovat näitä perhe-elämän iloja, se käyttää autoa joka kulloinkin eniten tarvitsee.

Vaikka olenkin ehkä jopa useammin pyöräilijä kuin autoilija, en ole idiootti. Se kaupungin kapeilla autoteillä toikkaroiminen on pyörällä varsinkin pimeinä talviaamuina ihan oikeasti vaarallista. Näkyvyys on huono, samoin teiden kunto. Kovin sivussa ei voi ajaa, ja on liukasta. Ohitustilanteet ovat _vaarallisia_, enkä minä pidä ohitetuksi tulemisesta pyörällä enkä myöskään pyörän ohittamisesta autolla. Miksi siis kerjätä niitä ongelmia ja väen vängällä tunkea sinne jonon eteen? Pyöräilijä pääsee siinä liikkeelle muutaman sekunnin aikaisemmin mutta hidastaa niiden autojen matkaa paljon enemmän, ja samassa paketissa tulevat ne kaikki ohittamisen vaarat. Joten siis miksi. MIKSI?

ap

Vierailija
6/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siinä on ainakin meillä kaupungissa maalattuna pyörätasku johon kuuluu liikennesääntöjen mukaan ajaa? Se on nimenomaan suunniteltu turvalliseksi paikaksi ryhmittyä.

Lisäksi, miten pyöräilijä voi oikeasti jättäytyä kaupungissa "hännille"? Jos ajat risteykseen missä on vaikka kaksi autoa jonossa, mitä teet kun autoja valoissa kertyy lisää? Lähdet pakittamaan? Pyöräilijät hukkuvat helposti autojen sekaan, on selkeämpää vaikkapa vastaantuleville kääntyville kun he ovat edessä omassa taskussaan tulossa ensin. Ja samat ohitustilanteethan ovat edessa silti takaatulevien kanssa, riippumatta paikasta liikkeellelähdettäessä.

Itsehän en pyörällä tosin kantakaupungissa kulje, se on järjetöntä leikkiä hengellä nykymenolla.

Sinä joka kuitenkin alapeukutat, perusteletko myös? Ja miten pyöräilijän pitäisi ajaa vaikkapa Töölössä ruuhka-aikaan, jos vastaukseksi ei käy "pyöräily kielletty".

Vierailija
7/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska siinä on ainakin meillä kaupungissa maalattuna pyörätasku johon kuuluu liikennesääntöjen mukaan ajaa? Se on nimenomaan suunniteltu turvalliseksi paikaksi ryhmittyä.

Lisäksi, miten pyöräilijä voi oikeasti jättäytyä kaupungissa "hännille"? Jos ajat risteykseen missä on vaikka kaksi autoa jonossa, mitä teet kun autoja valoissa kertyy lisää? Lähdet pakittamaan? Pyöräilijät hukkuvat helposti autojen sekaan, on selkeämpää vaikkapa vastaantuleville kääntyville kun he ovat edessä omassa taskussaan tulossa ensin. Ja samat ohitustilanteethan ovat edessa silti takaatulevien kanssa, riippumatta paikasta liikkeellelähdettäessä.

Itsehän en pyörällä tosin kantakaupungissa kulje, se on järjetöntä leikkiä hengellä nykymenolla.

Sinä joka kuitenkin alapeukutat, perusteletko myös? Ja miten pyöräilijän pitäisi ajaa vaikkapa Töölössä ruuhka-aikaan, jos vastaukseksi ei käy "pyöräily kielletty".

Minun kaupungissani tuollaisia pyörien omia "taskuja" ei ole. Se on luonnollisesti eri asia, jos tällainen järjestely on tehty ja liikenteen sujuvuus yritetty jotenkin varmistaa. Minun kaupungissani pyöräilijöitä ei ole huomioitu muuten kuin muutamilla kävelyteillä, joiden yhteydessä on pyöräkaista. Juu, ei ole kivaa pyöräilijän näkökulmasta, mutta eipä sitä muuta liikennettä sillä perusteella saisi häiritä tarpeettomasti.

Joku tuolla mainitsikin maalaisjärjen. Tietenkään pyörä ei ala pakittamaan taaksensa tulevien autojen taakse. Mutta mikä oikeus pyörällä on mennä niiden edessään olevien eteen? Tai mikä järki? Pyörä on autotiellä käytännössä auton asemassa, samat säännöt ja oikeudet. Tietenkin niiden takana tulevien kanssa tulee se ohitustilanne, mutta pakkoko niitä on haalia vielä lisää?

Minua ei edes voi syyttää siitä, etten ymmärtäisi pyöräilijän näkökulmaa. Minusta on ylivoimaisesti helpointa, että jään jonoon omalle paikalleni.

ap

Vierailija
8/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bangkokissa tuo on normaalia. Ehkä nämä pyöräilijät ovat oppineet sieltä.

Vierailija
9/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei kyllä ymmärrä pyöräilystä hölkkäsenpölyä.

Vierailija
10/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei kyllä ymmärrä pyöräilystä hölkkäsenpölyä.

No opetapa minulle jotain uutta! 20 vuotta olen tässä samaisessa kaupungissa pyöräillyt ilman mitään ongelmia ja suututtamatta koskaan ketään.

ap

Vierailija
11/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää enemmän se kolmion takaa suojatielle suihkaisu pimeällä ilman valoja.

Vierailija
12/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä perähikiällä ap pyöräilee mutta isossa kaupungissa on mahdotonta jäädä viimeiseksi. Koko ajan autoja tulee perään.

Vierailija
13/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bangkokissa tuo on normaalia. Ehkä nämä pyöräilijät ovat oppineet sieltä.

Toivottavasti eivät ole oppineet enempää.

Vierailija
14/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle teki kerran yksi pyöräilijä niin että ryhmittyi rinnalleni autoni oikealle puolelle. Kun lähdimme liikkeelle niin hän kääntyi eteeni aikomuksenaan kääntyä vasemmalle!

Yllättäen jyräsin sen pyörineen katuun...

Luuli vissiin ehtiväsä edestäni. Oppi kerrasta että ei kannata.

Vierailija
15/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko jalkakäytävät muuttaa myös pyöräilyteiksi niin tätäkään ongelmaa ei olisi? itse asetun pyöräilijänä siihen, missä autoilijanakin olisin.

Vierailija
16/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaupungissani tuollaisia pyörien omia "taskuja" ei ole. Se on luonnollisesti eri asia, jos tällainen järjestely on tehty ja liikenteen sujuvuus yritetty jotenkin varmistaa. Minun kaupungissani pyöräilijöitä ei ole huomioitu muuten kuin muutamilla kävelyteillä, joiden yhteydessä on pyöräkaista. Juu, ei ole kivaa pyöräilijän näkökulmasta, mutta eipä sitä muuta liikennettä sillä perusteella saisi häiritä tarpeettomasti.

Joku tuolla mainitsikin maalaisjärjen. Tietenkään pyörä ei ala pakittamaan taaksensa tulevien autojen taakse. Mutta mikä oikeus pyörällä on mennä niiden edessään olevien eteen? Tai mikä järki? Pyörä on autotiellä käytännössä auton asemassa, samat säännöt ja oikeudet. Tietenkin niiden takana tulevien kanssa tulee se ohitustilanne, mutta pakkoko niitä on haalia vielä lisää?

Minua ei edes voi syyttää siitä, etten ymmärtäisi pyöräilijän näkökulmaa. Minusta on ylivoimaisesti helpointa, että jään jonoon omalle paikalleni.

ap

Se on ehkä hetkellisesti helpointa, mutta ei oikeastaan turvallisinta. On hankalaa kun ihmisillä ei ole yhteisiä käytänteitä vaan pelataan kaksilla säännöillä. Puhumattakaan tietysti siitä millaisia aggressioita toisten omasta mielestä väärä käytös monissa herättää.

Mutta edelleen minusta on (parempien pyöräväylien puutteessa) turvallisempaa erottaa pyöräilijät näkyviin autojen välistä, ts autoilijat antavat pyöräilijöille vähän tilaa. Ei minusta ole perusteltua väittää että kahdesta liikenteenkäyttäjästä pienempimassaisella ajaja on automaattisesti vain isomman häiriö. Yhtä hyvin voisi kysyä (ja itseasiassa monissa suurkaupungeissa kysytäänkin) mikä oikeus autoilijalla on ajaa ruuhkaisimpaan kaupunkiin omalla autolla häiritsemään sujuvaa pyöräilyä ja joukkoliikennettä.

Liikenteessähän oikeudet on sovittu liikennesäännöillä. Tuohonkin asiaan soisi tulevan yksiselitteisen säännön, jolloin ei tarvisi vääntää oikeuksista. Ja kyllä minusta olisi perusteltua silloin pitää vaihtoehtona sitä että autoilijat jättäisivät lain mukaan eteensä tilan pyöräilijöille, jolloin heidät on helpompi havaita.

Vierailija
17/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle teki kerran yksi pyöräilijä niin että ryhmittyi rinnalleni autoni oikealle puolelle. Kun lähdimme liikkeelle niin hän kääntyi eteeni aikomuksenaan kääntyä vasemmalle!

Yllättäen jyräsin sen pyörineen katuun...

Luuli vissiin ehtiväsä edestäni. Oppi kerrasta että ei kannata.

Oikein. Teen ihmisille samaa eli vahingoitan tahallani aina kun mahdollista ja kovimmalla tavalla. Moni lapsi on juossut kärryn kulmaan ja moni mummo saanut repusta kasvoihin. Kerran löin sählymailalla kasvoihin jalkakäytävällä pyöräillyttä tyttöä. Mahdollisimman ikävää jälkeä juridisesti oikein. Me ollaan yhteiskunnan omatunto. :)

Vierailija
18/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Se on ehkä hetkellisesti helpointa, mutta ei oikeastaan turvallisinta. On hankalaa kun ihmisillä ei ole yhteisiä käytänteitä vaan pelataan kaksilla säännöillä. Puhumattakaan tietysti siitä millaisia aggressioita toisten omasta mielestä väärä käytös monissa herättää.

Mutta edelleen minusta on (parempien pyöräväylien puutteessa) turvallisempaa erottaa pyöräilijät näkyviin autojen välistä, ts autoilijat antavat pyöräilijöille vähän tilaa. Ei minusta ole perusteltua väittää että kahdesta liikenteenkäyttäjästä pienempimassaisella ajaja on automaattisesti vain isomman häiriö. Yhtä hyvin voisi kysyä (ja itseasiassa monissa suurkaupungeissa kysytäänkin) mikä oikeus autoilijalla on ajaa ruuhkaisimpaan kaupunkiin omalla autolla häiritsemään sujuvaa pyöräilyä ja joukkoliikennettä.

Liikenteessähän oikeudet on sovittu liikennesäännöillä. Tuohonkin asiaan soisi tulevan yksiselitteisen säännön, jolloin ei tarvisi vääntää oikeuksista. Ja kyllä minusta olisi perusteltua silloin pitää vaihtoehtona sitä että autoilijat jättäisivät lain mukaan eteensä tilan pyöräilijöille, jolloin heidät on helpompi havaita.

Ei pyöräilijä automaattisesti ole häiriö, vaikka usein sitä onkin. Pyöräily on hieno harrastus ja kätevä tapa liikkua, mutta on silti fakta että pyöräilijä on myös se hidas liikkuja tiellä ja tästä seuraa häiriöitä muulle liikenteelle. On erityisen ikävää kun esim. bussit eivät pääse pyörien ohi. Itselläni on sentään liukuvat työajat, joten sellaista kiirettä ei ole.

En ole itse pyöräillessäni huomannut, että olisi jotenkin vaarallista ajaa siellä autoletkan keskellä, sen sijaan että menisin jonon etummaiseksi. Minulla on käytössä lamppu, huomioliivit jne., joten näkyvyyden ei pitäisi olla ongelma.

ap

Vierailija
19/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai näin toimitaan. Ja moottoripyörällä myös, koska sillä pääsee hyvin autojonojen välistä kärkeen ja kiihdytettyä nopeasti pois ilman muiden autojen hidastumista. Tämä toimii muualla maailmalla hyvin ja joustavasti, mutta ei Suomessa. Lähinnä sen takia ei toimi Suomessa, koska suomalaiset ovat niin kateellisia, että yrittävät jopa tahallaan klikata moottoripyöräilijän nurin, eli syyllistyvät tapon yritykseen. 

Vierailija
20/36 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen samaa kuin aloittaja. En ymmärrä noita pyörätaskuja ja niiden ideaa. Itse pyöräilen stadin kantakaupungissa paljon ja mielestäni on aivan älytöntä ajaa valoissa autojen eteen, jotta samat autot joutuvat taas ohittamaan minut.

Mielummin pysyn jonossa omalla paikallani ja ajan kuten autot. Kapealla kadulla ne eivät kuitenkaan mahdu ohi, joten joutuvat sitten hidastamaan vauhtiaan. Päästän autot ohi aina jos tilaa on tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän