Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moraalinen kysymys; olisitko oikaissut virheen?

Vierailija
16.03.2006 |

Tilasin eräästä liikkeestä ison kasan tavaraa ja niille tuli hintaa yhteensä 1700 euroa. En lunastanut niitä kerralla vaan kahdessa erässä. Ensimmäinen erä maksoi 600 euroa ja jälkimmäinen 900 euroa (= 1500 euroa). Kävi ilmi, että eräästä tuotteesta oli veloitettu vain 23 euroa vaikka oikeasti se maksoi 230 euroa. Kävin korjaamassa virheen vaikken taatusti olisi jäänyt kiinni. Nyt vähän harmittaa vaikka omatunto onki puhdas. Kuinka sinä olisit toiminut? *uteliaisuuttani kyselen*

Ps. Jos joku kiinnittää huomiota, ettei summat täsmää, niin pyöristin hieman koska sillä ei tässä ole käytännön merkitystä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrittäjälle olisin varmasti käynyt tilittämässä erotuksen, paitsi jos tyyppi aivan kamala kusipää ;D.

Jollekin suurelle " riistofirmalle" varmaan vähän fiiliksen mukaan :P.

Vierailija
2/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no tässä elämäntilanteessa en tietenkään tuollaisia tilauksia tekisikään.

Mutta periaatteessa kyllä korjaan yleensä tuollaiset virheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun aina opetan lapsille, että " toimikaa sen mukaan että voitte kulkea pystypäin ja katsoa silmiin" niin oispa noiltakin sanoilta mennyt pohja jos en olis virhettä oikaissut. -ap-

Vierailija
4/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se parin sadan euron ' voitto' olis kääntynyt mua vastaan, oisin aina sitä tavaraa katsoessa/ajatellessä muistanut, että olen sen vääryydellä saanut ja sinne ois mennyt ilo siitä.

Vierailija
5/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyppisin ja pomppisin riemusta kattoon ja shoppailisin välirahalla jotain kivaa. ja omatunto ei soimaisi pätkääkään!

Vierailija
6/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatiltani kirjanpitäjä pienessä yrityksessä. Koska työkseni kirjaan osto- ja myyntilaskuja on siellä tullut ilmi mm että parille yritykselle oltaisiin velkaa, mutta koska kummastakaan ei koskaan velkaa ole kysytty (yli vuosi laskujen eräpäivistä aikaa jo kulunut) on pomoni kanta se, että ei todellakaan mennä asiasta muistuttamaan. Molemmat liikkeet joille ollaan velkaa on pieniä yrityksiä, joten itseä asia todella vaivaa, mutta minkäs teet. Ei ole minun päätöksestäni kiinni.

Vierailija
7/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono omatunto jäisi kuitenkin jos en oikaisisi.

Vierailija
8/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tilasin ylioppilasjuhliin vaatteet, joita ei koskaan veloitettu...

Vierailija
9/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätin korjaamatta kun kännykänvaihdon yhteydessä myyjä antoi minulle vahingossa kaksi kertaa hyvityksen vaihtopuhelimesta. hyöty taisi olla noin 50 euroo. Pitkään se vaivasi, ei enää kun sekään puhelin ei pelitä.

Mutta opin että ehkä olisi kannattanut tehdä oikein ja korjata virhe.

tosin 200 euroa on jo niin iso summa että saattaisi siinä ahneus iskeä.

Vierailija
10/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi varaa korjata virhe (kuten todennäköisesti olisi, koska olisin alunperin varautunut maksamaan oikean hinnan), korjaisin sen, koska muuten tavara aina muistuttaisi minua epärehellisyydestäni. Olen hirveän herkkä kantamaan syyllisyyttä asioista, joita en ole hoitanut kunnolla oman moraalini mukaan, joten pyrin korjaamaan kaikki ne virheet, jotka minun on helppo korjata.

Vierailija
11/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan sen mitä myyjä pyytää ja jos hän laskee väärin, niin minä en sitä ala selvittelemään.

Vierailija
12/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta sai työnsä tehtyä, mutta laskua ei ole vieläkään lähettänyt (arviolta noin 2-3000 euroa) Emmekä varmasti soittele hänen peräänsä! Ei ole yhtään huono omatunto, koska saimme hänen takiaan siirtää monet menot ja odottaa turhaan.

Vierailija
13/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska virhe oli siinä. No, ehkä tämä vielä joskus löytyy edestäni eli toivottavasti rehellisyys kannatti. -ap-

Vierailija:

Minä maksan sen mitä myyjä pyytää ja jos hän laskee väärin, niin minä en sitä ala selvittelemään.

Vierailija
14/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on myös käynyt vähän vastaava juttu: oltiin miehen kanssa lähdössä matkalle ja käytiin matkatoimistossa varaamassa ja maksamassa hotelli ja lennot. Myyjä laskutti muistaakseni 100 euroa liian vähän (tästä on jo monta vuotta). Oltiin ihan hissukseen ja tyytyväisiä kun saatiin " alennusta" .

No sitten kotimatkalla alettiin miettiä asiaa, että saakohan se mukava myyjätär tuosta jutusta sitten jotain harmia osakseen. Päätettiin seuraavalla kerralla (hakiessamme vielä jotain matkaan liiittyvää rekvisiittaa) mainita että huomattiin virhe kotona ja maksaa sitten myös loput rahat. Niinpä tehtiinkin, ja myyjä olikin niin helpottunut että antoi meille lounasseteleitä kiitokseksi :) Kiitteli vuolaasti rehellisyydestä... ilmeisesti hän oli siis itse joutunut asiaa selvittelemään.

Jos tällaisessa tapauksessa maksun saajana olisi joku kasvottomampi instanssi, niin sitten ei olisi varmaan mitään tunnontuskia.

Vierailija
15/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys on tärkeä arvo! ja sellaisen arvomaailman haluan lapsillenikin opettaa.

Vierailija
16/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Rehellisyys on tärkeä arvo! ja sellaisen arvomaailman haluan lapsillenikin opettaa.

Nyt tiedän tehneeni 100% oikein. -ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi