lääkärit, jotka ei pahoittele myöhästymistä
Juu, tiedän, että olen köyhä ja surkea potilas, jolla on varaa käydä vaan terveyskeskuksssa, johon olen jonottanut kuukauden, mutta olisiko kohtuullista, että jos aika on myöhässä puoli tuntia, niin sitä pahoitellaan?
Vai pitääkö vaan olla tyytyväinen, että ajan saa?
Ajat venyvät, mutta pahoittelu ei maksa mitään.
Köyhät eivät äänestä lompakollaan.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko et se on sen lääkäri vika?! En mäkään pahoittele mitään mikä ei ole omissa näpeissä.
Tää on jännä asenne, koska kaikissa muissa asiakaspalveluammateissa on ihan itsestäänselvää pahoitella asiakkaalle aiheutunutta ylimääräistä harmia, vaikka se ei olisi oma vika. Kyllähän ravintolassakin tarjoilija pahoittelee jos jokin ruoka on päässyt loppumaan, myyjät pahoittelevat asiakkaalle rikki mennyttä tuotetta reklamaation yhteydessä jne.
Ei se, että pyytää anteeksi, tarkoita sitä, että olisi itse syyllinen. Vaan pahoittelee sitä, että toinen on joutunut odottamaan turhaan ja hänelle on siitä ehkä pahaa mieltä tai hänen päivän aikataulunsa menee sekaisin.
No nimenomaan. Jostain syystä täällä osa näyttää ajattelevan että se liittyisi jotenkin syyllisyyteen? Mutta kun se on vain hyvää käytöstä ja asiakaspalvelua. Ei siellä töissä edusta vain itseään vaan myös työnantajaansa, oli se sitten yksityinen lääkärikeskus tai julkinen terveydenhuolto.
Jos salama iskee ja polttaa naapurin talon, ei oo tarvetta olla pahoillaan naapurin puolesta, koska se tulipalo ei ollut mun syy...
Lähden työssäni siitä, että teen sitä ihmisenä ihmisten kanssa ja pyrin kohtelemaan toisia samoin kuin toivoisin itseäni kohdeltavan. Mielestäni toimii aika hyvin, ainakin saamani palaute on ollut pääsääntöisesti positiivista.
No et sä varmaan siitä salaman teosta itsellesi ota syitä niskoillesi kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko et se on sen lääkäri vika?! En mäkään pahoittele mitään mikä ei ole omissa näpeissä.
Tää on jännä asenne, koska kaikissa muissa asiakaspalveluammateissa on ihan itsestäänselvää pahoitella asiakkaalle aiheutunutta ylimääräistä harmia, vaikka se ei olisi oma vika. Kyllähän ravintolassakin tarjoilija pahoittelee jos jokin ruoka on päässyt loppumaan, myyjät pahoittelevat asiakkaalle rikki mennyttä tuotetta reklamaation yhteydessä jne.
Ei se, että pyytää anteeksi, tarkoita sitä, että olisi itse syyllinen. Vaan pahoittelee sitä, että toinen on joutunut odottamaan turhaan ja hänelle on siitä ehkä pahaa mieltä tai hänen päivän aikataulunsa menee sekaisin.
No nimenomaan. Jostain syystä täällä osa näyttää ajattelevan että se liittyisi jotenkin syyllisyyteen? Mutta kun se on vain hyvää käytöstä ja asiakaspalvelua. Ei siellä töissä edusta vain itseään vaan myös työnantajaansa, oli se sitten yksityinen lääkärikeskus tai julkinen terveydenhuolto.
Jos salama iskee ja polttaa naapurin talon, ei oo tarvetta olla pahoillaan naapurin puolesta, koska se tulipalo ei ollut mun syy...
Lähden työssäni siitä, että teen sitä ihmisenä ihmisten kanssa ja pyrin kohtelemaan toisia samoin kuin toivoisin itseäni kohdeltavan. Mielestäni toimii aika hyvin, ainakin saamani palaute on ollut pääsääntöisesti positiivista.
No et sä varmaan siitä salaman teosta itsellesi ota syitä niskoillesi kuitenkaan.
No en tietenkään. Mutta en myöskään ignoraa naapurin mieliharmia tai tee isoa numeroa siitä, että se ei ollut mun syyni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruoka on loppu, kukaan ei takuuvarmasti syytä tarjoilijaa siitä.
Kun tuote on rikki, kukaan ei taatusti ajattele että se olis myyjän vika.
Tarjoilija ei sano "pahoittelut kun en pysty tarjoilemaan" eikä myyjä "anteeksi kun myin viallisen tuotteen". Ne pahoittelut ei henkilöidy millään tavalla.
Mut luepa näitä kommentteja tässäkin ketjussa mitä ihmiset kuvittelee lääkäreiden tekevän. On se ihme ja kumma et ne kehtaa istua huoneissaan ja pitää potilaat odottamassa huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään. Mutta en myöskään ignoraa naapurin mieliharmia tai tee isoa numeroa siitä, että se ei ollut mun syyni.
Sun ei tarvi tehdäkään, koska kukaan ei sua siitä syyttäisi. Kellekään ei tulis mieleenkään. Samoin kuin tarjoilijaa ei syytetä siitä et ruoka on loppu tai myyjää viallisesta tuotteesta.
Joskus kyllä tuntuu että terveyskeskuksen päivystyksessä ei tapahdu mitään. Yksi potilas per tunti menee sisään ja siellä istutaan kuusikin tuntia jonossa. Hoitajat ovat linnoittautuneet lasiseinän taakse ja sieltä raikaa naurunremakka.
Jos minä tekisin työni kuten sairaalassa tehdään niin saisin potkut heti. Meillä asiakastyytyväisyyttä mitataan koko ajan. Miksi terveydenhuollossa ei ole suoritettu tehostusta siten että asiakastyytyväisyys vaikuttaisi rahoitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin pahoittelen asiakkaalle ihan firman puolesta jos jokin on myöhässä, vaikka tilanne ei todellakaan ole minun vikani.
Enkä ole lääkäri.
Lääkärit ovatkin saaneet vapautuksen käytöstavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että täälläkin ihmiset ihan oikeesti luulee et ne lääkärit ei tee mitään ja huvikseen antaa ihmisten jonottaa... jos ne alkais vielä pahoittelemaan, niin se olis viimeinen niitti näille tyypeille. Oikeesti, kokeilkaapa joskus sitä vastuullista ja hektistä työtä, niin saattais asenne vähän muuttua. Mut ei. Tahallaan ne kiusaa ja laiskottelee, jooh.
Ja näiden mielestä ilmeisesti siellä huoneessa istutaan huvin vuoksi tyhjänpanttina eikä missään nimessä uusita reseptejä, kirjoiteta lausuntoja, sanella tai tarkasteta jotain asioita. Ei, pällit istuu siellä jotta ajat on tarkoituksella myöhässä!
Mä oletan, että lääkärit on myöhässä pääsääntöisesti siksi, että joidenkin potilaiden kohdalla on vastaanottoaika venähtänyt pidemmäksi, joten jos ei mua kutsuta, kuvittelen, että sieltä huoneessa on vielä edellinen potilas.
Joskus olin sairaalassa, ja odottelin aikani käytävällä, kun minut vastaanottava hoitaja istui huoneessaan tutkien mun papereita. Tää oli musta varsin pätevä syy olla myöhässä, koska ei ollut saanut mun tietoja riittävän ajoissa etukäteen. Itse vastaanotto meni sitten sujuvasti, kun mun ei tarvinnut aloittaa kaikkea alusta.
Koska en ole itse lääkäri, en tiedä, missä välissä lääkäreillä on tapana tehdä ne ns. "muut asiat", joita hänen työpäiväänsä potilaiden vastaanottamisen lisäksi kuuluu. Kenkkuahan se on, jos se paperiasioiden teko on juuri ennen omaa vastaanottoaikaa ja siinä sitten joutuu odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruoka on loppu, kukaan ei takuuvarmasti syytä tarjoilijaa siitä.
Kun tuote on rikki, kukaan ei taatusti ajattele että se olis myyjän vika.
Tarjoilija ei sano "pahoittelut kun en pysty tarjoilemaan" eikä myyjä "anteeksi kun myin viallisen tuotteen". Ne pahoittelut ei henkilöidy millään tavalla.Mut luepa näitä kommentteja tässäkin ketjussa mitä ihmiset kuvittelee lääkäreiden tekevän. On se ihme ja kumma et ne kehtaa istua huoneissaan ja pitää potilaat odottamassa huvin vuoksi.
Asiakaspalvelutyöhön kuuluu myös ikäviä, tyytymättömiä, epärealistisia asiakkaita.
Ei se ole mikään syy laiminlyödä käyöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lääkäri ja mulle on kunnia-asia että aikataulu pitää. No, aina se ei pidä, koska yllätyksiä sattuu, mutta tottakai pahoittelen.
Mikä on se raja, minkä jälkeen myöhästymistä pitäis pahoitella? 1min? 5min? 10min? Mun mielestä joku pari minuuttia menee "siedettävään liukumaan", mutta pidempiä myöhästelyjä pyydän lyhyesti anteeksi. Siihen ei montaa sekuntia mene.
Hatun nostot tälle lääkärille, olet harvinaisuus.
Kysymyshän on siitä, että suuri osa lääkärikuntaa katsoo edelleen olevansa potilaitaan ylempänä. Privaattipuolella aikataulut tehdään tarkoituksella niin tiiviiksi, että herra tai rouva tohtorin ei tarvitsisi istua minuuttiakaan tyhjän panttina. Potilaitten aikahan on arvotonta, joten heillä on aikaa odottaa.
Omassa työssäni ei tulisi mieleenkään, että maksavaa asiakasta istutettaisiin odottamassa. Oma lääkärini oli kerran puolisen tuntia myöhässä. Ilmoitin, että olen menettänyt puoi tuntia työaikaani ja kysyin, miten he haluavat kompensoida asiaa. Lääkäri tarjoutui heti alentamaan laskua muutamalla kympillä,ja asia oli sillä selvä. Kannattaa siis vaatia.
Terveyskeskuslääkärien tulot eivät varmaankaan riipu potilaiden määrästä. Pahoittelut on tietysti sielläkin paikallaan, jos tulee myöhästymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että täälläkin ihmiset ihan oikeesti luulee et ne lääkärit ei tee mitään ja huvikseen antaa ihmisten jonottaa... jos ne alkais vielä pahoittelemaan, niin se olis viimeinen niitti näille tyypeille. Oikeesti, kokeilkaapa joskus sitä vastuullista ja hektistä työtä, niin saattais asenne vähän muuttua. Mut ei. Tahallaan ne kiusaa ja laiskottelee, jooh.
Ja näiden mielestä ilmeisesti siellä huoneessa istutaan huvin vuoksi tyhjänpanttina eikä missään nimessä uusita reseptejä, kirjoiteta lausuntoja, sanella tai tarkasteta jotain asioita. Ei, pällit istuu siellä jotta ajat on tarkoituksella myöhässä!
Mä oletan, että lääkärit on myöhässä pääsääntöisesti siksi, että joidenkin potilaiden kohdalla on vastaanottoaika venähtänyt pidemmäksi, joten jos ei mua kutsuta, kuvittelen, että sieltä huoneessa on vielä edellinen potilas.
Joskus olin sairaalassa, ja odottelin aikani käytävällä, kun minut vastaanottava hoitaja istui huoneessaan tutkien mun papereita. Tää oli musta varsin pätevä syy olla myöhässä, koska ei ollut saanut mun tietoja riittävän ajoissa etukäteen. Itse vastaanotto meni sitten sujuvasti, kun mun ei tarvinnut aloittaa kaikkea alusta.
Koska en ole itse lääkäri, en tiedä, missä välissä lääkäreillä on tapana tehdä ne ns. "muut asiat", joita hänen työpäiväänsä potilaiden vastaanottamisen lisäksi kuuluu. Kenkkuahan se on, jos se paperiasioiden teko on juuri ennen omaa vastaanottoaikaa ja siinä sitten joutuu odottelemaan.
No ne muut asiat on tehtävä jossakin välissä. Tai sit päivän päätteeksi. Itse teen mahdollisimman paljon "joka välissä", ja jotkut asiat on tehtävä mahdollisimman pian, koska taas esim. hoitajan työ roikkuu siitä, että olenko määrittänyt Marevan-annoksen tai antanut muun toimintaohjeen. Jos mä jäisin tekemään niitä klo 16 jälkeen, jäis hoitajakin. Mut seuraan kyllä koko ajan kelloa, ja jos on aikaa minuutti ennen seuraavaa vastaanottoa, en ala tekemään jotain rästilausuntoa, mutta saatan uusia jonkun reseptin tai kommentoida jotkut labrat.
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin terveyskeskuslääkäri on useimmiten myöhässä joko siksi, että samalle ajalle on annettu useampi potilas, tai sitten hoitajan arvio siitä, miten kauan jonkun asian hoitaminen kestää, on pettänyt. Mulla on esim. lyhyempiä ja pidempiä aikoja. Lyhyille ajoille toivoisin jotain lasten korvakontrolleja, tai ehkä jonkun luomen näyttöä, sovitun vamman kontrollikäynti tms. Mutta jos siihen tuleekin tulkkia tarvitseva potilas lausuntoasialle, tai monisairas vuositarkastukselle, saa olla varma että aikataulu pettää pahemman kerran.
Minä taas luulen, että aina lääkäri ei edes tiedä olevansa myöhässä. Olen itse töissä ultraäänessä, ja lääkäri tekee töitä koko ajan. Tutkimusten välillä hän sanelee lausunnon edellisestä potilaasta ja tulee tutkimaan seuraavan potilaan sitten kun edellisen lausunto on valmis. Lisäksi otetaan näytteitä yms mihin voi mennä yllättävän pitkä aika. Hoitaja hoitaa potilaan ilmoittumisen, valmistelut ja saattaa jopa tietää mihin aikaan kullakin potilaalla oli aika, joten hän pahoittelee myöhästymiset, ei lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kyllä tuntuu että terveyskeskuksen päivystyksessä ei tapahdu mitään. Yksi potilas per tunti menee sisään ja siellä istutaan kuusikin tuntia jonossa. Hoitajat ovat linnoittautuneet lasiseinän taakse ja sieltä raikaa naurunremakka.
Jos minä tekisin työni kuten sairaalassa tehdään niin saisin potkut heti. Meillä asiakastyytyväisyyttä mitataan koko ajan. Miksi terveydenhuollossa ei ole suoritettu tehostusta siten että asiakastyytyväisyys vaikuttaisi rahoitukseen?
Tervetuloa kokeilemaan ja katsomaan mitä siellä päivystyksessä tapahtuu. Harvassa paikassa pääset näkemään esim ambulanssilla tuodut potilaat tai kuulet hälytystä jos joku aiemmin tuotu potilas joudutaan esimerkiksi elvyttämään. Siihen lisäksi päivystykseen virtaa myös vuodeosastojen potilaita joiden vointi on huonontunut niin ettei heitä pystytä vuodeosastoilla hoitamaan. Ne hoitajat yleensä auttaa lääkäriä tutkimuksissa / toimenpiteissä ja toteuttavat lääkärin ohjeiden mukaan potilaan hoitoa. Mitä niiden hoitajien pitäisi tehdä jos lääkäri on toisaalla? Hoitajat ja lääkärit myös usein joutuvat tekemään järjettömän määrän kirjallisia töitä. Se mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut. Sen lisäksi joudutaan täyttämään toinen toistaan kummallisempia mittareita ja kirjoittamaan yhteenvetoja muualle siirtyvistä potilaista koska toinen sairaala ei välttämättä näe sen sairaalan tekstejä. Esimerkiksi Haartmanista Meilahteen muutaman sadan metrin matkan siirtyvän potilaan tiedot eivät näy siellä Meilahdessa ja sama toisinpäin.
Usein lääkärin työskennellessä se ajantaju katoaa. Kun teet koko ajan lähes taukoamatta töitä et välttämättä huomaa, että edellisen asiakkaan kanssa kesti 10 minuutin sijaan 20. Toki osa lääkäreistä varmasti tiedostaa tämän ja ei muuten vain pahoittele. Kun työ soljuu ja sitä on paljon niin tunnit vierähtävät järjettömän nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Olisi toimiva vertaus jos se salama olisi sinun työnantajasi, jonka nimissä palvelisit naapuriasi. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lääkäri ja mulle on kunnia-asia että aikataulu pitää. No, aina se ei pidä, koska yllätyksiä sattuu, mutta tottakai pahoittelen.
Mikä on se raja, minkä jälkeen myöhästymistä pitäis pahoitella? 1min? 5min? 10min? Mun mielestä joku pari minuuttia menee "siedettävään liukumaan", mutta pidempiä myöhästelyjä pyydän lyhyesti anteeksi. Siihen ei montaa sekuntia mene.
Ja jos näen, että potilas on jo oven takana odottamassa ja mun täytyy vielä tehdä jotain muuta, tapanani on sanoa jotain tyyliin "Hei, mulla menee vielä hetki, mun täytyy käydä tässä välissä vielä yhden tarkkailupotilaan luona" tms. Näin potilas uskaltaa vaikka halutessaan käydä vessassa tai soittaa pikaisen puhelun jonnekin tai ylipäätään on tietoinen siitä, että häntä ei ole unohdettu, vaikka kello käykin.
Ihanan huomaavaista toimintaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luulen, että aina lääkäri ei edes tiedä olevansa myöhässä. Olen itse töissä ultraäänessä, ja lääkäri tekee töitä koko ajan. Tutkimusten välillä hän sanelee lausunnon edellisestä potilaasta ja tulee tutkimaan seuraavan potilaan sitten kun edellisen lausunto on valmis. Lisäksi otetaan näytteitä yms mihin voi mennä yllättävän pitkä aika. Hoitaja hoitaa potilaan ilmoittumisen, valmistelut ja saattaa jopa tietää mihin aikaan kullakin potilaalla oli aika, joten hän pahoittelee myöhästymiset, ei lääkäri.
Kaikkeen sinäkin alistut... toisen puolesta pahoittelet. Minä en tuollaiseen alkaisi vaan antaisin herran/rouvan itse hoitaa pahoittelut. Ei ihme että hoitajilla on huonot palkat.
Kyllä minäkin aina pahoittelen, jos vastaanottoni on myöhässä. En siksi, että kokisin itseni syylliseksi vaan ihan vaan hyvien käytöstapojen vuoksi. Myöhästymiseen on yleensä hyvä syy, mutta on ainoastaan kohteliasta tunnistaa tilanne ja osoittaa odottavalle potilaalle, että myöhästyminen on huomioitu. Muutaman minuutin myöhästymisiä en pahoittele, itselläni raja taitaa kulkea siinä 4-5 minuutissa.
T. Terveydenhuollossa työskentelevä sosiaalityöntekijä.
Pyydän aina anteeksi myöhästymistä, mutta tuntuu kyllä vähän kohtuuttomalta, jos potilas tylyttää asiasta vielä pahoittelun jälkeenkin. Joskus potilastyössä käynti venyy ja potilaat itse myöhästelevät. Tajuaakohan se 20min myöhässä vastaanotolle ilmestyvä potilas, että sekoittaa koko loppupäivän aikataulun... Eräskin mies ilmoitti tulleensa ihan tarkoituksella myöhässä, kun me olemme muka kuitenkin myöhässä. Teki mieli sanoa, että vtu mikä urpo.
Totta toikin, potilaan olis hyvä tiedostaa jo etukäteen, että aikataulu voi elää tilanteen mukaan. Mut ei se silti tarkoita sitä, etteikö myöhästymistä, varsinkin merkittävää sellaista, voisi pahoitella. Se ei ole "matelemista", vaan ihan peruskäytöstapoja eikä keneltäkään pois.