Partio enää rikkaiden harrastus?655
Tuli viestiä partiosta, ensi kesän leiri kyseessä. Mulla on 2 lasta partiossa, koska olen YH ja köyhä. Lapset innoissaan kesän leiristä mutta eivät tule pääsemään sinne!
4pv leirin hinta kevyet 140€/lapsi eli 280€, TELTTAMAJOITUKSELLA!!!!
Kuka tässä nyt rahastaa? Aiemmin esim vkl leirit olleet n. 20-30€ eli 10-15€ vrk sisältäen kuljetukset!
Erosin kirkostakin vuoden lopussa koska rahat niin tiukalla, ex ei osallistu lasten kuluihin koska työtön, saan minimielarit KELAsta ja lapsilisäkin putosi 150€ tälle vuodelle.
Kommentit (78)
Kyse ei enää ole lasten harrastuksesta, vaan aikuisten kylmästä bisneksestä. Jääkiekko- ja jalkapalloharrastuksesta on jo kauan sitten tehty aikuisten bisnestä, nykyisin myös partio on tuotteistettu tuottamaan omistajille yhä ahneempaa tuottoa.
Etkö ap osaa arvostaa ollenkaan sitä, että tuollainen 3000 lapsen/nuoren leiri on jo kokemuksena aivan jotain muuta kuin oman lippukunnan viikonloppuleiri, jossa on 10-20 osallistujaa? Tuo leirihän on kuin pieni kylä, joka rakennetaan tyhjästä ja puretaan leirin jälkeen.
Vertaat nyt kunnallista leikkipuistoa ja Disney Landiä ja ihmettelet, miksi Disney Landin liput ovat niin kalliita.
kummolanperkele kirjoitti:
Hinta oli muistaakseni 50€/naama, itse en nostanut kilsakorvauksia matkoista ku mulla on täys autoetu, kokkimies otta 25€ bensarahaa, mutta haki myös safkat tukusta :)
Seuran leirihinta oli yli tyyliin nolla perään...10-kertainen siis.
Unohtu siis sanoo että seuran leirin hinta OLI omakustanne eli maksettuna mukana oli päävalkku, veskavalkku sekä huoltaja/apuvalkku. Hinta siis heidän matkoistaan, mökkimajoituksesta (halvin), sis. yhteisruokailu ruokalassa ja jäähallimaksuista sekä kuljetuksesta. Yhtää ekstraa ei kerätty, maksajina n. 25 junnua.
Vai ei leirilöä ole mitään erikoisempaa ohjelmaa..
Säihkeellä ohjelma jakautuu viiteen isoon kokonaisuuteen: seikkailupuistoon, sirkukseen, vesipuistoon, tivoliin ja Suomi 100 -ohjelmaa.
epätoivoapukkaa kirjoitti:
AP vastaa:
tulipa vielä enemmän paha mieli, kiitos teille kaikille ilkeille ihmisille. Olen AMK-kouluttautunut naisvaltaisen alan työntekijä. Tienaan sen mitä muutkin, TES palkat. Asun kaupungin asunnossa, vuokra pienehkössä kolmiossa 970€. En harrasta itse mitään maksullista, lenkkeilyä ja kirjastoa ainoastaan, en juo enkä polta. Kävin viime vuonna ulkona syömässä 3 kertaa, joka kerta alle 20€. Toinen lapsista harrastaa liikuntaa ja musiikkia, toinen kuvataidetta ja liikuntaa. Ulkomailla olemme käyneet yhden kerran, sukulaisilla Ruotsissa. Teen kaiken ruoan itse ja syön myös töissä eväitä. Karkkipäiviä meillä ei ole, taskurahaakaan lapset eivät saa.
Teille typerille jotka ette edes tiedä mistä puhutte, tiedoksi: KAUPALLISETkin leirit maksavat 150€-200€ leiri per VIIKKO, keskimäärin. Osa näistä tuettuja, ainakin joltain osin, mutta suuri osa ei. Eipä ole tällaisiin varaa.
Partioleireillä työntekijät ovat vapaaehtoisia. Teltta ei maksa järjestäjille mitään. Leiri on Hangossa, joten Helsingistä kaupallinen kuljetus edestakaisin maksaisi noin 10€/suunta per matkustaja ILMAN alennuksia tms.
Tietääkseni leirillä ei ole mitään erityistä ohjelmaa joka tulisi maksamaan mitenkään järjestäjille. Leirille osallistuu 3000 nuorta, yleensä isoissa kävijämäärissä hinta per osallistuja LASKEE kustannuksia.
Lapsen ruokailu maksaa raaka-aineina n. 5€/pv. Sen verran menee myös toki kotona. Leirin hinnassa on siis voittoa eli ilmaa n. 100€/lapsi. Kerro se 3000:lla niin saat selville voiton määrän.
Niin eli saat palkkaa ehkä nettona 1500-1800, elarit kahdesta lapsesta 300, lapsilisät jotain 200(?). Ja vuokrasi oli 970. Siinä jää rahaa yli tonni kuussa kaikkiin muihin menoihin. Siis miten ei voi oikeasti olla varaa? Onhan tässä aikaa säästääkin, laita vaikka 50-100€ kuussa sivuun.
Leirin hinta koostuu siis näistä: Säihkeellä ohjelma jakautuu viiteen isoon kokonaisuuteen: seikkailupuistoon, sirkukseen, vesipuistoon, tivoliin ja Suomi 100 -ohjelmaan. Lue lisää leirin sisällöstä Säihkeen uudistuneilta nettisivuilta!
http://uusimaa.partio.fi/ohjelma-ja-tapahtumat/piirileirit/
AP ei ymmärrä miten nämä sopivat partion arvoihin. Vertaus Disneylandiin oli oikein osuva!
Partio on kallis harrastus, vaikka nuo isommat leirit ym jättäisikin pois. Jäsenmaksun lisäksi pitää hankkia rinkka ja erillinen päiväreppu, puukko, taskulamppu, ruokailuvälineet, jalkineet ja hyvät ulkovaatteet, makuupussi ja alusta, istuinalusta, partiopaita ja housut, huivi, merkit jne. Kierrätettyjä on vaikea löytää pienemmillä paikkakunnilla ja kilpavarustelu kukoistaa. Kisoissa ym pitää olla partiovaatteet, on annettu ymmärtää ettei ilman niitä ole sopivaa osallistua. Lisäksi pitää kuljetella eväiden kera retkipaikkoihin kymmenien kilometrien päähän ja myymään kalentereita (joka paikassa ei ole julkista liikennettä) ja leipoa myyjäisiin vähän väliä vähintään kolme leivonnaista silloinkin kun ruoka riittäisi juuri ja juuri omalle perheelle, sosiaalinen paine on kova. Meiltä on ollut kolme lasta jo vuosia partiossa ja aika stressin aihe siitä on tullut, kun jatkuvasti kaverit ja johtajat ihmettelevät miksei meidän lapsia "päästetä" joka tapahtumaan. Alennuksia en kehtaa kysellä, se leimaisi meidät pitkäksi aikaa kakkosluokan kansalaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli saat palkkaa ehkä nettona 1500-1800, elarit kahdesta lapsesta 300, lapsilisät jotain 200(?). Ja vuokrasi oli 970. Siinä jää rahaa yli tonni kuussa kaikkiin muihin menoihin. Siis miten ei voi oikeasti olla varaa? Onhan tässä aikaa säästääkin, laita vaikka 50-100€ kuussa sivuun.
Et ole kovin paljon väärässä lukujesi suhteen; minähän se sinulle annoinkin käsittääkseni. En siis saa mitään muita avustuksia, sossusta tai Kelasta.
Sossun laskema peruselinkustannus perustuu lakiin, linkki tässä:
http://oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/200702ohj…
1000-594-344-344=-282.
Tuossa ei siis ole mukana lasten harrastukset. Jään silti joka kuukausi plussan puolelle, koska en juo, en polta ja teen kaiken ruoan itse. Se mihin ne rahat lopulta menevät ovat vaatteita, lääkkeitä (allergiat), koulutarvikkeet, hajonneet kodinkoneet jne. Mihin ihmisen rahat nyt yleensä menevät. Lasten ja kaverien synttärit yms. Joululahjoihinkaan ei tietenkään teidän mielestänne saisi mitään laskea?
Ihan oikeasti, minkälaista porukkaa täällä on? Uskomatonta.
Ei ruoka ole pelkät raaka-ainekustannukset. Ne pitää tuoda paikalle, säilyttää asianmukaisesti, valmistaa, tarjoilla ja huolehtia jätteistä. Ei mikään pieni projekti, jos paikalla on 3000 leiriläistä.
Vierailija kirjoitti:
Partio on kallis harrastus, vaikka nuo isommat leirit ym jättäisikin pois. Jäsenmaksun lisäksi pitää hankkia rinkka ja erillinen päiväreppu, puukko, taskulamppu, ruokailuvälineet, jalkineet ja hyvät ulkovaatteet, makuupussi ja alusta, istuinalusta, partiopaita ja housut, huivi, merkit jne. Kierrätettyjä on vaikea löytää pienemmillä paikkakunnilla ja kilpavarustelu kukoistaa. Kisoissa ym pitää olla partiovaatteet, on annettu ymmärtää ettei ilman niitä ole sopivaa osallistua. Lisäksi pitää kuljetella eväiden kera retkipaikkoihin kymmenien kilometrien päähän ja myymään kalentereita (joka paikassa ei ole julkista liikennettä) ja leipoa myyjäisiin vähän väliä vähintään kolme leivonnaista silloinkin kun ruoka riittäisi juuri ja juuri omalle perheelle, sosiaalinen paine on kova. Meiltä on ollut kolme lasta jo vuosia partiossa ja aika stressin aihe siitä on tullut, kun jatkuvasti kaverit ja johtajat ihmettelevät miksei meidän lapsia "päästetä" joka tapahtumaan. Alennuksia en kehtaa kysellä, se leimaisi meidät pitkäksi aikaa kakkosluokan kansalaisiksi.
AP vastaa: kiitos! Minä laitoin lapset partioon koska minulle vakuutettiin että se on halpa (lähes ilmainen!) ja tervehenkinen harrastus. Omat kokemukseni ovat muuttaneet nyt käsitystä enemmän tämän kirjoituksen suuntaan...
Olet oikeassa siinä, että leirin voisi järjestää kevyemmällä ohjelmalla edullisemminkin. Eli siinä mielessä se onkin "rikkaille". Mutta kuluja on joka tapauksessa paljon enemmän kuin pikkuleireillä, siitä hinta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se näinkin olla. Täällä Espoossa asutaan ja ei olla hankitta juuri mitään yhtä rinkkaa lukuun ottamatta, kaikkea muuta on kerätty kaapeista ja ulkoiluvaatteita on yleensä muutenkin. Sosiaalista painetta ei ole.
Mulla on ollut lapset jos jonkinlaisella harrastusleirillä kesäloman alkajaisksi... sanoisin että 5 päivää päiväleiriä, omilla eväillä ja omilla kuljetuksilla on olleet sen 150-200€.
Vierailija kirjoitti:
Ei ruoka ole pelkät raaka-ainekustannukset. Ne pitää tuoda paikalle, säilyttää asianmukaisesti, valmistaa, tarjoilla ja huolehtia jätteistä. Ei mikään pieni projekti, jos paikalla on 3000 leiriläistä.
Huoh, kuten joku jo ehti sanomaan niin se on myös 3000*maksu 140 tai 210€. Jos olettaisi alakanttiin että puolet olisi näitä halvempi (tuskin mutta mennään alakantilla!) niin keskihinta olisi 175€, joka kertaa 3000 = 525.000€.
Ja ruokahan on puuroa aamuisin ja soppatykkiruokaa muuten. Varmaan partiolla jonkun verran suhteita yms jottei mistään tarvii täyttä hintaa maksaa...
Olisi mielenkiintoista kuulla leirinjärjestäjien puoli tarinasta. Mitkä on yhdestä lapsesta koostuvat kustannukset todellisuudessa...
Aikamoinen määrä ruokaa valmistetaan ja kuljetetaan paikalle, mitä maksetaan tilankäytöstä maanomistajalle, vakuutukset... Laskelmat ei ole ehkä niin yksinkertaisia kuin perusmaallikko voisi kuvitella. Ap:n mielestähän 3000 leiriläiselle järjestetty leiri on lähes ilmainen järjestää.
Joka tapauksessa haluan sanoa ap:lle, että ymmärrän kyllä sua. Ei mullakaan olisi tuollaista summaa laittaa muutamasta päivästä, vaikka mäkin ihan työssäkäyvä ihminen olen.
3000. Henkilön leiri vaati aikavpaljon. Sinne täytyy rakentaa esim vesijohtoja, bajamajoja, astianpesupaikkoja, ruokailupaikkoja, suihkut, saunat tms. On esiintymislavoja infopisteitä, aitoja, opasteita. Sähköt. Ensiapu. Yms. Rahaa menee myös mainoksiin, lehtisiin, ja ihan palkkoihin. Vaikka siurin osa porukasta hommaa tekeekin ilmaseks niin partiossakin on ihmisiä ihan töissä. Palkattuna. Tommonen leiri voi olla useamman ihmisen päivätyön vaatinut homma. Et kaikki aikataulut, ruokailut, vedet, majoitukset yms toimii. Onihan eri asia mennä 50hrngen kanssa leirikeskukseen missä kaikki on valmiina.
AP:llä ei ole näemmä minkäänlaista käsitystä siitä, mitä suurleirin järjestäminen a) vaatii ja b) maksaa. Esimerkiksi jo pelkkä ruokahuoltokin on hiukan monimutkaisempi juttu kuin makaronia ja jauhelihaa, sillä perusruoan (joka EI ole pelkkää makaronimössöä) lisäksi täytyy ottaa huomioon myös erikoisruokavaliot, joita tuonkokoisella leirillä on jo paljon. Sitten on ne kuljetukset ja kylmäsäilytykset ynnä muut.
Jonkun lippukuntaleirin voi parhaimmillaan toteuttaa hyvinkin halvalla, jos lippukunnalla/seurakunnalla on oma kämppä, jonka ympäristöön voi leiriytyä maksutta, ruokaa tehdään itse yksinkertaisista raaka-aineista ja iltanuotiot mennään kaavalla nuotiopaikka+kitara. Suurleiriltä haetaankin sitten ihan erilaisia elämyksiä, eikä niille ole mikään pakko lähteä. Itse olen skipannut suurimman osan suurleireistä, koska viihdyn paremmin niillä yksinkertaisilla tee-se-itse-meiningillä toteutetuilla metsäleireillä. Ymmärrän kuitenkin, mikä toisia suurleireissä viehättää, ja tajuan myös miksi ne maksavat enemmän. Suurleirit ovat kuitenkin poikkeus eikä sääntö, ei niitä lippukunnan ohjelmaan joka vuosi kuulu.
Kyllä toi saattaa pitää paikkansa. Itse olin viime kesänä repoveden kansallispuistossa laavulla paistamassa makkaraa niin joku äijä kävi möykkäämään miten hän syö vaan halpoja makkaroita ja jos hän haluaa syödä lihaa niin sitten hän syö kunnon pihviä. Möykkääminen pelkästään johtui siitä, että hän huomasi minun syövän kokoliha makkaroita (4 kappaletta/2 euroa paketti). Kaipa näissäkin piireissä harrastellaan kilpavarustelua. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liityin aikuisena partioon. Olen köyhä yh. Käyn kyllä töissä niinkuin muutkin, mutta kyllämua katsottiin ainanenänvartta pitkin siellä kun ei ollut goretexvarusteita, maisterimiestä, vastarakennettua omakotitaloa ja kersat puettu karamelleiksi.
Odotin liittyessäni vähän toisenhenkistä meininkiä.Ei kai tämä voi olla totta! Olitko jossain Töölön partioporukassa? Luulisi partiota enemmänkin harrastavan luontoihmiset, joille materia ei ole arvoista tärkein...
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset voivat hakea piiristä avustusta leirimaksuihin.
Vaikka sitten vielä merkki köyhän perheen partolapsen rintapieleen. Vaikka iso sininen K kirjain punaisella pohjalla.
Me maksoimme juuri viiden päivän urheiluleiristä 200e per lapsi, ei ollut edes kuljetuksia tai yöpymistä. Kyllähän lasten harrastusten hinnat ovat karanneet käsistä, leireineen kaikkineen, nämä hinnat kirpaisevat myös keski- ja suurituloisiakin. Pienituloisilla on mahdollisuus anoa alennusta tai maksuvapautusta, keskituloisilla harvemmin on. Meillä on esim. tehty ihan periaatteellinen päätös, että "ylimääräinen" raha menee lasten harrastuksiin. Aikuisten harrastuksista tai esim. perheen lomamatkoista on sitten tingitty. Leireihin on "pakko" osallistua loma-aikoina, kun muuten lapset olisivat heitteillä vanhempien ollessa töissä.