Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoittaako "Kaikkea hyvää" -sanonta hienovaraisia hyvästejä?

Vierailija
29.01.2017 |

Vai onko se vain vilpitön toivotus tulevaisuuteen?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla kumpaakin. Minä olen ollut allerginen tuolle ilmaisulle sen jälkeen, kun eräs exänsä luokse palannut mies yritti vaikuttaa kohteliaalta, vaikka varmasti virnisteli puhelimessa ja heilutteli minulle keskisormiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä on hyvästit. En oikein keksi miksi joku muuten käyttäisi tuollaista toivotusta, vähän sama kun sanoisi"hauskaa loppuelämää".

Vierailija
4/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin toivotan "kaikkea hyvää" ihmiselle jota en ole nähnyt pitkään aikaan ja tiedän etten tule näkemäänkään pitkään aikaan, vaikka samassa kaupungissa asutaan. Siis enemmän kuin heippa-tuttu mutta kuitenkin sellainen jonka kanssa vaihdetaan muutama sana jos jossain törmätään. Näin jää hyvä mieli ja seuraavan kerran voidaan taas vaihtaa ne vähäiset kuulumiset, joskus vuosien päästä.

Riippuu tietenkin äänenpainosta, "vittu hyvät jatkot vaan" ei kuulosta kovin mukavalta 😂

Vierailija
5/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä sanon jollekin noin, niin kyllä mä sillä tarkoitan juuri "kaikkea hyvää" sille toiselle. Joskus on tietysti tilanteita, kun toista ei oletettavasti tule enää näkemään ja kai silloinkin voi noin toivottaa.

Vierailija
6/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivotan vilpittömästi kaikkea hyvää, oli kyse huomisesta tai seuraavista vuosista. Voin sanoa myös henkilöstä riippuen esimerkiksi "zemppiä". Tai hauskaa viikonloppua. Mutta en "koita pärjäillä".

Vierailija
7/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli ei välttämättä kaikkien mielestä tarkoita hyvästejä. Vähän kummastuin kun sellainen tuttava, jota silloin tällöin on tavannut, sanoi näin, kun yleensä vain moikataan. Tosin oli juuri puhetta eräästä elämääni liittyvästä hankaluudesta, joten ehkä tarkoitti siihen liittyen.

Vierailija
8/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hyvästejä. Kauan sitten mulle sanoi niin yksi läheinen ihminen, eikä ole sen jälkeen oltu yhteydessä. Vieläkin, jos kuulen nuo sanat, niin sattuu.

Vierailija
9/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on vilpitön toivotus. Siihen sisältyy oletus, ettei tavata ainakaan vähään aikaan. Olen saattanut sanoa noin, kun joku vaihtaa työpaikkaa. Voisin sanoa myös, jos seuraavia treffejä ei ole tulossa. 

Vierailija
10/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulta ainakaan, se oli vain seis, odota.

Vierailija
11/31 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on semmonen mukakohtelias tapa sanoa "en halua enää koskaan nähdä sinua".

Vierailija
12/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea hyvää ja rakkautta, pettäjät toivottaa exilleen noin

Vierailija
13/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivotan hyvät jatkot, jos uskon, että kyseistä ihmistä en enää koskaan tulee tapaamaan. Kaikkea hyvää sanoisin ihmiselle, joka on muuttamassa ulkomaille ja aloittaa siellä ihan uuden elämän, en siis esim sellaiselle, joka lähtee vuodeksi vaihtoon.

Vierailija
14/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää tarkoittaa juuri sitä mitä siinä sanotaan. Kaikkea hyvää.

Oletko kertonut sulla olevan joku projeti meneillään? Lapsen saanti, gradun teko, perinnön jako, sapatti vuosi, uuden asunnon osto, uusi työura, kihloihin meno, naimisiin meni.... Moneen asiaan voi toivottaa kaikkea hyvää! Ei se tarkoita mitään loppua ja lopullista. Kaikkea hyvää tarkoittaa juuri sitä...

Toivon sinulle kaikkea hyvää uudella urallasi!

Pidän sinusta, tahdon sinulle hyvää, kaikkea hyvää.

Kaikkea hyvää voi toivottaa, vaikka tapaisi heti huomenna tai vaikkapa jo illalla.

Ei taida tässä ketjussa olla äidinkieli osalla vastanneista suomi...

Vierailija
15/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille tarkoittaa hyvästejä, toisille ei. Hihhulit käyttää tätä paljon. ”Kaikkea hyvää sinulle ja Jumalan siunausta.”

Vierailija
16/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä kaikkea hyvää voisi tarkoittaa hyvästejä???!

Kielipoliisit apua!!! Kielitietäjät apua!!! 

Kuka äidinkielenään suomea puhuva muka ajattelee kaikkea hyvää tarkoittavan hyvästejä? Ei ainakaan kukaan akateeminen, eihän!!?

Vierailija
17/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt aikuisena alkanut käyttää tätä. Haluan toivottaa sillä sananmukaisesti kaikkea hyvää ihan kaiken kanssa, esim. jos vastapuolella on harmeja tai vaikka vaikea työtilanne mistä ollaan aiemmin puhuttu, haluan näin ilmaista toivovani hänelle onnea ja hyviä asioita sen sijaan, että sanoisin "tsemppiä työnhakuun" tai muuta vastaavaa. Mielestäni kaiken hyvän toivominen toiselle on oikein kaunis ajatus.

Käytän tätä kyllä myös hyvästellessäni esimerkiksi sukulaisia, joita en tapaa kovinkaan usein, mutta ei se mikään lopullinen hyvästi ole. Haluaisin, että heilläkin olisi elämässään kaikkea hyvää.

Vierailija
18/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ” kaikkea hyvää ” käytetään yleensä silloin, kun tietää ettei näe toista pitkään aikaan.

Deittaulusuhteessa se tarkoittaa suhteen päättymistä, jos sanotaan noin.

Mutta ainahan jokainen vääntää sanansa mielensä mukaan

Vierailija
19/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta, mutta käsittääkseni yleensä "kaikkea hyvää" -toivottaja uskoo (ei välttämättä toivo), ettei näe toista pitkään aikaan. Harvemmin tuota sanotaan, jos tietää näkevänsä toisen vaikkapa jo seuraavana päivänä.

Yleensä tuo sanotaan keskustelun päätteeksi, ei alussa tai keskellä (paitsi jos se on todella lyhyt keskustelu), ikään kuin lopputoivotuksena. Mutta se eroaa vaikkapa hyvien viikonloppujen toivotuksesta siinä, että seuraavaan kohtaamiseen on paljon pitempi aika, tai ei välttämättä tiedetä nähdäänkö enää ollenkaan.

Muunkinlaista käyttöä ilmaisulla on. Esimerkiksi jos kaveri menee naimisiin, voi toivottaa "kaikkea hyvää teille". Toivotukseen liittyy kuitenkin siinäkin se ajatus, ettei ole itse "mukana" siinä asiassa, johon hyvää toivottaa, eli vähän kuin jäisi itse jotenkin toisen elämässä sen yhden osa-alueen ulkopuolelle. Mutta jos ei ole eritelty, että mihin asiaan hyvää toivottaa, silloin sitä toivotetaan toiselle yleisesti. Ja silloin rivien välistä voi tulkita, että toivottajalla on uskomus, ettei ole sen toisen elämässä yleisesti pitkään aikaan mukana.

Vierailija
20/31 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt aikuisena alkanut käyttää tätä. Haluan toivottaa sillä sananmukaisesti kaikkea hyvää ihan kaiken kanssa, esim. jos vastapuolella on harmeja tai vaikka vaikea työtilanne mistä ollaan aiemmin puhuttu, haluan näin ilmaista toivovani hänelle onnea ja hyviä asioita sen sijaan, että sanoisin "tsemppiä työnhakuun" tai muuta vastaavaa. Mielestäni kaiken hyvän toivominen toiselle on oikein kaunis ajatus.

Käytän tätä kyllä myös hyvästellessäni esimerkiksi sukulaisia, joita en tapaa kovinkaan usein, mutta ei se mikään lopullinen hyvästi ole. Haluaisin, että heilläkin olisi elämässään kaikkea hyvää.

Kaikkea hyvää ei tosiaan ole  välttämättä mikään hyvästi silloin, kun se viittaa johonkin tiettyyn asiaan, kuten vaikkapa kaverin ongelmiin. Silloinkin se usein on kuitenkin etäännytys siihen asiaan, johon toivottaa hyvää.

Jos on läsnä toisen elämässä ja aktiivisin toimin yrittää saada tämän ihmisen elämää paremmaksi, silloin ei yleensä sen lisäksi toivotella hyvää, paitsi jos yleensä autetaan, mutta jossain vaiheessa joutuu pitämään auttamisesta taukoa.

Hyvästi on liian vahva sana, mutta jonkinlaista asioiden päättämistä tai tauolle jättämistä voidaan yleensä nähdä niissä tilanteissa, joissa toivotetaan toiselle kaikkea hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme