Kasarimuistelot - peukuttakaa jos muistatte nämä
Keksikää lisää ehtoja 80-luvun juttuja, joilta ei voinut välttyä. Mitä ollaan jo unohdettu? Kuka muistaa vielä vaikkapa banaani- ja mansikkakaktukset?
Kommentit (706)
Pyörät oli tunturi tai helkama -merkkisiä. Muistaako joku muita?
Landella tilattiin vaatteet Anttilan postimyyntikuvastosta.
Vierailija kirjoitti:
Twin peaks ja sen tunnusmusiikki kasetilla. Hui
Vuosi oli 1991
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleeni, että tarviiko ihmetellä työttömyyttä taas kovinkaan paljon:
-pyörät Helkama ja Tunturi
- telkkarit Salora ja Finlux
- Jääkaapit Upo ja Helkama
- Liedet Strömberg
- Sukset Järvinen ja Lampinen
- Ulkoiluvaatteet Club-a (torstai), Luhta ja Skila
- Lastenvaatteet Lassie ja Tutta
- Farkut ennen Leviksiä Beavers, VeryNice ja MicMac
Vierailija kirjoitti:
Crescent polkupyöriä näkyi myös, mutta vähemmän kuin mainitsemiasi.
Lemmikkejä oli mielestäni paljon vähemmän ainakin kaupungissa. En muista kuin yhden kaverin jolla oli lemmikki ja hänkin asui omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on liian nuorta porukkaa, ne luulee että ysäri oli kasari 😂
Tai ehkä ne parat elää jossain haavemaailmassaan, jossa vuosikymmenet on sekaisin 🤔
Samaa ihmettelin!
Täysi-ikäistyin vuosikymmenen alussa ja ketjussa on toistaiseksi ollut todella vähän mitään, mikä olisi ollut se juttu 80-luvulla. Teinarikin oli 70-luvun lopussa, samoin MicMac. Tosin alkupuolella vuosikymmentä MicMac oli edelleen Vuorikadulla käymisen arvoinen, kun Tukholman kesätöistä kotiutui.
Opiskelijasäätiön solussa alakerrasta kuului täysillä "Let's Dance!". Ilmestyi sekin vuosikymmenen alussa. 😀
Kaverin kaveri oli päässyt Yhdysvaltoihin Ratian perheeseen aupairiksi. Ristomatin vaimo oli siihen aikaan kaunis Kristiina Kankaanpää.
No mä olen -69, eli 80-luvulla olin varhaisteini, teini ja sitten loppuvuossikymmenestä täysi-ikäinen ja jos noi pari väärää vuosikymmentä miinustaa, niin onhan nää kaikki mainitut olleet isoja juttuja kasarina. Teinarit, eli teinikalenterit oli tosi iso juttu -84 ja -85, jolloin mulla loppui peruskoulu (keväällä -85). Muistan sen erittäin hyvin, koska mun teinari pöllittiin juuri vähän ennen kun koulu loppui. MicMac oli tosi suosittu. Let's Dance julkaistiin maailmalla keväällä -83 ja Suomessa se soi vasta myöhemmin. Siihen aikaan vielä Suomeen kaikki musiikki, elokuvat ja sarjat tuli jälkijunassa. Ehkä tossa on just se, että olit täysi-ikäinen jo vuosikymmenen alussa. Se muuttaa katsantokantaa, varsinkin 80-luvulla, jolloin aikuistuttiin ja vanhennuttiin omalla tavallaan nopeasti. Ei tarvitse kuin katsoa kasarin hittimittarin raateja ja näkee valtavan eron nykyaikaan verrattuna. Vähän yli 20-vuotiaskin oli jo vanhan oloinen nykyajan vastaaviin verrattuna, ulkonäöltäänkin ;)
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä oli Universal, tsekkoslovakialainen lastenpyörä! :D
Minulla oli Nopsa merkkinen, johon vaihdettiin kinuamiseni jälkeen 10veenä ne käppyräsarvet, joista aina alkoi irtoamaan se tarranauha päältä ja sitten sitä vaihdettiin uuteen.
Joko kasarilla luettiin Suosikkia ja laitettiin sen julisteet seinälle sinitarralla?
Vierailija kirjoitti:
Joko kasarilla luettiin Suosikkia ja laitettiin sen julisteet seinälle sinitarralla?
Toki. Tapettiin (huom, ei maaliin) jäi rasvainen jälki. Sivistyneimmissä kodeissa piti käyttää nuppineulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki. Tapettiin (huom, ei maaliin) jäi rasvainen jälki. Sivistyneimmissä kodeissa piti käyttää nuppineulaa.
Mä hakkasin nastoja seinään vasaralla, lappuhaalarit päällä. Tietty vyö kireällä siinä haalareiden päällä. Tosin vuosi saattoi olla jo 1992, nyt kun mietin. Koska ne lappuhaalarit olikaan muodin huipulla? Mikään edelläkävijä en ollut silloinkaan.
Milkkis-suklaapillijuoma
Pinkki-jäätelö, jossa purkka sisällä ja rapiseva kuori
Mac mehujää, cola appelsiini
Dr. Pepper limsa, ainut jonka olen viemäriin kaatanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkatoppaukset
Väärä vuosikymmen. Katsokaapas Gladiaattoreita ja etenkin naisjuontajan jakkua 😊
Kyllä on olkatoppaukset olleet 1980-luvulla myös, oikein överiolkatoppaukset onkin.
Vuoden 1986 brittien Vogue vilisee olkatoppauksia.
T. Keräilijä
Commodore, HubbaBubba ja helmiäismeikit!
Ja tietysti Kikka <3
Säärystimet! Flashdance ja What a Feeling. Aira Samulinin tanssikilpailukiertueet kouluissa. Muutenkin oli tosi paljon musiikki- ja tanssiaiheisia elokuvia, Footloose, Grease II, Flashdance, Staying alive, Fame ja tietty unohtumaton Dirty Dancing ja sen I've had the time of my life), Xanadu, La bamba, Blues Brothers.. Riparin aikaan Princen Purple Rain soitettiin c-kasetilta puhki. Elokuvien tunnarit ja elokuvamusiikki ylipäätään, muutkin kuin Bondien, nousi usein suuriksi hiteiksi. Eye of the tiger (Rocky), Ghostbusters, Beverly Hillsin kytän tunnarit, The Power Of Love (Paluu tulevaisuuteen), Take My Breath Away (Top Gun), Don’t You (Forget About Me), The Breakfast club, St Elmo’s Fire, We Don’t Need Another Hero (Mad Max) jne.. listaa voisi jatkaa koko päivän ;)
Tehtiin suurta musiikkia ja suuria elokuvia. Valtava osa "isoista" bändeistä, jotka edelleen tekee musiikkia/myy, oli kasarina kulta-ajassaan. Indiana Jonesit, Starwars, Aliens, Terminaattorit.. kaikki kasaria. Kasarina tehtiin paljon musiikkia, erilaista musiikkia ja paljon hyviä elokuvia. Jokainen teki omaansa. Nykyään on vähän sellaista massaa. Harva erottuu oikeasti muista. J
Whamin Last Christmas, Band Aidin Do They Know It's Christmas ja Queenin Thank God It' s Christmas, ovat kaikki ehtaa kasaria. Edelleen joka joulu esitettävä The Snowman tehtiin 1982. Kuka muistaa vielä Noita Nokinenän joulukuunnelmat? niitä tehtiin vuoteen -85 saakka.
Kremulit, eli Cremlings, ET ja TV-sarja ALF oli kasaria.
Ihana, ihana kasari! Silloin oltiin iloisia ja elämä tuntui hyvältä. Maailma oli vielä täynnä kaikkea mielenkiintoista. Nyt on vaan kina, ilkeilyä, riitaa, sotaa, murhetta ja uhkaa :( Voi kun pääsisi takaisin 80-luvulle. Silloin rakennettiin rauhaa <3 <3 <3
Poliisien siniset saabit ja muutenkin katukuvassa vilisi ladat, saabit ja datsunit ihan perheautoina.