Ensimmäistä kertaa Intercity-junassa matkalaukun kanssa. Nyt vasta tuli mieleen, että peritäänkö matkalaukusta erillinen hinta!?
Kuljen normaalisti kahden kaupungin väliä omalla autolla tai bussilla. Bussiin saa laitettua matkalaukun mukaan veloituksetta. Nyt tulenkin poikkeuksellisesti junalla matkalaukun kanssa. En muista, että olisin ikinä matkustanut junalla matkalaukun kanssa - aina vain joku reppu tai käsilaukku.
Löysin VR:n sivuilta tiedon, että junien eteistiloissa on 50snt kolikoilla toimivia matkalaukkulokeroita ja että hattuhyllyille voi myös laittaa matkatavaroita. Matkatavaroille on myös jotain matkatavarahyllyköitä junien eteistiloissa.
Eli mihin tuon ison matkalaukkuni nyt vien? Mitä eroa on matkatavarahyllyköllä ja maksullisella lokerolla? Matkalaukussa on lähinnä kahden viikon pyykit, läppärit ja muut on käsilaukussa - ei siis mitään arvokasta.
Eipä tullut taas tällainen mieleen, kun en ole junalla matkustanut koskaan matkalaukun kanssa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ei peritä.
Eli voin vain viedä matkalaukun tuonne jonnekin eteisen lokeroon?
ap
Ei peritä maksua ja voit laittaa laukun ns. eteisessä olevalle avoimelle hyllylle/lokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Noloa, että valehtelette aloittajalle.
Matkalaukkumaksu on 11 euroa alle 100 kilometrin matkoilla ja 14,50 yli sadan kilometrin matkoilla. Konduktööri teippaa laukun kylkeen matkalipputarran.
Itse olet noloista noloin. Halveksin.
Ap tässä, junasta terveisiä.
Eteisessä oli vain maksullisia lokeroita, mutta matkalaukku mahtui hattuhyllylle.
Olin aivan ulalla, miten junassa toimitaan, EIKÄ KUKAAN AUTA! Suututtaa tämä suomalainen mulkoilu ja upponiskaisuus.
En siis ole matkustanut junalla Suomessa ikinä pitkiä matkoja, vain lähiliikenteessä. Ulkomailla kyllä, mutta systeemit on aina erilaiset eri paikoissa.
Astuin junaan ja etsin paikkaani. En nähnyt, missä ne paikkanimerot on (etsin ikkunan vierestä, kun lentokoneissakin on hattuhyllyllä). Kysyin muilta matkustajilta, EIKÄ KUKAAN SANONUT MITÄÄN! Pyörin siinä ihan idioottina matkalaukkuineni, kunnes löysin laatat istuinten selkänojasta. Lisää mulkoilua.
No, tuli konduktööri, joka mumisi jotain matkalipuista. En tiennyt myykö se vai tarkastaako (kun ainakin ennen lähiliikenteessä piti erikseen mennä lipunmyyntivaunuun, eikä kaikki konduktöörit myyneet lippuja - tarkastivatkin vasta tiettyjen asemien jälkeen). No, kukaan muu ei katsonut konduktöörin suuntaan tai kaivellut lippuja, joten kysyin oliko tämä tarkastus vai myytkö lippuja. Konduktööri mumisi, että NO MITÄS LUULET. Ojensin sille lipun, se pyöritteli silmiään.
En nyt jostain käsittämättömästä syystä ole koskaan matkustanut pitkän matkan junassa ja jotenkin inhottaa ajatella, että joku turisti joutuisi tällaisen käytöksen kohteeksi. VR:n sivujen perusteella oletin siis laittavani matkalaukun johonkin eteisen hyllylle, eikä sellaista ollut. Ja sitten ei kukaan auta missään, vaikka pyytää.
Tulipa typerä eka kerta-kokemus junalla matkustamisesta Suomessa!
Ap
Se "maksullinen" lokero on ilmainen. Toimii samalla periaatteella kuin markettien ostoskärryt, eli polettina toimivan kolikon saa takaisin käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, junasta terveisiä.
Eteisessä oli vain maksullisia lokeroita, mutta matkalaukku mahtui hattuhyllylle.
Olin aivan ulalla, miten junassa toimitaan, EIKÄ KUKAAN AUTA! Suututtaa tämä suomalainen mulkoilu ja upponiskaisuus.
En siis ole matkustanut junalla Suomessa ikinä pitkiä matkoja, vain lähiliikenteessä. Ulkomailla kyllä, mutta systeemit on aina erilaiset eri paikoissa.
Astuin junaan ja etsin paikkaani. En nähnyt, missä ne paikkanimerot on (etsin ikkunan vierestä, kun lentokoneissakin on hattuhyllyllä). Kysyin muilta matkustajilta, EIKÄ KUKAAN SANONUT MITÄÄN! Pyörin siinä ihan idioottina matkalaukkuineni, kunnes löysin laatat istuinten selkänojasta. Lisää mulkoilua.
No, tuli konduktööri, joka mumisi jotain matkalipuista. En tiennyt myykö se vai tarkastaako (kun ainakin ennen lähiliikenteessä piti erikseen mennä lipunmyyntivaunuun, eikä kaikki konduktöörit myyneet lippuja - tarkastivatkin vasta tiettyjen asemien jälkeen). No, kukaan muu ei katsonut konduktöörin suuntaan tai kaivellut lippuja, joten kysyin oliko tämä tarkastus vai myytkö lippuja. Konduktööri mumisi, että NO MITÄS LUULET. Ojensin sille lipun, se pyöritteli silmiään.
En nyt jostain käsittämättömästä syystä ole koskaan matkustanut pitkän matkan junassa ja jotenkin inhottaa ajatella, että joku turisti joutuisi tällaisen käytöksen kohteeksi. VR:n sivujen perusteella oletin siis laittavani matkalaukun johonkin eteisen hyllylle, eikä sellaista ollut. Ja sitten ei kukaan auta missään, vaikka pyytää.
Tulipa typerä eka kerta-kokemus junalla matkustamisesta Suomessa!
Ap
Ikävät kanssamatkustajat. Itse yritän aina auttaa, ja jopa hymyilen joskus jos joku kävelee matkan aikana ohitseni, mikä kai on Suomessa yliampuvaa. Itselläni on kyllä muut matkustajat yleensä olleet mukavia, joten uskaltaudu sinäkin junaan toistekin!
Vissiin siellä muut matkustajat ja konkarit olettavat että kaikki matkustajat ovat tottuneita junamatkustamiseen. Kerran viereeni istui 75-vuotias mies, joka oli viimeksi matkustanut junalla parikymppisenä. Hän oli aivan hämmästyksissään, sanoi "on tää kummallista".
Vierailija kirjoitti:
Vissiin siellä muut matkustajat ja konkarit olettavat että kaikki matkustajat ovat tottuneita junamatkustamiseen. Kerran viereeni istui 75-vuotias mies, joka oli viimeksi matkustanut junalla parikymppisenä. Hän oli aivan hämmästyksissään, sanoi "on tää kummallista".
Tosiaan, konkarit :D mutta piti lukea konnarit :)
Ymmärrän, että junalla matkustaminen on arkea useimmille ja osaavat yhtä tottuneesti olla junassa kuin minä vaikka lentokoneessa.
Silti, autan tosi mielelläni niitä, jotka lentävät ensimmäistä kertaa. Miten mennään turvatarkastukseen, kenelle näytetään lentolippu, mistä haetaan matkalaukut jne. Ei ne ole yksinkertaisia asioita, päinvastoin. Jotenkin luulisi, että juna olisi yksinkertainen, mutta ensimmäistä kertaa matkustavalle kaikki on uutta.
Ap
Ikävää, että kanssamatkustajat eivät auttaneet, vaikka kysyit. Mutta täytyy myöntää, että jos junaan tulee aikuinen suomalainen, joka kysyy jotain tyyliin "mistä näkee paikkojen numerot" niin ilman tätä juttua saattaisin helposti kuvitella, että hän vain pelleilee. Ennen juttusi lukemista ei vain tullut mieleenikään, että joku aikuinen suomalainen ei ole koskaan matkustanut junassa eikä tunne käytäntöjä. Ulkomaalainen, pieni lapsi tai vanhus (jonka kyllä olettaisin matkustaneen junassa mutta joka on ehkä jo unohtanut sen) olisi sitten eri asia.
Parhautta niissä pantillisissa lokeroissa on se, että ei tarvitse roudata laukkua ahtaalla käytävällä.
Todella outoa, jos kysyjää ei neuvottu. Ihan normaalia tuntemattomien kanssakäymistä neuvoa.
Nyt kun kerran olet ensimmäistä kertaa Suomessa junassa, niin älä panikoi kun kanssamatkustajat alkavat jo 15minuuttia ennen ryhmittäytyä oville. Juna ei ole etuajassa, vaan ehdit kyllä ulos ihan rauhassakin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että kanssamatkustajat eivät auttaneet, vaikka kysyit. Mutta täytyy myöntää, että jos junaan tulee aikuinen suomalainen, joka kysyy jotain tyyliin "mistä näkee paikkojen numerot" niin ilman tätä juttua saattaisin helposti kuvitella, että hän vain pelleilee. Ennen juttusi lukemista ei vain tullut mieleenikään, että joku aikuinen suomalainen ei ole koskaan matkustanut junassa eikä tunne käytäntöjä. Ulkomaalainen, pieni lapsi tai vanhus (jonka kyllä olettaisin matkustaneen junassa mutta joka on ehkä jo unohtanut sen) olisi sitten eri asia.
Aivan. Ja siksi kysyinkin anonyyminä tältä palstalta miten sen matkalaukun kanssa toimitaan. Tiedän, että olen tosi poikkeus, kun en ole junalla matkustanut.
Huh. Kannattaa siis jatkossa muistaa, että joku arkinen asia voi toiselle olla eka kerta ja vaikea!
Ap
Vr:lla pitäisi olla vaihekohtaiset ohjeet joka junatyypille noista käytännön asioista.
Itse olin kanssa kysymysmerkkinä matkalaukkuni kanssa ennen junamatkaa. Ei löytynyt Vr:n sivuilta mitään selkeää vastausta ainakaan tuolloin. Yleensä kuljen omalla autolla tai lentokoneella, joten tää suomalainen junamatkustaminen on mulle vierasta.
Lentokentillä ja ulkomailla (lentokenttä)junissa on paljon selkeämmät ohjeet ja käytännöt.
Ap:lle myötätuntoa. Osataan me olla kylmiä pölkkypäitä. Itse kyllä tottuneena junamatkustajana neuvon, jos joku kysyy tai näyttää tarvitsevan neuvoa.
Toivottavasti seuraava junamatkasi on mukavampi. Ne eteisen lukittavat kaapit on kyllä hyviä, sen 50-senttisen saa takaisin oven avattuaan.
Junamatka voi olla melkoisen rentouttavakin kokemus, vähän zen, kun on tarpeksi pitkä. Itse kuljen 6-8 tunnin matkoja. Ja ravintolavaunussa on kiva tilata lihapulla-annos. Ei ole mainos tää.
Ei vielä, mutta kuulostaa hyvältä bisnesidealta saada Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle myötätuntoa. Osataan me olla kylmiä pölkkypäitä. Itse kyllä tottuneena junamatkustajana neuvon, jos joku kysyy tai näyttää tarvitsevan neuvoa.
Toivottavasti seuraava junamatkasi on mukavampi. Ne eteisen lukittavat kaapit on kyllä hyviä, sen 50-senttisen saa takaisin oven avattuaan.
Junamatka voi olla melkoisen rentouttavakin kokemus, vähän zen, kun on tarpeksi pitkä. Itse kuljen 6-8 tunnin matkoja. Ja ravintolavaunussa on kiva tilata lihapulla-annos. Ei ole mainos tää.
Eli juttu oli oma keksimä?
No mä en osaa kuvitella että joku panikoisi jonkun matkalaukun takia junaan mennessä, onhan se nyt selvä että siellä on joku paikka mihin laukun saa laittaa. Ja se on selvä että ne numerot on jossain kohtaa sitä penkkiä, kyllä ne näkee kun silmiään käyttää eikä pyöri vaan ympyrää paniikissa. Vähän kun siinä katsoo sitä vaunua molemmista päistä, huomaa että siellä ei ole kummassakin päässä samanlaiset systeemit, toisessa päässä on vessa ja toisessa taas erilaiset säilytysjutut, on hyllyä ja kaappia... Ja tottakai pitkän matkan junassa junaliput tarkistetaan jokaisen aseman jälkeen, muutenhan kaikki matkustaisi vaikka Hämeenlinna-Riihimäki välin pummilla jos tietäisi että siinä ei koskaan tarkisteta lippuja.
Ei peritä.