Someilmiöitä, joita et voi käsittää/inhoat...
Inhoatko kahvikuppiotoksia tai viinilasilliskuvia? Saako kahden uhmaikäisen kasvatuksen kuvailu "ihanaksi perheviikonlopuksi" tai uimapukukuvat sinut yökkäilemään?
AP aloittaa: inhottaa ihmiset, jotka ottavat ryhmäselfien ja laittavat sen someen kysymättä onko kuva kaikille kuvassa oleville ok. Näissä kuvissa on aina sama kaava: kuvan laittanut ihminen on kuvassa kauniina, hiukset hyvin ja muutenkin onnistuneena. Muut kuvassa ovat huonoja versioita itsestään, hiukset huonosti, silmät kiinni tai kaksoisleuka hoikallakin ihmisellä ja heistä saisi takuulla onnistuneempiakin kuvia.
Ap
Kommentit (365)
Ne ala-asteen matikkatehtävät missä on ensin kolme laskua mistä pitää päätellä mikä on minkäkin kuvan arvo sekä siinä on aina se yksi lasku missä on vaikkapa 2xhevosenkenkä + 2hevosenkenkä jo loppu laskussa on vain yksi. Ja onko nolompaa vastata siihen kun ei osaa edes laskujärjestystä?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä, kun jollain on esim instagramtili ja se täynnä vain ja ainoastaan selfieitä omasta pärstästään.
Ja tämä toki jakaa kaikki nämä myös facebookissa.
Mulla on kaveri joka päivittää joka ikinen kerta facebookkiin kun ollaan kahvilla. "Ihanan x kanssa kahvilla, parasta laatuaikaa"....!! Miksi se pitää ilmoittaa aina kaikille?!! Jotenkin kiusallista kun ei voi oikein sanoa että pitääkö aina kaikki raportoida faceen..
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden kalastelijat. Miks siellä kaverilistalla pitää olla ihan tuntemattomia tyyppejä? Huvittaa kun tulee kaveripyyntö joltain tyypiltä joka oli yhtä aikaa ylä-asteella (ei ees samalla luokalla) mutta jonka kans et oo ees koskaan jutellu :D Jos mun asiat ei kiinnostanu sillon, miks ne kiinnostais nyt? Toinen mitä en ymmärrä et pariskunnat toivottaa toisilleen hyvää syntymäpäivää netissä. Ehkä jos oot toisella puolella maailmaa just sillon mut eiks se riitä et onnittelee kasvotusten tai vähintään puhelimessa? :D
Tätä samaa olen miettinyt kun puolisot toisilleen toivottelevat "hyvää synttäriä rakasihanamussupussu! <3<3<3<3" että eikö tätä voi hoitaa ihan kasvotusten? En itse ainakaan toivottele yleensä synttärionnitteluita fb:ssä henkilöille joille olen toivotellut jo livenä (esim. työkaverit). Muutenkin läheisimmille kavereille laitan whatsappissa onnentoivotukset. Olisi todella hassua jos oma mieheni laittaisi minulle fb:ssä onnittelut.
Ihmettelen, miksi aikuiset ihmiset laittavat profiilikuvakseen oman lapsensa tai lapsenlapsensa kuvan. Siis profiilikuvakseen!
Sitten julkaisevat sellaisia kaikille näkyviä kuvia, joissa pieni lapsi alastomana tai suu auki yms joista on ihan asiallisesti varoiteltu. Pedofiilit keräilevät sellaisia kuvia pienistä lapsista, ällöttää liikaa jotta kertoisin tarkemmin. Mutta monet viattomat vauvakuvat ovat jollekulle saaliita. Some-vaaroista ja FB:n yksityisyysmäärityksista (kenelle näytät minkäkin kuvan tai päivityksen) eivät monet ikäiseni (50 +) tiedä, laittavat kaikki kaikille näkyväksi, jos ei joku ohjeista.
Itse kerään joitain esim ruokaohjeita ja aforismeja vain itselleni, joten laitan ne vain itselleni näkyväksi, etteivät ärsytä herkimpiä :D (kun niistäkin ärsyynnytään)
Yksi ikäiseni nainen, joka oli paennut väkivaltaista miestään ja piilotteli häneltä, julkaisi omista peloistaan kertovia kirjoituksia, joissa puhuu tästä miehestään etunimellä, ja julkaisuissa oli näkyy kaikille-säätö, siis maapallon kuva! Kysyin häneltä, eikö häntä huoleta laittaa sitä kaikkea julkiseksi. Hän oli luullut, ettei sitä näe kuin hänen kaverinsa.. Se ukko pystyi hänen nimellään (tietysti koko nimi ja kuva) etsimään hänet ja lukemaan kaiken, mitä vaimo hänestä kirjoitti julkisesti. Siitä voi seurata jopa oikeusjuttu. Ovat siis eroamassa, asuvat USA:ssa, mutta vaimo on syntyjään suomalainen.
Tämänhetkinen Trump sitä Trump tätä. Voi saatana, enpä ole vielä kuullutkaan, kuinka hirveä tyyppi on kyseessä! Itkekää nyt sitä seuraavat vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Tämänhetkinen Trump sitä Trump tätä. Voi saatana, enpä ole vielä kuullutkaan, kuinka hirveä tyyppi on kyseessä! Itkekää nyt sitä seuraavat vuodet.
Vielä lisäyksenä, että nämäkin vuodatukset ja spämmäykset tehdään siitä syystä, että "katsokaa nyt kuinka hyvä ihminen minä olen!". Prkl.
Urheilupäivitykset, joissa omakehu loistaa; _ollaan salilla kello 6 aamulla, kuva itsestä hiihtämässä posket punaisina (oikeesti, ketä kiinnostaa..). Itse urheilen 6 krt viikossa, muttei ihan heti tule mieleen, että päivittäisin näitä julkisesti. Myöskin vanhemmat, jotka jatkuvasti kiillottaa omaa sädekehäänsä; ollaan mukana taas lapsen harrastuksissa, ollaan jälleen vanhempainyhdistyksen hallitukseen valittuja..oman egon pönkittämistä koko some tulvillaan, loppujen lopuksi.
Jep. Trump-inhon paisuminen tosi törkeäksi ja asiattomaksi. Niitä meemejä en jaksa katsella.
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää sellanen tekotaiteellinen herkkä hempeys, jota näkee varsinkin instassa. Postataan kuva kahvikupista ja saatetekstinä jotain ''synkkyys valtaa minut taas ja lintuaurat huolestuttaa, olenkohan koskaan valmis kohtaamaan elämää olen pieni heikko karviaismarja otathan syliin vielä kerran''
Ai että sanoit osuvasti, noi päivitykset on noloja! Miten keksitkin noin nasevan mietelauseen :D
Erään tuttavani kilven kiillottelu. Pakko korostaa aina omaa niin kultturellia toimintaa. Todellisuudessa sanoo tekevänsä, muttei tee.
"Mekin nautittiin tässä dokumentistä miehen kanssa!" = "katottiin tosi-tv roskaa"
Kaiken maailman tyrkyt "kaunottaret" samoissa poseasennoissa ja samoilla ilmeillä. Jättimäiset luonnottomat perseet. Fitness sitä fitness tätä. Uskoisitko 10 lapsen äidiksi? Erotatko kuka bimboista on äiti/tytär? Onko tämä maailman kaunein poliisi (miljoona herutuskuvaa instassa ja verukkeella "itseäni varten minä vaan") ? Onko tässä kuumin palomies? Ja kuvissa onkin itseään tyrkyttävä nainen!!?? (samanlainen kuin se poliisi)
Sitten nämä entiset missit "rohkeissa" kuvissaan :D
Ex-missi julkaisi rohkean kuvan - nyt näkyy kaikki!
Tässä on playboy-äidin hulppea kartano!
se, että et voi tehdä enää netissä mitään kirjautumatta.
moderointi (pl. laittomuudet)
Tääläl on varmaan jo todettu, mutta todettakoon kertaalleen, että koko some ilmiönä kummastuttaa. Twittereiden twättereiden ja twöttereiden sisältö on yleensä äärettömän köykäistä ja käyttöliittymätkin päin persettä. Suosio ihmetyttää ja se, että niiden keksijät - jotka eivät ole keksineet mitään uutta - tahkovat tuotoksillaan miljardeja.
Hullu maailma.
Voi notta jotta kun jotkut harrastaa niitä "Tee testi" juttuja. Siis selvitä minkälainen olet nimesi, syntymäaikasi, horoskooppisi, vasemman takajalkasi perusteella...
Sitten jaetaan ne tulokset jotka tietenkin on " Olet rakastettava ja empaattinen, nöyrä ja vaatimaton ihminen. Jaat köyhillen vaikka viimeeset siemenperunasi, rakastat kaikkia varauksetta ja joka-ainoa maakunnan asukas kääntyy puoleesi koska osaat ratkaista kaikkien ongelmat etkä koskaan käännä selkääsi kellekään vaikka olisit valvonu kaks viikoa murehtien ja setvien toisten murheita. Kukaan ei voi olla palvomatta sinua ja pyyteetön vilpitön luonteesi joskus väsyttää sinut uuvuksihin, mutta et huilaa ennenkuin olet setvinyt koko kylän asiat kuntoon. Ilman sinunlaisia maailma olisi karsea paikka".
Ja kun tähän kommentoidaan vielä itse että joo, näinhän se on, tämmöinen minä ny vaan olen. Äyks. Tietty päivitys täyttyy ylistävistä kommenteista kuinka testi tiesikin ja osui täydellisesti kohdilleen! Sydämmiä tottakai muutama kymmenentuhatta. NOLOA!
Vierailija kirjoitti:
Eräs kaveri kirjoittelee Faceen jatkuvasti omien vanhempiensa sairauksista ja niihin liittyvistä yksityiskohdista. Vanhemmat ovat iältään 70+, eivätkä ole itse somessa. Mielestäni on todella kyseenalaista kirjoittaa intiimeitä ja arkaluontoisia asioita ihmisistä, jotka ovat siinä mielessä puolustuskyvyttömiä, etteivät pääse koskaan näkemään heitä itseään koskevia päivityksiä. Tuskin nämä iäkkäät vanhemmat edes tietävät, että heidän aikuinen lapsi vouhkaa heistä ympäri somea.
Mun sisko teki tätä meidän Äidistä joka sairasti syöpää. Päivitti faceen kun meni Äitiä katsomaan sairaalaan ja porukka tietenkin kysyi että mikä on. Ja tämä selvitti kaikki asiat...
Äidin kuolinvuoteen vieressä ei kaiketi somea päivittänyt mutta puhelin oli kädessä lähes koko ajan. Kysyipä teho-osaston hoitajalta että löytyykö sairaalasta iPhoneen laturia.
Heti Äidin poisnukkumisen jälkeen päivitys faceen. "Haluun nähdä kuinka moni kaveri reagoi/kommentoi/tykkää". *ittu mikä huomiohuora...
Mä inhoan yli kaiken sitä oman somekuvan kiillottamista. Jos tunnet jonkun ihmisen vain somen kautta, niin tulee oikeasti joskus järkytyksenä kun näkee livenä ne kulissit ja puitteet. Tässä YKSI esimerkki, muitakin on.
Esimerkiksi kaverin työkaveria seurasin Instassa, koska sillä on kaunis profiili ja kiva sisustus yms. Livenä en ollut häntä nähnyt. Kaunis nainen kuvista päätellen ja tosi sporttinen, siellä on sportstrackerilla kuvattu 20km lenkkejä koiran kanssa, kuvia missä hän hiihtää, juoksee numerolappu selässään ja paljon näitä "Onnistunut juoksulenkki takana, mikä mahtava olo!". On kuvia onnellisesta puspus perheestä, kullanmurusta (miehestä) ja on kuvia Thaimaan lomista ja ulkomaan matkoilta, kesämökiltä joka vaikuttaa upealta..Koko elämä ylipäätään vaikuttaa aika kadehtimisen arvoiselta.
Eipä ole mistä ärsyyntyä, jos ihmisellä pyyhkii hyvin.
No. Menin kaverini seuralaisena sitten tämän naisen järkkäämään johonkin Aloe Vera-esittelyyn (mainostaa tätäkin Instassa kuinka se laihduttaa jne.) ja en oikeasti tunnistanut naista samaksi. Ylipainoa oli ainakin sen 20kg ja koska nainen tupakoi, iho oli rypistynyt (vaikka nainen on vasta 30v). Somessahan on ne filtterit, ja itse olin ainakin langennut uskomaan niitä "olen ikuinen babyface"-kuvatekstejä joita sillä kuvissaan oli. Luonnossa ei kyllä ollut edes kaunis, vaikka ikävää näinkin on sanoa.. Talo oli paritalo, vaikka kuvien perusteella olin käsityksessä että okt. Pihassa oli kaksi hemmetin vanhaa ruoska-autoa ja piha oli törkyinen. Sisällä asunnossa ymmärsin, miksi se kuvasi vain olohuonettaan Instaan,koska kaikkialla muualla oli ihan hemmetin sotkuista (keittiössä lattioilla Prisman pusseja, laatikoita, leluja, lehtiä..). Koiratkin somessa muka niin ihania, todellisuudessa kaksi sekarotuista kouluttamatonta hutaletta, jotka eivät totelleet mitään. Ero todellisuudella ja somella oli niin valtava, että mua oikeasti alkoi ärsyttämään. Sanokoot kuka mitä tahansa, mutta tuo on ihmisten huijaamista. Mua ärsyttää ja inhottaa ylipäätään epärehellisyys, miksi ei voi olla aidosti oma itsensä? Kuka tahansa näkee siitä naisesta, että jos se tupakoi ja on ylipainoinen, ettei se todellakaan ole I LOVE SPORTS eikä HEALTHY FOOD, vaikka somessa on kuvia vaan näistä. Ei siellä tarvitse kessuakaan imeä joka kuvassa, mutta minkä hiton takia pitää rakentaa jotain illuusiota someen. Miksi kämpästä pitää olla kymmeniä kuvia eikä lainkaan kuvia OIKEASTA elämästä, miksi ei kuvia keittiöstä tai jostain arkisesta? Kuvissa tavaroita ei näy missään ja kirjoitetaan kuvaan:Pelkistetty sisustus kunniaan! Livenä oli sellanen kälkättäjä ja koko ajan jauhoi paskaa miehestään ja ivaili sille, somessa se mies oli kullanmuru puspus.
Mua ärsytti niin paljon se nainen, että lakkasin seuraamasta sitä somessa. Lopetin muidenkin sisustusblogien seuraamisen,ihan feikkiä kaikki. Insan käyttö on vähentynyt, koska kuvottaa koko homma.
Twitteriä en tajua, vaikka olen ollut siellä jo vuosia. Tuntuu ihan hemmetin turhalta kommentoida somessa jotain mitä joku toinen jakaa somessa, jonka joku toimittaja on blogannut jonnekin jostakin aiheesta.
Sellaista paskakasan ympärillä hääräämistähän se on. Koko Twitterin olemassa olon tarkoitus kulminoituu siihen, että kun suljet läppärin, se lakkaa olemasta. Sillä ei ole mitään helvetin merkitystä.
Ylipäätään someilmiö on terminä oksettava. Kokeilin mummoni kanssa keskustella "ajankohtaisista" päivänpolttavista asioista niin mummo nauroi, että voi kun teillä nuorilla on liikaa aikaa miettiä.
Mä olen oikeasti rajoittanut somen käytön minimiin, en jaksa sitä tekotieteellistä- ja taiteellista paskaa mitä nämä kultturellit vänkylät ylläpitää. Otetaan kantaa - paskan marjat. Jakamalla joku liibalaaba I hate Trump-meemi ei ole kannanotto, se on virtuaalipieru joka haihtuu samantien.
Mun mielestä on superjunttia räpsiä ravintolassa kuvia. Puhelin ei kuulu ruokapöytään, piste. Sen kerran kun pääsee vaikka sen oman kullan kanssa kahdestaan ulos, eikö kannattais laittaa se puhelin nätisti laukkuun ja nauttia hyvästä seurasta ja ruoasta? Mutta eihän silloin voisi todistaa muulle maailmalle, että on käyty ihan ravintolassa.