Onko ok että asunnossa ryypätään ja kuunnellaan musiikkia keskellä yötä. Ja lapsi nukkuu?
Mies sanoi että on ok, jos minä olen selvinpäin. :D Kutsui siis muutaman kaverin kylään, joivat pari pulloa viiniä, sekä neljään pekkaan 30 olutta, klo 18-01 välillä. Kukaan ei sekoillut, kaatuillut tms, mutta musiikki soi klo 22 jälkeenkin (ei kovalla) ja lapsi nukkui heräämättä, sen tarkistin.
Käskin silti olla hiljaa ja laittaa musiikin pois. Kun ei meinannut mennä perille, heitin heidät ulos. Nyt olen rageeva nainen. Kuulemma tuossa ei ole mitään väärää!
En sitten tiedä, miehen lapsuudessa oli ihan normaalia että aikuiset ryyppäävät lasten seurassa, minun lapsuudessani ei. Mies sanoi että asia olisi eri jos oisivat ympärikännissä ja riehuisivat. Minulle on ihan sama, tuossa vaan ei mielestäni ollut mitään sivistynyttä ja lapsemme ei tarvitse elää sellaista lapsuutta.
Olenko tiukkis? En vain kestä sitä että ennen lapsen nukkumaanmenoa neljä aikuista ihmistä istuvat kaljatölkit kädessä kuin jossain wt-asunnossa.
Wt meininkiähän tuo olikin.
Kommentit (47)
Miksi jotkut vinkuu alkoholin kotuukäytöstä? Onko se oikeasti ok että juodaan enemmän kuin kohtuullisesti?
Ja okei, varmaan nyt ylireagoin, mutta mies on oikeasti kova juomaan ja törttöillyt humalassa (ei kotona) paljonkin. Sekin ärsyttää miksi pitää tulla aina meille silloin kun minä ja lapsi olemme kotona. Miehen kaverit asuvat kaikki yksin, ihan hyvin voisivat juoda heidänkin asunnoillaan, mutta ei.. Ja sitten jos olen lapsen kanssa vaikka pois useamman päivä (esim mummolassa) niin mies vaan murjottaa eikä todellakaan kutsu ketään kylään silloin, vaikka saisi mekkaloida niin paljon kuin naapurit vaan sietää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut vinkuu alkoholin kotuukäytöstä? Onko se oikeasti ok että juodaan enemmän kuin kohtuullisesti?
Mikä nyt sitten on kohtuukäyttöä ja mikä on enemmän kuin kohtuullisesti. Mielestäni humahakuinenkin juominen voidaan laskea kohtuukäytöksi, jos juodaan harvemmin. Onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä, juoko saman määrän kerralla vai pieninä annoksina esimerkiksi kuukauden aikana? Humalassa tietysti on suurempi todennäköisyys tehdä vahinkoa itselleen tai muille, mutta jos unohdetaan tämä puoli, koska tapaturmia tapahtuu vesiselvänäkin.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvitse mitään känniläisiä kenenkään katsoa kotonaan! Ap, teit aivan oikein! Kyllä lapsien täytyy saada yönsä nukkua hiljaisuudesssa, ja sinunkin täytyy saada kotonasi olla levollisin mielin. Suomalaiset on juoppoa kansaa, me jotka emme juo, olemme vähemmistönä. Koitetaan silti puolustaa periaatteitamme!! Me olemme oikeassa, juovat ihmiset väärässä!!
Laita heti stoppi tuollaiselle touhulle, ettei siitä tule tapa! Kun lapset kasvavat, eivät nuku niin sikeästi etteivät kuulisi ja ahdistuisi!!
Perheessämme käytetään alkoholia yhteensä n. 4 ploa olutta ja 1plo viiniä vuodessa. Silti minusta ap ylireagoi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen useastikin istunut iltaa ystävälläni (joskus meitä on ollut useampikin) kun hänen kolmivuotiaansa on nukkunut. Äiti itse on nauttinut viiniä vain lasin tai pari (eli ei humaltunut), muut meistä on saattanut hiprakassa ollakin. Musiikki ollut päällä, toki hiljaisella ja tupakoimassakin käyty (parvekkeella, eri huoneessa kuin missä lapsi oli).
Lapsi nukkui hyvin, kukaan ei örveltänyt tai huutanut, oksennellut tai kaatuillut saati tapellut. En näe tuossa mitään pahaa, etenkin kun yksi on selvinpäin (no, sen lasillisen nauttineena).
Noin se meilläkin meni, tosin kukaan aikuisista ei ollut koskaan varsinaisesti kännissä, pikemminkin pienessä hiprakassa. Ja se oli ok. Aikuisten vieraat toivat mukanaan omat lapsensa, joten kavereitakin oli ja meillä oli kivaa. Tehtiin aikuistenkin kanssa yhdessä juttuja, ei me lapset oltu tiellä. Eikä jouduttu näkemään tai kokemaan örveltämistä tai mitään vaaralliselta vaikuttavaa.
Mulla ei ollu edes nuoruudessa, teinivuosina halu vetää kännejä. Samalla lailla pikkuhiprakkaa. En tiedä sitten johtuiko esimerkistä vai jostain muusta.
Ihan eri asia on, jos lapset joutuvat kokemaan turvattomuutta tai pelkoa. Sehän ei ole mitenkään hyväksyttävissä ja jättää lapsille jonkinlaisen trauman.
Meillä kuunnellaan musiikkia jatkuvasti, myös selvin päin, joten lapset ovat tottuneet siihen. Pidetään myös illanistujaisia, joissa aikuiset juovat ja lapset ovat läsnä siihen asti kun menevät nukkumaan. Yksi aikuisista on aina siinä kunnossa että pystyy huolehtimaan lapsista, toisin sanoen juo siis vain sen verran ettei humallu. Aamulla on laseja ja tölkkejä näkyvillä ja joku saattaa nukkua sohvalla, mutta ei se lapsia ole häirinnyt. Lasten kanssa heräävä aikuinen keräilee lasit tiskiin ja tölkit pois numeroa tekemättä ja laittaa lapsille aamupalan. Ei tässä kenenkään mielestä ole ollut mitään pahaa, eivätkä lapset siis kärsi mitenkään.