Onko ok että asunnossa ryypätään ja kuunnellaan musiikkia keskellä yötä. Ja lapsi nukkuu?
Mies sanoi että on ok, jos minä olen selvinpäin. :D Kutsui siis muutaman kaverin kylään, joivat pari pulloa viiniä, sekä neljään pekkaan 30 olutta, klo 18-01 välillä. Kukaan ei sekoillut, kaatuillut tms, mutta musiikki soi klo 22 jälkeenkin (ei kovalla) ja lapsi nukkui heräämättä, sen tarkistin.
Käskin silti olla hiljaa ja laittaa musiikin pois. Kun ei meinannut mennä perille, heitin heidät ulos. Nyt olen rageeva nainen. Kuulemma tuossa ei ole mitään väärää!
En sitten tiedä, miehen lapsuudessa oli ihan normaalia että aikuiset ryyppäävät lasten seurassa, minun lapsuudessani ei. Mies sanoi että asia olisi eri jos oisivat ympärikännissä ja riehuisivat. Minulle on ihan sama, tuossa vaan ei mielestäni ollut mitään sivistynyttä ja lapsemme ei tarvitse elää sellaista lapsuutta.
Olenko tiukkis? En vain kestä sitä että ennen lapsen nukkumaanmenoa neljä aikuista ihmistä istuvat kaljatölkit kädessä kuin jossain wt-asunnossa.
Wt meininkiähän tuo olikin.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella tuo on joidenkin mielestä ok?
Jos olisin lähettänyt kuvan/videon tänne siitä miltä meidän olkkarissa näytti silloin ja kertonut että lapsi nukkuu samassa asunnossa, 99% teistä olisi tehnyt lasun. Ihan varmasti.
Asuntomme on uusi ja siisti, ei siinä mitään. Olohuoneen pöytä oli täynnä tölkkejä + viinilasit, ja ainiin, ottivathan jokainen lasin viskiäkin. Neljä äijää istuu sohvilla sandels-tölkit käsissä ja kaiuttimista kuuluu musiikki. Keittiössä tyhjät viinipullot ja keittiön tasoilla mm.nuuskapurkki ja röökiaskeja.Sori! Vituttaa!!!
-ap
Ja näin kerroit ihan itse, että kyse ei ollutkaan lapsesta, vaan sinusta ja siitä, että sinun mielikuvasi ihkusta kodista ja sen kauneudesta ja luomastasi illuusiosta rikottiin.
Niinpä niin, kotinne taitaa olle sinun kotisi, ei miehen. Taisit sisustaakin ihan yksin?
Juu, lapsi on kyllä alkuillasta mukana, söi meidän kanssamme ja hänet huomioitiin. Ehkä minä sitten ylireagoin.- ap
No ei tarvitse mitään känniläisiä kenenkään katsoa kotonaan! Ap, teit aivan oikein! Kyllä lapsien täytyy saada yönsä nukkua hiljaisuudesssa, ja sinunkin täytyy saada kotonasi olla levollisin mielin. Suomalaiset on juoppoa kansaa, me jotka emme juo, olemme vähemmistönä. Koitetaan silti puolustaa periaatteitamme!! Me olemme oikeassa, juovat ihmiset väärässä!!
Laita heti stoppi tuollaiselle touhulle, ettei siitä tule tapa! Kun lapset kasvavat, eivät nuku niin sikeästi etteivät kuulisi ja ahdistuisi!!
On todellakin ok. Ei ihme, että nykyään lapsiperhe-elämä näyttäytyy niin epähoukuttelevana ja ankeana nuorten aikuisten silmin, kun vanhemmuutta pitäisi suorittaa äärimmilleen eikä mitään "aikuisen elämää" saisi olla siinä sivussa. Tolkuton kännääminen ja rymyäminen on toki eri juttu, mutta kyllä aikuiset saavat istua iltaa ja pitää hauskaa, ei lapsi vanhemman hauskanpidosta rikki mene. Suomessa toki ainoa tapa olla kunnon äiti / isä on olla raivoraitis ja "retkahduksen" sattuessa piilotella hysteerisesti lapsilta sitä yhtä saunakaljaa, paitsi kerran vuodessa laittaa lapset hoitoon ja lähteä kavereiden kanssa radalle ja silloin vetää koko vuoden edestä itsensä oksentekuntoon jossain yökerhossa tappiin asti bailaten. "Eurooppalaisemmissa" juomatavoissa ei ole mitään vikaa tai epäsivistynyttä. Itsekin olen joskus kutsunut tyttökaverit meille koolle, ja iltaan on sisältynyy hyvää ruokaa ja viiniä (tosin itse olen jättänyt vain lasilliseen, jos mies ei ole ollut kotona vesiselvän aikuisen virkaa toimittamassa). On ollut musiikkia ja kovaäänistä naurua, mutta mitä sitten? Lapset ovat leikkineet keskenään ja katselleet piirrettyjä, saaneet hyvin unen päästäkin kiinni. Kyllähän lapsilla itselläänkin tuppaa voluumitasot nousemaan ja nauru olemaan herkässä, jos viettävät iltaa toisten lapsien tai vaikkapa samanikäisten serkkujen kanssa. Musiikistakin moni lapsi nauttii. Tuskin tuomitsevat vanhempiansakaan samanlaisesta käytöksestä. Suomessa on paljon lapsia, joilla on oikeasti turvattomat olot, ja jotka ovat traumojensa vuoksi oppineet pelkäämään pullon sihahdusta tai vanhemman kovaäänistä naurua, mutta turvallisen lapsuuden kokenut ei tuollaisia tosiaan pelkää. Turvallisen elämän kokenut lapsi, joka ei ole ikinä joutunut kuuntelemaan kännistä riitelyä, kuullut vanhempansa sammaltavan tai nähnyt horjuvan, ei todellakaan erota pienen hiprakan aiheuttamaa vilkkautta ja innostusta sellaisesta vilkkaudesta ja innostuksesta, jonkalaiseksi kenen tahansa käytös muuttuu esim. vanhan kaveriporukan kokoontuessa, vaikka mukana ei olisi pisaraakaan alkoholia.
Minun lapsuudessani meillä oli useinkin aikuisten juhlia, joissa lapsetkin olivat läsnä nukkumaan menoonsa asti. Samoin oli naapureillakin. Alkoholijuomia ei piiloteltu millään tavalla. Pidettiin aivan luonnollisena, että aikuisilla on omat tapansa, eivätkä aikuiset mitenkään eläneet lasten ehdoilla. Aikuisilta taas edellytettiin käytöstapoja. Niitä muutamia, joille alkoholi ei sopinut, ei enää kutsuttu mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin monta kertaa miehelleni että hiljempaa ja pyysin laittamaan musiikin pois. Mutta kun ei osannut olla hiljaa, vaan kertoi jotain juttua todella kovalla äänellä; niin etten saanut itsekkään nukutuksi, kävin kysymässä että ettekö voisi lähteä vaikka baariin. Eli siis kirjaimellisesti (etenkin miehen mielestä) heitin heidät ulos.- ap
Jos musiikki oli sellaisella volyymilla, että huoneessa kuuli toisten puheen, se oli ihan ok. Jos volyymi oli sellainen, että kerrostalossa naapuri soittaisi poliisit, oli oikein laittaa musiikki pois tai hiljemmalle. Sanoisin kyllä, että ylireagoit ja pahasti.
En minäkään ymmärrä mikä ongelma on. Kyllä mun vanhemmat myös otti joskus viikonloppuisin olkkarissa telkkua katsellessa viiniä tai olutta. Ei sitä salailtu eikä tehty numeroa. Koskaan eivät olleet missään änkyrässä vaan hyvässä hengessä juttelivat ja katsoivat telkkua.
Vierailija kirjoitti:
Juu, lapsi on kyllä alkuillasta mukana, söi meidän kanssamme ja hänet huomioitiin. Ehkä minä sitten ylireagoin.- ap
Et, mutta kyse ei ole lapsesta. Lapsihan nukkui. Se, ettet itse saanut nukuttua melun takia, on ihan riittävä syy pyytää aviomiehen/vaimon/kämppiksen/kenen tahansa asuinkumppanin kännisiä kavereita poistumaan kello yhdeltä yöllä. Jokaisella on oikeus nukkua omassa kodissaan.
Jatkossa kannattaa varmaan sopia etukäteen, koska kaverit lähtee. Ja sotkut siivoaa tietysti se, joka on juhlinutkin.
On hyvä jos lapsen on totuttanut siihen, että metelissäkin voi nukkua. Sehän on vain hyvä asia, ettei herää siihen, että joku käy yöllä vessassa!
Enkä näe siinä mitään pahaa, jos on kavereita kylässä ja alkoa otetaan fiksusti silloin, kun lapsi on jo nukkumassa ja illanvieton jälkeen olohuone ja keittiö on siivottu (siis ennen aamua, kun lapsi herää) eikä aamulla olla krapulaisen näköisenä/oloisena.
Mä oon kyllä sen verran tiukkis siinä että sillon kun on lapsia paikalla niin sillon ei oteta kun max 1 olut tai lasi viiniä. Eikä varsinkaan kutsuta kavereita ryyppäämään.
En sylje lasiin eikä lapsilta pidä alkoholia piilottaa mutta sillon kun juodaan niin ainakin meillä lapset menee mummolaan.
Ihan sairasta. Lapsiperheessä vedetään kaksin käsin viinaa, mutta kaikkien mielestä normaalia ja ihan ok. Hyi että, olette niin wt!
En ikinä, ikinä katsoisi kännäileviä ukkoja kotonani, soittaisin poliisit. Ei katsoisi miehenikään, meille koti on pyhä paikka!
On aivan eri asia nostaa malja ruokapöydässä, kuin juoda 30 kaljaa neljään pekkaan (=7,5 pl/nokka), viiniä ja mitä muuta lisäksi... EI SOVI LAPSIPERHEESEEN!
Pojat voi vuokrata vaikka saunatilat ja mennä sinne pelleilemään.
Miksi alkoholin edes pitäisi olla tabu? Alkoholia kun voi ottaa kohtuudella ja itse ainakin olen ihan avoimesti nauttinut alkoholia lapsen nähden. En tietenkään mitenkään änkyräkännissä, vaan lasillisen tai pari viiniä tai pari siideriä. Lapsi tietää, että ne on aikuisten juomia (eli ei koske niihin), mutta ei pidä sitä mitenkään outona. Onhan hänelläkin omat herkkunsa toisinaan, milloin pillimehua ja milloin smoothieta.
Toki jos tekee mieli nostaa kannat kattoon, teen sen niin ettei lapsi ole läsnä, mutta en piilottele alkoholia - se on herravie ihan normaali asia, jos sitä osaa kohtuudella käyttää.
Mies ei olisi todellakaan siivonnut sotkuja.
Voin vähän valottaa taustaa. Mies on pitänyt aiemminkin illanistujaisia ja on itsekkin joskus ollut niin humalassa että horjahtelee ja sammunut sohvalle. Myös hänen kaverinsa on usein ollut todella kännissä, ettei ole selvinnyt kotiin saakka. Ehkä tämä oli eka kerta kun olivat siivosti, mutta mistä tiedän kuinka humalassa olisivat olleet esim parin tunnin päästä.
Vähän ot, mutta mies on monta kertaa lähtenyt la-aamuna kavereiden kanssa syömään ja siitä "muutamalle" ja sitten tullut klo 17 aikaan kotiin ja sammunut olkkarin sohvalle. - ap
Minun lapsuudessa heräsin yöllä, kun vanhempi tuli humaltuneena kotiin. Laitoin tyynyn korville. Laitoin peiton korville. Ei auttanut.
Ja minulle on ok ne parit viinit ja kaljat, siinä ei todellakaan ole mitään pahaa ! Ja mies aina sanoo: "Ei tässä ole mitään pahaa jos ruuan kanssa otetaan viiniä." Juu ei olekkaan, mutta kun sen ruuan jälkeen otetaan paljon lisää sitä viiniä, olutta yms - ap
Olen miehesi kanssa samaa mieltä. Elämän ei tarvitse muuttua kovin radikaalisti lasten takia, kämpässä ei tarvitse hissutella sukkasillaan lapsen nukkumaanmenon jälkeen!
Ja jopa sen lapsen hereillä ollessa saa juoda alkoholia.
Olennaista on, että meno pysyy siistiinä ja lapsen hoidosta huolehditaan kaikissa oloissa.
Tämä on tätä nykyajan kaksinaismoralismia, että kun lapsia hankitaan, aikuisilla ei enää saa olla omia harrastuksia, eikä alkoholia saa kulua lasillistakaan. Tai vähintään pitää lapsi kyörätä mummolaan siksi ajaksi.
Ja samalla ihmetellään laskevia synnytyslukuja. No totta munassa sitä harkitsee kahdesti lapsien hankkimista, jos syntyy kuva, että aikuinen elämä loppuu siihen ja lapsen myötä kaiken pitää olla yhtä pikkukakkosta, satujen lukua ja työpaikan ja päivähoidon välistä suhaamista!
Joten NYT maalaisjärki peliin. Lapsen ei ole hyvä joutua katselemaan kännistä örveltämistä, mutta on ihan ok, jos dokaaminen ajoittuu lähinnä lapsen nukkumisen ajalle ja pysyy sittenkin kohtuudessa. Aikuiselle miehelle tuosta ap:n kuvaamasta määrästä (kymmenen annosta) tulee humala, muttei kaatokänniä, kun se ajoittuu vaikkapa kuudelle tunnille. Jos miehet eivät tapelleet tai huutaneet kovalla äänellä, niin missä oli se kauheus asiassa? Kuvitteleeko joku oikeasti että kaverien kanssa iltaa ei istuta ollenkaan ns. hyvissä piireissä...?
Vierailija kirjoitti:
Voin vähän valottaa taustaa. Mies on pitänyt aiemminkin illanistujaisia ja on itsekkin joskus ollut niin humalassa että horjahtelee ja sammunut sohvalle. Myös hänen kaverinsa on usein ollut todella kännissä, ettei ole selvinnyt kotiin saakka. Ehkä tämä oli eka kerta kun olivat siivosti, mutta mistä tiedän kuinka humalassa olisivat olleet esim parin tunnin päästä.Vähän ot, mutta mies on monta kertaa lähtenyt la-aamuna kavereiden kanssa syömään ja siitä "muutamalle" ja sitten tullut klo 17 aikaan kotiin ja sammunut olkkarin sohvalle. - ap
Nyt pistät stopin touhulle. Jos mies suostu lopettamaan, muutat lapsen kanssa pois. Kenenkään lapsen ei tarvitse tollaista katsoa.
Miehen kannattaa varoa näitä nuttura äitejä, joilla on suomalainen raittiushapatusneuvolahömppä uponnut selkäytimeen. Silloin tilanne on tietysti OK jos mies on saman absolutistikasvatus koulukunnan edustaja.
Vierailija kirjoitti:
Voin vähän valottaa taustaa. Mies on pitänyt aiemminkin illanistujaisia ja on itsekkin joskus ollut niin humalassa että horjahtelee ja sammunut sohvalle. Myös hänen kaverinsa on usein ollut todella kännissä, ettei ole selvinnyt kotiin saakka. Ehkä tämä oli eka kerta kun olivat siivosti, mutta mistä tiedän kuinka humalassa olisivat olleet esim parin tunnin päästä.Vähän ot, mutta mies on monta kertaa lähtenyt la-aamuna kavereiden kanssa syömään ja siitä "muutamalle" ja sitten tullut klo 17 aikaan kotiin ja sammunut olkkarin sohvalle. - ap
Ei sun tarvi katsella tuollaista! Ei isä-ihminen käyttäydy noin, miehesi on hyvää vauhtia muuttumassa alkoholistiksi ja on kohta kuset housussa makaamassa sohvallasi. Laita peli poikki nyt tai saat ikuisen riesan!
En katselisi hetkeäkään puliukkoa, kaikki viina pois ja normaalia elämää viettämään, tai, erillistä elämää viettämään.
Muista ap, et vastaa kenestäkään muusta kuin itsestäsi ja lapsestasi, te tulette ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä, teidän hyvä olonne on tärkeintä, ja jos mies tekee elämästäsi huonompaa, karsi pahan olon aiheuttaja heti pois elämästäsi.
Minä olen useastikin istunut iltaa ystävälläni (joskus meitä on ollut useampikin) kun hänen kolmivuotiaansa on nukkunut. Äiti itse on nauttinut viiniä vain lasin tai pari (eli ei humaltunut), muut meistä on saattanut hiprakassa ollakin. Musiikki ollut päällä, toki hiljaisella ja tupakoimassakin käyty (parvekkeella, eri huoneessa kuin missä lapsi oli).
Lapsi nukkui hyvin, kukaan ei örveltänyt tai huutanut, oksennellut tai kaatuillut saati tapellut. En näe tuossa mitään pahaa, etenkin kun yksi on selvinpäin (no, sen lasillisen nauttineena).