Kauan seurustelitte ennen yhteen muuttamista?
Ollaan nyt oltu 4kk yhdessä ja suunnitelmissa yhteinen asunto. Mies muuttaa heti ja minä maalis-huhtikuussa. Ei todellakaan ollut tarkoituksena näin nopeasti muuttaa saman katon alle, mutta elämä vei mennessään
Mitä kaikkea sovitte ennen muuttoa?
Kommentit (51)
Muutama kuukausi. Muutimme suoraan vanhempien kotoa yhteen ja sillä tiellä edelleen ollaan neljännes vuosisata myöhemmin :)
Tässä välissä on opiskeltu, menty naimisiin, saatu lapsia, luotu uraa jne.
Pari viikkoa seurusteltiin ja sitten irtisanoin asuntoni. Ja mistään sovittu mitään, kunhan oltiin hullaantuneita toisiimme. Ei järkevää mutta harvoihan elämä on. Nyt 20 v jo naimisissakin.
Kolmisen kuukautta kun mies pyysi minua muuttamaan luokseen. Kolme kuukautta siitä ja muutin, hoidin ensin työharjoitteluni loppuun kotipaikkakunnallani.
Nyt ollaan menossa naimisiin parin kuukauden päästä ja meillä on yhteinen lapsi ja viitisen vuotta yhteistä taivalta takana :)
Seitsemän vuotta. Ei tullut mitään yllätyksiä, koska tunsi toisen jo niin hyvin.
8kuukautta. Raha-asiat kannattaa sopia jämptisti ja pitää erillään, ehkä vielä avioliitossakin.
1 kk. Miehen kerrostalossa syttyi tulipalo, ja sammutusvesi tuhosi hänen kämppänsä. Muutti sitten minun nurkkiini. Pari vuotta myöhemmin ostimme omakotitalon.
2,5 vuotta seurusteltu, ei vielä koeta ajankohtaiseksi muuttaa yhteen monestakaan syystä, tärkeimpänä työ. Miehen paikkakunnalla ei ole minulle töitä ja etäisyys on liian pitkä, jotta voisin sieltä päivittäin kulkea työpaikallani. Sitten kun työsuhteeni päättyy niin on ehkä ajankohtaista pohtia asiaa, mutta alkuun todennäköisesti säilytän silloinkin oman asuntoni. Jos ja kun yhteen muutetaan, niin aika paljon on asioita sovittavana. Päivittäiset asumiskulut ja ruokamenot yms. jaetaan tottakai puoliksi, mutta minä en pysty ostamaan puolikasta miehen talosta vaan se säilyy hänen nimissään, joten jonkinlainen sopimus pitää tehdä siitä, miten osallistun tuleviin asunnon arvoa nostaviin korjauksiin ja hankintoihin. Olisikin mielenkiintoista kuulla, kuinka muut ovat sopineet.
Reilu 2,5v. ollaan nyt oltu etäsuhteessa "olosuhteiden pakosta". Eli työt eri paikoissa. Tätä luultavasti jatkuu vielä muutaman vuoden, ennen kuin mahdollista muuttaa yhteen ja samaan paikkaan. Onneksi tämä toimii ihan hyvin näinkin ja nähdään todella usein. :)
0 pv, olosuhteiden pakosta. Yhdessä 20v. Kannatti uskoa sydäntään ja hypätä tuntemattomaan.
Kolme vuotta seurusteltiin ennen kuin muutettiin yhteen. Jos oltaisiin parin kuukauden jälkeen, olisi varmaan ero tullut. Meille ihan liian nopeaa toimintaa, ei siinä ajassa opi tuntemaan toista.
2,5 vuotta, sitten mies muutti minun luokseni. Ei taidettu mitään erityistä sopia raha-asioista, molemmilla omat rahat, vasta lasten synnyttyä mietittiin tulonjako tarkemmin kun menotkin kasvoivat.
Puoli vuotta etäsuhteessa ennen yhteenmuuttoa. Molemmat olimme asuneet vain kotona ennen sitä.
Ei pitänyt mennä alle kahden vuoden yhteen, koska se oli vastoin kaikkia periaatteitani. Mutta kun kämpän saaminen silloiselle "tyttikselle" tuntui olevan vaikeaa (huonot tulot etc), niin ajattelin että laitetaan sitten hynttyyt yhteen vaikka olinkin aika epäluuloinen homman toimivuudesta 4 kk seurustelun jälkeen. Tässä sitä ollaan, kohta 20 vuotta kimpassa, niin stereotyyppisenä keskiluokkaisena perheenä kuin olla ja voi joskin ilman piskiä...
(mutta voin myös sanoa rehellisesti että olisi voinut jäädä tekemättä tuo...sen verran yksineläjän piirteitä alkanut löytymään itsestäni näin plusnelikybäisenä...)
Käytännössä mies muutti minun luokseni ihan kokonaan 2kk tapaamisesta, sen jälkeen taisi olla yhden tai kaksi yötä kotonaan. Virallisesti luopui omasta asunnostaan vasta 1v 3 kk jälkeen, hänen asuntonsa oli niin halpa (kuluja vain satasen tai pari kuussa), ettei saanut aikaiseksi aiemmin...
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä mies muutti minun luokseni ihan kokonaan 2kk tapaamisesta, sen jälkeen taisi olla yhden tai kaksi yötä kotonaan. Virallisesti luopui omasta asunnostaan vasta 1v 3 kk jälkeen, hänen asuntonsa oli niin halpa (kuluja vain satasen tai pari kuussa), ettei saanut aikaiseksi aiemmin...
Ai nin ja koska tuo muutto yhteen 2 kk jälkeen tapahtui sen kummempia suunnittelematta, ei sovittu mistään. Ekan vuoden aikana kun mies alitajuisesti ilmeisesti koki olevansa vieraana mun kodissa, siivosi esimerkillisesti ja teki kotitöitä mun toiveiden mukaan jne. mutta sitten kun kotiutui ja asuminen oli ihan virallista, ei yhtäkkiä enää osallistunutkaan samaa vertaa (koska oli kuin kotonaan ja hänen siivous- ym. käsitykset oli tyystin erilaiset kuin mulla!). Eli siinä vaiheessa sitten kantapään kautta tuli tärkeäksi sopia yhteisistä pelisäännöistä.
Olosuhteiden pakosta 2,5 vuotta (kävin ensin lukion loppuun ja muutin sitten poikaystävän opiskelupaikkakunnalle yhteiseen opiskelija-asuntoon). Ihan sopiva aika oli kyllä, eli tuskin olisin aikaisemmin halunnutkaan.
Varmaan aikalailla samantien, jos jonkun ajan laittaa niin ehkä 1 viikko oltiin saman katon alla heti tapaamisesta ja sitten mies raahasi kamansa mun luokse. Näillä mennään vielä vuosien jälkeen. Eipä tuolloin turhia sopimuksia tehty, arki on muokannut "säännöt" meille. Pari lastakin löytyy. Rahankäyttö oli alussa ongelma, koska mies oli huoleton rahankäyttäjä ja minä enemmän säästäjä, mutta ollaan sekin muokattu molempia miellyttäväksi, minä en pihistä kaikesta ja mieskin osaa priorisoida rahankäyttöään paljon paremmin, kuin suhteen alussa.