Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko huono äiti?

Vierailija
28.01.2017 |

Olen 7v pojan yksinhuoltaja. Mieheni kuoli ollessasi raskaana, eikä poikani ole siis koskaan tavannut isäänsä. Miesjuttuja ei ole ollut. Haluan viettää vapaa-aikani mieluiten lapseni kanssa. En ole kuitenkaan ikinä ollut kovin hyvä kokki. Lapseni saa täysin itse tehtynä vain tosi simppeliä ruokaa kuten esim. makaronilaatikkoa. Lasagnenkin teen usein siitä boxista. Salaatti on pilkottuja vihanneksia. Syntymäpäiväkakku on aina ollut valmiina ostettu. Lapsi on kyllä ihan tyytyväinen, mutta koen huonommuutta, kun lapsen kavereiden äidit kokkaavat ja leipovat. Minulla on aika raskas työ eikä ruuanlaitto ole mikään intohimo vaan pakollinen paha. Mieluummin töiden jälkeen autan lasta läksyissä ja leikimme kuin laitan ruokaa. Yksin ollessa en jaksa ihan kaikkea. Syyllisyys kuitenkin painaa. Mietin jatkuvasti olenko tarpeeksi hyvä äiti.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olet ihan hyvä äiti. Eihän lapsesi ole kuitenkaan ylipainoinen kun syö makaronia ja puolivalmiita ruokia paljon?

Vierailija
2/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla fiiliksillä vaikka lapsi vasta päälle vuotias. En saa aikaiseksi laittaa ruokaa joka päivä vaan syön itse leipää ja lapsi syö pilttejään. Muutaman kerran viikossa on "kotiruokaa" toisella aterialla. Ja silläkään ei yleenäs mitään salaatteja vaan just se makaronilaatikko. Pelkään että olen tosi huono äiti enkä kehtaa tutuille sanokaan kuinka vähän teen kunnon ruokaa kun aina saa ihmettelyjä jos sinne päin sanoo että mitäs sitten syöt? Tuntuu että kaikki muut tekee kunnon ruokia. En vaan saa aikaiseksi ja olen väsynyt niitä tekemään vaikka lapsen kanssa kotona nyt olenkin. En kyllä ennen lastakaan tehnyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on aivan normaalia pohdintaa. Ehdotan, että otat tavaksi tehdä kerran kuussa jotain spesiaalimpaa tai sitten käytte ulkona syömässä? Näin vähän tutustutat poikaa ruokien maailmaan/annat muistijälkiä siitä, että teitte yhdessä tuollaistakin. 

Vierailija
4/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti olet ihan hyvä äiti. Eihän lapsesi ole kuitenkaan ylipainoinen kun syö makaronia ja puolivalmiita ruokia paljon?

Ei ole enkä minäkään. Kiitos kai geenien. Ulkoilemme myös koiran kanssa aika paljon. Emmekä syö makeaa melkein ollenkaan juhlia lukuunottamatta.

Vierailija
5/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei juurikaan kerro siitä, millainen äiti olet. Hyviä ruokia tekevät voivat olla ihan pakkoja äitejä. Olet varmasti lapsellesi paras äiti, kysy vaikka häneltä!

Vierailija
6/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^paskoja

Vierailija
7/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on aivan normaalia pohdintaa. Ehdotan, että otat tavaksi tehdä kerran kuussa jotain spesiaalimpaa tai sitten käytte ulkona syömässä? Näin vähän tutustutat poikaa ruokien maailmaan/annat muistijälkiä siitä, että teitte yhdessä tuollaistakin. 

Lapseni saa kyllä isovanhempien luona vaikka mitä herkkuja ja välillä haemme intialaista ruokaa kotiin. Täällä maalla ei ole hirveästi ravintoloita. Poikani on kyllä kiltti ja osaa käyttäytyä. Vähän liiankin kiltti ujo poika, ihan kuin isänsä. Olen todella onnellinen, että miehestä jäi kauniiden muistojen lisäksi myös hän elämään.

Vierailija
8/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä ruuanlaitto ei tee kenestäkään huonoa äitiä!

Ap, kerrot viettäsi lapsesi kanssa paljon aikaa ja leikitte yhdessä. Todella hienoa.

Niin kauan kun lapsi saa tarvittavat ravintoaineet ja runsaasti vihanneksia ja hedelmiä niin välillä helpommin meno ei haittaa.

Itse 8kk vauvan totaaliyksinhuoltajana olen yrittänyt olla itselleni armollinen. Lapsi on saanut itse tehtyjä soseita ja sormiruokia, mutta saa myös purkista. Enkä kanna tästä huonoa omaatuntoa.

Sinä itse varmasti tiedät miten lapsesi voi ja yrität parhaasi.

Maailmassa on oikeasti niitä huonoja ja välinpitämättömiä äitejä, ja välillä valmis lasagnen käyttö ei sinusta sellaista tee.

Tsemppiä ja iloisia ajatuksia kevääseen!

Vierailija
9/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon sais makaroonia vetää jos sillä kasvava lapsi lihois. Jotain rajaa tuohon lihavuuspelkoon.

Vierailija
10/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla fiiliksillä vaikka lapsi vasta päälle vuotias. En saa aikaiseksi laittaa ruokaa joka päivä vaan syön itse leipää ja lapsi syö pilttejään. Muutaman kerran viikossa on "kotiruokaa" toisella aterialla. Ja silläkään ei yleenäs mitään salaatteja vaan just se makaronilaatikko. Pelkään että olen tosi huono äiti enkä kehtaa tutuille sanokaan kuinka vähän teen kunnon ruokaa kun aina saa ihmettelyjä jos sinne päin sanoo että mitäs sitten syöt? Tuntuu että kaikki muut tekee kunnon ruokia. En vaan saa aikaiseksi ja olen väsynyt niitä tekemään vaikka lapsen kanssa kotona nyt olenkin. En kyllä ennen lastakaan tehnyt...

Minäkään en jaksa yleensä laittaa 2-v:lle ruokaa, mutta helpollakin saa hyvää ja varsin terveellistä. Yleensä lapsi syö edellisen päivän päivällistä lämmitettynä ja minä joko samaa (jos riittää) tai sitten leipää, tai jos edellisenä päivänä ei ole jäänyt ruokaa niin keitän nopeasti pakastevihanneksia ja kaivan siihen lisukkeeksi pakkasesta jotain aiemmin pakastettua lihaa tai kalaa. Luin jostain, että pakaste vihannekset voivat olla jopa terveellisempiä kuin tuoreet ja ne kypsyvät 5min. Makaroonilaatikostakin saa paljon monipuolisempaa, jos lisään vihanneksia ja vaikka linssejä sekaan.

Minusta on varsin turhaa kokata vaan itselleni ja taaperolle erikseen.

Vierailija
11/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään kyllä häpeällisen usein valmisruokaakin. Yritän kyllä ostaa laadukkaita, esim. Kokkikartanon kiusaukset on hyviä ja siihen punajuuria kylkeen. Teen kyllä aamulla puuron ja smoothieta minulle ja lapselle ja iltapala tuo sama. Smoothien muodossa uppoaa aika iso määrä hedelmiä ja marjoja.

Ap

Vierailija
12/12 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvä äiti kun pohdit tätä!

On olemassa helppoja arkiruokia.

Tässä pari vinkkiä;

-valmiit pakaste keittokasvikset, siitä valmistuu 15min. Nakkikeitto, lihakeitto, kanakeitto...

-Kermaperunat pakasteesta, vuokaan vaan ja suolaa ja kermaa päälle. Mitä vaan kylkeen, esim. Savukala

- Lohikiusaus, lohikuutiot ja perunasuikaleet pakasteesta, kerma päälle. Toimii myös kinkulla ja kanalla.

Onhan näitä. Nämäkin puolivalmiita.

Lapsen kanssa on kiva kokkailla lihapullia.

Lapset tykkää pilkkoa kasviksia.

Inhoan myös nykyään ruuanlaittoa, mutta kun on vaan pakko tehdä. Kaikki uunissa tehtävä on helppoa, kokonainen kana uuniin vaan. Kala uuniin vaan. Paisti uuniin vaan.

Oikeastaan kaikista työläinpiä on monien suosimat kastikkeet.

Jos helpottaisikin omaa työtään ostamalla salaatit valmiina ja tekis aina uuniruokia ranskiksilla, kermaperunoilla, pastalla, riisillä, muusilla. Sitten kylkeen valmis salaatti, munia, juustoja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi