Kylppärin ovi homeessa
Huomasin tänään, että kämppäni kylppärin oven yläreunassa on ihan selkeitä homepilkkuja. Kun muutin tähän n. 5kk sitten, kylppärissä oli ensimmäiset pari päivää niin järkyttävä haju, ettei koko asunnossa pystynyt oleskelemaan. Laskin viemäreihin vettä ja haju laantui ja lopulta kai katosi enimmäkseen kokonaan. Välillä haiskahtaa edelleen vähän.
Asun Nuorisosäätiön asunnossa, tämä on eka oma asuntoni, mitäköhän tällaisessa tilanteessa tehdään? Otetaanko yhteys huoltoyhtiöön vai isännöitsijään? Mitä sitten tapahtuu? Joudunko maksamaan homeovesta jotain?
Poikaystävä kertoi huomanneensa pilkut jo kuukausia sitten, mutta luuli niitä vaan joksikin liaksi. Olen asunut täällä todella siististi eikä ovi ole ikinä esim. kastunut, en ole kuivattanut ovien päällä vaatteita tai mitään. Voiko silti olla, että minua syytetään tästä ja joudun maksamaan uuden oven?
Kommentit (26)
Sulla on ongelma kylppärin ilmanvaihdossa. Onko hormi auki? Pese noi pilkut pois ja katso miten nopeasti palaavat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minä muuttaisin pois, tuo ei kerro hyvää sisäilmasta.
Ole ainakin tarkkana, ja jos alkaa ilmaantua silmien ärsytystä, iho-oireita, nenän tukkoisuutta ja poskiontelovaivoja, kurkku- tai korvaoireita, nivelkipuja, suolisto-oireita, allergioita, väsymystä ja toistuvaa päänsärkyä, niin harkitse muuttoa mitä pikimmin! Nuo mainitsemani ovat kai tavallisimpia homeoireita.
Ai niin, vielä yksi oire, eli joko alilämpö tai pieni lämpöily. Ja sellainen olo kuin olisi kuumetta, mutta ei silti mittariin mukaan ole.
Ei tuollaisesta asukasta syytetä koskaan, joten sitä ei tarvitse pelätä.
Olisiko edellinen asukas kuivattanut jatkuvalla syötöllä oven päällä jotain märkää, joten päässyt homehtumaan. Ei tuo kovin looginen paikka rakennevaurion seurauksena tulleelle homeelle ole, joten en nyt lähtisi tuon perusteella epäilemään koko rakennuksen olevan homeessa. Lisää ilmanvaihtoa, jos mahdollista.
Onko se ovi vai oven karmi?
Jos olet äskettäin muuttanut huoneistoon, niin luulen yläkerran naapurissa olleen vesivahingon ja vedet ovat tulleen katon läpi teidän kylpyhuoneen.
Rempan yhteydessä korjattu katto, mutta jätetty oven karmi ja mahdollisti ovi entiset.
Jos homeesta kysymys, niin pistävä maakellarin haju on vaatteissa ja koko huoneistossa.
Kuvan perusteella kysymys on oven karmista ja en usko homeeseen, sillä ovenkarmin yläosa on vihon viimeinen paikka missä hometta olisi.
Veikkaan, maalista puskevan läpi puun pihka tai pöly- tai muun tahran, joka on ollut ennen maalausta. Toinen vaihtoehto maali, joka ei ole tarkoitettu kosteisiin tiloihin.
En usko noiden olevan tahroja, koska jälkiä ei ole oven etu- ja takapuolella (johon esim. pyyhe tai vastaava koskisi), vaan nimenomaan pelkästään tuossa oven reunan yläosassa. Tai jos ovat tahroja, niin tosi oudosti jääneet.
Ilmanvaihto toimii, täällä ei ole lattialämmityksiä ollenkaan.