Kylppärin ovi homeessa
Huomasin tänään, että kämppäni kylppärin oven yläreunassa on ihan selkeitä homepilkkuja. Kun muutin tähän n. 5kk sitten, kylppärissä oli ensimmäiset pari päivää niin järkyttävä haju, ettei koko asunnossa pystynyt oleskelemaan. Laskin viemäreihin vettä ja haju laantui ja lopulta kai katosi enimmäkseen kokonaan. Välillä haiskahtaa edelleen vähän.
Asun Nuorisosäätiön asunnossa, tämä on eka oma asuntoni, mitäköhän tällaisessa tilanteessa tehdään? Otetaanko yhteys huoltoyhtiöön vai isännöitsijään? Mitä sitten tapahtuu? Joudunko maksamaan homeovesta jotain?
Poikaystävä kertoi huomanneensa pilkut jo kuukausia sitten, mutta luuli niitä vaan joksikin liaksi. Olen asunut täällä todella siististi eikä ovi ole ikinä esim. kastunut, en ole kuivattanut ovien päällä vaatteita tai mitään. Voiko silti olla, että minua syytetään tästä ja joudun maksamaan uuden oven?
Kommentit (26)
En jaksa uskoa pilkkujen olevan hometta, ellei suihkut vedet valu suoraan oveen ja silti tuntuisi sekin epätodennäköiseltä, koska vedet valuvat pois.
Luulen niiden olevan likatahroja, vaikka kärpäsen kakkaa.
Korvausvelvollinen olet silloin, kun itse olet omalla toiminnallasi tai huolimattomuudella aiheuttanut vahingon esim. et ole ilmoittanut talohuoltoon, vaikka hanasta tippuu koko ajan vettä, kun tiivisteet ovat menneet rikki. Tästä nyt ei liene kysymys.
Home- ja kosteusvsuriot ovat lähes poikkeuksetta lähellä lattian rajaa, seinän alaosassa tai lattialla, eikä niitä edes silmämääräisesti aina edes näe.
Oletko yrittänyt puhdistaa tahroja?
Paha haju asuntoon muuttaessa, kertoo lattiakaivojen kuivumisesta, jos vettä ei ole laskettu muutamaan päivään - viikkoon ja häviää juuri sillä, kun laskee vettä. Ja on ihan normaali ilmiö.
Ja lattiakaivo on syytä pestä kerran kuukaudessa, vaikka ei hajua olisi.
Tässä kuvat, näyttävätkö homeelta? Omaan silmään nuo näyttää, mutta en kyllä ole paljoa hometta nähnyt enkä siis todellakaan mitenkään asiantuntija tässä. Olen yrittänyt putsata tuloksetta. ap
Soittaisin huiltoon että ovi pitää vaihtaa. Kyllä tuo minustakin homeelta näyttää!
No prob vaikka olisikin vähän pintahometta ovessa. Laakaovi maksaa noin satasen ja luultavasti säätiö vaihtaa oven sen kummemmin mukisematta.
Todennäköisesti on hometta, mutta ilman labrakokeita ei voi olla varma. Ota yhteyttä huoltoon. Jos ei auta, niin isännöitsijään ja viime kädessä kunnan terveystarkastajaan.
Tarkasta, vetääkö kylppärin ilmastointikanava ja osta ilmankosteusmittari. Maksaa muutaman euron.
Se nyt on ihan normaalia että kosteissa tiloissa on hiukka hometta. Tuuletusta lisää.
Kiitti, eli ilmeisesti soittoa huoltoon maanantaina sitten! En ole pitänyt oven päällä yhtään mitään, olen super lyhyt ja mun on siis ihan tosi vaikeeta saada siihen edes pyyhettä. Kylppärissä on sellainen kuivausteline, johon saa kaikennäköistä. Siksi huomaaminenkin varmaan kesti näin kauan..
Eikä näitä saa siis putsattua, olen yrittänyt hinkata pois tuloksetta.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Jos ovi on homeessa, niin sitten on kyllä paljon muutakin homeessa.
Onko näin?
Toimiiko sun kylppärin ilmanvaihto lainkaan? Onko lattialämmöt pois päältä?
Ilmanvaihdon voit testata laittamalla vaikka talouspaperi arkin tai lehden sivun venttiiliin. Jos paperi imeytyy kiinni venttiiliin, niin poisto toimii. Jos ei, niin kutsu huoltomies tsekkaamaan tilanne.
Jos tuo olisi hometta, siinä tapauksessa myös seinissä, katossa ja laattojen saumoissa pitäisi olla homekasvustua.
Veikkaan, että päällä on kuivatettu jotakin hitaasti kuivuvaa, josta on lähtenyt väriä, jonka pinta on imenyt sisään. Myös jokin voimakas pesuaine tai kloriitti on mahdollinen.
Kokeile tätä jos haluat eroon niistä .Sen jälkeen kun olet näyttänyt ne isännöitsijälle / huoneiston vuokraajalle.
http://starbrite.fi/tuotteet/item/158-homeen-poistoaine
Näyttävät kyllä ihan samalta kuin "omani" eli talvella kylmillään olevan varaston sisäseinä .Minä luokittelin homeeksi , jonkinalaiseksi sellaiseksi . Em.mönjällä lähti eikä ainakaan 2-3 kuukaudessa takaisin tullut.
Rautakaupoista saa myös homepesua ,tuota mainitsemaani lähinnä venetarvikeliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, jos putsaat nuo pois?
Ei mitään. Voit kokeilla soodalla tai ihmesienellä, jossa puh.aine on valmiina.
Oven pinta näyttää kuivalta, niin tuskin on kysymys homeesta.
Minä muuttaisin pois, tuo ei kerro hyvää sisäilmasta.
Ole ainakin tarkkana, ja jos alkaa ilmaantua silmien ärsytystä, iho-oireita, nenän tukkoisuutta ja poskiontelovaivoja, kurkku- tai korvaoireita, nivelkipuja, suolisto-oireita, allergioita, väsymystä ja toistuvaa päänsärkyä, niin harkitse muuttoa mitä pikimmin! Nuo mainitsemani ovat kai tavallisimpia homeoireita.
Jonkinsortin ummehtunut kosteus on homettanut oven. Kylppärissä ei ilma vaihdu ja ovi on ollut suihkun jälkeen kiinni.
up